현대사회의 급격한 도시화는 자동차를 증가시켜 극심한 교통체증과 주차공간 부족 등의 문제를 발생시킨다. 또한 자동차의 증가는 많은 양의 배기가스와 이산화탄소로 인한환경오염과 지구온난화의 주범으로 지목 되면서 이산화탄소 배출과 배기가스 저감을 목표로 자동차업계와 관련기관에서 연구 개발을 진행 하였지만 화석연료의 소비량과 자원 매장량의 한계로 인해 해를 거듭할 수록 친환경 대체 운송수단 개발이 요구되었다. 하지만 도심화로 인한 교통문제와 환경오염의 근본적인 해결방안은 대중교통의 최적화와 자동차의 전동화지만 기존 자동차의 동력 전동화만으로는 주차문제와 교통체증 문제를 해결할 수 없다. 충전시설 인프라Infrastructure 가 확충되지 못한 상황에서 막연한 자동차의 전동화는 충전공간 부족 등의 또 다른 교통문제를 야기 시킬 소지가 있다. 그러므로 ...
현대사회의 급격한 도시화는 자동차를 증가시켜 극심한 교통체증과 주차공간 부족 등의 문제를 발생시킨다. 또한 자동차의 증가는 많은 양의 배기가스와 이산화탄소로 인한환경오염과 지구온난화의 주범으로 지목 되면서 이산화탄소 배출과 배기가스 저감을 목표로 자동차업계와 관련기관에서 연구 개발을 진행 하였지만 화석연료의 소비량과 자원 매장량의 한계로 인해 해를 거듭할 수록 친환경 대체 운송수단 개발이 요구되었다. 하지만 도심화로 인한 교통문제와 환경오염의 근본적인 해결방안은 대중교통의 최적화와 자동차의 전동화지만 기존 자동차의 동력 전동화만으로는 주차문제와 교통체증 문제를 해결할 수 없다. 충전시설 인프라Infrastructure 가 확충되지 못한 상황에서 막연한 자동차의 전동화는 충전공간 부족 등의 또 다른 교통문제를 야기 시킬 소지가 있다. 그러므로 전기자동차 시대가 도래하기 전에 현실적이고 경제적인 대안으로 도심형 개인 운송수단인 퍼스널 모빌리티Personal Mobility 꼽을 수 있다.
본 논문에서는 퍼스널 모빌리티의 개발 동향을 조사하고 전망을 분석한다. 그리고 현재 활발히 개발되고 있는 외륜형 차량 또는 자기 평형장치를 이용한 인휠 In-wheel 모터가 탑재된 퍼스널 모빌리티를 선정하여 모터의 출력 및 배터리의 OCV값, 전류와 전력량, 누적 전류, 전압강하 등의 데이터를 측정할 수 있는 장치를 설치하고 실제 주행시험을 통해 에너지 사용량과 주행거리를 기록하여 주행 가능거리를 산출하였다. 이것을 바탕으로 에너지 성능 관점과 실용성 및 편의, 안전 관점으로 시험모델을 분석하였다.
1회 주행 전류 소모를 기준으로 배터리의 총 전류량을 나누어 주행가능 횟수와 실제 주행횟수를 산출한 결과 제작사의 제원 표와 근사한 수치를 기록하였다. 그리고 급경사의 내리막 테스트에서는 만족스러운 회생제동 성능과 급 정지 성능 테스트에서 기계적 제동장치 못지 않은 성능을 발휘하였고 등판코스에서는 초반에 모터의 최대 출력이 발생되는 특성 탁월한 등판성능을 보여주었다
목적과 용도에 따라 배터리 용량과 모터를 선택하여 자유롭게 주행 가능거리와 출력을 결정할 수 있고 외륜 퍼스널 모빌리티의 경우 일반적인 자전거를 타는 정도의 요령만 있다면 별다른 훈련이나 기술 없이도 누구나 쉽게 배우고 사용할 수 있다. 대중교통과 연계 하기 수월하며 도심에서 얼마 되지 않는 거리를 도보로 이동해야 할 때 적절하게 사용할 수 있다. 또한 회전반경이 없기 때문에 제자리 회전과 제자리 방향 전환이 가능하여 학교 건물과 엘리베이터, 지하철 등의 실내 건물과 좁은 공간에서 타인에게 불쾌감이나 불편함을 주지 않고 보행자가 이동할 수 있는 곳은 쉽게 주행이 가능하다. 실내에 접근할 수 있다는 점은 주차공간이나 퍼스널 모빌리티의 도난 우려를 해결하며 자연적으로 가정용 전기를 장소나 시간에 구애 받지 않고 충전하여 사용할 수 있어 퍼스널 모빌리티의 활용도와 가능성이 많다고 여겨진다.
