누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램 개발 및 효과 The development and effective of the infant social-emotional educational programs on Nuri curriculum linked with the picture books원문보기
본 연구의 목적은 유아의 사회적 능력과 정서지능을 증진시키기 위해 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램을 구성하고, 이를 유치원 교육 현장에 적용하여 그 효과를 검증하는데 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 선정된 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램은 어떠한가? 연구문제 2. 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램이 유아의 사회적 능력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램의 유아의 정서 지능에 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구의 절차 및 방법은 다음과 같다. 첫째, 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램 개발 절차는 기본 방향을 설정하고 구성 원칙과 사회·정서 향상에 적합한 그림책 15권을 선정 하였으며 사회적 능력과 정서지능 향상을 위한 프로그램을 구성하여 유아교육 전문가 6인에 의한 ...
본 연구의 목적은 유아의 사회적 능력과 정서지능을 증진시키기 위해 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램을 구성하고, 이를 유치원 교육 현장에 적용하여 그 효과를 검증하는데 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 선정된 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램은 어떠한가? 연구문제 2. 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램이 유아의 사회적 능력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램의 유아의 정서 지능에 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구의 절차 및 방법은 다음과 같다. 첫째, 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램 개발 절차는 기본 방향을 설정하고 구성 원칙과 사회·정서 향상에 적합한 그림책 15권을 선정 하였으며 사회적 능력과 정서지능 향상을 위한 프로그램을 구성하여 유아교육 전문가 6인에 의한 내용 타당도를 검증하였다. 유아 사회·정서교육 프로그램 구성은 교육목적 및 목표, 교육 내용, 교수-학습방법으로 구성 되어 있으며, 프로그램의 내용체계는 신체운동·건강, 의사소통, 사회관계, 예술경험, 자연탐구의 누리과정 5개 영역과 사회적 능력 하위 요인인 주도성, 협조성, 사교성과 정서지능 하위 요인인 자기인식 및 표현 능력, 자기조절 능력, 타인인식 능력, 타인조절 능력을 중심으로 통합하여 구성하였다. 둘째, 개발된 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램이 유아의 사회적 능력과 유아의 정서지능에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상은 광주광역시에 소재한 S유치원 만 4세 2학급 30명(실험집단: 15명 비교집단: 15명)이며 프로그램 적용기간은 2013년 10월 21일부터 2013년 12월 13일까지 총 8주 동안 주 2회 총 30회 활동으로 실험집단에서는 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램을 실시하였고, 비교집단은 실험기간 중에 생활주제에 따른 3〜5세 연령별 누리과정과 일과 운영에 맞추어 일상적인 교육활동을 실시하였다. 연구도구는 우수경(2002)이 유아의 사회적 능력을 측정하기 위하여 개발한 척도를 사용하였고, 김경희, 이병래(1997)의 유아용 만 3∼5세 정서지능 검사 도구를 사용하였다. 수집된 자료들은 유아 연령의 동질성을 알아보기 위해 t-검증을 실시하였으며, 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램의 실시 후 유아의 사회적 능력, 정서지능에 대한 효과 검증을 위해 사후검사 점수를 가지고 t-검증을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0프로그램을 이용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램의 목적은 유아의 사회적 능력을 기르고 정서지능을 향상시키는 것이다. 그에 따른 프로그램의 내용은 선정된 그림책을 중심으로 누리과정 목표와 사회·정서 교육 프로그램의 구성요소의 목표에 부합되도록 통합적 활동으로 조직하였으며, 교육내용은 이야기 나누기, 토의, 음률활동, 신체표현, 게임, 미술활동, 언어활동, 동극, 인형극, 요리활동, 과학 활동 등 다양한 활동을 사회·정서교육 목표 달성에 유용하게 배정 하였다. 또한 누리과정 생활주제 중에서 독립된 하나의 생활주제로 활동을 전개할 뿐만 아니라 다른 주제와 연계하거나 통합하여 활용 가능 한 생활주제를 함께 명시하였다. 그리고 사회·정서교육 프로그램 안에 대한 내용 타당도를 교육목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습방법, 평가의 적절성에 대해 5점 척도로 평가한 결과 5점 만점 중 4점의 결과가 나왔으며, 따라서 본 사회·정서교육 프로그램의 내용 타당도가 비교적 양호한 것으로 판단하였다. 