본 연구의 대상은 서울 및 경기도에 위치한 어린이집에 근무하고 있는 영아교사 357명으로 만 0,1,2세 영아 중 2017년 3월부터 어린이집에 입소하여 초기적응을 하고 있는 신입 영아만을 연구대상으로 설문조사를 진행하였다. 본 연구에서 어린이집 영아교사의 공감능력과 영아의 초기적응, 교사-영아 상호작용은 설문지를 통해 측정하였다. 본 연구에서 사용된 도구는 다음과 같다. 어린이집 영아교사의 공감능력을 알아보기 위하여 Davis(1994)의 대인관계 ...
본 연구의 목적은 어린이집 영아교사를 대상으로 영아교사의 공감능력이 영아의 초기적응에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 있으며, 교사-영아 상호작용의 매개효과를 검증하는 것이다. 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
본 연구의 대상은 서울 및 경기도에 위치한 어린이집에 근무하고 있는 영아교사 357명으로 만 0,1,2세 영아 중 2017년 3월부터 어린이집에 입소하여 초기적응을 하고 있는 신입 영아만을 연구대상으로 설문조사를 진행하였다. 본 연구에서 어린이집 영아교사의 공감능력과 영아의 초기적응, 교사-영아 상호작용은 설문지를 통해 측정하였다. 본 연구에서 사용된 도구는 다음과 같다. 어린이집 영아교사의 공감능력을 알아보기 위하여 Davis(1994)의 대인관계 반응지수(Interpersonal Reactivity Index; IRI)를 박성희(1997)가 번안한 것을 이상순(2008)이 교사를 대상으로 하여 재구성 한 것을 사용하였다. 영아의 초기적응을 알아보기 위한 측정도구는 Jewsuwan, Luster, Kostelink(1993)가 개발한 PAQ(Preschool Adjustment Questionaire)를 오종은(2001)이 번안한 것을 허정숙(2008)이 만 1,2세 영아에게 적합하게 재수정·보완한 도구를 본 연구에서 그대로 사용하였다. 교사-영아 상호작용 측정도구는 Bradley, Caldwell & Corwyn(2003)이 개발한 Infant-Toddler Child Care HOME(IT—CC-HOME)척도를 임옥희, 이진숙(2008)이 수정·보완한 도구를 본 연구에서 사용하였다. 본 연구의 방법은 SPSS 20.0 통계프로그램을 사용하여 분석 하였으며, 본 연구에서 측정된 변인들의 평균과 표준편차를 파악하기 위해 기술통계분석을 실시하였고 연구대상인 영아를 담당하는 보육교사의 일반적 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였다. 또한 측정도구의 문항 간 내적일관성을 측정하기 위해 Cronbach's α계수를 이용한 신뢰도 분석을 실시하였다. 어린이집 영아교사의 공감능력, 영아의 초기적응, 교사-영아 상호작용간의 관계를 알아보기 위해 상관관계분석(Pearson's Correlation Analysis)을 실시하였으며, 어린이집 영아교사의 공감능력과 영아의 초기적응의 관계에서 교사-영아 상호작용이 매개의 역할을 하는지 알아보기 위해 Baron & Kenny(1986)가 제시한 3단계 조건을 이용해 각 변인들 간에 미치는 영향에 대해 알아보고, 매개회귀분석(Mediation Regression Analysis)을 실시한다. 통계적 유의성 검증을 위해 Sobel test를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어린이집 영아교사의 공감능력과 영아의 초기 적응과의 상관관계는 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 즉, 어린이집 영아교사의 공감능력이 높으면 영아의 초기적응도가 높다는 것을 의미한다. 공감능력의 하위요인인 인지적·정서적 공감은 초기적응의 모든 하위요인 친사회성, 긍정적 감정, 자아강도, 일과에 대한 적응, 분리불안, 공격성과 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 즉, 어린이집 영아교사의 인지적·정서적 공감이 높으면 영아의 초기적응도가 높다는 것을 의미한다. 