이 연구는 영유아교육 통합 정책 대상 집단의 유치원 교사 집단과 어린이집 교사 집단, 공무원 집단의 정책 주장 차이를 분석하였다. 이는 유아교육정책을 실시하고 있는 정책은 유보 통합에 있어 매우 중요한 일임은 분명하다. 유치원집단과 어린이집 집단 또는 공무원의 정책을 책정하는데 있어 서로의 갈등이 정책 주장에 있어서 어떠한 차이가 있으며 그 차이의 논리는 타당한지에 대해 연구하였다. 이 논문은 영유아 교육 통합 정책 대상 집단인 유치원 교원과 어린이집 교원, 일선 정책 담당 공무원의 정책 주장 내용의 차이를 분석하는 것으로 분석 대상 집단으로는 어린이집 교원과 유치원 교원 두 집단을 설정하였고, 이와 병행하여 일선 공무원 집단을 추가하였다 첫째, 정책 통합 필요성에 대한 것으로 통합의 필요성, 통합의 의미, 추진 과제, 개선 과제를 살펴보았다. 둘째, 통합 내용에 대한 것으로 관장 부처 통합, 재정 지원, 교육/보육 시간을 살펴보았고 셋째, 통합 후 운영과 관련하여 교사 자격 취득 방법, 교사 양성 기관, 교사 처우 개선 방법을 다루었다. 넷째, 갈등 해결 전략에 대해서 양보 전략, 회피 전략, 절충/협력 전략에 대한 견해 차이를 분석하였다. 영유아교육 통합 정책 대상 집단의 ...
이 연구는 영유아교육 통합 정책 대상 집단의 유치원 교사 집단과 어린이집 교사 집단, 공무원 집단의 정책 주장 차이를 분석하였다. 이는 유아교육정책을 실시하고 있는 정책은 유보 통합에 있어 매우 중요한 일임은 분명하다. 유치원집단과 어린이집 집단 또는 공무원의 정책을 책정하는데 있어 서로의 갈등이 정책 주장에 있어서 어떠한 차이가 있으며 그 차이의 논리는 타당한지에 대해 연구하였다. 이 논문은 영유아 교육 통합 정책 대상 집단인 유치원 교원과 어린이집 교원, 일선 정책 담당 공무원의 정책 주장 내용의 차이를 분석하는 것으로 분석 대상 집단으로는 어린이집 교원과 유치원 교원 두 집단을 설정하였고, 이와 병행하여 일선 공무원 집단을 추가하였다 첫째, 정책 통합 필요성에 대한 것으로 통합의 필요성, 통합의 의미, 추진 과제, 개선 과제를 살펴보았다. 둘째, 통합 내용에 대한 것으로 관장 부처 통합, 재정 지원, 교육/보육 시간을 살펴보았고 셋째, 통합 후 운영과 관련하여 교사 자격 취득 방법, 교사 양성 기관, 교사 처우 개선 방법을 다루었다. 넷째, 갈등 해결 전략에 대해서 양보 전략, 회피 전략, 절충/협력 전략에 대한 견해 차이를 분석하였다. 영유아교육 통합 정책 대상 집단의 차이분석을 알아보기 위해 유치원과 어린이집의갈등의 차이와 공무원과의 정책갈등도 검토할 필요가 있다고 판단하였다. 그러기 위해서 문헌 연구로는 국내외에서 발표한 논문들과 학술지, 연구보고서 인터넷자료, TV 보도자료, 간행물, 학회지, 네이버 등의 자료를 활용 하였다. 또한 질문지를 만들어 서울 노원구와 경기도 남양주시에 있는 어린이집과 유치원 교원, 그리고 업무 관련 공무원들을 대상으로 조사를 하여 분석하였다. 영유아교육 통합 정책 대상 집단의 차이분석을 알아보기 위해 독립변수로는 유치원교원 집단과, 어린이집 교원집단, 공무원집단을 종속변수로는 통합의 필요성, 통합의 내용, 통합 후 운영, 갈등 해결절약 등을 들었고, 영향 변수는 성별, 연령, 학력, 근무 경력 등을 작성하여 설문조사를 실시하였다. 설문지는 서울시 노원구와 남양주시 유치원과 어린이집에서 근무 하고 있는 교원집단, 노원구와 남양주시 공무원을 대상으로 배포하여 수집하였다. 