심청가를 활용한 초등학생을 위한 판소리 지도 방안 연구 : 2009 개정교육과정을 중심으로 (A) study of the Pansori guidance offord by utilizing the Shimchung-ga : Focus on 2009 Educational Curriculum Revision원문보기
지금까지 본고는 판소리 <심청가>를 중심으로 하여 <심청가>가 가지는 효(효)의 윤리 교육적 가치와 예술 음악 교육적 가치를 동시에 학습 하여 판소리와 국악에 대한 긍정적 인식을 초등학생에게 심어주고 판소리 전공자가 아니더라도 판소리 교육을 할 수 있는 방안 제시를 목적으로 연구하였다. 판소리와 <심청가>에 대한 문헌을 바탕으로 그 유래와 교육적 가치에 대해 고찰하였다. 이어 2009 음악과 개정교육과정을 분석하고 현행 판소리 지도의 실태를 알고자 초등학교 6학년 5종의 교과서를 영역별로 분석하였으며 영역별 효율적인 판소리 지도방법을 제시하였다. 그리고 <심청가>의 교육적 가치의 중요도를 구별하여 가장 적합한 대목을 선정하였으며, 선정대목을 중심으로 <심청가>를 활용한 판소리 지도·학습 방안을 영역별로 제시하였고 심층적으로는 <심청가>의 대목별로 지도·학습 방안을 제시하였다. 영역별 지도·학습 방안은 감상영역, 가창·기악 영역, 생활화 영역으로 연구하였다. 감상영역에서는 감각적, 스토리텔링, 참여적, 시각적, 이해적으로 감상방법을 다섯단계로 나누었으며 그에 따른 활동들을 제시함으로써 지루할 수 있는 감상을 흥미와 ...
지금까지 본고는 판소리 <심청가>를 중심으로 하여 <심청가>가 가지는 효(효)의 윤리 교육적 가치와 예술 음악 교육적 가치를 동시에 학습 하여 판소리와 국악에 대한 긍정적 인식을 초등학생에게 심어주고 판소리 전공자가 아니더라도 판소리 교육을 할 수 있는 방안 제시를 목적으로 연구하였다. 판소리와 <심청가>에 대한 문헌을 바탕으로 그 유래와 교육적 가치에 대해 고찰하였다. 이어 2009 음악과 개정교육과정을 분석하고 현행 판소리 지도의 실태를 알고자 초등학교 6학년 5종의 교과서를 영역별로 분석하였으며 영역별 효율적인 판소리 지도방법을 제시하였다. 그리고 <심청가>의 교육적 가치의 중요도를 구별하여 가장 적합한 대목을 선정하였으며, 선정대목을 중심으로 <심청가>를 활용한 판소리 지도·학습 방안을 영역별로 제시하였고 심층적으로는 <심청가>의 대목별로 지도·학습 방안을 제시하였다. 영역별 지도·학습 방안은 감상영역, 가창·기악 영역, 생활화 영역으로 연구하였다. 감상영역에서는 감각적, 스토리텔링, 참여적, 시각적, 이해적으로 감상방법을 다섯단계로 나누었으며 그에 따른 활동들을 제시함으로써 지루할 수 있는 감상을 흥미와 동기유발을 동시에 불러일으킬 수 있도록 하였다. 가창·기악 영역에서는 ‘꺾는 목’, ‘요성’, ‘감는 목’ 세 가지 교육과정이 제시하는 시김새와 ‘밀어 올리는 목’, ‘구르는 목’ 두 가지 본고가 제시하는 시김새를 효율적으로 지도·학습 할 수 있는 방법을 모색하였다. 