유보통합 시행계획에 따른 영유아교사의 직무스트레스 및 직무만족도 변화에 관한 연구 A Study on the Change in Job Stress and Satisfaction of Infant and Early Childhood Teachers by the implementation plan for integration of kindergartens and daycare centers원문보기
본 연구의 목적은 유보통합 시행 시 영유아교사의 직무스트레스는 줄이고 직무만족도는 높일 수 있도록 유보통합 시행계획에 따른 영유아교사의 직무스트레스 및 직무만족도의 변화를 예측해보는 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유보통합 시행계획에 따른 영유아교사의 일반적 특성별 직무스트레스 및 직무만족도에 차이가 있는가? 둘째, 유보통합 시행계획에 따른 영유아교사의 일반적 특성별 직무스트레스 및 직무만족도에 변화가 있는가? 연구대상은 부산광역시와 경상남도 일부 지역(김해, 양산)에 위치한 유치원 및 어린이집의 영유아교사 510명이다. 연구도구는 설문지로 박은주(2010)의 직무스트레스 측정도구와 박진희(2013)의 직무만족도 측정도구를 ...
본 연구의 목적은 유보통합 시행 시 영유아교사의 직무스트레스는 줄이고 직무만족도는 높일 수 있도록 유보통합 시행계획에 따른 영유아교사의 직무스트레스 및 직무만족도의 변화를 예측해보는 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유보통합 시행계획에 따른 영유아교사의 일반적 특성별 직무스트레스 및 직무만족도에 차이가 있는가? 둘째, 유보통합 시행계획에 따른 영유아교사의 일반적 특성별 직무스트레스 및 직무만족도에 변화가 있는가? 연구대상은 부산광역시와 경상남도 일부 지역(김해, 양산)에 위치한 유치원 및 어린이집의 영유아교사 510명이다. 연구도구는 설문지로 박은주(2010)의 직무스트레스 측정도구와 박진희(2013)의 직무만족도 측정도구를 탐색적 요인 분석 후 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 19.0 프로그램을 통해 분석하였다. 현재 직무스트레스 및 직무만족도의 영향을 Covariance로 통제한 후 ANCOVA와 사후검정 LSD test를 실시하여 직무스트레스 및 직무만족도의 차이를 살펴보았다. 또한 Split File을 통한 대응표본 t검정을 실시하여 직무스트레스 및 직무만족도의 변화를 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 유보통합 시행계획에 따른 영유아교사의 일반적 특성별 직무스트레스 및 직무만족도의 차이를 분석한 결과, 직무스트레스의 경우 교사 수, 정원, 최종학력, 재직기관에서 차이를 보이며 유의미한 영향요인으로 밝혀졌고, 직무만족도의 경우 교사연령, 교사 수, 재직기관에서 차이를 나타내어 유의미한 영향요인으로 밝혀졌다. 유보통합 시행계획에 따라 일반적 특성별로 교사연령 중에서는 30세 미만이, 교사 수에서는 5명 이하가, 정원별로는 40명 이하와 100명 초과가, 교육경력별로는 0-3년과 7년 이상이, 최종학력별로는 2·3년제졸 이하와 4년제 대졸이, 전공별로는 유아교육학과가, 소지자격별로는 유치원정교사 + 보육교사 소지자가, 재직기관별로는 사립유치원, 민간어린이집에서 근무하는 영유아교사들의 직무스트레스가 높아진 반면, 국·공립어린이집, 가정어린이집에 근무하는 영유아교사들의 직무스트레스는 낮아지는 변화가 나타났다. 또한 유보통합 시행계획에 따라 일반적 특성별로 교사 수에서는 5명 이하가, 재직기관에서는 사립유치원, 가정어린이집에서 근무하는 영유아교사들의 직무만족도가 낮아진 반면, 민간어린이집에서 근무하는 영유아교사들의 직무만족도는 높아지는 변화를 보였다. 종합적으로 살펴보았을 때 유보통합 시행계획에 따라 직무스트레스는 대체로 높아지고 직무만족도는 대체로 낮아지는 양상을 나타냈는데, 이러한 결과는 구체적이고 명확한 기준제시가 부족한 현재 유보통합 정책의 불확실성 때문으로 보인다. 그러므로 이러한 불확실한 유보통합 정책을 개선하고 영유아교사들의 기대에 부응하기 위해서 그에 걸맞은 행정적·제도적 인프라의 확충이 절실할 것으로 사료된다.
