본 연구는 유아교사의 직무만족도, 행복감, 교사-유아 상호작용 간의 관계와 유아교사의 직무만족도 및 행복감의 수준에 따라 교사-유아의 상호작용에 차이가 있는지를 확인하는데 목적이 있다. 따라서 유아교사의 직무만족도, 행복감과 교사-유아 상호작용 간에는 어떤 관계가 있는지, 유아교사의 직무만족도 및 행복감의 수준에 따라 교사-유아 상호작용에 차이가 있는지와 유아교사의 일반적 배경에 따라 직무만족도, 행복감, 교사-유아 상호작용에 차이가 있을 것인지에 대한 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 본 연구의 대상은 서울, 경기, 인천지역의 유아교육기관에 재직 중인 교사 227명이었다. 유아교사의 직무만족도를 측정하기 위하여 송유진(1993)의 검사와 유아교사의 행복감을 측정하기 위하여 최윤정(2009)의 검사를 사용하였다. 그리고 교사-유아 상호작용을 측정하기 위하여 이은해, 이기숙(1996)의 교사-유아 상호작용 척도 등을 기반으로 하여 본 연구자가 수정, 보완하여 재구성한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 유아교사의 직무만족도 및 행복감과 교사-유아 상호작용 간의 상관관계를 알아보기 위하여 Person의 ...
본 연구는 유아교사의 직무만족도, 행복감, 교사-유아 상호작용 간의 관계와 유아교사의 직무만족도 및 행복감의 수준에 따라 교사-유아의 상호작용에 차이가 있는지를 확인하는데 목적이 있다. 따라서 유아교사의 직무만족도, 행복감과 교사-유아 상호작용 간에는 어떤 관계가 있는지, 유아교사의 직무만족도 및 행복감의 수준에 따라 교사-유아 상호작용에 차이가 있는지와 유아교사의 일반적 배경에 따라 직무만족도, 행복감, 교사-유아 상호작용에 차이가 있을 것인지에 대한 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 본 연구의 대상은 서울, 경기, 인천지역의 유아교육기관에 재직 중인 교사 227명이었다. 유아교사의 직무만족도를 측정하기 위하여 송유진(1993)의 검사와 유아교사의 행복감을 측정하기 위하여 최윤정(2009)의 검사를 사용하였다. 그리고 교사-유아 상호작용을 측정하기 위하여 이은해, 이기숙(1996)의 교사-유아 상호작용 척도 등을 기반으로 하여 본 연구자가 수정, 보완하여 재구성한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 유아교사의 직무만족도 및 행복감과 교사-유아 상호작용 간의 상관관계를 알아보기 위하여 Person의 상관계수를 산출하여 분석하였다. 그리고 유아교사의 직무만족도 및 행복감의 수준에 따른 교사-유아 상호작용을 알아보기 위하여 하위변인들 간의 집단 간 차이를 알아보기 위하여 t-test를 실시하였다. 일반적 배경에 따른 유아교사의 직무만족도 및 행복감의 수준을 확인하기 위하여 일원분산분석(one way ANOVA)을 실시하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 직무만족도 및 행복감과 교사-유아 상호작용 간의 관계는 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유아교사의 직무만족도 및 행복감의 수준에 따른 교사-유아 상호작용 간에는 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 일반적 배경에 따른 직무만족도 및 행복감과 교사-유아 상호작용의 차이를 보면, 직무만족도는 기관유형과 연령에서는 유의미한 차이가 나타났지만, 학력, 담당연령, 교육경력에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 행복감은 연령에서는 유의미한 차이가 나타났지만, 그 외의 배경에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 교사-유아 상호작용은 연령과 교육경력에서는 유의미한 차이가 나타났지만, 기관유형, 학력, 담당연령에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 본 연구 결과를 통해 유아교사의 직무만족도 및 행복감과 교사-유아 상호작용 간의 관계에는 밀접한 상관이 있음이 확인되었다. 따라서 유아교육의 질에 영향을 미치는 교사-유아 상호작용의 중요성을 인식할 때, 유아교육기관에서 근무하고 있는 교사의 직무만족도와 행복감을 증진시키는 데 필요한 정보를 제공할 수 있을 것이다.
본 연구는 유아교사의 직무만족도, 행복감, 교사-유아 상호작용 간의 관계와 유아교사의 직무만족도 및 행복감의 수준에 따라 교사-유아의 상호작용에 차이가 있는지를 확인하는데 목적이 있다. 따라서 유아교사의 직무만족도, 행복감과 교사-유아 상호작용 간에는 어떤 관계가 있는지, 유아교사의 직무만족도 및 행복감의 수준에 따라 교사-유아 상호작용에 차이가 있는지와 유아교사의 일반적 배경에 따라 직무만족도, 행복감, 교사-유아 상호작용에 차이가 있을 것인지에 대한 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 본 연구의 대상은 서울, 경기, 인천지역의 유아교육기관에 재직 중인 교사 227명이었다. 유아교사의 직무만족도를 측정하기 위하여 송유진(1993)의 검사와 유아교사의 행복감을 측정하기 위하여 최윤정(2009)의 검사를 사용하였다. 그리고 교사-유아 상호작용을 측정하기 위하여 이은해, 이기숙(1996)의 교사-유아 상호작용 척도 등을 기반으로 하여 본 연구자가 수정, 보완하여 재구성한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 유아교사의 직무만족도 및 행복감과 교사-유아 상호작용 간의 상관관계를 알아보기 위하여 Person의 상관계수를 산출하여 분석하였다. 그리고 유아교사의 직무만족도 및 행복감의 수준에 따른 교사-유아 상호작용을 알아보기 위하여 하위변인들 간의 집단 간 차이를 알아보기 위하여 t-test를 실시하였다. 일반적 배경에 따른 유아교사의 직무만족도 및 행복감의 수준을 확인하기 위하여 일원분산분석(one way ANOVA)을 실시하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 직무만족도 및 행복감과 교사-유아 상호작용 간의 관계는 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유아교사의 직무만족도 및 행복감의 수준에 따른 교사-유아 상호작용 간에는 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 일반적 배경에 따른 직무만족도 및 행복감과 교사-유아 상호작용의 차이를 보면, 직무만족도는 기관유형과 연령에서는 유의미한 차이가 나타났지만, 학력, 담당연령, 교육경력에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 행복감은 연령에서는 유의미한 차이가 나타났지만, 그 외의 배경에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 교사-유아 상호작용은 연령과 교육경력에서는 유의미한 차이가 나타났지만, 기관유형, 학력, 담당연령에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 본 연구 결과를 통해 유아교사의 직무만족도 및 행복감과 교사-유아 상호작용 간의 관계에는 밀접한 상관이 있음이 확인되었다. 따라서 유아교육의 질에 영향을 미치는 교사-유아 상호작용의 중요성을 인식할 때, 유아교육기관에서 근무하고 있는 교사의 직무만족도와 행복감을 증진시키는 데 필요한 정보를 제공할 수 있을 것이다.
