인상관리 전술의 인적 특성 및 상황적 선행변수와 결과변수 : 정치적 기술의 역할 Dispositional and Situational Antecedents and Consequences of Impression Management Tactics : Role of Political Skill원문보기
조직 내 모든 인간은 남들로부터 사랑과 호감을 얻으려고 하고 긍정적 평가를 받기 위해 노력 한다. 인상관리는 사회적 상호작용 과정에서 남들로부터 긍정적으로 평가받고 자신의 목표를 성취하기 위해 자신의 이미지를 돋보이게 하는 행위이다. 적절하고 효율적인 인상관리를 할 수 있는가에 따라 개인과 조직의 성공이 좌우될 수 있다. 따라서 인상관리는 조직행동 연구에서 중요한 연구 분야가 되고 있다. 인상관리는 서양에서는 1959년 Goffman 이래 많은 연구가 이루어져 왔으나 우리나라에서는 연구가 매우 적은 편이다.
본 연구에서는 인상관리와 관련하여 4가지 연구 과제를 선정하였다. 첫째, 인상관리에 영향을 미치는 다양한 인적특성 또는 성향적 변수들이 있지만 본 연구에서는 긍정적/부정적 성향, ...
조직 내 모든 인간은 남들로부터 사랑과 호감을 얻으려고 하고 긍정적 평가를 받기 위해 노력 한다. 인상관리는 사회적 상호작용 과정에서 남들로부터 긍정적으로 평가받고 자신의 목표를 성취하기 위해 자신의 이미지를 돋보이게 하는 행위이다. 적절하고 효율적인 인상관리를 할 수 있는가에 따라 개인과 조직의 성공이 좌우될 수 있다. 따라서 인상관리는 조직행동 연구에서 중요한 연구 분야가 되고 있다. 인상관리는 서양에서는 1959년 Goffman 이래 많은 연구가 이루어져 왔으나 우리나라에서는 연구가 매우 적은 편이다.
본 연구에서는 인상관리와 관련하여 4가지 연구 과제를 선정하였다. 첫째, 인상관리에 영향을 미치는 다양한 인적특성 또는 성향적 변수들이 있지만 본 연구에서는 긍정적/부정적 성향, 자아존중감, 권력의 욕구와 인상관리 전술과의 관계를 연구하였다. 둘째, 상황변수로 역할 모호성 및 역할 갈등이 인상관리 전술과 어떠한 관계를 가지는가를 연구하였다. 셋째, 인상관리 전술이 개인의 성과에 어떠한 영향을 미치는가를 분석하기 위해 인상관리 전술 유형과 개인의 성과변수인 주관적 경력성공과 인사고과 만족과의 관계를 연구하였다. 넷째, 인상관리전술과 결과변수(주관적 경력성공 및 인사고과 만족)와의 관계를 정치적 기술이 이들 관계를 조절하는가를 연구하였다.
이전의 연구에서는 인상관리 전술을 다양하게 분류하고 있다. 가장 전형적 인상관리 전술 유형은 Bolino & Turnley(1999)가 제시한 5가지 유형 즉 아부, 자기홍보, 모범보이기, 간청, 위협 등으로 구분하나 본 연구에서 모범보이기를 제외한 4가지 유형으로 구분하였다. 모범보이기는 조직에서 조직시민행동 개념과 유사한 측면이 있기 때문이다. 연구대상은 금융 및 제조기업 17개 기업 883명의 직원으로부터 수집한 데이터를 통해 실증적으로 분석하여 연구 가설을 검증하였다.
본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 인적성향 변수 가운데 긍정적 성향/부정적 성향은 기대보다 인상관리 전술에 큰 영향을 주지 않았다. 좀 더 구체적으로 보면 긍정적 성향은 간청전술과 부(-)의 관계를 보여 주었고, 부정적 성향은 간청과 정(+)의 관계를 보여 주었으나 그 외 인상관리 전술과의 가정된 관계는 기각되었다. 따라서 기대와는 달리 긍정적/부정적 성향은 인상관리 전술과의 연관성은 약하다고 할 수 있다. 다만 인상관리 전술 가운데 긍정적 성향은 간청을 적게 하고 부정적 성향은 간청을 많이 한다는 결과를 얻었다. 이는 부정적 성향의 인물은 무엇이든지 적게 하려고 하는 회피적 전술을 선호한다는 관점이 증명된다.