장단 또한 교육과정이 제시하는 장단 ‘중중모리’, ‘자진모리’ 와 본고가 제시하는 장단 ‘중모리’를 추가하여 그 지도·학습 방안을 제시하였다. 생활화 영역에서는 판소리의 가치를 스스로 알고 판소리 홍보물을 학습했던 과정을 활용하여 만들어 발표하는 방법으로 효율적 방안을 모색하였다. 대목별 지도 방안은 선정대목 중 영역별 지도·학습 방안에서 활용되지 않았던 3 대목을 활용하였으며 판소리 구성요소를 통한 가창활동과, 가사 바꾸기의 가창활동, 선율과 장단 가사를 만드는 창작 활동으로 구성하여 <심청가>를 활용한 효율적 판소리 지도·방안을 제시하였다. 본고가 제시한 지도·학습방안을 학습함으로써 세 가지의 교육적 효과를 기대할 수 있다. 첫째, 국악에 대한 긍정적 인식을 가질 수 있다. 이는 영역별 지도·학습 방안을 통해 표현적이고 능동적으로 참여하는 활동을 많이 제시함으로써 서서히 자연스럽게 판소리를 통해 국악의 긍정적 인식을 가질 수 있을 것이다. 둘째, <심청가>를 통해 판소리에 대한 이해와 효심(孝心)을 배울 수 있을 것이다. 학교현장에서 감상영역으로만 편성되어 판소리에 대한 이해가 부족했던 문제점을 해결할 수 있고, 특히 현대사회에서 잃어가고 있는 효심(孝心)에 대해 다시 한 번 생각해 볼 수 있는 윤리적인 교육적 효과를 줄 것이다. 셋째, 판소리를 통해 국악을 향유할 수 있는 기반을 마련 할 수 있다. 본고가 생각하는 판소리를 통한 국악 교육의 궁극적 목표는 국악에 대한 애착을 가지고 나아가 우리 음악을 제대로 향유 할 수 있도록 하는 것이다. 본고를 통해 초등교육에서 그러한 기초가 마련될 수 있을 것이다. 초등교육을 통해 판소리의 전문인으로 양성하는 목적이 아니다. 다만 초등교육의 학습자들이 국악에 대한 긍정적 인식을 갖고 중등교육에서 학습하고 성인이 되어서 그것을 제대로 즐기고 향유 할 수 있는 기반을 구축하는 것이 목적이다. 본 논문을 통해 그러한 기틀을 마련할 수 있기를 기대한다.
지금까지 본고는 판소리 <심청가>를 중심으로 하여 <심청가>가 가지는 효(효)의 윤리 교육적 가치와 예술 음악 교육적 가치를 동시에 학습 하여 판소리와 국악에 대한 긍정적 인식을 초등학생에게 심어주고 판소리 전공자가 아니더라도 판소리 교육을 할 수 있는 방안 제시를 목적으로 연구하였다. 판소리와 <심청가>에 대한 문헌을 바탕으로 그 유래와 교육적 가치에 대해 고찰하였다. 이어 2009 음악과 개정교육과정을 분석하고 현행 판소리 지도의 실태를 알고자 초등학교 6학년 5종의 교과서를 영역별로 분석하였으며 영역별 효율적인 판소리 지도방법을 제시하였다. 그리고 <심청가>의 교육적 가치의 중요도를 구별하여 가장 적합한 대목을 선정하였으며, 선정대목을 중심으로 <심청가>를 활용한 판소리 지도·학습 방안을 영역별로 제시하였고 심층적으로는 <심청가>의 대목별로 지도·학습 방안을 제시하였다. 영역별 지도·학습 방안은 감상영역, 가창·기악 영역, 생활화 영역으로 연구하였다. 