영아의 의도적 통제와 어머니의 정서표현성이 영아의 사회·정서행동에 미치는 영향 Influences of Infants' Effortful Control and Mothers' Emotional Expressiveness on Infants' Socio-Emotional Behaviors원문보기
본 연구에서는 영아의 의도적 통제와 어머니 정서표현성이 영아의 사회․정서행동에 미치는 영향에 대해 검증하고자 하였다. 이를 위해 서울시 소재 어린이집 7곳의 만 1세 33명과 만 2세 51명의 어머니 84명과 담임교사 20명에게 설문을 실시하였다. 영아의 의도적 통제는 Putnam, Gartein, Rothbart가(2006) 개발한 걸음마기 기질 질문지(ECBQ: Early Childhood Behavior Questionnaire)를 고지민(2011)이 번안한 것 중 ‘의도적 통제(effortful control)’ 척도만을 사용하였고, 어머니의 정서표현은 Halberstadt(1986)가 개발한 ‘가정에서의 정서표현 질문지’ ...
본 연구에서는 영아의 의도적 통제와 어머니 정서표현성이 영아의 사회․정서행동에 미치는 영향에 대해 검증하고자 하였다. 이를 위해 서울시 소재 어린이집 7곳의 만 1세 33명과 만 2세 51명의 어머니 84명과 담임교사 20명에게 설문을 실시하였다. 영아의 의도적 통제는 Putnam, Gartein, Rothbart가(2006) 개발한 걸음마기 기질 질문지(ECBQ: Early Childhood Behavior Questionnaire)를 고지민(2011)이 번안한 것 중 ‘의도적 통제(effortful control)’ 척도만을 사용하였고, 어머니의 정서표현은 Halberstadt(1986)가 개발한 ‘가정에서의 정서표현 질문지’ Family Emotional Expressiveness Questionnaire(FEQ)를 안라리(2005)가 번안한 것을 사용하였으며, 사회·정서행동은 Carter, Briggs-Gowan, Jones와 Little(2003)의 ‘단축판 영아의 사회·정서행동’(brief Infant Toddler Socio-Emotional Assessment BITSEA)을 번안한 김지선(2009)의 것을 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 통계프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영아의 성별에 따르는 차이는 사회·정서행동 하위요인 중 유능성에 있어서 남아에 비해 여아가 높은 수준으로 나타났고, 어머니의 정서표현성 중 부정적 정서표현성이 여아 어머니보다 남아 어머니가 높은 수준으로 나타났다. 둘째, 성별에 따른 영아의 의도적 통제, 어머니의 정서표현성, 영아의 사회·정서행동간의 관계를 분석한 결과, 남녀 영아 모두 어머니의 긍정적 정서표현성과 의도적 통제와 유의미한 정적 상관이 나타났고, 어머니의 부정적 정서표현성이 남아에게는 외현적 문제와 여아에게서는 조절 문제와 유의미한 정적 상관이 나타났다. 셋째, 영아의 의도적 통제와 어머니의 정서표현성이 영아의 사회·정서행동에 미치는 영향을 성별을 구분하여 확인한 결과 예측변인에서의 효과는 남아에게서만 확인되었다. 즉, 남아는 어머니의 긍정적 정서표현성이 높고, 영아의 의도적 통제가 높을수록 유능성이 높아지며, 어머니의 부정적 정서표현성이 높을수록 외현적 문제가 높게 나타났다. 또한, 어머니의 긍정적 정서표현성이 높을수록, 영아의 의도적 통제가 높을수록 조절문제가 낮아지는 것으로 나타났으며, 내면문제에서는 예측변인의 효과가 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 본 연구에서는 어린이집의 보육교사가 지각한 영아의 사회·정서행동에 미치는 영아의 의도적 통제와 어머니의 긍정적 정서표현성의 효과가 영아의 성별과 사회·정서행동의 영역에 따라 서로 다름을 확인 하였다. 이와 같은 결과는 영아기 사회·정서행동에 원활한 발달을 위한 부모 교육과 예방적 개입에 대한 기초 자료로 활용될 수 있어 보인다.