자아존중감은 인상관리 전술 가운데 아부, 자기홍보와는 정(+)의 관계, 위협과는 부(-)의 관계를 보여 주었으나 간청과는 유의한 관계가 없었다. 여기서 유의 깊게 볼 것은 서구의 연구에서도 자아존중감이 높은 사람이 아부를 더 많이 할 것인가 아니면 더 적게 할 것인가에 대해 의견이 나누어진다. 본 연구 결과에 의하면 자아존중감이 높은 사람이 아부를 더 많이 할 수 있다는 연구 결과를 얻었다. 아부를 통하여 중요한 다른 사람에게 인정받고 호감을 획득한다는 것은 자아존중감 강화의 수단이 될 수 있다는 것을 의미한다. 이는 매우 의미 있는 결과라고 할 수 있다.
권력의 욕구는 모든 인상관리 전술에 대해 강한 영향력을 가지고 있었다. 권력의 욕구는 아부, 자기홍보, 간청, 위협 등 모든 인상관리 전술과 정(+)의 관계를 보여 주었다. 이는 권력욕구가 강할수록 모든 인상관리 전술을 활발하게 사용한다는 결과라고 할 수 있다. 따라서 권력의 욕구는 인상관리에서 중요한 선행요인인 것이 증명되었다.
역할 갈등과 역할 모호성은 모든 인상관리 전술들과 유의미한 관계를 가지고 있는 상황적 변수이었다. 역할 갈등의 경우 아부, 간청, 위협과 정(+)의 관계를 보여 주었고, 자기홍보와는 부(-)의 관계를 보여 주었다. 역할갈등이 존재하는 경우 자기홍보와는 어울리지 않기 때문이다. 역할 갈등 상황에서 자기홍보는 오히려 부정적 결과를 초래할 수 있다. 역할모호성의 경우 자기홍보, 간청, 위협은 더 많이 사용하지만(정의 관계), 그러나 아부 전술은 오히려 적게 사용한다(부의 관계). 상황적 변수인 역할갈등과 역할모호성은 모든 인상관리 전술과의 유의한 관계를 보여 주었다. 따라서 인상관리가 인적특성에 의해서만 설명할 수 있는 것이 아니고 상황변수도 중요하게 고려되어야 함을 알 수 있다.
인상관리 전술과 주관적 경력성공 그리고 인사고과 만족과 같은 결과변수들과의 관계에서 아부는 주관적 경력성공과 인사고과 만족에 유의한 관계를 보여주지 않았다. 이러한 결과는 기존의 통념인 아부가 개인의 경력성공이나 인사고과에 유리하게 작용할 것이라는 통념과 배치되는 결과라고 할 수 있다. 그러나 자기홍보는 주관적 경력성공과 인사고과 만족에 유의미한 정의 관계를 보여주었다. 인상관리 전술과 주관적 경력성공과 인사고과 만족과 같은 결과변수들과의 관계에서 자기홍보는 주관적 경력성공과 인사고과 만족보다 높은 정의 관계를 보였다. 따라서 모든 인상관리 전술들 중에 자기홍보는 가장 효과적인 것으로 판명 났다. 이러한 결과는 현대조직에서 성공하기 위해서는 스스로의 성과에 대한 정보를 널리 알리는 자기홍보는 조직성공에 중요한 전술임을 알 수 있다. 회피적 인상관리 전술인 간청은 주관적 경력성공과 인사고과만족에 정(+)의 관계를 보였다. 이 결과는 부족함을 주장하고 연민을 불러일으키는 간청 전술을 통하여 개인의 성취를 이룰 수 있다는 것을 의미한다. 서구의 결과와는 다소 다른 결과다. 극단적인 인상관리 전술인 위협은 강한 권력의 욕구를 가진 사람이 역할갈등 및 역할 모호성과 같은 스트레스를 받는 상황에서 사용한다는 것을 확인할 수 있었다. 추가적으로 위협은 주관적 경력성공과 인사고과 만족과의 유의한 관계를 가지지 못하였다.