본 논문은 주관적 관점에서 퍼스널 모빌리티를 분석 하였지만 퍼스널 모빌리티의 보편화와 법제적 장치 마련을 위해서는 안전성과 표준화에 대한 객관적 자료와 인증기준이 필요하다. 국가적 또는 지방자치단체의 제도적 장치 마련과 대중교통 연계를 위한 편의 시설지원으로 개개인의 퍼스널 모빌리티의 사용을 장려하면 늘어나는 자동차와 환경오염, 여러 가지 교통문제를 감소 시킬 수 있기 때문이다. 따라서 퍼스널 모빌리티의 사회적 관심과 집중적인 연구 개발이 필요하다.
현대사회의 급격한 도시화는 자동차를 증가시켜 극심한 교통체증과 주차공간 부족 등의 문제를 발생시킨다. 또한 자동차의 증가는 많은 양의 배기가스와 이산화탄소로 인한환경오염과 지구온난화의 주범으로 지목 되면서 이산화탄소 배출과 배기가스 저감을 목표로 자동차업계와 관련기관에서 연구 개발을 진행 하였지만 화석연료의 소비량과 자원 매장량의 한계로 인해 해를 거듭할 수록 친환경 대체 운송수단 개발이 요구되었다. 하지만 도심화로 인한 교통문제와 환경오염의 근본적인 해결방안은 대중교통의 최적화와 자동차의 전동화지만 기존 자동차의 동력 전동화만으로는 주차문제와 교통체증 문제를 해결할 수 없다. 충전시설 인프라Infrastructure 가 확충되지 못한 상황에서 막연한 자동차의 전동화는 충전공간 부족 등의 또 다른 교통문제를 야기 시킬 소지가 있다. 그러므로 전기자동차 시대가 도래하기 전에 현실적이고 경제적인 대안으로 도심형 개인 운송수단인 퍼스널 모빌리티Personal Mobility 꼽을 수 있다.
본 논문에서는 퍼스널 모빌리티의 개발 동향을 조사하고 전망을 분석한다. 그리고 현재 활발히 개발되고 있는 외륜형 차량 또는 자기 평형장치를 이용한 인휠 In-wheel 모터가 탑재된 퍼스널 모빌리티를 선정하여 모터의 출력 및 배터리의 OCV값, 전류와 전력량, 누적 전류, 전압강하 등의 데이터를 측정할 수 있는 장치를 설치하고 실제 주행시험을 통해 에너지 사용량과 주행거리를 기록하여 주행 가능거리를 산출하였다. 이것을 바탕으로 에너지 성능 관점과 실용성 및 편의, 안전 관점으로 시험모델을 분석하였다.
