본 연구는 슬럼프를 겪고 있는 수영선수에게 심리기술훈련 프로그램을 적용하여 슬럼프를 극복하는데 도움을 주고, 나아가 수영선수의 경기력 향상에 이바지 하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 수영선수 8명을 대상으로 슬럼프 자가진단 체크리스트, 스포츠 심리기술 질문지, 성취목표성향 질문지, 스포츠 스트레스 요인 질문지를 사용하여 상태를 점검하였다. 슬럼프 중에 가질 수 있는 중압감, 초조감, 짜증남, 걱정 등의 부정적인 심리상태를 해소하기 위해서, 긍정적인 자기암시와 자신감, 불안조절, 이완 프로그램을 적용하였다. 또한 과거의 성공경험과 미래의 성공을 그려보기 위한 심상 프로그램을 적용하고, 불분명한 미래에 두려워하기보다 단계적으로 동기를 강화시킬 수 있도록 목표설정 프로그램을 진행하였다. 본 연구의 프로그램 효과를 검증하기 위해 스포츠 심리기술 질문지, 성취목표성향 질문지, 스포츠 스트레스 요인 질문지, 슬럼프 자가진단 체크리스트를 사용하여 사전⋅사후검사를 ...
본 연구는 슬럼프를 겪고 있는 수영선수에게 심리기술훈련 프로그램을 적용하여 슬럼프를 극복하는데 도움을 주고, 나아가 수영선수의 경기력 향상에 이바지 하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 수영선수 8명을 대상으로 슬럼프 자가진단 체크리스트, 스포츠 심리기술 질문지, 성취목표성향 질문지, 스포츠 스트레스 요인 질문지를 사용하여 상태를 점검하였다. 슬럼프 중에 가질 수 있는 중압감, 초조감, 짜증남, 걱정 등의 부정적인 심리상태를 해소하기 위해서, 긍정적인 자기암시와 자신감, 불안조절, 이완 프로그램을 적용하였다. 또한 과거의 성공경험과 미래의 성공을 그려보기 위한 심상 프로그램을 적용하고, 불분명한 미래에 두려워하기보다 단계적으로 동기를 강화시킬 수 있도록 목표설정 프로그램을 진행하였다. 본 연구의 프로그램 효과를 검증하기 위해 스포츠 심리기술 질문지, 성취목표성향 질문지, 스포츠 스트레스 요인 질문지, 슬럼프 자가진단 체크리스트를 사용하여 사전⋅사후검사를 대응표본 t검정으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 심리기술훈련 프로그램을 적용한 결과, 슬럼프 자각요인은 감소하여 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 심리기술 요인인 목표설정을 비롯한 집중력, 자신감, 불안조절, 의지력, 심상, 팀조화의 향상이 나타났으며, t 검증 결과 자신감, 목표설정, 불안조절에 있어서 유의한 차이가 있었다. 또한 숙달목표 측면에서 향상되었으며, 특히 숙달접근목표는 유의한 차이가 있었다. 스트레스 요인인 실패의 두려움, 시합의 부담, 처벌의 두려움, 학업문제 걱정, 상급학교 진학걱정, 경제적 부담, 선후배사이 갈등, 부상우려에 있어 향상이 나타났으며, t 검증 결과 실패의 두려움, 부상우려 측면에서 유의한 차이가 있었다. 따라서 심리기술훈련 프로그램이 슬럼프 중인 수영선수에게 슬럼프 극복을 위해 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 본 연구에서는 슬럼프 중인 수영선수에게 심리기술훈련 프로그램의 적용 및 효과를 검증함으로써 슬럼프 극복에 대한 기초자료를 제공할 수 있을 것으로 기대되며, 향후 다양한 프로그램의 개발과 적용을 통해 수영선수들의 심리기술 및 경기력 향상을 기대해 본다.
본 연구는 슬럼프를 겪고 있는 수영선수에게 심리기술훈련 프로그램을 적용하여 슬럼프를 극복하는데 도움을 주고, 나아가 수영선수의 경기력 향상에 이바지 하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 수영선수 8명을 대상으로 슬럼프 자가진단 체크리스트, 스포츠 심리기술 질문지, 성취목표성향 질문지, 스포츠 스트레스 요인 질문지를 사용하여 상태를 점검하였다. 슬럼프 중에 가질 수 있는 중압감, 초조감, 짜증남, 걱정 등의 부정적인 심리상태를 해소하기 위해서, 긍정적인 자기암시와 자신감, 불안조절, 이완 프로그램을 적용하였다. 또한 과거의 성공경험과 미래의 성공을 그려보기 위한 심상 프로그램을 적용하고, 불분명한 미래에 두려워하기보다 단계적으로 동기를 강화시킬 수 있도록 목표설정 프로그램을 진행하였다. 본 연구의 프로그램 효과를 검증하기 위해 스포츠 심리기술 질문지, 성취목표성향 질문지, 스포츠 스트레스 요인 질문지, 슬럼프 자가진단 체크리스트를 사용하여 사전⋅사후검사를 대응표본 t검정으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 심리기술훈련 프로그램을 적용한 결과, 슬럼프 자각요인은 감소하여 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 심리기술 요인인 목표설정을 비롯한 집중력, 자신감, 불안조절, 의지력, 심상, 팀조화의 향상이 나타났으며, t 검증 결과 자신감, 목표설정, 불안조절에 있어서 유의한 차이가 있었다. 또한 숙달목표 측면에서 향상되었으며, 특히 숙달접근목표는 유의한 차이가 있었다. 스트레스 요인인 실패의 두려움, 시합의 부담, 처벌의 두려움, 학업문제 걱정, 상급학교 진학걱정, 경제적 부담, 선후배사이 갈등, 부상우려에 있어 향상이 나타났으며, t 검증 결과 실패의 두려움, 부상우려 측면에서 유의한 차이가 있었다. 따라서 심리기술훈련 프로그램이 슬럼프 중인 수영선수에게 슬럼프 극복을 위해 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 본 연구에서는 슬럼프 중인 수영선수에게 심리기술훈련 프로그램의 적용 및 효과를 검증함으로써 슬럼프 극복에 대한 기초자료를 제공할 수 있을 것으로 기대되며, 향후 다양한 프로그램의 개발과 적용을 통해 수영선수들의 심리기술 및 경기력 향상을 기대해 본다.