마지막으로 본 연구에서는 정치적 기술이 인상관리 전술들이 결과변수에 미치는 영향을 촉진하는 잠재적으로 중요한 조절변수라고 보았지만, 정치적 기술은 인상관리 전술과 주관적 경력성공 그리고 인사고과 만족사이를 조절하지 못하였다. 정치적 기술이 그러한 변수들 간의 관계를 조절하지 못한 결과는 Ferris와 그의 동료들(1999)에 의해 개발된 정치적 기술의 측정도구가 인상관리의 의도를 잘 숨길 수 있는 정치적 기술을 제대로 측정하지 못한 결과일 가능성이 존재한다. 따라서 이러한 연구 결과는 추후의 새로운 측정도구를 사용한 연구를 통해 다시 확인할 필요가 있다.
본 연구결과의 이론적 시사점은 첫째 인상관리의 선행변수로 인적특성 변수 가운데 권력의 욕구가 인상관리 전술을 잘 설명할 수 있는 요인임이 밝혀졌고, 자아존중감이 높은 사람이 아부를 더 잘 할 것인가에 대한 논쟁에서 자아존중감이 아부를 더 많이 할 수 있다는 결과로 보면 자아존중감은 유지 보다는 강화가 더욱 중요하다는 관점을 확인할 수 있다는 점에서 의의가 크다. 긍정적 성향/부정적 성향은 기대보다 인상관리 전술을 설명하는 능력이 약했다. 그리고 인상관리의 선행변수로서 상황변수인 역할갈등과 역할모호성이 중요한 역할을 한다는 것이 밝혀졌다. 따라서 역할갈등 및 모호성이 인상관리를 설명할 수 있는 상황변수로서 역할도 중요하지만 상황변수에 대한 확장 연구의 필요성이 제기된다. 실무적 시사점은 아부가 생각보다 개인의 성취에 크게 기여하지 못한다는 점, 간청이 서구에서는 매우 부정적으로 보나 동양에서는 긍정적인 결과도 가져올 수 있다는 점, 자기홍보의 중요성이 크게 부각될 수 있다는 점이 실무에 크게 도움이 되는 결과라고 할 수 있다. 본 연구의 보완점으로 정치적 기술의 조절효과에 대한 추후의 연구가 더욱 필요하다는 점을 강조해야 한다.
조직 내 모든 인간은 남들로부터 사랑과 호감을 얻으려고 하고 긍정적 평가를 받기 위해 노력 한다. 인상관리는 사회적 상호작용 과정에서 남들로부터 긍정적으로 평가받고 자신의 목표를 성취하기 위해 자신의 이미지를 돋보이게 하는 행위이다. 적절하고 효율적인 인상관리를 할 수 있는가에 따라 개인과 조직의 성공이 좌우될 수 있다. 따라서 인상관리는 조직행동 연구에서 중요한 연구 분야가 되고 있다. 인상관리는 서양에서는 1959년 Goffman 이래 많은 연구가 이루어져 왔으나 우리나라에서는 연구가 매우 적은 편이다.
본 연구에서는 인상관리와 관련하여 4가지 연구 과제를 선정하였다. 첫째, 인상관리에 영향을 미치는 다양한 인적특성 또는 성향적 변수들이 있지만 본 연구에서는 긍정적/부정적 성향, 자아존중감, 권력의 욕구와 인상관리 전술과의 관계를 연구하였다. 둘째, 상황변수로 역할 모호성 및 역할 갈등이 인상관리 전술과 어떠한 관계를 가지는가를 연구하였다. 셋째, 인상관리 전술이 개인의 성과에 어떠한 영향을 미치는가를 분석하기 위해 인상관리 전술 유형과 개인의 성과변수인 주관적 경력성공과 인사고과 만족과의 관계를 연구하였다. 넷째, 인상관리전술과 결과변수(주관적 경력성공 및 인사고과 만족)와의 관계를 정치적 기술이 이들 관계를 조절하는가를 연구하였다.
이전의 연구에서는 인상관리 전술을 다양하게 분류하고 있다. 가장 전형적 인상관리 전술 유형은 Bolino & Turnley(1999)가 제시한 5가지 유형 즉 아부, 자기홍보, 모범보이기, 간청, 위협 등으로 구분하나 본 연구에서 모범보이기를 제외한 4가지 유형으로 구분하였다. 모범보이기는 조직에서 조직시민행동 개념과 유사한 측면이 있기 때문이다. 연구대상은 금융 및 제조기업 17개 기업 883명의 직원으로부터 수집한 데이터를 통해 실증적으로 분석하여 연구 가설을 검증하였다.