1회 주행 전류 소모를 기준으로 배터리의 총 전류량을 나누어 주행가능 횟수와 실제 주행횟수를 산출한 결과 제작사의 제원 표와 근사한 수치를 기록하였다. 그리고 급경사의 내리막 테스트에서는 만족스러운 회생제동 성능과 급 정지 성능 테스트에서 기계적 제동장치 못지 않은 성능을 발휘하였고 등판코스에서는 초반에 모터의 최대 출력이 발생되는 특성 탁월한 등판성능을 보여주었다
목적과 용도에 따라 배터리 용량과 모터를 선택하여 자유롭게 주행 가능거리와 출력을 결정할 수 있고 외륜 퍼스널 모빌리티의 경우 일반적인 자전거를 타는 정도의 요령만 있다면 별다른 훈련이나 기술 없이도 누구나 쉽게 배우고 사용할 수 있다. 대중교통과 연계 하기 수월하며 도심에서 얼마 되지 않는 거리를 도보로 이동해야 할 때 적절하게 사용할 수 있다. 또한 회전반경이 없기 때문에 제자리 회전과 제자리 방향 전환이 가능하여 학교 건물과 엘리베이터, 지하철 등의 실내 건물과 좁은 공간에서 타인에게 불쾌감이나 불편함을 주지 않고 보행자가 이동할 수 있는 곳은 쉽게 주행이 가능하다. 실내에 접근할 수 있다는 점은 주차공간이나 퍼스널 모빌리티의 도난 우려를 해결하며 자연적으로 가정용 전기를 장소나 시간에 구애 받지 않고 충전하여 사용할 수 있어 퍼스널 모빌리티의 활용도와 가능성이 많다고 여겨진다.
본 논문은 주관적 관점에서 퍼스널 모빌리티를 분석 하였지만 퍼스널 모빌리티의 보편화와 법제적 장치 마련을 위해서는 안전성과 표준화에 대한 객관적 자료와 인증기준이 필요하다. 국가적 또는 지방자치단체의 제도적 장치 마련과 대중교통 연계를 위한 편의 시설지원으로 개개인의 퍼스널 모빌리티의 사용을 장려하면 늘어나는 자동차와 환경오염, 여러 가지 교통문제를 감소 시킬 수 있기 때문이다. 따라서 퍼스널 모빌리티의 사회적 관심과 집중적인 연구 개발이 필요하다.
The rapid urbanization of the contemporary society contributed to the increasing automobiles, so that it resulted in extreme traffic congestion and lack of parking space. In addition, the increase in cars became the main cause of environmental contamination and global warming due to exhaust fumes an...
The rapid urbanization of the contemporary society contributed to the increasing automobiles, so that it resulted in extreme traffic congestion and lack of parking space. In addition, the increase in cars became the main cause of environmental contamination and global warming due to exhaust fumes and carbon dioxide. For this reason, studies on the emission of carbon dioxide and the reduction of exhaust fumes have been affluently conducted from the institutions related to the automobile industry. In this regard, the development of substitute transportation means has been required year by year due to the consumption of fossil fuels and the limit of the buried resources. However, parking problems and traffic congestion cannot be solved by electro-power of existing automobiles, even though the optimization of public transport and the electro-powered cars are the required tasks. Furthermore, electro-powered cars can bring about other problems such as the lack of charging facilities under the vague circumstances that the infrastructure of charging facilities are not expanded. Therefore, before the advent of the era of electric vehicles, personal mobility, which is the personal transportation in a city can be selected as an economic alternative.
In this regard, this study investigated the development trends of personal mobility and analyzed the prospect of it. It selected the personal mobility built in-wheel motor by utilizing the paddle wheel vehicles and self-balancing devices which are currently being developed. It installed the device to measure the data of motor output, OCV value of the battery, current and electric energy, cumulative current, and voltage drop. It calculated the possible travel distance by recording energy usage amount and travel distance through the real travelling test. Based on the investigation, it analyzed the test model in terms of the perspectives of energy performance, practicality, convenience, and safety.
The total current amount of the battery was divided based on the current consumption of one-time travel and possible travel frequencies and real travel frequencies were calculated. The study results found the figure, approximate to the table of the production company. In addition, the satisfactory performance in the regenerative braking and quick braking tests was seen in the test of steep slope, which is equivalent to the performance of the mechanical braking device, and excellent hill-climbing ability in which the maximum output occurred at the beginning of hill climbing.