본 연구에서는 영아의 의도적 통제와 어머니 정서표현성이 영아의 사회․정서행동에 미치는 영향에 대해 검증하고자 하였다. 이를 위해 서울시 소재 어린이집 7곳의 만 1세 33명과 만 2세 51명의 어머니 84명과 담임교사 20명에게 설문을 실시하였다. 영아의 의도적 통제는 Putnam, Gartein, Rothbart가(2006) 개발한 걸음마기 기질 질문지(ECBQ: Early Childhood Behavior Questionnaire)를 고지민(2011)이 번안한 것 중 ‘의도적 통제(effortful control)’ 척도만을 사용하였고, 어머니의 정서표현은 Halberstadt(1986)가 개발한 ‘가정에서의 정서표현 질문지’ Family Emotional Expressiveness Questionnaire(FEQ)를 안라리(2005)가 번안한 것을 사용하였으며, 사회·정서행동은 Carter, Briggs-Gowan, Jones와 Little(2003)의 ‘단축판 영아의 사회·정서행동’(brief Infant Toddler Socio-Emotional Assessment BITSEA)을 번안한 김지선(2009)의 것을 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 통계프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영아의 성별에 따르는 차이는 사회·정서행동 하위요인 중 유능성에 있어서 남아에 비해 여아가 높은 수준으로 나타났고, 어머니의 정서표현성 중 부정적 정서표현성이 여아 어머니보다 남아 어머니가 높은 수준으로 나타났다. 둘째, 성별에 따른 영아의 의도적 통제, 어머니의 정서표현성, 영아의 사회·정서행동간의 관계를 분석한 결과, 남녀 영아 모두 어머니의 긍정적 정서표현성과 의도적 통제와 유의미한 정적 상관이 나타났고, 어머니의 부정적 정서표현성이 남아에게는 외현적 문제와 여아에게서는 조절 문제와 유의미한 정적 상관이 나타났다. 셋째, 영아의 의도적 통제와 어머니의 정서표현성이 영아의 사회·정서행동에 미치는 영향을 성별을 구분하여 확인한 결과 예측변인에서의 효과는 남아에게서만 확인되었다. 즉, 남아는 어머니의 긍정적 정서표현성이 높고, 영아의 의도적 통제가 높을수록 유능성이 높아지며, 어머니의 부정적 정서표현성이 높을수록 외현적 문제가 높게 나타났다. 또한, 어머니의 긍정적 정서표현성이 높을수록, 영아의 의도적 통제가 높을수록 조절문제가 낮아지는 것으로 나타났으며, 내면문제에서는 예측변인의 효과가 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 본 연구에서는 어린이집의 보육교사가 지각한 영아의 사회·정서행동에 미치는 영아의 의도적 통제와 어머니의 긍정적 정서표현성의 효과가 영아의 성별과 사회·정서행동의 영역에 따라 서로 다름을 확인 하였다. 이와 같은 결과는 영아기 사회·정서행동에 원활한 발달을 위한 부모 교육과 예방적 개입에 대한 기초 자료로 활용될 수 있어 보인다.
This study has examined influences of infants' effortful control and mothers' emotional expressiveness upon infants' socio-educational behaviors. For this end, a survey was conducted targeting 33 infants at one-year old and 51 infants at two-year old who attend daycare centers in Seoul, their 84 mot...