질문지 조사는 2016년 5월1일 부터 5월 15일까지 이루어졌으며 질문 문항은 ‘유보통합의 필요성’ 11문항, ‘통합의 내용’ 10문항, ‘통합 후 운영’ 10문항, ‘갈등 해결 전략’ 16문항으로 하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 영유아 교육 통합 정책에 대해서는 절반이 넘는 사람이 통합이 필요하다는 찬성 의견을 보였다. 집단 별로 보면 어린이집 교원이 압도적으로 찬성 의견(78.8%)을 보이고 있는 반면에 유치원 교원의 경우에는 압도적으로 반대 의견(88.2%)을 보였다. 현장 정책 집행 담당자인 공무원은 어린이집 쪽과 의견이 같았다. 이 연구 결과를 시사점을 보면 다음과 같다. 첫째, 유보통합은 우리나라의 교육기관에서 사회적으로나 경제적으로 꼭 필요한 사업이다. 유치원과 어린이집의 두 교육기관은 이원하가 되어 있기 때문에 똑같은 누리과정 교육을 하면서도 정부의 재정을 두 배로 사용 낭비하는 실정이다. 각 부처들 간에 교육 사업을 지향하면서 정부의 예산을 이중으로 낭비하고 있다는 것은 분명한 사실이다. 그러므로 어린이집과 유치원을 하나로 통일함으로서 영유아의 교육 서비스를 개선하고 체계화하며 재정적인 부분에서도 예산을 이중으로 집행을 하지 않아도 되기 때문에 정부는 재정 효율적으로 사용할 수 있다. 둘째, 정부의 정책을 관장 하는 부처에서도 어린이집과 유치원의 교육서비스의 변화는 필요하다. 현재 유보통합을 해야 하는 또 다른 이유는 학부모들이 아이들을 키우는데 있어 부모들이 감당해야 할 교육비나 교육서비스를 제공함으로서 교육환경에 대한 만족도를 높이고 부모들이 안정적으로 아이를 출산하여 어린이집이나 유치원에 맡길 수 있는 그러한 환경을 만들어 주어야 한다. 그렇게 되면 우리나라 출산율 부분에 있어서도 많은 영향을 주지 않을까 싶다. 셋째, 영유아 교육의 질을 높이기 위해 재정지원의 확대가 적극 필요하다. 유치원을 담당하는 교육부의 입장에서는 각 부처 간의 예산이 서로 부족한 상태에서 보건복지부 소속의 어린이집 누리과정 비용을 쉽사리 수용하기가 어렵기 때문이다. 매년 누리과정 예산편성 비용으로 인해 정부나 교육부, 보건복지부의 논쟁은 유보통합이 조속히 이루어져 근본적인 것을 해결해야 한다고 본다. 영유아 통합에 갈등의 해결은 지금 당장 한 번에 해결할 수는 없는 부분이지만 유보통합 갈등은 정부의 관련법이라든지, 내부의 제정지원과, 각부처간의 이해와 영 유아를 담당하는 부처들이 서로 문제를 해결하려고 노력을 해야 하며 서로의 이익을 감수 하더라도 양보의 전략이 필요하다. 향후 본 연구의 결과에 대한 정책의 갈등과정에서 정책이해관계자의 갈등해소전략을 고려하여 정책을 진행함으로써 보다 원활한 정책진행이 가능할 것으로 사료된다. 유치원과, 어린이집의 이해관계자의 의견을 충분히 수렴하여 정부에서는 통합 세부방안을 구체화하고, 관계부처와 부처 간에 협력하여 추진방향을 설정해야 할 것이다. 또한 유․보 통합은 어린이집이나 유치원 어느 기관을 가더라도 일정 수준 이상의 교육과 보육 서비스를 학부모가 이용할 수 있도록 서비스 질을 개선해야 하며 학부모의 선택권 보장을 위해 어린이집과 유치원의 이용과정에서 양 기관의 차이로 인해 겪는 불편함과 불합리를 해소하고 유치원, 어린이집 등 어느 기관에서건 우수한 자질의 교사로부터 공통 교육․보육과정을 격차 없이 제공받을 수 있어야 하며 국가 차원의 교육․보육비전에 따라 종합적이고 효율적인 유치원과․보육지원체제의 확립이 필요하다.
