본 연구는 발달장애 청소년의 성교육 프로그램이 성지식, 성태도에 미치는 효과를 검증해 보고자 실시하였다. 연구대상은 부산광역시 중학교 5개의 특수학급 학생 38명을 대상으로 실험집단 22명, 통제집단 16명을 배치하였다. 연구방법은 실험집단과 통제집단에 사전검사를 각각 실시하고 성교육프로그램 과정은 8차시 교육으로 한 차시 마다 2회기로 나누어 전체 16회기를 실시하였다. 부산광역시청소년성문화센터 기관으로 실험집단이 담당교사의 인솔하에 방문하여 연구자가 성교육 전문강사로서 직접 체험관에서 성교육 프로그램을 진행하였다. 실험집단 각 학교별 담당교사와 보조강사가 입회하여 매 회기마다 프로그램 진행 상황에 따른 대상자들의 반응 및 행동특성 등을 기록하고 분석하도록 하였다. 단, 실험집단 총 22명 중 객관적 장애등급 등록자로 장애 복지카드를 소지한 대상자 10명에 한하여 최종분석 실험집단이 되었다. 통제집단은 총 16명 중 객관적 장애등급 등록자로 장애 복지카드를 소지한 대상자 6명에 한하여 최종분석 통제집단이 되었다. 사전과 동일한 방법으로 사후검사를 실시하여 수집된 자료는 ...
본 연구는 발달장애 청소년의 성교육 프로그램이 성지식, 성태도에 미치는 효과를 검증해 보고자 실시하였다. 연구대상은 부산광역시 중학교 5개의 특수학급 학생 38명을 대상으로 실험집단 22명, 통제집단 16명을 배치하였다. 연구방법은 실험집단과 통제집단에 사전검사를 각각 실시하고 성교육프로그램 과정은 8차시 교육으로 한 차시 마다 2회기로 나누어 전체 16회기를 실시하였다. 부산광역시청소년성문화센터 기관으로 실험집단이 담당교사의 인솔하에 방문하여 연구자가 성교육 전문강사로서 직접 체험관에서 성교육 프로그램을 진행하였다. 실험집단 각 학교별 담당교사와 보조강사가 입회하여 매 회기마다 프로그램 진행 상황에 따른 대상자들의 반응 및 행동특성 등을 기록하고 분석하도록 하였다. 단, 실험집단 총 22명 중 객관적 장애등급 등록자로 장애 복지카드를 소지한 대상자 10명에 한하여 최종분석 실험집단이 되었다. 통제집단은 총 16명 중 객관적 장애등급 등록자로 장애 복지카드를 소지한 대상자 6명에 한하여 최종분석 통제집단이 되었다. 사전과 동일한 방법으로 사후검사를 실시하여 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 실험을 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 성교육 프로그램은 발달장애 학생의 성지식 향상(P< .01)에 효과가 있었다. 성지식의 사후검사 평균(M = 17.70)이 사전검사 평균(M =10.80)보다 크게 증가하였다. 통제집단의 사전-사후 점수 변화량은 -2.66(±6.76)로 나타나 두 집단의 사전-사후 점수 변화량 차이는 통계적으로도 유의하였다(Z=-3.148, p<.01). 이러한 결과를 볼 때 집단 내 점수 변화 차이와 집단 간 변화량 차이는 유사한 형태를 보이면서 프로그램의 효과성을 좀 더 명확하게 알 수 있다. 둘째, 성교육 프로그램은 발달장애 학생의 성태도 향상(P< .05)에 효과가 있었다. 성태도에서 보면 실험집단의 사전 평균점수는 10.80(±7.20)에서 사후 검사에서는 평균 21.00(±5.55)로 나타나 사전에 비해 사후점수가 10.20 상승한 것으로 나타났다. 이에 반해 통제집단의 사전-사후 점수 변화량은-0.16(±8.44)로 나타나 두 집단 간 성태도 점수변화량 차이는 통계적으로도 유의한 것으로 나타났다(Z=-2.444, p<.05).통제집단의 성태도 사전 평균점수는 14.50(±6.56)에서 사후 평균 점수가 14.33(±4.84)로 나타나 사전에 비해 사후검사에서 성태도 평균점수가 0.17점 감소한 특성을 보이고 있다. 이러한 결과는 프로그램이 성태도에 긍정적 영향을 미쳤음을 짐작하게 한다. 셋째, 개인별 특성이 성지식과 태도 변화에 미치는 효과에서는 유의한 차이 분포(p> .05)를 보이지 않았으며, 주양육자, 주거환경, 장애정도, 가족장애유무 등에 일반적 특성에 따른 실험집단과 통제집단 간의 동질성 검사에서 두 집단은 동질한 분포를 가지고 있음을 알 수 있다. 연구의 한계점은 첫째, 특정지역과 대상으로 실시되어 효과성을 일반화하는 데는 한계가 있고 둘째, 단기 효과 검증 방법으로 인해 발달장애인의 특성상 성행동에 대한 장기효과에 대한 검증이 한계가 있었다. 제언으로 발달장애 청소년의 개인적 특성을 반영하여 학습속도 조절이 가능한 각 영역별로 개별교육프로그램을 통하여 이루어지는 것이 바람직하다. 이상의 결과를 종합해 보면 발달장애 학생에게 맞춤식 성교육은 그들에게 성의식에 대한 발달적 향상을 보여주는 결과를 확인했고, 추후 사회적 한 일원으로 살아가는데 성교육 프로그램이 큰 방향성을 제시할 수 있다는 점에서 어떤 분야의 교육적 효과 보다 중요한 부분인 것에 시사한 바가 크다.
