본 연구는 영아와 유아 어머니로 나누어 어린이집 특성, 보육교사의 일반적 특성과 역할에 대한 선호도를 비교하고자 한다. 그 결과로 보육교사는 스스로의 역할행동 결정하고, 어머니들의 요구에 맞는 서비스와 프로그램을 제공하여 보육교사와 부모 사이에 더욱 밀접한 관계 속에서 질 높은 보육서비스를 제공하는데 도움이 될 기초 자료를 제공하기 위한 목적을 가지고 있다.
이와 같은 연구의 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 어린이집 특성에 대한 영아와 유아 어머니의 선호도는 어떠한 차이가 있는가?
둘...
본 연구는 영아와 유아 어머니로 나누어 어린이집 특성, 보육교사의 일반적 특성과 역할에 대한 선호도를 비교하고자 한다. 그 결과로 보육교사는 스스로의 역할행동 결정하고, 어머니들의 요구에 맞는 서비스와 프로그램을 제공하여 보육교사와 부모 사이에 더욱 밀접한 관계 속에서 질 높은 보육서비스를 제공하는데 도움이 될 기초 자료를 제공하기 위한 목적을 가지고 있다.
이와 같은 연구의 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 어린이집 특성에 대한 영아와 유아 어머니의 선호도는 어떠한 차이가 있는가?
둘째, 보육교사 역할(양육대행자, 학습촉진자, 생활지도자, 상호작용자)에 대한 영아와 유아 어머니 선호도는 어떠한 차이가 있는가?
셋째, 보육교사 일반적인 특성에 대한 영아와 유아 어머니의 선호도는 어떠한 차이가 있는가?
본 연구는 2014년 10월부터 11월까지 서울과 경기지역의 만0~만5세 자녀를 둔 어머니 282명을 대상으로 하였다. 연구 참여를 허락한 10곳의 어린이집과 키즈까폐, 공원 등을 방문하여 연구의 목적과 절차를 설명하고 설문한 자료를 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 어린이집 특성에 대한 영아와 유아 어머니의 선호도의 차이로는 어린이집 규모에서는 유의한 차이가 나타난 반면, 어린이집 유형, 주변지역에는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 영아의 경우 작은 규모의 어린이집을 선호하는 반면 유아가 되면서는 큰 규모의 어린이집을 선호하는 것을 알 수 있었다.
둘째, 보육교사 역할 (양육대행자, 학습촉진자, 생활지도자, 상호작용자)에 대한 영아와 유아의 어머니 선호도의 차이로는 양육대행자로서 역할에 대해 영아 어머니가 높게 나타났으며, 학습촉진자로서의 역할에 대해서는 유아 어머니가 높게 나타났다. 생활지도자의 역할과 상호작용자로서의 역할은 영아와 유아간의 차이가 없는 것으로 나타났다. 아이가 어릴수록 부모님들은 보육교사에게 양육대행자의 역할을 더 많이 강조하며, 아이가 좀 더 자랐을 때는 양육대행자의 역할보다는 학습촉진자의 역할을 더 선호하는 것을 알 수 있었다.
셋째, 보육교사의 일반적인 특성에 따라 영아와 유아 어머니의 선호도의 차이로는 보육교사의 성별, 결혼 유무, 전공에 유의미한 차이가 나타난 반면, 보육교사의 나이, 양육경험, 학력, 자격증, 경력, 직위에서는 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다.
앞으로 보육교사는 어린이집에서 맡은 연령에 따라 스스로의 역할행동을 결정하고, 어머니들의 요구에 맞는 서비스와 프로그램을 제공할 수 있기를 기대하며, 보육교사와 부모 사이에 더욱 밀접한 관계 속에서 어머니들의 요구에 부응하는 질 높은 보육서비스를 제공되기를 기대하고 있다.
본 연구는 영아와 유아 어머니로 나누어 어린이집 특성, 보육교사의 일반적 특성과 역할에 대한 선호도를 비교하고자 한다. 그 결과로 보육교사는 스스로의 역할행동 결정하고, 어머니들의 요구에 맞는 서비스와 프로그램을 제공하여 보육교사와 부모 사이에 더욱 밀접한 관계 속에서 질 높은 보육서비스를 제공하는데 도움이 될 기초 자료를 제공하기 위한 목적을 가지고 있다.