또한 인지적 공감의 모든 하위요인 관점 취하기, 상상하기와 정서적 공감의 모든 하위요인 공감적 관심, 개인적 고통은 초기적응의 모든 하위요인과 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 즉, 어린이집 영아교사가 관점취하기, 상상하기, 공감적 관심, 개인적 고통의 공감능력이 높을 때, 영아의 초기적응도도 높다는 결과가 나타났다. 둘째, 어린이집 영아교사의 공감능력과 교사-영아 상호작용과의 상관관계는 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 인지적 공감은 교사-영아 상호작용의 모든 하위요인 적극적인 활동 참여, 경험의 다양성, 교사의 반응적 태도, 교사의 허용적 태도와 유의미한 정적 상관관계를 보였고, 인지적 공감의 모든 하위요인 관점취하기와 상상하기는 교사-영아 상호작용과 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 이는 인지적 공감의 하위요인인 관점 취하기, 상상하기가 높으면 교사-영아 상호작용도 질적으로 우수하다는 것을 의미한다. 정서적 공감은 교사-영아 상호작용의 모든 하위요인 적극적인 활동 참여, 경험의 다양성, 교사의 반응적 태도, 교사의 허용적 태도와 유의미한 정적 상관관계를 보였고, 정서적 공감의 모든 하위요인 공감적 관심과 개인적 고통도 교사-영아 상호작용의 하위요인과 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 이는 정서적 공감과 그 하위요인인 공감적 관심과 개인적 고통이 높으면 교사-영아 상호작용도 질적으로 우수하다는 것을 의미한다. 즉, 어린이집 영아교사의 공감능력이 높으면 영아-교사의 상호작용이 질적으로 우수하다는 것을 의미한다. 셋째, 교사-영아의 상호작용과 영아의 초기적응의 상관관계는 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 교사-영아 상호작용의 모든 하위요인 적극적인 활동 참여, 경험의 다양성, 교사의 반응적 태도, 교사의 허용적 태도와 영아의 초기적응의 모든 하위요인 친사회성, 긍정적 감정과 자아강도, 일과에 대한 적응, 분리불안, 공격성과 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 즉, 교사-영아 상호작용의 질적 수준이 높으면, 영아의 초기적응도가 높다는것을 의미한다. 넷째, 어린이집 영아교사의 공감능력이 영아의 초기적응에 미치는 영향에 대한 교사-영아 상호작용의 부분 매개효과를 확인하였다. 즉, 어린이집 영아교사의 공감능력이 영아의 초기적응에 영향을 미치는 것과 동시에 교사-영아 상호작용을 매개로 영아의 초기적응을 향상시키는 간접적인 효과가 있다는 것을 나타낸다. 또한 공감능력의 하위요인인 인지적·정서적 공감이 영아의 초기적응에 미치는 영향에 대한 교사-영아 상호작용의 매개효과를 알아보았다. 그 결과 공감능력의 하위요인인 인지적·정서적 공감은 영아의 초기적응에 미치는 영향에 대한 교사-영아 상호작용의 부분 매개효과가 나타나는것으로 확인되었다. 즉, 어린이집 영아교사의 인지적·정서적 공감은 영아의 초기적응에 영향을 미치는 것과 동시에 교사-영아 상호작용을 매개로 영아의 초기적응을 향상시키는 간접적인 효과가 있다는 것을 나타낸다. 본 연구에서의 결론은 다음과 같다. 영아를 담당하는 보육교사의 공감능력이 높을수록, 영아의 초기적응도도 함께 높아진다. 또한 어린이집 영아교사의 공감능력이 영아의 초기적응 관계에서 교사-영아 상호작용이 매개효과가 있음이 검증되었다. 교사-영아 상호작용은 영아의 초기적응과 유의미한 상관관계가 있고, 어린이집 영아교사는 공감능력과 함께 영아의 초기적응의 정도를 더 높일 수 있다. 이는 영아의 초기적응이 잘 이루어지기 위해서는 어린이집 영아교사의 공감능력을 증진시킬 수 있는 교육프로그램의 개발과 실행이 필요하며, 영아의 초기적응도를 향상시킬 수 있는 질적으로 우수한 상호작용을 실행하기 위한 꾸준한 교육기회를 보육교사에게 제공해야 할 것이며, 이에 대한 후속연구가 이루어져야 함을 시사한다.