둘째, 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램이 유아의 사회적 능력과 정서지능에 미치는 효과를 알아본 결과, 그림책을 활용한 유아 사회·정서교육 프로그램이 사회적 능력 전체와 하위요인인 주도성, 협조성, 사교성 모두에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램이 유아의 정서지능 전체와 하위요인인 자기인식 및 표현 능력, 자기조절능력, 타인인식능력, 타인조절능력 모두에 유아의 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 유아의 사회적 능력과 정서지능을 증진시키기 위해 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램을 구성하고, 이를 유치원 교육 현장에 적용하여 그 효과를 검증하는데 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 선정된 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램은 어떠한가? 연구문제 2. 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램이 유아의 사회적 능력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램의 유아의 정서 지능에 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구의 절차 및 방법은 다음과 같다. 첫째, 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램 개발 절차는 기본 방향을 설정하고 구성 원칙과 사회·정서 향상에 적합한 그림책 15권을 선정 하였으며 사회적 능력과 정서지능 향상을 위한 프로그램을 구성하여 유아교육 전문가 6인에 의한 내용 타당도를 검증하였다. 유아 사회·정서교육 프로그램 구성은 교육목적 및 목표, 교육 내용, 교수-학습방법으로 구성 되어 있으며, 프로그램의 내용체계는 신체운동·건강, 의사소통, 사회관계, 예술경험, 자연탐구의 누리과정 5개 영역과 사회적 능력 하위 요인인 주도성, 협조성, 사교성과 정서지능 하위 요인인 자기인식 및 표현 능력, 자기조절 능력, 타인인식 능력, 타인조절 능력을 중심으로 통합하여 구성하였다. 둘째, 개발된 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램이 유아의 사회적 능력과 유아의 정서지능에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상은 광주광역시에 소재한 S유치원 만 4세 2학급 30명(실험집단: 15명 비교집단: 15명)이며 프로그램 적용기간은 2013년 10월 21일부터 2013년 12월 13일까지 총 8주 동안 주 2회 총 30회 활동으로 실험집단에서는 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램을 실시하였고, 비교집단은 실험기간 중에 생활주제에 따른 3〜5세 연령별 누리과정과 일과 운영에 맞추어 일상적인 교육활동을 실시하였다. 연구도구는 우수경(2002)이 유아의 사회적 능력을 측정하기 위하여 개발한 척도를 사용하였고, 김경희, 이병래(1997)의 유아용 만 3∼5세 정서지능 검사 도구를 사용하였다. 수집된 자료들은 유아 연령의 동질성을 알아보기 위해 t-검증을 실시하였으며, 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램의 실시 후 유아의 사회적 능력, 정서지능에 대한 효과 검증을 위해 사후검사 점수를 가지고 t-검증을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0프로그램을 이용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램의 목적은 유아의 사회적 능력을 기르고 정서지능을 향상시키는 것이다. 그에 따른 프로그램의 내용은 선정된 그림책을 중심으로 누리과정 목표와 사회·정서 교육 프로그램의 구성요소의 목표에 부합되도록 통합적 활동으로 조직하였으며, 교육내용은 이야기 나누기, 토의, 음률활동, 신체표현, 게임, 미술활동, 언어활동, 동극, 인형극, 요리활동, 과학 활동 등 다양한 활동을 사회·정서교육 목표 달성에 유용하게 배정 하였다. 또한 누리과정 생활주제 중에서 독립된 하나의 생활주제로 활동을 전개할 뿐만 아니라 다른 주제와 연계하거나 통합하여 활용 가능 한 생활주제를 함께 명시하였다. 그리고 사회·정서교육 프로그램 안에 대한 내용 타당도를 교육목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습방법, 평가의 적절성에 대해 5점 척도로 평가한 결과 5점 만점 중 4점의 결과가 나왔으며, 따라서 본 사회·정서교육 프로그램의 내용 타당도가 비교적 양호한 것으로 판단하였다. 둘째, 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램이 유아의 사회적 능력과 정서지능에 미치는 효과를 알아본 결과, 그림책을 활용한 유아 사회·정서교육 프로그램이 사회적 능력 전체와 하위요인인 주도성, 협조성, 사교성 모두에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 누리과정에 그림책을 연계한 유아 사회·정서교육 프로그램이 유아의 정서지능 전체와 하위요인인 자기인식 및 표현 능력, 자기조절능력, 타인인식능력, 타인조절능력 모두에 유아의 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다.
