본 연구는 맞벌이로 인하여 조부모가 영유아의 양육을 담당하는 사례들이 많아 어린이집에 재원하고 있는 영유아 중 부모육아와 조부모의육아가 영유아의 발달에 어떠한 영향을 주고 있는가를 알고자 연구자가 영유아를 직접관찰하고 면담을 병행하여 자료를 수집하고 분석하였다. 처음 연구자는 조부모양육의 영유아들이 ‘버릇이 없다’, ‘떼를 많이 부린다’. ‘무엇이든 스스로 하려고 하지 않고 의존성이 높다‘ 라는 선입견을 가지고 있어서 과연 그것이 부모의 양육과 조부모의 양육유형의 문제 때문인가? 라는 의문점에서 연구를 시작하게 되었다. 영유아의 일상생활에서 또래와의 관계형성, 양육자/교사와의 관계형성, 기본생활습관, 사회·정서발달과, 의사소통 등 5개의 영역의 관찰을 통하여 영․유아의 행동을 분류하였다. 분석결과 조부모육아보다 부모육아나 편모육아의 영․유아에게서 문제행동이 더 많이 나타나는 것으로 관찰되었다. 조부모육아라고 하지만 부모와 분리된 육아가 아니라 부모가 부재중일 때 육아를 지원하는 공동육아에 가까워 오히려 젊은 부부의 육아보다 육아 경험이 있는 조부모가 육아를 지원하고 보조하였을 때 육아가 더욱 효과적인 것으로 나타났다. 누가 아이들을 양육하는가 보다는 아이를 어떻게 양육하는가가 영유아의 발달에 미치는 영향이 더 크지 않을까 라는 결론을 내려 본다. 연구자는 올바른 부모의 역할을 하기 위해 부모로 준비하는 과정과 체계적인 부모교육이 필요하다 생각하고 부모교육을 체계적으로 할 수 있는 정책을 제안해 보았다. 임신과 출산, 무상보육을 제시하고 있는데 이런 의료적인 서비스와 제도적 지원뿐만 아니라 올바른 부모의 역할을 수행할 수 있는 체계적인 지식이 필요하다고 생각한다. 이번 연구에서는 누가? 아이를 양육하느냐라는 초점을 맞추어 양육형태를 보았다면 다음연구에서는 어떻게? 라는 부모의 양육태도가 영유아의 발달에 미치는 영향을 좀 더 심도 있게 연구하고 싶다. 또한 부모의 부재로 육아를 담당하고 있는 조부모의 ...
본 연구는 맞벌이로 인하여 조부모가 영유아의 양육을 담당하는 사례들이 많아 어린이집에 재원하고 있는 영유아 중 부모육아와 조부모의육아가 영유아의 발달에 어떠한 영향을 주고 있는가를 알고자 연구자가 영유아를 직접관찰하고 면담을 병행하여 자료를 수집하고 분석하였다. 처음 연구자는 조부모양육의 영유아들이 ‘버릇이 없다’, ‘떼를 많이 부린다’. ‘무엇이든 스스로 하려고 하지 않고 의존성이 높다‘ 라는 선입견을 가지고 있어서 과연 그것이 부모의 양육과 조부모의 양육유형의 문제 때문인가? 라는 의문점에서 연구를 시작하게 되었다. 영유아의 일상생활에서 또래와의 관계형성, 양육자/교사와의 관계형성, 기본생활습관, 사회·정서발달과, 의사소통 등 5개의 영역의 관찰을 통하여 영․유아의 행동을 분류하였다. 분석결과 조부모육아보다 부모육아나 편모육아의 영․유아에게서 문제행동이 더 많이 나타나는 것으로 관찰되었다. 조부모육아라고 하지만 부모와 분리된 육아가 아니라 부모가 부재중일 때 육아를 지원하는 공동육아에 가까워 오히려 젊은 부부의 육아보다 육아 경험이 있는 조부모가 육아를 지원하고 보조하였을 때 육아가 더욱 효과적인 것으로 나타났다. 누가 아이들을 양육하는가 보다는 아이를 어떻게 양육하는가가 영유아의 발달에 미치는 영향이 더 크지 않을까 라는 결론을 내려 본다. 연구자는 올바른 부모의 역할을 하기 위해 부모로 준비하는 과정과 체계적인 부모교육이 필요하다 생각하고 부모교육을 체계적으로 할 수 있는 정책을 제안해 보았다. 임신과 출산, 무상보육을 제시하고 있는데 이런 의료적인 서비스와 제도적 지원뿐만 아니라 올바른 부모의 역할을 수행할 수 있는 체계적인 지식이 필요하다고 생각한다. 이번 연구에서는 누가? 아이를 양육하느냐라는 초점을 맞추어 양육형태를 보았다면 다음연구에서는 어떻게? 라는 부모의 양육태도가 영유아의 발달에 미치는 영향을 좀 더 심도 있게 연구하고 싶다. 또한 부모의 부재로 육아를 담당하고 있는 조부모의 삶의 질에 대한 연구도 진행해 보고 싶다.