본 연구의 목적은 어린이집 영아교사를 대상으로 영아교사의 공감능력이 영아의 초기적응에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 있으며, 교사-영아 상호작용의 매개효과를 검증하는 것이다. 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
본 연구의 대상은 서울 및 경기도에 위치한 어린이집에 근무하고 있는 영아교사 357명으로 만 0,1,2세 영아 중 2017년 3월부터 어린이집에 입소하여 초기적응을 하고 있는 신입 영아만을 연구대상으로 설문조사를 진행하였다. 본 연구에서 어린이집 영아교사의 공감능력과 영아의 초기적응, 교사-영아 상호작용은 설문지를 통해 측정하였다. 본 연구에서 사용된 도구는 다음과 같다. 어린이집 영아교사의 공감능력을 알아보기 위하여 Davis(1994)의 대인관계 반응지수(Interpersonal Reactivity Index; IRI)를 박성희(1997)가 번안한 것을 이상순(2008)이 교사를 대상으로 하여 재구성 한 것을 사용하였다. 영아의 초기적응을 알아보기 위한 측정도구는 Jewsuwan, Luster, Kostelink(1993)가 개발한 PAQ(Preschool Adjustment Questionaire)를 오종은(2001)이 번안한 것을 허정숙(2008)이 만 1,2세 영아에게 적합하게 재수정·보완한 도구를 본 연구에서 그대로 사용하였다. 교사-영아 상호작용 측정도구는 Bradley, Caldwell & Corwyn(2003)이 개발한 Infant-Toddler Child Care HOME(IT—CC-HOME)척도를 임옥희, 이진숙(2008)이 수정·보완한 도구를 본 연구에서 사용하였다. 본 연구의 방법은 SPSS 20.0 통계프로그램을 사용하여 분석 하였으며, 본 연구에서 측정된 변인들의 평균과 표준편차를 파악하기 위해 기술통계분석을 실시하였고 연구대상인 영아를 담당하는 보육교사의 일반적 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였다. 또한 측정도구의 문항 간 내적일관성을 측정하기 위해 Cronbach's α계수를 이용한 신뢰도 분석을 실시하였다. 어린이집 영아교사의 공감능력, 영아의 초기적응, 교사-영아 상호작용간의 관계를 알아보기 위해 상관관계분석(Pearson's Correlation Analysis)을 실시하였으며, 어린이집 영아교사의 공감능력과 영아의 초기적응의 관계에서 교사-영아 상호작용이 매개의 역할을 하는지 알아보기 위해 Baron & Kenny(1986)가 제시한 3단계 조건을 이용해 각 변인들 간에 미치는 영향에 대해 알아보고, 매개회귀분석(Mediation Regression Analysis)을 실시한다. 통계적 유의성 검증을 위해 Sobel test를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어린이집 영아교사의 공감능력과 영아의 초기 적응과의 상관관계는 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 즉, 어린이집 영아교사의 공감능력이 높으면 영아의 초기적응도가 높다는 것을 의미한다. 공감능력의 하위요인인 인지적·정서적 공감은 초기적응의 모든 하위요인 친사회성, 긍정적 감정, 자아강도, 일과에 대한 적응, 분리불안, 공격성과 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 즉, 어린이집 영아교사의 인지적·정서적 공감이 높으면 영아의 초기적응도가 높다는 것을 의미한다. 또한 인지적 공감의 모든 하위요인 관점 취하기, 상상하기와 정서적 공감의 모든 하위요인 공감적 관심, 개인적 고통은 초기적응의 모든 하위요인과 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 즉, 어린이집 영아교사가 관점취하기, 상상하기, 공감적 관심, 개인적 고통의 공감능력이 높을 때, 영아의 초기적응도도 높다는 결과가 나타났다. 