본 연구는 발달장애 청소년의 성교육 프로그램이 성지식, 성태도에 미치는 효과를 검증해 보고자 실시하였다. 연구대상은 부산광역시 중학교 5개의 특수학급 학생 38명을 대상으로 실험집단 22명, 통제집단 16명을 배치하였다. 연구방법은 실험집단과 통제집단에 사전검사를 각각 실시하고 성교육프로그램 과정은 8차시 교육으로 한 차시 마다 2회기로 나누어 전체 16회기를 실시하였다. 부산광역시청소년성문화센터 기관으로 실험집단이 담당교사의 인솔하에 방문하여 연구자가 성교육 전문강사로서 직접 체험관에서 성교육 프로그램을 진행하였다. 실험집단 각 학교별 담당교사와 보조강사가 입회하여 매 회기마다 프로그램 진행 상황에 따른 대상자들의 반응 및 행동특성 등을 기록하고 분석하도록 하였다. 단, 실험집단 총 22명 중 객관적 장애등급 등록자로 장애 복지카드를 소지한 대상자 10명에 한하여 최종분석 실험집단이 되었다. 통제집단은 총 16명 중 객관적 장애등급 등록자로 장애 복지카드를 소지한 대상자 6명에 한하여 최종분석 통제집단이 되었다. 사전과 동일한 방법으로 사후검사를 실시하여 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 실험을 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 성교육 프로그램은 발달장애 학생의 성지식 향상(P< .01)에 효과가 있었다. 성지식의 사후검사 평균(M = 17.70)이 사전검사 평균(M =10.80)보다 크게 증가하였다. 통제집단의 사전-사후 점수 변화량은 -2.66(±6.76)로 나타나 두 집단의 사전-사후 점수 변화량 차이는 통계적으로도 유의하였다(Z=-3.148, p<.01). 이러한 결과를 볼 때 집단 내 점수 변화 차이와 집단 간 변화량 차이는 유사한 형태를 보이면서 프로그램의 효과성을 좀 더 명확하게 알 수 있다. 둘째, 성교육 프로그램은 발달장애 학생의 성태도 향상(P< .05)에 효과가 있었다. 성태도에서 보면 실험집단의 사전 평균점수는 10.80(±7.20)에서 사후 검사에서는 평균 21.00(±5.55)로 나타나 사전에 비해 사후점수가 10.20 상승한 것으로 나타났다. 이에 반해 통제집단의 사전-사후 점수 변화량은-0.16(±8.44)로 나타나 두 집단 간 성태도 점수변화량 차이는 통계적으로도 유의한 것으로 나타났다(Z=-2.444, p<.05).통제집단의 성태도 사전 평균점수는 14.50(±6.56)에서 사후 평균 점수가 14.33(±4.84)로 나타나 사전에 비해 사후검사에서 성태도 평균점수가 0.17점 감소한 특성을 보이고 있다. 이러한 결과는 프로그램이 성태도에 긍정적 영향을 미쳤음을 짐작하게 한다. 셋째, 개인별 특성이 성지식과 태도 변화에 미치는 효과에서는 유의한 차이 분포(p> .05)를 보이지 않았으며, 주양육자, 주거환경, 장애정도, 가족장애유무 등에 일반적 특성에 따른 실험집단과 통제집단 간의 동질성 검사에서 두 집단은 동질한 분포를 가지고 있음을 알 수 있다. 연구의 한계점은 첫째, 특정지역과 대상으로 실시되어 효과성을 일반화하는 데는 한계가 있고 둘째, 단기 효과 검증 방법으로 인해 발달장애인의 특성상 성행동에 대한 장기효과에 대한 검증이 한계가 있었다. 제언으로 발달장애 청소년의 개인적 특성을 반영하여 학습속도 조절이 가능한 각 영역별로 개별교육프로그램을 통하여 이루어지는 것이 바람직하다. 이상의 결과를 종합해 보면 발달장애 학생에게 맞춤식 성교육은 그들에게 성의식에 대한 발달적 향상을 보여주는 결과를 확인했고, 추후 사회적 한 일원으로 살아가는데 성교육 프로그램이 큰 방향성을 제시할 수 있다는 점에서 어떤 분야의 교육적 효과 보다 중요한 부분인 것에 시사한 바가 크다.
This study was carried out to verify the effects of sex education programs for young people with developmental disabilities on their sex knowledge and sex attitude. The subject of this study was 38 students from special classes (for the handicapped) of 5 middle schools in Busan, 22 of whom were assi...