The research is for composition of the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books for increasing infant’s social ability and emotional intelligence. And this applies to kindergarten education to be verified that effect. Selected depending on the purpo...
The research is for composition of the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books for increasing infant’s social ability and emotional intelligence. And this applies to kindergarten education to be verified that effect. Selected depending on the purpose of such research studies problem is as follows. Research problems 1. What’s the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books like? Research problems 2. What’s the effective of the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books like? 2-1. What’s the impact of the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books on infant’s social ability? 2-2. What’s the impact of the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books on infant’s emotional intelligence? Procedures and methods of this study are as follows. First of all, Nuri curriculum linked with the picture books to development procedure of infant's social-emotional education program is established the basic direction, and 15 books were selected which are fitted organization principle and improvement of the social-emotional. For improving social skills and emotional intelligence to configure the program by six early childhood education professionals were verified the content validity. The configuration of infant’s social-emotional education program is consist of education goals and objectives, educational content and teaching and learning methods. Program system of contents are physical exercise and health, communication, social relationships, artistic experience and Nuri curriculum of exploring the natural in five categories. Sub-factors of social skills which are initiative, cooperation and sociality and sub-factors of emotional intelligence which are consist of expressive power of self-awareness, self-control ability, awareness of others and ability of regulation of others. Second, the infant social-emotional education programs on development of Nuri curriculum linked with the picture books is verified the effects on the infant’s social ability and emotional intelligence. The subjects were 30 kids who are 4 year old in two classes, S kindergarten located in Gwang-Ju province (experimental group: 15 comparison group: 15), and the program application period accomplished 30 times in twice a week during 8 weeks from 21 October 2013 until 13 December 2013. The experimental group accomplish the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books, and the comparison group accomplish ordinary educational activities according to life theme who are aged 3 to 5 years that Nuri curriculum and work and operation during the experiment period. The research tool is used developed scale which Woo Su Gyeong(2002) developed to measure the infant’s social ability, Kim Kyung Hee and Lee Byeong Rae(1997)’s emotional intelligence testing tool is used for aged 3 to 5 infants. The collected data is conducted T-verification for infant age homogeneity. After the implementation of the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books, it accomplished the T-verification with post-test scores for effectiveness verification about infant’s social ability and emotional intelligence. The collected data were used SPSS 21.0 program. The results of this study are summarized as follows. First of all, the purpose of the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books is to develop infant’s social skill and improve emotional intelligence. The contents of the accompanying program was composed of integrated activities that the goals of Nuri curriculum and the component of social-emotional education with chosen picture books as the center. Education about the story breaks, discussions, rhythmic activities, physical expression, games, art activities, language activities, homopolar, puppet show, cooking activities, science activities or a variety of activities, including social and emotional education were assigned a useful goal. Also not only develop activity with one theme of independent living among the Nuri curriculum of life theme, but also specify life topics that clarify the available life which linked or integrated with other subjects. And the contents validity of social-emotional education programs are rated 4 stars out of 5 and has been the result of five-point scale for education goals and objectives, educational content, teaching and learning methods and appropriateness of the evaluation results. The content validity of this social-emotional education programs were considered good relatively. Second, the result of the effects on the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books, young children social-emotional education programs using picture books are showed a positive effect on the social skills and factor in initiative, cooperation, sociality. Also the infant’s emotional intelligence of infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books is positive effects on the sub-factors of self-awareness and expression skills, self-regulation skills, awareness of others and regulatory ability of others.