둘째, 어린이집 영아교사의 공감능력과 교사-영아 상호작용과의 상관관계는 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 인지적 공감은 교사-영아 상호작용의 모든 하위요인 적극적인 활동 참여, 경험의 다양성, 교사의 반응적 태도, 교사의 허용적 태도와 유의미한 정적 상관관계를 보였고, 인지적 공감의 모든 하위요인 관점취하기와 상상하기는 교사-영아 상호작용과 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 이는 인지적 공감의 하위요인인 관점 취하기, 상상하기가 높으면 교사-영아 상호작용도 질적으로 우수하다는 것을 의미한다. 정서적 공감은 교사-영아 상호작용의 모든 하위요인 적극적인 활동 참여, 경험의 다양성, 교사의 반응적 태도, 교사의 허용적 태도와 유의미한 정적 상관관계를 보였고, 정서적 공감의 모든 하위요인 공감적 관심과 개인적 고통도 교사-영아 상호작용의 하위요인과 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 이는 정서적 공감과 그 하위요인인 공감적 관심과 개인적 고통이 높으면 교사-영아 상호작용도 질적으로 우수하다는 것을 의미한다. 즉, 어린이집 영아교사의 공감능력이 높으면 영아-교사의 상호작용이 질적으로 우수하다는 것을 의미한다. 셋째, 교사-영아의 상호작용과 영아의 초기적응의 상관관계는 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 교사-영아 상호작용의 모든 하위요인 적극적인 활동 참여, 경험의 다양성, 교사의 반응적 태도, 교사의 허용적 태도와 영아의 초기적응의 모든 하위요인 친사회성, 긍정적 감정과 자아강도, 일과에 대한 적응, 분리불안, 공격성과 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 즉, 교사-영아 상호작용의 질적 수준이 높으면, 영아의 초기적응도가 높다는것을 의미한다. 넷째, 어린이집 영아교사의 공감능력이 영아의 초기적응에 미치는 영향에 대한 교사-영아 상호작용의 부분 매개효과를 확인하였다. 즉, 어린이집 영아교사의 공감능력이 영아의 초기적응에 영향을 미치는 것과 동시에 교사-영아 상호작용을 매개로 영아의 초기적응을 향상시키는 간접적인 효과가 있다는 것을 나타낸다. 또한 공감능력의 하위요인인 인지적·정서적 공감이 영아의 초기적응에 미치는 영향에 대한 교사-영아 상호작용의 매개효과를 알아보았다. 그 결과 공감능력의 하위요인인 인지적·정서적 공감은 영아의 초기적응에 미치는 영향에 대한 교사-영아 상호작용의 부분 매개효과가 나타나는것으로 확인되었다. 즉, 어린이집 영아교사의 인지적·정서적 공감은 영아의 초기적응에 영향을 미치는 것과 동시에 교사-영아 상호작용을 매개로 영아의 초기적응을 향상시키는 간접적인 효과가 있다는 것을 나타낸다. 본 연구에서의 결론은 다음과 같다. 영아를 담당하는 보육교사의 공감능력이 높을수록, 영아의 초기적응도도 함께 높아진다. 또한 어린이집 영아교사의 공감능력이 영아의 초기적응 관계에서 교사-영아 상호작용이 매개효과가 있음이 검증되었다. 교사-영아 상호작용은 영아의 초기적응과 유의미한 상관관계가 있고, 어린이집 영아교사는 공감능력과 함께 영아의 초기적응의 정도를 더 높일 수 있다. 이는 영아의 초기적응이 잘 이루어지기 위해서는 어린이집 영아교사의 공감능력을 증진시킬 수 있는 교육프로그램의 개발과 실행이 필요하며, 영아의 초기적응도를 향상시킬 수 있는 질적으로 우수한 상호작용을 실행하기 위한 꾸준한 교육기회를 보육교사에게 제공해야 할 것이며, 이에 대한 후속연구가 이루어져야 함을 시사한다.
The purpose of this study was to examine the effect of early childhood teacher's sympathetic ability on children's early adaptation and then look into the mediating effect of interaction between early childhood teachers and children on the relationship between early childhood teacher's sympathetic a...