The purpose of this research was to find the differences in teacher- child interaction depending on the job satisfaction and happiness and level of job satisfaction and happiness of child teacher. Therefore, this study set research problems of whether there is difference in teacher-child interaction...
The purpose of this research was to find the differences in teacher- child interaction depending on the job satisfaction and happiness and level of job satisfaction and happiness of child teacher. Therefore, this study set research problems of whether there is difference in teacher-child interaction depending on job satisfaction and happiness of child teacher, job satisfaction, happiness, and teacher-child interaction depending on the general background of child teacher. The participants of this study were 227 teachers working in child care center located in Seoul, Gyunggi, and Incheon. For the measurement of job satisfaction of child teachers, test of Yoo Jin Song (1993) was applied and test of Yoon Jeong Choi (2009) was used for sense of happiness of teachers. In terms of teacher-child interaction the examination tool revised and supplemented by researcher based on teacher-child interaction measurement by Eun Hae Lee and Gi Sook Lee (1996) was used. In order to identify correlation between job satisfaction and sense of happiness of child teachers and teacher-child interaction Person’s coefficient was calculated. T-test was done to check difference between sub-factors of the two groups to find teacher-child interaction depending on the job satisfaction and sense of happiness of child teacher. To identify level of job satisfaction and sense of happiness of child teachers based on general background one way ANOVA was implemented. The resuls of this research were as follows; First, there was positive correlation between job satisfaction and sense of happiness of child teacher and teacher-child interaction. Second, there was significant difference in teacher-child interaction depending on the level of job satisfaction and sense of happiness of child teacher. Third, there was the differences between of job satisfaction and sense of happiness and teacher-child interaction depending on the general background job satisfaction had significant difference with organization type and age. However, there was no significant difference with educational background, age of homeroom children, and teaching experience. Sense of happiness had significant difference with age but no significance with other backgrounds. Teacher-child interaction had significant difference with age and teaching experience but no difference with organization type, educational background, and age of homeroom children. Through this research, correlation between job satisfaction and sense of happiness of child teachers and teacher-child interaction was idenfied. Therefore, the importance of teacher-child interaction which affects quality of child education would be insisted. It needs to know the information about to teachers for enhancing job satisfaction and happiness of teachers working in child care centers.
The purpose of this research was to find the differences in teacher- child interaction depending on the job satisfaction and happiness and level of job satisfaction and happiness of child teacher. Therefore, this study set research problems of whether there is difference in teacher-child interaction depending on job satisfaction and happiness of child teacher, job satisfaction, happiness, and teacher-child interaction depending on the general background of child teacher. The participants of this study were 227 teachers working in child care center located in Seoul, Gyunggi, and Incheon. For the measurement of job satisfaction of child teachers, test of Yoo Jin Song (1993) was applied and test of Yoon Jeong Choi (2009) was used for sense of happiness of teachers. In terms of teacher-child interaction the examination tool revised and supplemented by researcher based on teacher-child interaction measurement by Eun Hae Lee and Gi Sook Lee (1996) was used. In order to identify correlation between job satisfaction and sense of happiness of child teachers and teacher-child interaction Person’s coefficient was calculated. T-test was done to check difference between sub-factors of the two groups to find teacher-child interaction depending on the job satisfaction and sense of happiness of child teacher. To identify level of job satisfaction and sense of happiness of child teachers based on general background one way ANOVA was implemented. The resuls of this research were as follows; First, there was positive correlation between job satisfaction and sense of happiness of child teacher and teacher-child interaction. Second, there was significant difference in teacher-child interaction depending on the level of job satisfaction and sense of happiness of child teacher. Third, there was the differences between of job satisfaction and sense of happiness and teacher-child interaction depending on the general background job satisfaction had significant difference with organization type and age. However, there was no significant difference with educational background, age of homeroom children, and teaching experience. Sense of happiness had significant difference with age but no significance with other backgrounds. Teacher-child interaction had significant difference with age and teaching experience but no difference with organization type, educational background, and age of homeroom children. Through this research, correlation between job satisfaction and sense of happiness of child teachers and teacher-child interaction was idenfied. Therefore, the importance of teacher-child interaction which affects quality of child education would be insisted. It needs to know the information about to teachers for enhancing job satisfaction and happiness of teachers working in child care centers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.