본 연구는 맞벌이로 인하여 조부모가 영유아의 양육을 담당하는 사례들이 많아 어린이집에 재원하고 있는 영유아 중 부모육아와 조부모의육아가 영유아의 발달에 어떠한 영향을 주고 있는가를 알고자 연구자가 영유아를 직접관찰하고 면담을 병행하여 자료를 수집하고 분석하였다. 처음 연구자는 조부모양육의 영유아들이 ‘버릇이 없다’, ‘떼를 많이 부린다’. ‘무엇이든 스스로 하려고 하지 않고 의존성이 높다‘ 라는 선입견을 가지고 있어서 과연 그것이 부모의 양육과 조부모의 양육유형의 문제 때문인가? 라는 의문점에서 연구를 시작하게 되었다. 영유아의 일상생활에서 또래와의 관계형성, 양육자/교사와의 관계형성, 기본생활습관, 사회·정서발달과, 의사소통 등 5개의 영역의 관찰을 통하여 영․유아의 행동을 분류하였다. 분석결과 조부모육아보다 부모육아나 편모육아의 영․유아에게서 문제행동이 더 많이 나타나는 것으로 관찰되었다. 조부모육아라고 하지만 부모와 분리된 육아가 아니라 부모가 부재중일 때 육아를 지원하는 공동육아에 가까워 오히려 젊은 부부의 육아보다 육아 경험이 있는 조부모가 육아를 지원하고 보조하였을 때 육아가 더욱 효과적인 것으로 나타났다. 누가 아이들을 양육하는가 보다는 아이를 어떻게 양육하는가가 영유아의 발달에 미치는 영향이 더 크지 않을까 라는 결론을 내려 본다. 연구자는 올바른 부모의 역할을 하기 위해 부모로 준비하는 과정과 체계적인 부모교육이 필요하다 생각하고 부모교육을 체계적으로 할 수 있는 정책을 제안해 보았다. 임신과 출산, 무상보육을 제시하고 있는데 이런 의료적인 서비스와 제도적 지원뿐만 아니라 올바른 부모의 역할을 수행할 수 있는 체계적인 지식이 필요하다고 생각한다. 이번 연구에서는 누가? 아이를 양육하느냐라는 초점을 맞추어 양육형태를 보았다면 다음연구에서는 어떻게? 라는 부모의 양육태도가 영유아의 발달에 미치는 영향을 좀 더 심도 있게 연구하고 싶다. 또한 부모의 부재로 육아를 담당하고 있는 조부모의 삶의 질에 대한 연구도 진행해 보고 싶다.
This study was an investigator to collect and analyze data, parallel direct observation and interviews to Infant to know whether give affect the development of young children in parents's parenting, grandparents's parenting, infants of attending a day care center, because there are many Examples, gr...
This study was an investigator to collect and analyze data, parallel direct observation and interviews to Infant to know whether give affect the development of young children in parents's parenting, grandparents's parenting, infants of attending a day care center, because there are many Examples, grandparents who are responsible for care of infants due to the dual-income. Researchers first began research in question, Indeed it because it's the type of parents's and grandparents?, in a preoccupation with, Grandparents raising their infants 'not in the habit', 'ask for the impossible', 'Whatever is highly dependent rather than trying to self'. I classified the behavior of infants, through the observation in the 5 aspects; Relationships with peers in the daily lives of infants, Relationship between caregiver/teacher, basic lifestyle, social and emotional development, communication, etc. Analysis showed that behavioral problems are appearing more from Infants of parents's parenting and flagellum's parenting than grandparents's parenting. grandparents's parenting appeared to be more effective than young parents's parenting, grandparents who has parenting experience supporting and assisting parenting, because it is close to the co-parenting, Supporting for parenting when parents are away, not parents separated parenting, So I Conclude that "How does the parenting" is more effective than the effect on the development of the infant is greater "Who is raising children" I suggest the policy the process of preparing to be parents and the systematic parenting training, to be good parents. also it needs that is not only Medical services and institutional support like Pregnancy and childbirth, free childcare but also Systematic knowledge to be a good parents. In this study, I research parenting form that is focus on "who?" rearing a child, but I would like to study it a little more depth in the following research "how?" rearing a child what is the rearing of parents affect the development of young children. also I would like to study about the quality of grandparents's life, who in charge of childcare due to the absence of parents.
This study was an investigator to collect and analyze data, parallel direct observation and interviews to Infant to know whether give affect the development of young children in parents's parenting, grandparents's parenting, infants of attending a day care center, because there are many Examples, grandparents who are responsible for care of infants due to the dual-income. Researchers first began research in question, Indeed it because it's the type of parents's and grandparents?, in a preoccupation with, Grandparents raising their infants 'not in the habit', 'ask for the impossible', 'Whatever is highly dependent rather than trying to self'. I classified the behavior of infants, through the observation in the 5 aspects; Relationships with peers in the daily lives of infants, Relationship between caregiver/teacher, basic lifestyle, social and emotional development, communication, etc. Analysis showed that behavioral problems are appearing more from Infants of parents's parenting and flagellum's parenting than grandparents's parenting. grandparents's parenting appeared to be more effective than young parents's parenting, grandparents who has parenting experience supporting and assisting parenting, because it is close to the co-parenting, Supporting for parenting when parents are away, not parents separated parenting, So I Conclude that "How does the parenting" is more effective than the effect on the development of the infant is greater "Who is raising children" I suggest the policy the process of preparing to be parents and the systematic parenting training, to be good parents. also it needs that is not only Medical services and institutional support like Pregnancy and childbirth, free childcare but also Systematic knowledge to be a good parents. In this study, I research parenting form that is focus on "who?" rearing a child, but I would like to study it a little more depth in the following research "how?" rearing a child what is the rearing of parents affect the development of young children. also I would like to study about the quality of grandparents's life, who in charge of childcare due to the absence of parents.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.