The purpose of this study was to examine the effect of early childhood teacher's sympathetic ability on children's early adaptation and then look into the mediating effect of interaction between early childhood teachers and children on the relationship between early childhood teacher's sympathetic ability and children's early adaptation. For this study questions were established as follows: 1. 'What is the correlation among early childhood teacher's sympathetic ability, children's early adaptation and interaction between early childhood teachers and children?' 2-1. 'What is the effect of early childhood teacher's sympathetic ability on children's early adaptation?' 2-2. 'What is the mediating effect of interaction between early childhood teachers and children on the relationship between early childhood teacher's sympathetic ability and children's early adaptation?' Study subjects were 357 early childhood teachers at child-care centers in Seoul and Gyeonggi-do, who were in charge of 0-, 1- and 2-year old children admitted on March, 2017 and undergoing early adaptation for the present and a questionnaire survey of them was conducted, thus examining early childhood teacher's sympathetic ability, children's early adaptation, and interaction between early childhood teachers and children. As study tools: (1) in order to understand early childhood teacher's sympathetic ability, this study used IRI (Interpersonal Reactivity Index), developed by Davis (1994), adapted by Park, Seong Hee (1997), and restructured by Lee, Sang Sun (2008) for teachers; (2) in order to measure children's early adaptation, this study used PAQ (Preschool Adjustment Questionnaire), developed by Jewsuwan, Luster & Kostelink (1993), adapted by Oh, Jong Eun (2001), and remodified by Heo Jeong Sook (2008) for 1- and 2-year old children; and (3) for interaction between early childhood teachers and children, this study used IT—CC-HOME (Infant-Toddler Child Care HOME), developed by Bradley, Caldwell & Corwyn (2003), and modified/supplemented by Lim, Ok Hee & Lee, Jin Sook (2008). Collected data were statistically processed using the SPSS 20.0 program, and following analytic techniques were used: (1) in order to examine the mean and standard deviation of variables measured, descriptive statistical analysis was conducted; (2) in order to understand early childhood teacher's demographic features, frequency analysis was carried out; (3) in order to look into the internal consistency of questions, reliability analysis was conducted using Cronbach's alpha coefficient; (4) in order to examine the relationship among early childhood teacher's sympathetic ability, children's early adaptation, and interaction between early childhood teachers and children, Pearson's correlation analysis was carried out; (5) for the mediating effect of interaction between early childhood teachers and children on the relationship between early childhood teacher's sympathetic ability and children's early adaptation, the mutual effect of every variable was examined using the 3-step conditions, presented by Baron & Kenny (1986), and mediation regression analysis was conducted additionally; and (6) for the verification of statistical significance of variables, Sobel test was carried out. Study findings are as follows: First, early childhood teacher's sympathetic ability had significant positive effects on children's early adaptation. In other words, early childhood teacher's sympathetic ability is higher, children's early adaptation is higher as well. Such sub-variables of sympathetic ability as cognitive sympathy and emotional sympathy had significant positive effects on such all the sub-variables of early adaptation as pro-sociality, positive emotion, ego strength, adaptation to daily task, separation anxiety and aggressiveness. In order words, early childhood teacher's cognitive sympathy and emotional sympathy are higher, children's early adaption is higher as well. In addition, such all the sub-variables of cognitive sympathy as viewpoint taking and imagination and such all the sub-variables of emotional sympathy as sympathetic interest and personal pain had significant positive effects on all the sub-variables of early adaptation. In other words, early childhood teacher's viewpoint taking, imagination, sympathetic interest and personal pain are higher, children's early adaptation is higher as well. Second, early childhood teacher's sympathetic ability had significant positive effects on interaction between teachers and children. Cognitive sympathy had significant positive effects on such all the sub-variables of interaction between teachers and children as active participation in activity, experiential diversity, teacher's responsive attitude and teacher's permissive attitude, whereas such all the sub-variables of cognitive sympathy as viewpoint taking and imagination had significant positive effects on interaction between teachers and children. In other words, such all the sub-variables of cognitive sympathy as viewpoint taking and imagination are higher, interaction between teachers and children is excellent in its quality. Emotional sympathy had significant positive effects on such all the sub-variables of interaction between teachers and children as active participation in activity, experiential diversity, teacher's responsive attitude and teacher's permissive attitude, and such all the sub-variables of emotional sympathy as sympathetic interest and personal pain had significant positive effects on the sub-variables of interaction between teachers and children. In other words, emotional sympathy and its such sub-variables as sympathetic interest and personal pain are higher, interaction between teachers and children is excellent in its quality. Namely, early childhood teacher's sympathetic ability is higher, interaction between