이 연구는 영유아교육 통합 정책 대상 집단의 유치원 교사 집단과 어린이집 교사 집단, 공무원 집단의 정책 주장 차이를 분석하였다. 이는 유아교육정책을 실시하고 있는 정책은 유보 통합에 있어 매우 중요한 일임은 분명하다. 유치원집단과 어린이집 집단 또는 공무원의 정책을 책정하는데 있어 서로의 갈등이 정책 주장에 있어서 어떠한 차이가 있으며 그 차이의 논리는 타당한지에 대해 연구하였다. 이 논문은 영유아 교육 통합 정책 대상 집단인 유치원 교원과 어린이집 교원, 일선 정책 담당 공무원의 정책 주장 내용의 차이를 분석하는 것으로 분석 대상 집단으로는 어린이집 교원과 유치원 교원 두 집단을 설정하였고, 이와 병행하여 일선 공무원 집단을 추가하였다 첫째, 정책 통합 필요성에 대한 것으로 통합의 필요성, 통합의 의미, 추진 과제, 개선 과제를 살펴보았다. 둘째, 통합 내용에 대한 것으로 관장 부처 통합, 재정 지원, 교육/보육 시간을 살펴보았고 셋째, 통합 후 운영과 관련하여 교사 자격 취득 방법, 교사 양성 기관, 교사 처우 개선 방법을 다루었다. 넷째, 갈등 해결 전략에 대해서 양보 전략, 회피 전략, 절충/협력 전략에 대한 견해 차이를 분석하였다. 영유아교육 통합 정책 대상 집단의 차이분석을 알아보기 위해 유치원과 어린이집의갈등의 차이와 공무원과의 정책갈등도 검토할 필요가 있다고 판단하였다. 그러기 위해서 문헌 연구로는 국내외에서 발표한 논문들과 학술지, 연구보고서 인터넷자료, TV 보도자료, 간행물, 학회지, 네이버 등의 자료를 활용 하였다. 또한 질문지를 만들어 서울 노원구와 경기도 남양주시에 있는 어린이집과 유치원 교원, 그리고 업무 관련 공무원들을 대상으로 조사를 하여 분석하였다. 영유아교육 통합 정책 대상 집단의 차이분석을 알아보기 위해 독립변수로는 유치원교원 집단과, 어린이집 교원집단, 공무원집단을 종속변수로는 통합의 필요성, 통합의 내용, 통합 후 운영, 갈등 해결절약 등을 들었고, 영향 변수는 성별, 연령, 학력, 근무 경력 등을 작성하여 설문조사를 실시하였다. 설문지는 서울시 노원구와 남양주시 유치원과 어린이집에서 근무 하고 있는 교원집단, 노원구와 남양주시 공무원을 대상으로 배포하여 수집하였다. 질문지 조사는 2016년 5월1일 부터 5월 15일까지 이루어졌으며 질문 문항은 ‘유보통합의 필요성’ 11문항, ‘통합의 내용’ 10문항, ‘통합 후 운영’ 10문항, ‘갈등 해결 전략’ 16문항으로 하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 영유아 교육 통합 정책에 대해서는 절반이 넘는 사람이 통합이 필요하다는 찬성 의견을 보였다. 집단 별로 보면 어린이집 교원이 압도적으로 찬성 의견(78.8%)을 보이고 있는 반면에 유치원 교원의 경우에는 압도적으로 반대 의견(88.2%)을 보였다. 현장 정책 집행 담당자인 공무원은 어린이집 쪽과 의견이 같았다. 이 연구 결과를 시사점을 보면 다음과 같다. 첫째, 유보통합은 우리나라의 교육기관에서 사회적으로나 경제적으로 꼭 필요한 사업이다. 유치원과 어린이집의 두 교육기관은 이원하가 되어 있기 때문에 똑같은 누리과정 교육을 하면서도 정부의 재정을 두 배로 사용 낭비하는 실정이다. 