본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 인적성향 변수 가운데 긍정적 성향/부정적 성향은 기대보다 인상관리 전술에 큰 영향을 주지 않았다. 좀 더 구체적으로 보면 긍정적 성향은 간청전술과 부(-)의 관계를 보여 주었고, 부정적 성향은 간청과 정(+)의 관계를 보여 주었으나 그 외 인상관리 전술과의 가정된 관계는 기각되었다. 따라서 기대와는 달리 긍정적/부정적 성향은 인상관리 전술과의 연관성은 약하다고 할 수 있다. 다만 인상관리 전술 가운데 긍정적 성향은 간청을 적게 하고 부정적 성향은 간청을 많이 한다는 결과를 얻었다. 이는 부정적 성향의 인물은 무엇이든지 적게 하려고 하는 회피적 전술을 선호한다는 관점이 증명된다.
자아존중감은 인상관리 전술 가운데 아부, 자기홍보와는 정(+)의 관계, 위협과는 부(-)의 관계를 보여 주었으나 간청과는 유의한 관계가 없었다. 여기서 유의 깊게 볼 것은 서구의 연구에서도 자아존중감이 높은 사람이 아부를 더 많이 할 것인가 아니면 더 적게 할 것인가에 대해 의견이 나누어진다. 본 연구 결과에 의하면 자아존중감이 높은 사람이 아부를 더 많이 할 수 있다는 연구 결과를 얻었다. 아부를 통하여 중요한 다른 사람에게 인정받고 호감을 획득한다는 것은 자아존중감 강화의 수단이 될 수 있다는 것을 의미한다. 이는 매우 의미 있는 결과라고 할 수 있다.
권력의 욕구는 모든 인상관리 전술에 대해 강한 영향력을 가지고 있었다. 권력의 욕구는 아부, 자기홍보, 간청, 위협 등 모든 인상관리 전술과 정(+)의 관계를 보여 주었다. 이는 권력욕구가 강할수록 모든 인상관리 전술을 활발하게 사용한다는 결과라고 할 수 있다. 따라서 권력의 욕구는 인상관리에서 중요한 선행요인인 것이 증명되었다.
역할 갈등과 역할 모호성은 모든 인상관리 전술들과 유의미한 관계를 가지고 있는 상황적 변수이었다. 역할 갈등의 경우 아부, 간청, 위협과 정(+)의 관계를 보여 주었고, 자기홍보와는 부(-)의 관계를 보여 주었다. 역할갈등이 존재하는 경우 자기홍보와는 어울리지 않기 때문이다. 역할 갈등 상황에서 자기홍보는 오히려 부정적 결과를 초래할 수 있다. 역할모호성의 경우 자기홍보, 간청, 위협은 더 많이 사용하지만(정의 관계), 그러나 아부 전술은 오히려 적게 사용한다(부의 관계). 상황적 변수인 역할갈등과 역할모호성은 모든 인상관리 전술과의 유의한 관계를 보여 주었다. 따라서 인상관리가 인적특성에 의해서만 설명할 수 있는 것이 아니고 상황변수도 중요하게 고려되어야 함을 알 수 있다.
인상관리 전술과 주관적 경력성공 그리고 인사고과 만족과 같은 결과변수들과의 관계에서 아부는 주관적 경력성공과 인사고과 만족에 유의한 관계를 보여주지 않았다. 이러한 결과는 기존의 통념인 아부가 개인의 경력성공이나 인사고과에 유리하게 작용할 것이라는 통념과 배치되는 결과라고 할 수 있다. 그러나 자기홍보는 주관적 경력성공과 인사고과 만족에 유의미한 정의 관계를 보여주었다. 인상관리 전술과 주관적 경력성공과 인사고과 만족과 같은 결과변수들과의 관계에서 자기홍보는 주관적 경력성공과 인사고과 만족보다 높은 정의 관계를 보였다. 따라서 모든 인상관리 전술들 중에 자기홍보는 가장 효과적인 것으로 판명 났다. 이러한 결과는 현대조직에서 성공하기 위해서는 스스로의 성과에 대한 정보를 널리 알리는 자기홍보는 조직성공에 중요한 전술임을 알 수 있다. 회피적 인상관리 전술인 간청은 주관적 경력성공과 인사고과만족에 정(+)의 관계를 보였다. 이 결과는 부족함을 주장하고 연민을 불러일으키는 간청 전술을 통하여 개인의 성취를 이룰 수 있다는 것을 의미한다. 서구의 결과와는 다소 다른 결과다. 극단적인 인상관리 전술인 위협은 강한 권력의 욕구를 가진 사람이 역할갈등 및 역할 모호성과 같은 스트레스를 받는 상황에서 사용한다는 것을 확인할 수 있었다. 추가적으로 위협은 주관적 경력성공과 인사고과 만족과의 유의한 관계를 가지지 못하였다.