teachers and children is excellent in its quality. Third, interaction between teachers and children had significant positive correlations with children's early adaptation. Such all the sub-variables of interaction between teachers and children as active participation in activity, experiential diversity, teacher's responsive attitude and teacher's permissive attitude had significant positive correlations with such all the sub-variables of children's early adaptation as pro-sociality, positive emotion, ego strength, adaptation to daily task, separation anxiety and aggressiveness. Namely, the level of quality of interaction between teachers and children is excellent, children's early adaptation is higher. Fourth, interaction between early childhood teachers and children had partial mediating effects on the relationship between early childhood teacher's sympathetic ability and children's early adaptation. In other words, early childhood teacher's sympathetic ability has effects on children's early adaptation, and indirectly improves children's early adaptation via the mediation of interaction between teachers and children. In addition, the mediating effect of interaction between teachers and children on the relationship between such sub-variables of sympathetic ability as cognitive sympathy and emotional sympathy and children's early adaptation was examined. Results showed that interaction between teachers and children had partial mediating effects on the relationship between such sub-variables of sympathetic ability as cognitive sympathy and emotional sympathy and children's early adaptation. In other words, early childhood teacher's cognitive and emotional sympathies have effects on children's early adaptation, and indirectly improve children's early adaptation via the mediation of interaction between teachers and children. Study findings can be summarized as follows: Early childhood teacher's sympathetic ability is higher, children's early adaptation is higher as well. In addition, interaction between teachers and children has mediating effects on the relationship between early childhood teacher's sympathetic ability and children's early adaptation. Interaction between teachers and children has significant correlations with children's early adaptation. And if early childhood teacher's sympathetic ability increases, then children's early adaptation increases as well. In this vein, in order to increase early childhood teacher's sympathetic ability and the level of children's early adaptation, it is necessary to develop and execute an educational program for early childhood teachers. In addition, in order for early childhood teachers to carry out high-quality interaction with children steadily, thus improving children's early adaptation, it is necessary to provide them many opportunities of education to early childhood teachers and carry out a lot of studies on it.
The purpose of this study was to examine the effect of early childhood teacher's sympathetic ability on children's early adaptation and then look into the mediating effect of interaction between early childhood teachers and children on the relationship between early childhood teacher's sympathetic ability and children's early adaptation. For this study questions were established as follows: 1. 'What is the correlation among early childhood teacher's sympathetic ability, children's early adaptation and interaction between early childhood teachers and children?' 2-1. 'What is the effect of early childhood teacher's sympathetic ability on children's early adaptation?' 2-2. 'What is the mediating effect of interaction between early childhood teachers and children on the relationship between early childhood teacher's sympathetic ability and children's early adaptation?' Study subjects were 357 early childhood teachers at child-care centers in Seoul and Gyeonggi-do, who were in charge of 0-, 1- and 2-year old children admitted on March, 2017 and undergoing early adaptation for the present and a questionnaire survey of them was conducted, thus examining early childhood teacher's sympathetic ability, children's early adaptation, and interaction between early childhood teachers and children. As study tools: (1) in order to understand early childhood teacher's sympathetic ability, this study used IRI (Interpersonal Reactivity Index), developed by Davis (1994), adapted by Park, Seong Hee (1997), and restructured by Lee, Sang Sun (2008) for teachers; (2) in order to measure children's early adaptation, this study used PAQ (Preschool Adjustment Questionnaire), developed by Jewsuwan, Luster & Kostelink (1993), adapted by Oh, Jong Eun (2001), and remodified by Heo Jeong Sook (2008) for 1- and 2-year old children; and (3) for interaction between early childhood teachers and children, this study used IT—CC-HOME (Infant-Toddler Child Care HOME), developed by Bradley, Caldwell & Corwyn (2003), and modified/supplemented by Lim, Ok Hee & Lee, Jin Sook (2008). Collected data were statistically processed using the SPSS 20.0 program, and following analytic techniques were used: (1) in order to examine the mean and standard deviation of variables measured, descriptive statistical analysis was conducted; (2) in order to understand early childhood teacher's demographic features, frequency analysis was carried out; (3) in order to look into the internal consistency of questions, reliability analysis was conducted using Cronbach's alpha coefficient; (4) in order to examine the relationship among early childhood teacher's sympathetic ability, children's early adaptation, and interaction between early childhood teachers and children, Pearson's correlation analysis was carried out; (5) for the mediating effect of interaction between early childhood teachers and children on the relationship between early childhood teacher's sympathetic ability