이와 같은 연구의 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 어린이집 특성에 대한 영아와 유아 어머니의 선호도는 어떠한 차이가 있는가?
둘째, 보육교사 역할(양육대행자, 학습촉진자, 생활지도자, 상호작용자)에 대한 영아와 유아 어머니 선호도는 어떠한 차이가 있는가?
셋째, 보육교사 일반적인 특성에 대한 영아와 유아 어머니의 선호도는 어떠한 차이가 있는가?
본 연구는 2014년 10월부터 11월까지 서울과 경기지역의 만0~만5세 자녀를 둔 어머니 282명을 대상으로 하였다. 연구 참여를 허락한 10곳의 어린이집과 키즈까폐, 공원 등을 방문하여 연구의 목적과 절차를 설명하고 설문한 자료를 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 어린이집 특성에 대한 영아와 유아 어머니의 선호도의 차이로는 어린이집 규모에서는 유의한 차이가 나타난 반면, 어린이집 유형, 주변지역에는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 영아의 경우 작은 규모의 어린이집을 선호하는 반면 유아가 되면서는 큰 규모의 어린이집을 선호하는 것을 알 수 있었다.
둘째, 보육교사 역할 (양육대행자, 학습촉진자, 생활지도자, 상호작용자)에 대한 영아와 유아의 어머니 선호도의 차이로는 양육대행자로서 역할에 대해 영아 어머니가 높게 나타났으며, 학습촉진자로서의 역할에 대해서는 유아 어머니가 높게 나타났다. 생활지도자의 역할과 상호작용자로서의 역할은 영아와 유아간의 차이가 없는 것으로 나타났다. 아이가 어릴수록 부모님들은 보육교사에게 양육대행자의 역할을 더 많이 강조하며, 아이가 좀 더 자랐을 때는 양육대행자의 역할보다는 학습촉진자의 역할을 더 선호하는 것을 알 수 있었다.
셋째, 보육교사의 일반적인 특성에 따라 영아와 유아 어머니의 선호도의 차이로는 보육교사의 성별, 결혼 유무, 전공에 유의미한 차이가 나타난 반면, 보육교사의 나이, 양육경험, 학력, 자격증, 경력, 직위에서는 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다.
앞으로 보육교사는 어린이집에서 맡은 연령에 따라 스스로의 역할행동을 결정하고, 어머니들의 요구에 맞는 서비스와 프로그램을 제공할 수 있기를 기대하며, 보육교사와 부모 사이에 더욱 밀접한 관계 속에서 어머니들의 요구에 부응하는 질 높은 보육서비스를 제공되기를 기대하고 있다.
This study comparatively examined mother’s preferences for the characteristics of childcare centers and the general characteristics and roles of childcare teachers, by dividing mothers into the mother of infants and the mother of preschoolers. The purpose of this study was to provide basic data with...
This study comparatively examined mother’s preferences for the characteristics of childcare centers and the general characteristics and roles of childcare teachers, by dividing mothers into the mother of infants and the mother of preschoolers. The purpose of this study was to provide basic data with which childcare teachers could decide their role action for themselves, provide such services and programs which satisfying mother’s demand, and then provide high-quality childcare services after establishing closer relations with parents.
For this, study questions were established as follows:
First, ‘What is the difference of preferences between the mother of infants and the mother of preschoolers on the characteristics of childcare centers?’
Second, ‘What is the difference of preferences between the mother of infants and the mother of preschoolers on the roles of childcare teachers (a proxy care giver, a learning facilitator, a life guide and a mutual effector)?’
Third, ‘What is the difference of preferences between the mother of infants and the mother of preschoolers on the general characteristics of childcare teachers?’