마지막으로 본 연구에서는 정치적 기술이 인상관리 전술들이 결과변수에 미치는 영향을 촉진하는 잠재적으로 중요한 조절변수라고 보았지만, 정치적 기술은 인상관리 전술과 주관적 경력성공 그리고 인사고과 만족사이를 조절하지 못하였다. 정치적 기술이 그러한 변수들 간의 관계를 조절하지 못한 결과는 Ferris와 그의 동료들(1999)에 의해 개발된 정치적 기술의 측정도구가 인상관리의 의도를 잘 숨길 수 있는 정치적 기술을 제대로 측정하지 못한 결과일 가능성이 존재한다. 따라서 이러한 연구 결과는 추후의 새로운 측정도구를 사용한 연구를 통해 다시 확인할 필요가 있다.
본 연구결과의 이론적 시사점은 첫째 인상관리의 선행변수로 인적특성 변수 가운데 권력의 욕구가 인상관리 전술을 잘 설명할 수 있는 요인임이 밝혀졌고, 자아존중감이 높은 사람이 아부를 더 잘 할 것인가에 대한 논쟁에서 자아존중감이 아부를 더 많이 할 수 있다는 결과로 보면 자아존중감은 유지 보다는 강화가 더욱 중요하다는 관점을 확인할 수 있다는 점에서 의의가 크다. 긍정적 성향/부정적 성향은 기대보다 인상관리 전술을 설명하는 능력이 약했다. 그리고 인상관리의 선행변수로서 상황변수인 역할갈등과 역할모호성이 중요한 역할을 한다는 것이 밝혀졌다. 따라서 역할갈등 및 모호성이 인상관리를 설명할 수 있는 상황변수로서 역할도 중요하지만 상황변수에 대한 확장 연구의 필요성이 제기된다. 실무적 시사점은 아부가 생각보다 개인의 성취에 크게 기여하지 못한다는 점, 간청이 서구에서는 매우 부정적으로 보나 동양에서는 긍정적인 결과도 가져올 수 있다는 점, 자기홍보의 중요성이 크게 부각될 수 있다는 점이 실무에 크게 도움이 되는 결과라고 할 수 있다. 본 연구의 보완점으로 정치적 기술의 조절효과에 대한 추후의 연구가 더욱 필요하다는 점을 강조해야 한다.
Every man in an organization endeavors to earn affection, friendliness, and positive reputation from co-workers. impression management is an action to make oneself distinguishable to acquire good reputation and achieve one's own goal. adequate and efficient impression management may lead to the succ...
Every man in an organization endeavors to earn affection, friendliness, and positive reputation from co-workers. impression management is an action to make oneself distinguishable to acquire good reputation and achieve one's own goal. adequate and efficient impression management may lead to the success of an individual and an organization. thus, impression management has become a critical research field in organizational behavior. whereas there have been a series of research after Goffman since 1959 in western hemisphere, it is extremely rare in our country.
This study examines 4 research subjects concerning with impression management. First, there are various dispositional variables affecting impression management, but this study only addresses the relationship between PANA(positive affectivity / negative affectivity), self-esteem, and need for power and impression management tactics.
Second, this study investigate the relationship between situational variables such as role conflict and role ambiguity, and impression management tactics.
Third, the relation among impression management tactics, subjective career success and performance appraisal satisfaction was studied to analyze how impression management tactics influence on individual outcomes. Fourth, whether political skills moderate the relations of impression management tactics and outcome variables such as subjective career success and performance appraisal satisfaction was studied.
In previous studies, tactics of impression management were diversely classified, most conventional classification is that Bolino & Turnley(1999) proposed, ingratiation, self-promotion, supplication, intimidation and exemplification , but this study classify 4 types except exemplification which similar in concept to OCB.