Possible travel distance and output can be decided freely by choosing the suitable battery capacity and motor according to purposes and utilization. In the case of paddle-wheel personal mobility, any person can learn without separate training and skills. It is easy to ride bikes. It is easy to connect personal mobility with the public transportation and personal mobility can be used appropriately in the shift to a close street which is possible to walk. In addition, travel is possible in the indoor buildings and narrow space such as school building, elevator and subway where pedestrians can move without making others uncomfortable because revolving in place or turning in place is possible due to no radius of gyration. The accessibility to the inside can solve the parking problems or the apprehension of personal mobility and it makes household electricity available regardless of location or time. Therefore, it is estimated that personal mobility is high in the utilization and possibility.
This study analyzed personal mobility from the subjective perspectives, but the objective data and certification standards in regard to the stability and standardization are required for the establishment of the legislative system. If the utilization of individual personal mobility is encouraged by the provision of institutional systems of local governments and the support of amenities for the connection to the public transportation, it will contribute to decreasing several kinds of traffic problems such as the increasing number of cars and environmental pollution. Therefore, social concern on personal mobility and intensive research are needed.
The rapid urbanization of the contemporary society contributed to the increasing automobiles, so that it resulted in extreme traffic congestion and lack of parking space. In addition, the increase in cars became the main cause of environmental contamination and global warming due to exhaust fumes and carbon dioxide. For this reason, studies on the emission of carbon dioxide and the reduction of exhaust fumes have been affluently conducted from the institutions related to the automobile industry. In this regard, the development of substitute transportation means has been required year by year due to the consumption of fossil fuels and the limit of the buried resources. However, parking problems and traffic congestion cannot be solved by electro-power of existing automobiles, even though the optimization of public transport and the electro-powered cars are the required tasks. Furthermore, electro-powered cars can bring about other problems such as the lack of charging facilities under the vague circumstances that the infrastructure of charging facilities are not expanded. Therefore, before the advent of the era of electric vehicles, personal mobility, which is the personal transportation in a city can be selected as an economic alternative.
In this regard, this study investigated the development trends of personal mobility and analyzed the prospect of it. It selected the personal mobility built in-wheel motor by utilizing the paddle wheel vehicles and self-balancing devices which are currently being developed. It installed the device to measure the data of motor output, OCV value of the battery, current and electric energy, cumulative current, and voltage drop. It calculated the possible travel distance by recording energy usage amount and travel distance through the real travelling test. Based on the investigation, it analyzed the test model in terms of the perspectives of energy performance, practicality, convenience, and safety.
The total current amount of the battery was divided based on the current consumption of one-time travel and possible travel frequencies and real travel frequencies were calculated. The study results found the figure, approximate to the table of the production company. In addition, the satisfactory performance in the regenerative braking and quick braking tests was seen in the test of steep slope, which is equivalent to the performance of the mechanical braking device, and excellent hill-climbing ability in which the maximum output occurred at the beginning of hill climbing.
Possible travel distance and output can be decided freely by choosing the suitable battery capacity and motor according to purposes and utilization. In the case of paddle-wheel personal mobility, any person can learn without separate training and skills. It is easy to ride bikes. It is easy to connect personal mobility with the public transportation and personal mobility can be used appropriately in the shift to a close street which is possible to walk. In addition, travel is possible in the indoor buildings and narrow space such as school building, elevator and subway where pedestrians can move without making others uncomfortable because revolving in place or turning in place is possible due to no radius of gyration. The accessibility to the inside can solve the parking problems or the apprehension of personal mobility and it makes household electricity available regardless of location or time. Therefore, it is estimated that personal mobility is high in the utilization and possibility.
This study analyzed personal mobility from the subjective perspectives, but the objective data and certification standards in regard to the stability and standardization are required for the establishment of the legislative system. If the utilization of individual personal mobility is encouraged by the provision of institutional systems of local governments and the support of amenities for the connection to the public transportation, it will contribute to decreasing several kinds of traffic problems such as the increasing number of cars and environmental pollution. Therefore, social concern on personal mobility and intensive research are needed.
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