본 연구는 진로체험활동 참여가 고등학생의 진로태도성숙 및 진로결정수준에 미치는 영향을 알아보는 데 그 목적이 있다. 연구의 목적달성을 위하여 설정한 연구문제는 첫째, 고등학생을 대상으로 한 진로체험활동 실태는 어떠한가, 둘째, 진로체험활동 참여여부 및 참여횟수에 따라 고등학생의 진로태도성숙, 진로결정수준에 차이가 있는가 이다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 고등학교 선생님들의 진로체험활동에 대한 관심이 학생들에게 지대한 영향력이 있음을 알 수 있었고, 학생들은 자신이 관심 있는 분야를 경험하기 위해서 또는 적성을 알고 장래 취업...
본 연구는 진로체험활동 참여가 고등학생의 진로태도성숙 및 진로결정수준에 미치는 영향을 알아보는 데 그 목적이 있다. 연구의 목적달성을 위하여 설정한 연구문제는 첫째, 고등학생을 대상으로 한 진로체험활동 실태는 어떠한가, 둘째, 진로체험활동 참여여부 및 참여횟수에 따라 고등학생의 진로태도성숙, 진로결정수준에 차이가 있는가 이다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 고등학교 선생님들의 진로체험활동에 대한 관심이 학생들에게 지대한 영향력이 있음을 알 수 있었고, 학생들은 자신이 관심 있는 분야를 경험하기 위해서 또는 적성을 알고 장래 취업에 도움을 얻고자 참여 하였다. 또한, 진로체험활동 참여에 대한 만족도가 매우 높았으며, 진로체험활동에 참여한 남학생들은 진로에 대한 확고한 신념을 가지고 자신이 원하는 정보를 경험으로 탐색하고자 하였으며 고학년으로 갈수록 진로에 대한 고민을 많이 하고 있는 것으로 파악되었다. 둘째, 진로체험활동 참여 학생과 미참여 학생간의 진로태도성숙 및 진로결정수준을 비교 분석한 결과는 진로태도성숙, 진로결정수준 모두 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 진로체험활동에 참여하지 않는 학생보다는 진로체험활동에 참여하는 학생들의 진로태도 성숙도가 높았으며, 진로결정 수준도 높은 것으로 나타났다. 셋째, 진로체험활동 참여횟수에 따른 집단 간 차이는 나타나지 않았다. 위와 같은 결과를 바탕으로 학생들이 체험하고 있는 진로체험프로그램은 다양성보다는 전문성이 있어야 하며, 단순 프로그램보다는 단계별 또는 시리즈별 프로그램 개발의 필요성을 시사한다.
본 연구는 진로체험활동 참여가 고등학생의 진로태도성숙 및 진로결정수준에 미치는 영향을 알아보는 데 그 목적이 있다. 연구의 목적달성을 위하여 설정한 연구문제는 첫째, 고등학생을 대상으로 한 진로체험활동 실태는 어떠한가, 둘째, 진로체험활동 참여여부 및 참여횟수에 따라 고등학생의 진로태도성숙, 진로결정수준에 차이가 있는가 이다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 고등학교 선생님들의 진로체험활동에 대한 관심이 학생들에게 지대한 영향력이 있음을 알 수 있었고, 학생들은 자신이 관심 있는 분야를 경험하기 위해서 또는 적성을 알고 장래 취업에 도움을 얻고자 참여 하였다. 또한, 진로체험활동 참여에 대한 만족도가 매우 높았으며, 진로체험활동에 참여한 남학생들은 진로에 대한 확고한 신념을 가지고 자신이 원하는 정보를 경험으로 탐색하고자 하였으며 고학년으로 갈수록 진로에 대한 고민을 많이 하고 있는 것으로 파악되었다. 둘째, 진로체험활동 참여 학생과 미참여 학생간의 진로태도성숙 및 진로결정수준을 비교 분석한 결과는 진로태도성숙, 진로결정수준 모두 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 진로체험활동에 참여하지 않는 학생보다는 진로체험활동에 참여하는 학생들의 진로태도 성숙도가 높았으며, 진로결정 수준도 높은 것으로 나타났다. 셋째, 진로체험활동 참여횟수에 따른 집단 간 차이는 나타나지 않았다. 위와 같은 결과를 바탕으로 학생들이 체험하고 있는 진로체험프로그램은 다양성보다는 전문성이 있어야 하며, 단순 프로그램보다는 단계별 또는 시리즈별 프로그램 개발의 필요성을 시사한다.
The purpose of this thesis is to find out the influence on career attitude maturity and career decision level of high school students participated in career experience activities. To attain this purpose, two subjects of study was posed; First, how are career experience activities going on? Second, i...
The purpose of this thesis is to find out the influence on career attitude maturity and career decision level of high school students participated in career experience activities. To attain this purpose, two subjects of study was posed; First, how are career experience activities going on? Second, is there any difference in high school students’ career attitude maturity and career decision level according to the number of participation in career experience activities and whether they participate in the activities or not? The results of these inquiries are as follows. First, high school teachers’ concern on career experience activity is making influence on their students. The motivation of participation in these activities are to experience fields of their interests, to find their aptitude, and to have nice help when getting a job in the future. The satisfaction of taking part in career experience activities are very high, and male students have deep faith on their career to discover the information they want through their experience. As they are higher grades, there is a lot to ponder over their career in the future. Second, the results of analysis on whether they participate in the activities or not have a meaningful difference in both career attitude maturity and career decision level in statistics. They who took part in career experience activities are being influenced on their career attitude maturity and career decision level than they who didn’t. Through career experience activities, they have mature career attitude and the level of their career decision become enhanced. Third, there is no meaningful difference in the number of participation in career experience activity in statistics. On the basis of this result, career experience activity for high school students should focus on the professionalism than the diversity. There is a need for developing a series of or step by step career experience program.
The purpose of this thesis is to find out the influence on career attitude maturity and career decision level of high school students participated in career experience activities. To attain this purpose, two subjects of study was posed; First, how are career experience activities going on? Second, is there any difference in high school students’ career attitude maturity and career decision level according to the number of participation in career experience activities and whether they participate in the activities or not? The results of these inquiries are as follows. First, high school teachers’ concern on career experience activity is making influence on their students. The motivation of participation in these activities are to experience fields of their interests, to find their aptitude, and to have nice help when getting a job in the future. The satisfaction of taking part in career experience activities are very high, and male students have deep faith on their career to discover the information they want through their experience. As they are higher grades, there is a lot to ponder over their career in the future. Second, the results of analysis on whether they participate in the activities or not have a meaningful difference in both career attitude maturity and career decision level in statistics. They who took part in career experience activities are being influenced on their career attitude maturity and career decision level than they who didn’t. Through career experience activities, they have mature career attitude and the level of their career decision become enhanced. Third, there is no meaningful difference in the number of participation in career experience activity in statistics. On the basis of this result, career experience activity for high school students should focus on the professionalism than the diversity. There is a need for developing a series of or step by step career experience program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.