Study subjects were 282 mothers who had children in their 0~5 years of age in Seoul and Gyeonggi areas and study was carried out during October ~ November, 2014. The author visited 10 childcare centers, kids cafes, and parks which allowed the author to visit and carry out the study and then explained the aim and procedure of the study, thus carrying out a questionnaire survey and collecting data
Study findings are as follows:
First, regarding the difference of preferences between the mother of infants and the mother of preschoolers on the characteristics of childcare centers, they presented significant difference in the size of childcare centers, whereas they presented no significant difference in childcare center types and locations. The mother of infants preferred a smaller childcare center, whereas the mother of preschoolers, a bigger childcare center.
Second, regarding the difference of preferences between the mother of infants and the mother of preschoolers on the roles of childcare teachers (a proxy care giver, a learning facilitator, a life guide and a mutual effector), the mother of infants preferred the role of a proxy care giver, whereas the mother of preschoolers preferred the role of a learning facilitator. Regarding the roles of a life guide and a mutual effector, there was no difference between the mother of infants and the mother of preschoolers. Their child was younger, mothers more emphasized childcare teacher’s role of a proxy care giver. On the other hand, their child was older, mothers more preferred childcare teacher’s role of a learning facilitator.
Third, regarding the difference of preferences between the mother of infants and the mother of preschoolers on the general characteristics of childcare teachers, significant difference was presented in childcare teacher’s gender, marital status and major, whereas childcare teacher’s age, childcare experience, academic background, certificate, career and position presented no statistically significant difference.
Based on study findings, it is necessary for childcare teachers to decide their role action for themselves according to the age of children, and then provide such services and programs that satisfying mother’s demand. In addition, it is necessary for childcare teachers to form close relations with parents and then provide high-quality childcare services that are appropriate for mother’s demand.
This study comparatively examined mother’s preferences for the characteristics of childcare centers and the general characteristics and roles of childcare teachers, by dividing mothers into the mother of infants and the mother of preschoolers. The purpose of this study was to provide basic data with which childcare teachers could decide their role action for themselves, provide such services and programs which satisfying mother’s demand, and then provide high-quality childcare services after establishing closer relations with parents.
For this, study questions were established as follows:
First, ‘What is the difference of preferences between the mother of infants and the mother of preschoolers on the characteristics of childcare centers?’
Second, ‘What is the difference of preferences between the mother of infants and the mother of preschoolers on the roles of childcare teachers (a proxy care giver, a learning facilitator, a life guide and a mutual effector)?’
Third, ‘What is the difference of preferences between the mother of infants and the mother of preschoolers on the general characteristics of childcare teachers?’
Study subjects were 282 mothers who had children in their 0~5 years of age in Seoul and Gyeonggi areas and study was carried out during October ~ November, 2014. The author visited 10 childcare centers, kids cafes, and parks which allowed the author to visit and carry out the study and then explained the aim and procedure of the study, thus carrying out a questionnaire survey and collecting data
Study findings are as follows:
First, regarding the difference of preferences between the mother of infants and the mother of preschoolers on the characteristics of childcare centers, they presented significant difference in the size of childcare centers, whereas they presented no significant difference in childcare center types and locations. The mother of infants preferred a smaller childcare center, whereas the mother of preschoolers, a bigger childcare center.
Second, regarding the difference of preferences between the mother of infants and the mother of preschoolers on the roles of childcare teachers (a proxy care giver, a learning facilitator, a life guide and a mutual effector), the mother of infants preferred the role of a proxy care giver, whereas the mother of preschoolers preferred the role of a learning facilitator. Regarding the roles of a life guide and a mutual effector, there was no difference between the mother of infants and the mother of preschoolers. Their child was younger, mothers more emphasized childcare teacher’s role of a proxy care giver. On the other hand, their child was older, mothers more preferred childcare teacher’s role of a learning facilitator.
Third, regarding the difference of preferences between the mother of infants and the mother of preschoolers on the general characteristics of childcare teachers, significant difference was presented in childcare teacher’s gender, marital status and major, whereas childcare teacher’s age, childcare experience, academic background, certificate, career and position presented no statistically significant difference.
Based on study findings, it is necessary for childcare teachers to decide their role action for themselves according to the age of children, and then provide such services and programs that satisfying mother’s demand. In addition, it is necessary for childcare teachers to form close relations with parents and then provide high-quality childcare services that are appropriate for mother’s demand.
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