This The purpose of this study is to help swimmers in slumps overcome their slumps by applying the psychological skills training program, furthermore to lay the foundation for the prevention of swimmers' slumps. To achieve the purpose, 8 swimmers were subjected to the test for their status by using ...
This The purpose of this study is to help swimmers in slumps overcome their slumps by applying the psychological skills training program, furthermore to lay the foundation for the prevention of swimmers' slumps. To achieve the purpose, 8 swimmers were subjected to the test for their status by using of Psychological Skills Inventory for Sport(PSIS), achievement goal orientation questionnaire, stress factors for sport questionnaire and self-assessment check list for slump. The positive autosuggestion, self-confidence, anxiety control, and relaxation programs were applied to relieve the negative psychological states during slumps, such as the feelings of oppression, impatience, annoyance, worry and so on. Furthermore, the imagery programs to imagine the past success experiences and future success were applied, and also to be able to strengthen motives by stages rather than afraid of uncertain future, the goal setting programs were progressed. To verify the effects of the programs of this study, the pretest-posttest was analyzed by paired t-test, using Psychological Skills Inventory for Sport, achievement goal orientation questionnaire, stress factors for sport questionnaire, and self-assessment check list for slump. The summary of results of this study is as follows. As a result of applying psychological skills training program, it was shown that self-perception factors for slumps were decreased to have positive effects. It was also found that the concentration, self-confidence, anxiety control, willpower, imagery, and team harmony were improved as well as the goal setting, a factor of psychological skills, and the results of t-test showed significant differences in self-confidence, goal setting, and anxiety control. Furthermore, the aspect of mastery goal was also improved, especially there was significant difference in the mastery-approach goal. The stress factors, such as fear of failure, match pressure, fear of punishment, concern about academic problems, worry about higher education, economic burden, conflict between juniors and seniors, and concern about injury improved, and the results of t-test showed that there were significant differences in fear of failure and concern about injury. Therefore, it was verified that the psychological skills training program positively influenced swimmers in slumps to overcome their slumps. It is expected that this study will provide basic data to help swimmers overcome their slumps by verifying the effects and application of the psychological skills training program for the swimmers in slumps, and that the effects of psychological skills training program for the swimmers would be further testified by multilateral analyses.
This The purpose of this study is to help swimmers in slumps overcome their slumps by applying the psychological skills training program, furthermore to lay the foundation for the prevention of swimmers' slumps. To achieve the purpose, 8 swimmers were subjected to the test for their status by using of Psychological Skills Inventory for Sport(PSIS), achievement goal orientation questionnaire, stress factors for sport questionnaire and self-assessment check list for slump. The positive autosuggestion, self-confidence, anxiety control, and relaxation programs were applied to relieve the negative psychological states during slumps, such as the feelings of oppression, impatience, annoyance, worry and so on. Furthermore, the imagery programs to imagine the past success experiences and future success were applied, and also to be able to strengthen motives by stages rather than afraid of uncertain future, the goal setting programs were progressed. To verify the effects of the programs of this study, the pretest-posttest was analyzed by paired t-test, using Psychological Skills Inventory for Sport, achievement goal orientation questionnaire, stress factors for sport questionnaire, and self-assessment check list for slump. The summary of results of this study is as follows. As a result of applying psychological skills training program, it was shown that self-perception factors for slumps were decreased to have positive effects. It was also found that the concentration, self-confidence, anxiety control, willpower, imagery, and team harmony were improved as well as the goal setting, a factor of psychological skills, and the results of t-test showed significant differences in self-confidence, goal setting, and anxiety control. Furthermore, the aspect of mastery goal was also improved, especially there was significant difference in the mastery-approach goal. The stress factors, such as fear of failure, match pressure, fear of punishment, concern about academic problems, worry about higher education, economic burden, conflict between juniors and seniors, and concern about injury improved, and the results of t-test showed that there were significant differences in fear of failure and concern about injury. Therefore, it was verified that the psychological skills training program positively influenced swimmers in slumps to overcome their slumps. It is expected that this study will provide basic data to help swimmers overcome their slumps by verifying the effects and application of the psychological skills training program for the swimmers in slumps, and that the effects of psychological skills training program for the swimmers would be further testified by multilateral analyses.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.