This study was carried out to verify the effects of sex education programs for young people with developmental disabilities on their sex knowledge and sex attitude. The subject of this study was 38 students from special classes (for the handicapped) of 5 middle schools in Busan, 22 of whom were assigned to an experiment group and 16 as a control group. A preliminary test for each group was given and then total 16 sex education programs were given during 8 sessions. The students in the experiment group visited the Busan Youth Sex Culture Center(BSYCSAY) led by the teacher in charge, and the researcher provided them with sex education programs at the center as the sex education specialist. The teachers in charge and assistants for each experiment group were asked to record and analyze the responses and behavioral characteristics of the participants for each time. Among 22 students, only 10 students having welfare card for the disabled as the disability rating registered became the final experiment group. Among 16 students in the control group, only 6 students having welfare card for the disabled as the disability rating registered became the final control group. The data collected from the post test, being given the same as the preliminary test, were analyzed by using the SPSS 18.0 program. The results from the experiment are as follows: First, the sex education programs were effective in enhancing sex knowledge(P< .01) of the students with developmental disabilities. The mean of sex knowledge in the post test (M = 17.70) increased a lot from that of the preliminary test (M =10.80). The variation between preliminary and post test for the control group was -2.66(±6.76) and was statistically meaningful (Z=-3.148, p<.01). Thinking about this result, the change of score within the group and the variation between the groups show some similarity, and the effectiveness of the program could be clearly recognized. Second, the sex education programs were effective in enhancing sex attitude(P< .05) of the students with developmental disabilities. The mean of sex attitude in the post test was 21.00(±5.55) and it increased by 10.20 from that of the preliminary test of 10.80(±7.20). The variation between preliminary and post test for the control group was -0.16(±8.44) and was statistically meaningful (Z=-2.444, p.05). The experiment group and the control group showed the same result in the homogeneity test between the experiment group and the control group according to the general characteristics like main rearer, residential environment, degree of disability and whether or not having other disability family member. The limitation of the study: First, it is limited to generalize the effectiveness since the research was only for the certain region and subject. Second, the research was for short term only so it is limited to verify the effectiveness for long term. My suggestion is that it is desirable to give individual education programs by area which enable the students with developmental disabilities to control learning speed reflecting their individual characteristics. To sum up the results, it is confirmed that the individual target education for the students with developmental disabilities gave them developmental enhancement in their sex consciousness. Providing sex education programs is more meaningful and important than any other educational area in supporting them to become valuable members of the society in the future.
This study was carried out to verify the effects of sex education programs for young people with developmental disabilities on their sex knowledge and sex attitude. The subject of this study was 38 students from special classes (for the handicapped) of 5 middle schools in Busan, 22 of whom were assigned to an experiment group and 16 as a control group. A preliminary test for each group was given and then total 16 sex education programs were given during 8 sessions. The students in the experiment group visited the Busan Youth Sex Culture Center(BSYCSAY) led by the teacher in charge, and the researcher provided them with sex education programs at the center as the sex education specialist. The teachers in charge and assistants for each experiment group were asked to record and analyze the responses and behavioral characteristics of the participants for each time. Among 22 students, only 10 students having welfare card for the disabled as the disability rating registered became the final experiment group. Among 16 students in the control group, only 6 students having welfare card for the disabled as the disability rating registered became the final control group. The data collected from the post test, being given the same as the preliminary test, were analyzed by using the SPSS 18.0 program. The results from the experiment are as follows: First, the sex education programs were effective in enhancing sex knowledge(P< .01) of the students with developmental disabilities. The mean of sex knowledge in the post test (M = 17.70) increased a lot from that of the preliminary test (M =10.80). The variation between preliminary and post test for the control group was -2.66(±6.76) and was statistically meaningful (Z=-3.148, p<.01). Thinking about this result, the change of score within the group and the variation between the groups show some similarity, and the effectiveness of the program could be clearly recognized. Second, the sex education programs were effective in enhancing sex attitude(P< .05) of the students with developmental disabilities. The mean of sex attitude in the post test was 21.00(±5.55) and it increased by 10.20 from that of the preliminary test of 10.80(±7.20). The variation between preliminary and post test for the control group was -0.16(±8.44) and was statistically meaningful (Z=-2.444, p.05). The experiment group and the control group showed the same result in the homogeneity test between the experiment group and the control group according to the general characteristics like main rearer, residential environment, degree of disability and whether or not having other disability family member. The limitation of the study: First, it is limited to generalize the effectiveness since the research was only for the certain region and subject. Second, the research was for short term only so it is limited to verify the effectiveness for long term. My suggestion is that it is desirable to give individual education programs by area which enable the students with developmental disabilities to control learning speed reflecting their individual characteristics. To sum up the results, it is confirmed that the individual target education for the students with developmental disabilities gave them developmental enhancement in their sex consciousness. Providing sex education programs is more meaningful and important than any other educational area in supporting them to become valuable members of the society in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.