본 연구는 고등학생을 대상으로 스마트폰 중독이 학업지연행동에 영향을 미칠 것이라 상정하고 둘의 관계에서 충동성의 조절효과를 검증함으로써 청소년의 학업지연행동에 대하여 설명하고, 나아가 학업지연행동을 줄일 수 있는 방안을 모색하는데 목적이 있다. 먼저 스마트폰 중독, 충동성이 학업지연행동과 어떠한 관련성을 가지는지를 살펴보고, 스마트폰 중독이 학업지연행동에 미치는 영향을 확인하며, 이에 대해 충동성이 조절효과를 나타내는지를 알아보고자 하였다. 이...
본 연구는 고등학생을 대상으로 스마트폰 중독이 학업지연행동에 영향을 미칠 것이라 상정하고 둘의 관계에서 충동성의 조절효과를 검증함으로써 청소년의 학업지연행동에 대하여 설명하고, 나아가 학업지연행동을 줄일 수 있는 방안을 모색하는데 목적이 있다. 먼저 스마트폰 중독, 충동성이 학업지연행동과 어떠한 관련성을 가지는지를 살펴보고, 스마트폰 중독이 학업지연행동에 미치는 영향을 확인하며, 이에 대해 충동성이 조절효과를 나타내는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기도에 소재한 2개의 인문계 고등학교에 재학 중인 남녀 학생 294명을 대상으로 선정하여 설문지를 통해 측정하였고, 그 자료를 분석하였다. 분석 결과 첫째, 스마트폰 중독, 충동성이 학업지연행동과 유의한 상관을 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 스마트폰 중독 수준이 높을수록 학업지연행동이 증가하는 것으로 확인되었다. 셋째, 충동성이 스마트폰 중독과 학업지연행동 간의 관계에서 조절역할을 하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통하여 상담현장에서는 스마트폰 중독으로 인해 학업지연행동이 늘어나고 있는 고등학생의 학업지연행동 감소를 돕기 위하여, 스마트폰 중독 수준과 상호작용하는 충동성에 대한 이해가 선행되어야 함을 시사한다.
본 연구는 고등학생을 대상으로 스마트폰 중독이 학업지연행동에 영향을 미칠 것이라 상정하고 둘의 관계에서 충동성의 조절효과를 검증함으로써 청소년의 학업지연행동에 대하여 설명하고, 나아가 학업지연행동을 줄일 수 있는 방안을 모색하는데 목적이 있다. 먼저 스마트폰 중독, 충동성이 학업지연행동과 어떠한 관련성을 가지는지를 살펴보고, 스마트폰 중독이 학업지연행동에 미치는 영향을 확인하며, 이에 대해 충동성이 조절효과를 나타내는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기도에 소재한 2개의 인문계 고등학교에 재학 중인 남녀 학생 294명을 대상으로 선정하여 설문지를 통해 측정하였고, 그 자료를 분석하였다. 분석 결과 첫째, 스마트폰 중독, 충동성이 학업지연행동과 유의한 상관을 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 스마트폰 중독 수준이 높을수록 학업지연행동이 증가하는 것으로 확인되었다. 셋째, 충동성이 스마트폰 중독과 학업지연행동 간의 관계에서 조절역할을 하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통하여 상담현장에서는 스마트폰 중독으로 인해 학업지연행동이 늘어나고 있는 고등학생의 학업지연행동 감소를 돕기 위하여, 스마트폰 중독 수준과 상호작용하는 충동성에 대한 이해가 선행되어야 함을 시사한다.
This study is targeting at high school students. It assumes that the smart-phone addiction will affect to academic procrastination and between that relationships, it explains about the teenager’s academic procrastination by proving regulation effect of impulsivity. Furthermore, it aims at seeking th...
This study is targeting at high school students. It assumes that the smart-phone addiction will affect to academic procrastination and between that relationships, it explains about the teenager’s academic procrastination by proving regulation effect of impulsivity. Furthermore, it aims at seeking the way that can reduce the academic procrastination. First of all, I examine that the smart-phone addiction and impulsivity have any relevance with academic procrastination and check the influence affected academic procrastination by smart-phone addiction. About this, I try to search that impulsivity shows regulation effect in some explanation. For this, I selected 294 students whom are both male and female that are in the two academic high schools located in Gyeonggi-do, measured it through the questionnaire and analyzed that data. As a result of analysis, firstly, smart-phone addiction and impulsivity appeared that had similar correlation with academic procrastination. Second, it is verified that the more smart-phone addiction level is high, the more academic procrastination is increased. Third, impulsivity is appeared as a role of adjustment in the relationship between smart-phone addiction and academic procrastination. Through the result of this study, in the consultation field, for helping academic procrastination decrease of students that have increasing academic procrastination caused by smart-phone addiction, it suggests that the treatment about the impulsivity increasing smart-phone addiction level must be preceded.
This study is targeting at high school students. It assumes that the smart-phone addiction will affect to academic procrastination and between that relationships, it explains about the teenager’s academic procrastination by proving regulation effect of impulsivity. Furthermore, it aims at seeking the way that can reduce the academic procrastination. First of all, I examine that the smart-phone addiction and impulsivity have any relevance with academic procrastination and check the influence affected academic procrastination by smart-phone addiction. About this, I try to search that impulsivity shows regulation effect in some explanation. For this, I selected 294 students whom are both male and female that are in the two academic high schools located in Gyeonggi-do, measured it through the questionnaire and analyzed that data. As a result of analysis, firstly, smart-phone addiction and impulsivity appeared that had similar correlation with academic procrastination. Second, it is verified that the more smart-phone addiction level is high, the more academic procrastination is increased. Third, impulsivity is appeared as a role of adjustment in the relationship between smart-phone addiction and academic procrastination. Through the result of this study, in the consultation field, for helping academic procrastination decrease of students that have increasing academic procrastination caused by smart-phone addiction, it suggests that the treatment about the impulsivity increasing smart-phone addiction level must be preceded.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.