본 연구의 목적은 유보통합 시행 시 영유아교사의 직무스트레스는 줄이고 직무만족도는 높일 수 있도록 유보통합 시행계획에 따른 영유아교사의 직무스트레스 및 직무만족도의 변화를 예측해보는 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유보통합 시행계획에 따른 영유아교사의 일반적 특성별 직무스트레스 및 직무만족도에 차이가 있는가? 둘째, 유보통합 시행계획에 따른 영유아교사의 일반적 특성별 직무스트레스 및 직무만족도에 변화가 있는가? 연구대상은 부산광역시와 경상남도 일부 지역(김해, 양산)에 위치한 유치원 및 어린이집의 영유아교사 510명이다. 연구도구는 설문지로 박은주(2010)의 직무스트레스 측정도구와 박진희(2013)의 직무만족도 측정도구를 탐색적 요인 분석 후 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 19.0 프로그램을 통해 분석하였다. 현재 직무스트레스 및 직무만족도의 영향을 Covariance로 통제한 후 ANCOVA와 사후검정 LSD test를 실시하여 직무스트레스 및 직무만족도의 차이를 살펴보았다. 또한 Split File을 통한 대응표본 t검정을 실시하여 직무스트레스 및 직무만족도의 변화를 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 유보통합 시행계획에 따른 영유아교사의 일반적 특성별 직무스트레스 및 직무만족도의 차이를 분석한 결과, 직무스트레스의 경우 교사 수, 정원, 최종학력, 재직기관에서 차이를 보이며 유의미한 영향요인으로 밝혀졌고, 직무만족도의 경우 교사연령, 교사 수, 재직기관에서 차이를 나타내어 유의미한 영향요인으로 밝혀졌다. 유보통합 시행계획에 따라 일반적 특성별로 교사연령 중에서는 30세 미만이, 교사 수에서는 5명 이하가, 정원별로는 40명 이하와 100명 초과가, 교육경력별로는 0-3년과 7년 이상이, 최종학력별로는 2·3년제졸 이하와 4년제 대졸이, 전공별로는 유아교육학과가, 소지자격별로는 유치원정교사 + 보육교사 소지자가, 재직기관별로는 사립유치원, 민간어린이집에서 근무하는 영유아교사들의 직무스트레스가 높아진 반면, 국·공립어린이집, 가정어린이집에 근무하는 영유아교사들의 직무스트레스는 낮아지는 변화가 나타났다. 또한 유보통합 시행계획에 따라 일반적 특성별로 교사 수에서는 5명 이하가, 재직기관에서는 사립유치원, 가정어린이집에서 근무하는 영유아교사들의 직무만족도가 낮아진 반면, 민간어린이집에서 근무하는 영유아교사들의 직무만족도는 높아지는 변화를 보였다. 종합적으로 살펴보았을 때 유보통합 시행계획에 따라 직무스트레스는 대체로 높아지고 직무만족도는 대체로 낮아지는 양상을 나타냈는데, 이러한 결과는 구체적이고 명확한 기준제시가 부족한 현재 유보통합 정책의 불확실성 때문으로 보인다. 그러므로 이러한 불확실한 유보통합 정책을 개선하고 영유아교사들의 기대에 부응하기 위해서 그에 걸맞은 행정적·제도적 인프라의 확충이 절실할 것으로 사료된다.
The purpose of this study is to predict the change in job stress and satisfaction of infant and early childhood teachers by the implementation plan for integration of kindergartens and daycare centers in order to reduce their job stress and increase their job satisfaction after enforcing the integra...