Data collected from 883 persons from 17 different financial and manufacturing industry are empirically analyzed and verified. main outcomes are as follow. PANA(positive affectivity / negative affectivity) did not make a huge impact on impression management tactics. in detail correlation between positive affectivity significantly negative relation to supplication. negative affectivity significantly positive relation to supplication. but, expected hypothesis that relation between PANA and the other impression management tactics were rejected. thus unlike expectation, it is weak relation between PANA and impression management tactics. some one who have positive affectivity less use supplication among the impression managements but negative affectivity more use supplication tactic. this means supporting a point of view that negative affectivity prefers withdrawal behavior, meaning doing everything less. self-esteem was positively related with ingratiation and self-promotion among impression management tactics and negatively related with intimidation but not significantly related with supplication.
western study is a controversy if person with high-esteem would ingratiate more or vice versa, according to this study results individual who have high self esteem use more ingratiation. acquire the other's acknowledgement and hospitality through the ingratiation could be a means to strengthen self-esteem. this could be meaningful results. need for power had a powerful impact on all kinds of impression management tactics. need for power significantly positive relation with ingratiation, self-promotion, supplication and intimidation. with higher need for power, one would aggressively facilitate impression management tactics. in this sense, need for power is presumed to be antecedents in impression management tactics.
Role conflict and role ambiguity turned out to be situational variables having significant relation to all of the impression management tactics; in detail, role conflict showed positive relation with ingratiation, supplication and intimidation but negative relation with self promotion. for role conflict does not fit self-promotion, self-promotion under role conflicting situations may bring about negative results. in the case of role ambiguity, more employed self-promotion, supplication and intimidation(positive relation) but less employed ingratiation tactic(negative relation). situational variables, role conflict and role ambiguity, presented significant result with all of the impression management tactics as well. it means impression management should be considered not only dispositional variables but also situational variables.
Ingratiation was not significantly related with subjective career success and performance appraisal satisfaction, which is contradictory to the traditional view, ingratiation is helpful for individual career success or performance appraisal satisfaction.
But, self promotion showed significant positive relation with subjective career success and performance appraisal satisfaction. self-promotion, the most effective tactic among impression management types, resulted in recognizable positive relation with subjective career success and performance appraisal satisfaction than the other impression management tactic. this finding is critical to conduct self-promotion for one's own success in modern organization. supplication, an passive tactic in impression management, had positive relation with subjective career success and performance appraisal satisfaction,
Highlighting the possibility of individual career success through supplication that sympathizing and pleading one's own immaturity, which is somewhat different from the result in western research. extreme hard impression tactic, intimidation was used by an individual with strong need for power under stressful situation such as role conflict and role ambiguity, while it did not show significant relations with subjective career success and performance appraisal satisfaction.
In this study, political skill was seen to be a potentially significant moderator to facilitate outcome variable, but it did not moderate between impression management and subjective career success and performance appraisal satisfaction. the reason of why political skill did not moderate these variable relations. political skill scale developed by Ferris et al.(1999) could not effectively measure political skills that can conceal the intention of impression management, so calling for the needs to clarify the influence of political skill with new scales in later research.
Theoretical implications of this study are as follow : need for power is a key factor to explain impression management, in controversial individual who have high self-esteem is competent in ingratiation, considering individual who have high self esteem more use ingratiation which suggesting that reinforcement of self-esteem is critical than maintain of self-esteem. PANA showed its weakness in describing impression management tactics, and situational variables such as role conflict and role ambiguity played an important role as antecedents in impression management. thus role conflict and ambiguity are important situational variables to describe impression management but need to extent study on situational variables.
Practical implication is the facts that ingratiation is not that contribute to individual career success, supplication is regarded withdrawal behavior in western culture but result in positive outcome in oriental culture sometimes, and the importance of self-promotion could be utilized are useful observations for practical purposes. I suggest to make up for the weak point of this study, need to study as moderator of political skill.
Every man in an organization endeavors to earn affection, friendliness, and positive reputation from co-workers. impression management is an action to make oneself distinguishable to acquire good reputation and achieve one's own goal. adequate and efficient impression management may lead to the success of an individual and an organization. thus, impression management has become a critical research field in organizational behavior. whereas there have been a series of research after Goffman since 1959 in western hemisphere, it is extremely rare in our country.
This study examines 4 research subjects concerning with impression management. First, there are various dispositional variables affecting impression management, but this study only addresses the relationship between PANA(positive affectivity / negative affectivity), self-esteem, and need for power and impression management tactics.
Second, this study investigate the relationship between situational variables such as role conflict and role ambiguity, and impression management tactics.