감상영역에서는 감각적, 스토리텔링, 참여적, 시각적, 이해적으로 감상방법을 다섯단계로 나누었으며 그에 따른 활동들을 제시함으로써 지루할 수 있는 감상을 흥미와 동기유발을 동시에 불러일으킬 수 있도록 하였다. 가창·기악 영역에서는 ‘꺾는 목’, ‘요성’, ‘감는 목’ 세 가지 교육과정이 제시하는 시김새와 ‘밀어 올리는 목’, ‘구르는 목’ 두 가지 본고가 제시하는 시김새를 효율적으로 지도·학습 할 수 있는 방법을 모색하였다. 장단 또한 교육과정이 제시하는 장단 ‘중중모리’, ‘자진모리’ 와 본고가 제시하는 장단 ‘중모리’를 추가하여 그 지도·학습 방안을 제시하였다. 생활화 영역에서는 판소리의 가치를 스스로 알고 판소리 홍보물을 학습했던 과정을 활용하여 만들어 발표하는 방법으로 효율적 방안을 모색하였다. 대목별 지도 방안은 선정대목 중 영역별 지도·학습 방안에서 활용되지 않았던 3 대목을 활용하였으며 판소리 구성요소를 통한 가창활동과, 가사 바꾸기의 가창활동, 선율과 장단 가사를 만드는 창작 활동으로 구성하여 <심청가>를 활용한 효율적 판소리 지도·방안을 제시하였다. 본고가 제시한 지도·학습방안을 학습함으로써 세 가지의 교육적 효과를 기대할 수 있다. 첫째, 국악에 대한 긍정적 인식을 가질 수 있다. 이는 영역별 지도·학습 방안을 통해 표현적이고 능동적으로 참여하는 활동을 많이 제시함으로써 서서히 자연스럽게 판소리를 통해 국악의 긍정적 인식을 가질 수 있을 것이다. 둘째, <심청가>를 통해 판소리에 대한 이해와 효심(孝心)을 배울 수 있을 것이다. 학교현장에서 감상영역으로만 편성되어 판소리에 대한 이해가 부족했던 문제점을 해결할 수 있고, 특히 현대사회에서 잃어가고 있는 효심(孝心)에 대해 다시 한 번 생각해 볼 수 있는 윤리적인 교육적 효과를 줄 것이다. 셋째, 판소리를 통해 국악을 향유할 수 있는 기반을 마련 할 수 있다. 본고가 생각하는 판소리를 통한 국악 교육의 궁극적 목표는 국악에 대한 애착을 가지고 나아가 우리 음악을 제대로 향유 할 수 있도록 하는 것이다. 본고를 통해 초등교육에서 그러한 기초가 마련될 수 있을 것이다. 초등교육을 통해 판소리의 전문인으로 양성하는 목적이 아니다. 다만 초등교육의 학습자들이 국악에 대한 긍정적 인식을 갖고 중등교육에서 학습하고 성인이 되어서 그것을 제대로 즐기고 향유 할 수 있는 기반을 구축하는 것이 목적이다. 본 논문을 통해 그러한 기틀을 마련할 수 있기를 기대한다.
This study is aimed at impressing upon the elementary school children the positiveness of Pansori and Korean traditional music and by learning the moral educational and artistic educational value of filial duty focusing on at the same time, and enabling those who didn't major in Pansori to conduct ...