The purpose of this study is to predict the change in job stress and satisfaction of infant and early childhood teachers by the implementation plan for integration of kindergartens and daycare centers in order to reduce their job stress and increase their job satisfaction after enforcing the integration policy. The research questions for achieving this purpose are as follows: First, is there any difference in job stress and satisfaction according to general characteristics of infant and early childhood teachers by the implementation plan for integration of kindergartens and daycare centers? Second, is there any change in job stress and satisfaction according to general characteristics of infant and early childhood teachers by the implementation plan for integration of kindergartens and daycare centers? The subjects are the 510 infant and early childhood teachers in kindergartens and daycare centers located Busan and a part of Gyeongnam area(Gimhae, Yangsan). The instrument of this study is questionnaire that was used after exploratory factor analysis from a measurement tool for job stress in study of Park Eun-Ju(2010) and a measurement tool for job satisfaction in study of Park Jin-Hee(2013). The collected data was analyzed by SPSS 19.0 program. An ANCOVA and LSD test as Post-hoc test were conducted after controlled for influence of present job stress and satisfaction with Covariance to examine the difference of job stress and satisfaction. In addition, Paired t-test was conducted through Split File to investigate the change of job stress and satisfaction. The results of this study are as follows: As a result of analyzing the difference in job stress and satisfaction of infant and early childhood teachers according to general characteristics by the implementation plan for integration of kindergartens and daycare centers, it appears that there is the difference depending on the teacher's number, capacity, highest education level, institution type in case of job stress and these are considered as the significant influencing factors statistically, and also there is the difference depending on the teacher's age, the teacher's number and institution type in case of job satisfaction and these are considered as the significant affecting factors statistically. Besides, it shows that there is a change to get higher in job stress of infant and early childhood teachers who belong to the group of the teacher's age of less than 30, the teacher's number of less than or equal to 5, capacity of less than or equal to 40 and greater than 100, the career of 0 to 3 years and greater than or equal to 7 years, the graduates of less than or equal to 2, 3year college and 4year college, the majors in early childhood education, the certificate holders for a kindergarten and daycare teacher, the workers for private kindergarten, private daycare center, and to get lower in job stress of workers for national and public daycare center, home daycare center according to general characteristics by the implementation plan for integration of kindergartens and daycare centers. It also appears that there is a change to decrease in job satisfaction of whom belong to the group of the teacher's number of less than or equal to 5, the workers for private kindergarten, home daycare center, and to grow in job satisfaction of workers for private daycare center according to general characteristics by the implementation plan for integration of kindergartens and daycare centers. In conclusion, it shows that job stress of infant and early childhood teachers mostly increases and job satisfaction of them mostly decreases by the integration plan. It could be interpreted that it is because of uncertainty about the present integration policy without the concrete and clear plans. Therefore, it definitely needs expansion of the administrative and policy system in order to improve the uncertain policy and to meet their expectations.
The purpose of this study is to predict the change in job stress and satisfaction of infant and early childhood teachers by the implementation plan for integration of kindergartens and daycare centers in order to reduce their job stress and increase their job satisfaction after enforcing the integration policy. The research questions for achieving this purpose are as follows: First, is there any difference in job stress and satisfaction according to general characteristics of infant and early childhood teachers by the implementation plan for integration of kindergartens and daycare centers? Second, is there any change in job stress and satisfaction according to general characteristics of infant and early childhood teachers by the implementation plan for integration of kindergartens and daycare centers? The subjects are the 510 infant and early childhood teachers in kindergartens and daycare centers located Busan and a part of Gyeongnam area(Gimhae, Yangsan). The instrument of this study is questionnaire that was used after exploratory factor analysis from a measurement tool for job stress in study of Park Eun-Ju(2010) and a measurement tool for job satisfaction in study of Park Jin-Hee(2013). The collected data was analyzed by SPSS 19.0 program. An ANCOVA and LSD test as Post-hoc test were conducted after controlled for influence of present job stress and satisfaction with Covariance to examine the difference of job stress and satisfaction. In addition, Paired t-test was conducted through Split File to investigate the change of job stress and satisfaction. The results of this study are as follows: As a result of analyzing the difference in job stress and satisfaction of infant and early childhood teachers according to general characteristics by the implementation plan for integration of kindergartens and daycare centers, it appears that there is the difference depending on the teacher's number, capacity, highest education level, institution type in case of job stress and these are considered as the significant influencing factors statistically, and also there is the difference depending on the teacher's age, the teacher's number and institution type in case of job satisfaction and these are considered as the significant affecting factors statistically. Besides, it shows that there is a change to get higher in job stress of infant and early childhood teachers who belong to the group of the teacher's age of less than 30, the teacher's number of less than or equal to 5, capacity of less than or equal to 40 and greater than 100, the career of 0 to 3 years and greater than or equal to 7 years, the graduates of less than or equal to 2, 3year college and 4year college, the majors in early childhood education, the certificate holders for a kindergarten and daycare teacher, the workers for private kindergarten, private daycare center, and to get lower in job stress of workers for national and public daycare center, home daycare center according to general characteristics by the implementation plan for integration of kindergartens and daycare centers. It also appears that there is a change to decrease in job satisfaction of whom belong to the group of the teacher's number of less than or equal to 5, the workers for private kindergarten, home daycare center, and to grow in job satisfaction of workers for private daycare center according to general characteristics by the implementation plan for integration of kindergartens and daycare centers. In conclusion, it shows that job stress of infant and early childhood teachers mostly increases and job satisfaction of them mostly decreases by the integration plan. It could be interpreted that it is because of uncertainty about the present integration policy without the concrete and clear plans. Therefore, it definitely needs expansion of the administrative and policy system in order to improve the uncertain policy and to meet their expectations.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.