각 부처들 간에 교육 사업을 지향하면서 정부의 예산을 이중으로 낭비하고 있다는 것은 분명한 사실이다. 그러므로 어린이집과 유치원을 하나로 통일함으로서 영유아의 교육 서비스를 개선하고 체계화하며 재정적인 부분에서도 예산을 이중으로 집행을 하지 않아도 되기 때문에 정부는 재정 효율적으로 사용할 수 있다. 둘째, 정부의 정책을 관장 하는 부처에서도 어린이집과 유치원의 교육서비스의 변화는 필요하다. 현재 유보통합을 해야 하는 또 다른 이유는 학부모들이 아이들을 키우는데 있어 부모들이 감당해야 할 교육비나 교육서비스를 제공함으로서 교육환경에 대한 만족도를 높이고 부모들이 안정적으로 아이를 출산하여 어린이집이나 유치원에 맡길 수 있는 그러한 환경을 만들어 주어야 한다. 그렇게 되면 우리나라 출산율 부분에 있어서도 많은 영향을 주지 않을까 싶다. 셋째, 영유아 교육의 질을 높이기 위해 재정지원의 확대가 적극 필요하다. 유치원을 담당하는 교육부의 입장에서는 각 부처 간의 예산이 서로 부족한 상태에서 보건복지부 소속의 어린이집 누리과정 비용을 쉽사리 수용하기가 어렵기 때문이다. 매년 누리과정 예산편성 비용으로 인해 정부나 교육부, 보건복지부의 논쟁은 유보통합이 조속히 이루어져 근본적인 것을 해결해야 한다고 본다. 영유아 통합에 갈등의 해결은 지금 당장 한 번에 해결할 수는 없는 부분이지만 유보통합 갈등은 정부의 관련법이라든지, 내부의 제정지원과, 각부처간의 이해와 영 유아를 담당하는 부처들이 서로 문제를 해결하려고 노력을 해야 하며 서로의 이익을 감수 하더라도 양보의 전략이 필요하다. 향후 본 연구의 결과에 대한 정책의 갈등과정에서 정책이해관계자의 갈등해소전략을 고려하여 정책을 진행함으로써 보다 원활한 정책진행이 가능할 것으로 사료된다. 유치원과, 어린이집의 이해관계자의 의견을 충분히 수렴하여 정부에서는 통합 세부방안을 구체화하고, 관계부처와 부처 간에 협력하여 추진방향을 설정해야 할 것이다. 또한 유․보 통합은 어린이집이나 유치원 어느 기관을 가더라도 일정 수준 이상의 교육과 보육 서비스를 학부모가 이용할 수 있도록 서비스 질을 개선해야 하며 학부모의 선택권 보장을 위해 어린이집과 유치원의 이용과정에서 양 기관의 차이로 인해 겪는 불편함과 불합리를 해소하고 유치원, 어린이집 등 어느 기관에서건 우수한 자질의 교사로부터 공통 교육․보육과정을 격차 없이 제공받을 수 있어야 하며 국가 차원의 교육․보육비전에 따라 종합적이고 효율적인 유치원과․보육지원체제의 확립이 필요하다.
This study analyzed differences in policy claims target groups of the child-care center teachers, kindergarten teachers and public servants on integration policy. It is clear that the policies which target the infant education are very important for integration policy of early childhood education. T...
