[학위논문]그림책을 활용한 독서지도프로그램이 다문화가정 아동의 자아존중감과 독서태도 미치는 영향 The Effects of Reading Instruction Program with Picture Books on the Self-Esteem and ReadingAttitude of Children from Multicultural Families원문보기
본 연구는 그림책을 활용한 독서지도프로그램이 다문화가정 아동의 자아존중감과 독서태도에 미치는 영향을 알아보고자 한 것이다. 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 그림책을 활용한 독서지도프로그램이 다문화가정 아동의 자아존중감 향상에 효과가 있는가? 2. 그림책을 활용한 독서지도프로그램이 다문화가정 아동들의 독서태도 향상에 효과가 있는가? 연구 대상은 경기도 G시 소재 초등학교 다문화 가정 아동 20명이었으며, 2014년 9월부터 10월까지 10...
본 연구는 그림책을 활용한 독서지도프로그램이 다문화가정 아동의 자아존중감과 독서태도에 미치는 영향을 알아보고자 한 것이다. 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 그림책을 활용한 독서지도프로그램이 다문화가정 아동의 자아존중감 향상에 효과가 있는가? 2. 그림책을 활용한 독서지도프로그램이 다문화가정 아동들의 독서태도 향상에 효과가 있는가? 연구 대상은 경기도 G시 소재 초등학교 다문화 가정 아동 20명이었으며, 2014년 9월부터 10월까지 10회에 걸쳐 독서지도프로그램을 실시하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위해 사전· 사후에 각각 자아존중감 검사와 독서태도 검사를 실시하여 차이검증을 하였으며, 수업 과정 중에 나타난 대상자의 태도 변화를 관찰하였다. 이상의 방법과 절차로 실시한 연구를 통하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 그림책을 활용한 독서지도 프로그램은 다문화가정 아동들의 자아 존중감 향상에 효과가 있었다. 둘째, 그림책을 활용한 독서지도 프로그램은 다문화가정 아동들의 독서 태도 향상에 효과가 있었다.
본 연구는 그림책을 활용한 독서지도프로그램이 다문화가정 아동의 자아존중감과 독서태도에 미치는 영향을 알아보고자 한 것이다. 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 그림책을 활용한 독서지도프로그램이 다문화가정 아동의 자아존중감 향상에 효과가 있는가? 2. 그림책을 활용한 독서지도프로그램이 다문화가정 아동들의 독서태도 향상에 효과가 있는가? 연구 대상은 경기도 G시 소재 초등학교 다문화 가정 아동 20명이었으며, 2014년 9월부터 10월까지 10회에 걸쳐 독서지도프로그램을 실시하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위해 사전· 사후에 각각 자아존중감 검사와 독서태도 검사를 실시하여 차이검증을 하였으며, 수업 과정 중에 나타난 대상자의 태도 변화를 관찰하였다. 이상의 방법과 절차로 실시한 연구를 통하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 그림책을 활용한 독서지도 프로그램은 다문화가정 아동들의 자아 존중감 향상에 효과가 있었다. 둘째, 그림책을 활용한 독서지도 프로그램은 다문화가정 아동들의 독서 태도 향상에 효과가 있었다.
This study aimed to examine the effect of reading instruction program using picture books on the self-esteem and reading attitude of the children from multicultural families. The research questions were as follows ; 1. Does the reading instruction Program using picture books have positive effect on ...
This study aimed to examine the effect of reading instruction program using picture books on the self-esteem and reading attitude of the children from multicultural families. The research questions were as follows ; 1. Does the reading instruction Program using picture books have positive effect on the self-esteem of children from the multicultural families? 2. Does the Reading instruction Program using picture books have positive effect on the reading attitude of children from the multicultural families ? The sample of this study was conducted to 20 children from multicultural families, who went to an elementary school in G city of Gyeonggi-do. 10 reading instruction programs have been conducted from September to October of 2014. To test the effect of the reading instruction program, the examination on children’s self-esteem and reading attitude has been conducted twice, before and after the program, to compare the results of the effects. In addition, the research objective was to observe participants’ attitude changes during the test procedures. Accordingly, the following findings have been drawn using the above research methodology and procedures. First, Reading instruction Program using picture books have positive effect on the self-esteem of the children from the multicultural families. Second, Reading instruction Program using picture books have positive effect on the reading attitude of the children from the multicultural families.
This study aimed to examine the effect of reading instruction program using picture books on the self-esteem and reading attitude of the children from multicultural families. The research questions were as follows ; 1. Does the reading instruction Program using picture books have positive effect on the self-esteem of children from the multicultural families? 2. Does the Reading instruction Program using picture books have positive effect on the reading attitude of children from the multicultural families ? The sample of this study was conducted to 20 children from multicultural families, who went to an elementary school in G city of Gyeonggi-do. 10 reading instruction programs have been conducted from September to October of 2014. To test the effect of the reading instruction program, the examination on children’s self-esteem and reading attitude has been conducted twice, before and after the program, to compare the results of the effects. In addition, the research objective was to observe participants’ attitude changes during the test procedures. Accordingly, the following findings have been drawn using the above research methodology and procedures. First, Reading instruction Program using picture books have positive effect on the self-esteem of the children from the multicultural families. Second, Reading instruction Program using picture books have positive effect on the reading attitude of the children from the multicultural families.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.