The research is for composition of the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books for increasing infant’s social ability and emotional intelligence. And this applies to kindergarten education to be verified that effect. Selected depending on the purpose of such research studies problem is as follows. Research problems 1. What’s the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books like? Research problems 2. What’s the effective of the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books like? 2-1. What’s the impact of the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books on infant’s social ability? 2-2. What’s the impact of the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books on infant’s emotional intelligence? Procedures and methods of this study are as follows. First of all, Nuri curriculum linked with the picture books to development procedure of infant's social-emotional education program is established the basic direction, and 15 books were selected which are fitted organization principle and improvement of the social-emotional. For improving social skills and emotional intelligence to configure the program by six early childhood education professionals were verified the content validity. The configuration of infant’s social-emotional education program is consist of education goals and objectives, educational content and teaching and learning methods. Program system of contents are physical exercise and health, communication, social relationships, artistic experience and Nuri curriculum of exploring the natural in five categories. Sub-factors of social skills which are initiative, cooperation and sociality and sub-factors of emotional intelligence which are consist of expressive power of self-awareness, self-control ability, awareness of others and ability of regulation of others. Second, the infant social-emotional education programs on development of Nuri curriculum linked with the picture books is verified the effects on the infant’s social ability and emotional intelligence. The subjects were 30 kids who are 4 year old in two classes, S kindergarten located in Gwang-Ju province (experimental group: 15 comparison group: 15), and the program application period accomplished 30 times in twice a week during 8 weeks from 21 October 2013 until 13 December 2013. The experimental group accomplish the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books, and the comparison group accomplish ordinary educational activities according to life theme who are aged 3 to 5 years that Nuri curriculum and work and operation during the experiment period. The research tool is used developed scale which Woo Su Gyeong(2002) developed to measure the infant’s social ability, Kim Kyung Hee and Lee Byeong Rae(1997)’s emotional intelligence testing tool is used for aged 3 to 5 infants. The collected data is conducted T-verification for infant age homogeneity. After the implementation of the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books, it accomplished the T-verification with post-test scores for effectiveness verification about infant’s social ability and emotional intelligence. The collected data were used SPSS 21.0 program. The results of this study are summarized as follows. First of all, the purpose of the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books is to develop infant’s social skill and improve emotional intelligence. The contents of the accompanying program was composed of integrated activities that the goals of Nuri curriculum and the component of social-emotional education with chosen picture books as the center. Education about the story breaks, discussions, rhythmic activities, physical expression, games, art activities, language activities, homopolar, puppet show, cooking activities, science activities or a variety of activities, including social and emotional education were assigned a useful goal. Also not only develop activity with one theme of independent living among the Nuri curriculum of life theme, but also specify life topics that clarify the available life which linked or integrated with other subjects. And the contents validity of social-emotional education programs are rated 4 stars out of 5 and has been the result of five-point scale for education goals and objectives, educational content, teaching and learning methods and appropriateness of the evaluation results. The content validity of this social-emotional education programs were considered good relatively. Second, the result of the effects on the infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books, young children social-emotional education programs using picture books are showed a positive effect on the social skills and factor in initiative, cooperation, sociality. Also the infant’s emotional intelligence of infant social-emotional education programs on Nuri curriculum linked with the picture books is positive effects on the sub-factors of self-awareness and expression skills, self-regulation skills, awareness of others and regulatory ability of others.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.