This study analyzed differences in policy claims target groups of the child-care center teachers, kindergarten teachers and public servants on integration policy. It is clear that the policies which target the infant education are very important for integration policy of early childhood education. There were differences in policy claims of the child care center teachers, kindergarten teachers and public servants on integration policy. This study researched into policy maker’s logic to their policy claims. The purpose of this study was analysis on differences in policy maker’s claims target groups of the child-care center teachers, kindergarten teachers and public servants on integration policy of early childhood education. In addition, there were policies two target groups which were the child-care center teachers, kindergarten teachers and in addition to public servants. First, this study researched into policy integration requirements which are the need, significance, task and issue for integration policy. Second, this study researched into specific integrations which are integration of related ministries, financial support, time for education and child care. Third, this study researched into management after integration which are related teaching certification requirements, teacher training agency, ways to improve teachers’ treatment. Fourth, this study researched into conflict resolution strategies which are the differences in views on concession strategy, avoidance strategy, compromise/cooperation strategy. To find out different analysis integration policy of infant education, this study also made a decision to review the differences in conflicts between a kindergarten and child center moreover, the policy conflicts with public servants. In order to achieve research purposes, researcher looked over various papers academic journals, research papers, internet data, television news, publications, journals, and so on. Also, researcher made questions, researcher survey child center and kindergarten teachers who have lived in Nowongu in Seoul, Namyangju city in Kyonggi Province and analyzed their responses. To find out different analysis on integration policy of early childhood education, independent variables are the child care center teachers, kindergarten teachers and public servants and a dependent variables are necessity of integration, contents of integration, management after integration, conflict resolution and so on. And, influencing variables are gender, age, academic background, and work experience, etc. Researcher did this completing survey successfully. The questionnaire was distributed and collected child center teachers and kindergarten teachers and public servants who have lived in Nowongu in Seoul, Namyangju city in Kyonggi Province. The survey was conducted from May 1st through May 15th, 2016. The survey was composed of ‘necessity of integration’, 11 questions, contents of integration, 10 questions, management after integration, 10 questions, conflict resolution strategies, 16 questions. The summary of this research result is summarized below. On integration policy of early childhood education institutions, more than half of the respondents said that they need to unite. In the groups, the child center teachers showed overwhelming support(78.8%) on integration policy. However, a kindergarten teachers showed overwhelming opposite(88.2%) on integration policy. Public servants, policy makers were showed that they supported the child center teachers’ opinions as well. The implications of this study are as follows. First, integration policy of early childhood education is a necessary business both socially and economically. Offering the same of Nuri Curriculum, the government wasted their double budget because the kindergarten and nursery schools is divided by the two educational institutions each other. It is apparent that the government wasted the budget of the government, pursuing education projects among related Ministries each other. Therefore, to unite the child-care center and kindergarten, it should be improved and organized that the infant education services. And the government can use budget effectively because it does not require a dual budget. Second, the related Ministries need to change education services for children in child center and kindergarten. Now, another reason for integration policy of early childhood education is increasing satisfaction with the educational environment by providing parents with educational costs or educational services for raising their children. And, to give birth to a child stably, government provide parents with education environments and child center and kindergarten. It would be greatly influenced that the birth rate of the nation. Third, to increase the quality of infant education, it should be greatly needed that expansion of financial support. It is difficult for the Ministry of Education to accept the cost of Nuri Curriculum care for the child care center because the budget for the Ministry of Education and Ministry of Health & Welfare is insufficient. Researcher think that integration policy of early childhood education is a fundamental solution to solve conflict between the Ministry of Education and Ministry of Health & Welfare on budget compilation for Nuri Curriculum every year. It is not to be solved that conflict on integration policy of early childhood education at once. However, to solve conflict on integration policy of infant education, departments for infant education should cooperate in government related laws, internal financial backing, and interagency interests. And, even if taking advantage of each other’s interests, it seems to need that a strategy of concessions. In future, it is possibly conducted that policy integration implementation based on conflict resolution strategy of policy stakeholder. The government should take concrete shapes of integration policy of infant education to collect opinions of all stakeholder of kindergarten and child care center. And it will also have to set up a direction in cooperation with ministries each other. In addition, integration policy of early childhood education should improve both the high quality of infant education service and child care services, hence children’s parents will be provided those services anywhere. And, to guarantee parents’ choice, not only inconvenience and absurdity should be solved but also it should be solved the gap between the two agencies using of child care center and kindergarten. Moreover, it should be provided that common education and child care courses without distinction from a qualified teacher kindergarten or child care centers. And it is established that a comprehensive and effective kindergarten and child care support system based on national education and child care vision.