Third, the relation among impression management tactics, subjective career success and performance appraisal satisfaction was studied to analyze how impression management tactics influence on individual outcomes. Fourth, whether political skills moderate the relations of impression management tactics and outcome variables such as subjective career success and performance appraisal satisfaction was studied.
In previous studies, tactics of impression management were diversely classified, most conventional classification is that Bolino & Turnley(1999) proposed, ingratiation, self-promotion, supplication, intimidation and exemplification , but this study classify 4 types except exemplification which similar in concept to OCB.
Data collected from 883 persons from 17 different financial and manufacturing industry are empirically analyzed and verified. main outcomes are as follow. PANA(positive affectivity / negative affectivity) did not make a huge impact on impression management tactics. in detail correlation between positive affectivity significantly negative relation to supplication. negative affectivity significantly positive relation to supplication. but, expected hypothesis that relation between PANA and the other impression management tactics were rejected. thus unlike expectation, it is weak relation between PANA and impression management tactics. some one who have positive affectivity less use supplication among the impression managements but negative affectivity more use supplication tactic. this means supporting a point of view that negative affectivity prefers withdrawal behavior, meaning doing everything less. self-esteem was positively related with ingratiation and self-promotion among impression management tactics and negatively related with intimidation but not significantly related with supplication.
western study is a controversy if person with high-esteem would ingratiate more or vice versa, according to this study results individual who have high self esteem use more ingratiation. acquire the other's acknowledgement and hospitality through the ingratiation could be a means to strengthen self-esteem. this could be meaningful results. need for power had a powerful impact on all kinds of impression management tactics. need for power significantly positive relation with ingratiation, self-promotion, supplication and intimidation. with higher need for power, one would aggressively facilitate impression management tactics. in this sense, need for power is presumed to be antecedents in impression management tactics.
Role conflict and role ambiguity turned out to be situational variables having significant relation to all of the impression management tactics; in detail, role conflict showed positive relation with ingratiation, supplication and intimidation but negative relation with self promotion. for role conflict does not fit self-promotion, self-promotion under role conflicting situations may bring about negative results. in the case of role ambiguity, more employed self-promotion, supplication and intimidation(positive relation) but less employed ingratiation tactic(negative relation). situational variables, role conflict and role ambiguity, presented significant result with all of the impression management tactics as well. it means impression management should be considered not only dispositional variables but also situational variables.
Ingratiation was not significantly related with subjective career success and performance appraisal satisfaction, which is contradictory to the traditional view, ingratiation is helpful for individual career success or performance appraisal satisfaction.
But, self promotion showed significant positive relation with subjective career success and performance appraisal satisfaction. self-promotion, the most effective tactic among impression management types, resulted in recognizable positive relation with subjective career success and performance appraisal satisfaction than the other impression management tactic. this finding is critical to conduct self-promotion for one's own success in modern organization. supplication, an passive tactic in impression management, had positive relation with subjective career success and performance appraisal satisfaction,
Highlighting the possibility of individual career success through supplication that sympathizing and pleading one's own immaturity, which is somewhat different from the result in western research. extreme hard impression tactic, intimidation was used by an individual with strong need for power under stressful situation such as role conflict and role ambiguity, while it did not show significant relations with subjective career success and performance appraisal satisfaction.
In this study, political skill was seen to be a potentially significant moderator to facilitate outcome variable, but it did not moderate between impression management and subjective career success and performance appraisal satisfaction. the reason of why political skill did not moderate these variable relations. political skill scale developed by Ferris et al.(1999) could not effectively measure political skills that can conceal the intention of impression management, so calling for the needs to clarify the influence of political skill with new scales in later research.
Theoretical implications of this study are as follow : need for power is a key factor to explain impression management, in controversial individual who have high self-esteem is competent in ingratiation, considering individual who have high self esteem more use ingratiation which suggesting that reinforcement of self-esteem is critical than maintain of self-esteem. PANA showed its weakness in describing impression management tactics, and situational variables such as role conflict and role ambiguity played an important role as antecedents in impression management. thus role conflict and ambiguity are important situational variables to describe impression management but need to extent study on situational variables.
Practical implication is the facts that ingratiation is not that contribute to individual career success, supplication is regarded withdrawal behavior in western culture but result in positive outcome in oriental culture sometimes, and the importance of self-promotion could be utilized are useful observations for practical purposes. I suggest to make up for the weak point of this study, need to study as moderator of political skill.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.