and children's early adaptation, the mutual effect of every variable was examined using the 3-step conditions, presented by Baron & Kenny (1986), and mediation regression analysis was conducted additionally; and (6) for the verification of statistical significance of variables, Sobel test was carried out. Study findings are as follows: First, early childhood teacher's sympathetic ability had significant positive effects on children's early adaptation. In other words, early childhood teacher's sympathetic ability is higher, children's early adaptation is higher as well. Such sub-variables of sympathetic ability as cognitive sympathy and emotional sympathy had significant positive effects on such all the sub-variables of early adaptation as pro-sociality, positive emotion, ego strength, adaptation to daily task, separation anxiety and aggressiveness. In order words, early childhood teacher's cognitive sympathy and emotional sympathy are higher, children's early adaption is higher as well. In addition, such all the sub-variables of cognitive sympathy as viewpoint taking and imagination and such all the sub-variables of emotional sympathy as sympathetic interest and personal pain had significant positive effects on all the sub-variables of early adaptation. In other words, early childhood teacher's viewpoint taking, imagination, sympathetic interest and personal pain are higher, children's early adaptation is higher as well. Second, early childhood teacher's sympathetic ability had significant positive effects on interaction between teachers and children. Cognitive sympathy had significant positive effects on such all the sub-variables of interaction between teachers and children as active participation in activity, experiential diversity, teacher's responsive attitude and teacher's permissive attitude, whereas such all the sub-variables of cognitive sympathy as viewpoint taking and imagination had significant positive effects on interaction between teachers and children. In other words, such all the sub-variables of cognitive sympathy as viewpoint taking and imagination are higher, interaction between teachers and children is excellent in its quality. Emotional sympathy had significant positive effects on such all the sub-variables of interaction between teachers and children as active participation in activity, experiential diversity, teacher's responsive attitude and teacher's permissive attitude, and such all the sub-variables of emotional sympathy as sympathetic interest and personal pain had significant positive effects on the sub-variables of interaction between teachers and children. In other words, emotional sympathy and its such sub-variables as sympathetic interest and personal pain are higher, interaction between teachers and children is excellent in its quality. Namely, early childhood teacher's sympathetic ability is higher, interaction between teachers and children is excellent in its quality. Third, interaction between teachers and children had significant positive correlations with children's early adaptation. Such all the sub-variables of interaction between teachers and children as active participation in activity, experiential diversity, teacher's responsive attitude and teacher's permissive attitude had significant positive correlations with such all the sub-variables of children's early adaptation as pro-sociality, positive emotion, ego strength, adaptation to daily task, separation anxiety and aggressiveness. Namely, the level of quality of interaction between teachers and children is excellent, children's early adaptation is higher. Fourth, interaction between early childhood teachers and children had partial mediating effects on the relationship between early childhood teacher's sympathetic ability and children's early adaptation. In other words, early childhood teacher's sympathetic ability has effects on children's early adaptation, and indirectly improves children's early adaptation via the mediation of interaction between teachers and children. In addition, the mediating effect of interaction between teachers and children on the relationship between such sub-variables of sympathetic ability as cognitive sympathy and emotional sympathy and children's early adaptation was examined. Results showed that interaction between teachers and children had partial mediating effects on the relationship between such sub-variables of sympathetic ability as cognitive sympathy and emotional sympathy and children's early adaptation. In other words, early childhood teacher's cognitive and emotional sympathies have effects on children's early adaptation, and indirectly improve children's early adaptation via the mediation of interaction between teachers and children. Study findings can be summarized as follows: Early childhood teacher's sympathetic ability is higher, children's early adaptation is higher as well. In addition, interaction between teachers and children has mediating effects on the relationship between early childhood teacher's sympathetic ability and children's early adaptation. Interaction between teachers and children has significant correlations with children's early adaptation. And if early childhood teacher's sympathetic ability increases, then children's early adaptation increases as well. In this vein, in order to increase early childhood teacher's sympathetic ability and the level of children's early adaptation, it is necessary to develop and execute an educational program for early childhood teachers. In addition, in order for early childhood teachers to carry out high-quality interaction with children steadily, thus improving children's early adaptation, it is necessary to provide them many opportunities of education to early childhood teachers and carry out a lot of studies on it.
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