This study analyzed differences in policy claims target groups of the child-care center teachers, kindergarten teachers and public servants on integration policy. It is clear that the policies which target the infant education are very important for integration policy of early childhood education. There were differences in policy claims of the child care center teachers, kindergarten teachers and public servants on integration policy. This study researched into policy maker’s logic to their policy claims. The purpose of this study was analysis on differences in policy maker’s claims target groups of the child-care center teachers, kindergarten teachers and public servants on integration policy of early childhood education. In addition, there were policies two target groups which were the child-care center teachers, kindergarten teachers and in addition to public servants. First, this study researched into policy integration requirements which are the need, significance, task and issue for integration policy. Second, this study researched into specific integrations which are integration of related ministries, financial support, time for education and child care. Third, this study researched into management after integration which are related teaching certification requirements, teacher training agency, ways to improve teachers’ treatment. Fourth, this study researched into conflict resolution strategies which are the differences in views on concession strategy, avoidance strategy, compromise/cooperation strategy. To find out different analysis integration policy of infant education, this study also made a decision to review the differences in conflicts between a kindergarten and child center moreover, the policy conflicts with public servants. In order to achieve research purposes, researcher looked over various papers academic journals, research papers, internet data, television news, publications, journals, and so on. Also, researcher made questions, researcher survey child center and kindergarten teachers who have lived in Nowongu in Seoul, Namyangju city in Kyonggi Province and analyzed their responses. To find out different analysis on integration policy of early childhood education, independent variables are the child care center teachers, kindergarten teachers and public servants and a dependent variables are necessity of integration, contents of integration, management after integration, conflict resolution and so on. And, influencing variables are gender, age, academic background, and work experience, etc. Researcher did this completing survey successfully. The questionnaire was distributed and collected child center teachers and kindergarten teachers and public servants who have lived in Nowongu in Seoul, Namyangju city in Kyonggi Province. The survey was conducted from May 1st through May 15th, 2016. The survey was composed of ‘necessity of integration’, 11 questions, contents of integration, 10 questions, management after integration, 10 questions, conflict resolution strategies, 16 questions. The summary of this research result is summarized below. On integration policy of early childhood education institutions, more than half of the respondents said that they need to unite. In the groups, the child center teachers showed overwhelming support(78.8%) on integration policy. However, a kindergarten teachers showed overwhelming opposite(88.2%) on integration policy. Public servants, policy makers were showed that they supported the child center teachers’ opinions as well. The implications of this study are as follows. First, integration policy of early childhood education is a necessary business both socially and economically. Offering the same of Nuri Curriculum, the government wasted their double budget because the kindergarten and nursery schools is divided by the two educational institutions each other. It is apparent that the government wasted the budget of the government, pursuing education projects among related Ministries each other. Therefore, to unite the child-care center and kindergarten, it should be improved and organized that the infant education services. And the government can use budget effectively because it does not require a dual budget. Second, the related Ministries need to change education services for children in child center and kindergarten. Now, another reason for integration policy of early childhood education is increasing satisfaction with the educational environment by providing parents with educational costs or educational services for raising their children. And, to give birth to a child stably, government provide parents with education environments and child center and kindergarten. It would be greatly influenced that the birth rate of the nation. Third, to increase the quality of infant education, it should be greatly needed that expansion of financial support. It is difficult for the Ministry of Education to accept the cost of Nuri Curriculum care for the child care center because the budget for the Ministry of Education and Ministry of Health & Welfare is insufficient. Researcher think that integration policy of early childhood education is a fundamental solution to solve conflict between the Ministry of Education and Ministry of Health & Welfare on budget compilation for Nuri Curriculum every year. It is not to be solved that conflict on integration policy of early childhood education at once. However, to solve conflict on integration policy of infant education, departments for infant education should cooperate in government related laws, internal financial backing, and interagency interests. And, even if taking advantage of each other’s interests, it seems to need that a strategy of concessions. In future, it is possibly conducted that policy integration implementation based on conflict resolution strategy of policy stakeholder. The government should take concrete shapes of integration policy of infant education to collect opinions of all stakeholder of kindergarten and child care center. And it will also have to set up a direction in cooperation with ministries each other. In addition, integration policy of early childhood education should improve both the high quality of infant education service and child care services, hence children’s parents will be provided those services anywhere. And, to guarantee parents’ choice, not only inconvenience and absurdity should be solved but also it should be solved the gap between the two agencies using of child care center and kindergarten. Moreover, it should be provided that common education and child care courses without distinction from a qualified teacher kindergarten or child care centers. And it is established that a comprehensive and effective kindergarten and child care support system based on national education and child care vision.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.