This study is aimed at impressing upon the elementary school children the positiveness of Pansori and Korean traditional music and by learning the moral educational and artistic educational value of filial duty focusing on at the same time, and enabling those who didn't major in Pansori to conduct Pansori education. This study contemplated the origin and educational value of based on its literature. The study also analyzed 2009 music education and its revised version and 5 types of text books of elementary 6th graders to figure out the areal status of conducting Pansori education then suggested the efficient educational methods for Pansori for each area. Moreover, the study selected the most appropriate part from after classifying the importance of its educational value and suggested the educational·learning methods using focusing on the part and other methods for each part in depth. The educational·learning methods for each part consist of appreciation, singing·instrumental playing, and its application. In the part of appreciation, the study divided the way of appreciation into sensibility, story-telling, participation, visualization, and understanding and suggested related activities to motivate students. In the part of singing·instrumental playing, the study found the way to teach·learn the improvisations including 'cracking', flexural vibration', and 'wear sound' introduced in the regular curriculum, and 'pushing-up sound' and 'rolling sound' the study is introducing. For beat teaching, the study added 'Jung-mori' to 'Jung-Jung-mori' and 'Jajin-mori' the regular curriculum is introducing and suggested educational methods for the beats. In the part of application, the study sought for efficient methods by teaching the students to know the value of Pansori on their own and making them present the promotion materials based on their procedure. For the education based on each area, the study used 3 areas which were not used for areal educational methods. The study suggested efficient educational methods using and composed creative activities such as singing by using Pansori composition, changing the lyrics, and making the rhythm and melody. Learning the educational methods this study suggested, there are 3 expectable educational effects. First, students can have positive impression upon Korean traditional music. It can be gradually but naturally proceeded through suggesting activities which can attract students to participate in expressively and actively. Second, students can understand Pansori and the value of filial duty by learning . The study can solve the problems that students lacked understanding of Pansori because it was only used to appreciate. In particular, it will give the students the chance to think about the filial duty which the modern society is losing these days. Third, the study can set a solid foundation to enjoy Korean traditional music, starting from Pansori. The ultimate purpose of education Korean traditional music is to have affection toward the music and enjoy it. The study may set the foundation in elementary education. This study is not aimed at training elementary school students to be professional in Pansori but setting the foundation to help them to learn Pansori in secondary education with the positive impression upon Korean traditional music and to enjoy it when they're grown up. The study hopes that this can pave the way for the future.
This study is aimed at impressing upon the elementary school children the positiveness of Pansori and Korean traditional music and by learning the moral educational and artistic educational value of filial duty focusing on at the same time, and enabling those who didn't major in Pansori to conduct Pansori education. This study contemplated the origin and educational value of based on its literature. The study also analyzed 2009 music education and its revised version and 5 types of text books of elementary 6th graders to figure out the areal status of conducting Pansori education then suggested the efficient educational methods for Pansori for each area. Moreover, the study selected the most appropriate part from after classifying the importance of its educational value and suggested the educational·learning methods using focusing on the part and other methods for each part in depth. The educational·learning methods for each part consist of appreciation, singing·instrumental playing, and its application. In the part of appreciation, the study divided the way of appreciation into sensibility, story-telling, participation, visualization, and understanding and suggested related activities to motivate students. In the part of singing·instrumental playing, the study found the way to teach·learn the improvisations including 'cracking', flexural vibration', and 'wear sound' introduced in the regular curriculum, and 'pushing-up sound' and 'rolling sound' the study is introducing. For beat teaching, the study added 'Jung-mori' to 'Jung-Jung-mori' and 'Jajin-mori' the regular curriculum is introducing and suggested educational methods for the beats. In the part of application, the study sought for efficient methods by teaching the students to know the value of Pansori on their own and making them present the promotion materials based on their procedure. For the education based on each area, the study used 3 areas which were not used for areal educational methods. The study suggested efficient educational methods using and composed creative activities such as singing by using Pansori composition, changing the lyrics, and making the rhythm and melody. Learning the educational methods this study suggested, there are 3 expectable educational effects. First, students can have positive impression upon Korean traditional music. It can be gradually but naturally proceeded through suggesting activities which can attract students to participate in expressively and actively. Second, students can understand Pansori and the value of filial duty by learning . The study can solve the problems that students lacked understanding of Pansori because it was only used to appreciate. In particular, it will give the students the chance to think about the filial duty which the modern society is losing these days. Third, the study can set a solid foundation to enjoy Korean traditional music, starting from Pansori. The ultimate purpose of education Korean traditional music is to have affection toward the music and enjoy it. The study may set the foundation in elementary education. This study is not aimed at training elementary school students to be professional in Pansori but setting the foundation to help them to learn Pansori in secondary education with the positive impression upon Korean traditional music and to enjoy it when they're grown up. The study hopes that this can pave the way for the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.