This study has examined influences of infants' effortful control and mothers' emotional expressiveness upon infants' socio-educational behaviors. For this end, a survey was conducted targeting 33 infants at one-year old and 51 infants at two-year old who attend daycare centers in Seoul, their 84 mothers and 20 teachers. For assessing infants' effortful control, only Effortful Control Scale was selected from Early Childhood Behavior Questionnaire(ECBQ) developed by Putnam, Gartein, Rothbart(2006) and adapted by Go, Ji Min(2011). To estimate mothers' emotional expressiveness, Family Emotional Expressiveness Questionnaire(FEQ) developed by Halberstadt(1986) and adapted by Ahn, Rari (2005) was used. Brief Infant Toddler Socio-Emotional Assessment (BITSEA) by Carter, Briggs-Gowan, Jones & Little(2003) and adapted by Kim, Ji Seon (2007) was used for taking the measurement of socio-educational behaviors. Collected data was analyzed by using SPSS 18.0, a statistical program. The results of the study are as follows. First, in regard to difference of competence among sub-factors of socio-educational behaviors depending on infants' gender, female infants were higher than male infants. As to mothers' emotional expressiveness, mothers of male infants were higher in negative emotional expressiveness than those of female infants. Second, the result of analyzing the relationship among infants' effortful control, mothers' emotional expressiveness, infants' socio-emotional behaviors showed that mothers' positive emotional expressiveness and infants' effortful control have significant positive correlation in both male and female infants, and mothers' negative emotional expressiveness have significant positive correlation with overt problems in male infants, and with control problems in female infants. Third, this study also identified influences infants' effortful control and mothers' emotional expressiveness upon infants' socio-emotional behaviors and found that the effect of predictors only worked only on male infants. That is, male infants showed higher competence when mothers' positive emotional expressiveness was higher and infants' effortful control was higher, while they showed higher overt problems when mothers' negative emotional expressiveness was higher. In addition, the higher mothers' positive emotional expressiveness are and the higher infants' effortful control is, the lower the control problems are. As for internal problems, it found that the effect of predictors have no significance. This study has identified that influences of infants' effortful control and mothers' positive emotional expressiveness upon infants' socio-emotional behaviors are different depending infants' genders and their socio-emotional behaviors. The result of the study can be used as basic data for parent education and preventive intervention for infants' harmonious development.
This study has examined influences of infants' effortful control and mothers' emotional expressiveness upon infants' socio-educational behaviors. For this end, a survey was conducted targeting 33 infants at one-year old and 51 infants at two-year old who attend daycare centers in Seoul, their 84 mothers and 20 teachers. For assessing infants' effortful control, only Effortful Control Scale was selected from Early Childhood Behavior Questionnaire(ECBQ) developed by Putnam, Gartein, Rothbart(2006) and adapted by Go, Ji Min(2011). To estimate mothers' emotional expressiveness, Family Emotional Expressiveness Questionnaire(FEQ) developed by Halberstadt(1986) and adapted by Ahn, Rari (2005) was used. Brief Infant Toddler Socio-Emotional Assessment (BITSEA) by Carter, Briggs-Gowan, Jones & Little(2003) and adapted by Kim, Ji Seon (2007) was used for taking the measurement of socio-educational behaviors. Collected data was analyzed by using SPSS 18.0, a statistical program. The results of the study are as follows. First, in regard to difference of competence among sub-factors of socio-educational behaviors depending on infants' gender, female infants were higher than male infants. As to mothers' emotional expressiveness, mothers of male infants were higher in negative emotional expressiveness than those of female infants. Second, the result of analyzing the relationship among infants' effortful control, mothers' emotional expressiveness, infants' socio-emotional behaviors showed that mothers' positive emotional expressiveness and infants' effortful control have significant positive correlation in both male and female infants, and mothers' negative emotional expressiveness have significant positive correlation with overt problems in male infants, and with control problems in female infants. Third, this study also identified influences infants' effortful control and mothers' emotional expressiveness upon infants' socio-emotional behaviors and found that the effect of predictors only worked only on male infants. That is, male infants showed higher competence when mothers' positive emotional expressiveness was higher and infants' effortful control was higher, while they showed higher overt problems when mothers' negative emotional expressiveness was higher. In addition, the higher mothers' positive emotional expressiveness are and the higher infants' effortful control is, the lower the control problems are. As for internal problems, it found that the effect of predictors have no significance. This study has identified that influences of infants' effortful control and mothers' positive emotional expressiveness upon infants' socio-emotional behaviors are different depending infants' genders and their socio-emotional behaviors. The result of the study can be used as basic data for parent education and preventive intervention for infants' harmonious development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.