본 연구는 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램의 유아교육현장 적용 타당성을 검증하는데 있다. 이러한 목적을 위해 다음과 연구문제를 설정하였다. 연구문제 Ⅰ. 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램은 어떻게 개발할 것인가? Ⅰ-1) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램의 목적 및 목표는 어떻게 설정할 것인가? Ⅰ-2) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램의 내용은 어떻게 구성할 것인가? Ⅰ-3) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 구성할 것인가? Ⅰ-4) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램의 평가는 어떻게 이루어질 것인가? 연구문제 Ⅱ. 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램의 적용 효과는 어떠한가? Ⅱ-1) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 그리기표상능력에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-2) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 언어능력에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-3) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 공간 지각력에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-4) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 ...
본 연구는 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램의 유아교육현장 적용 타당성을 검증하는데 있다. 이러한 목적을 위해 다음과 연구문제를 설정하였다. 연구문제 Ⅰ. 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램은 어떻게 개발할 것인가? Ⅰ-1) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램의 목적 및 목표는 어떻게 설정할 것인가? Ⅰ-2) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램의 내용은 어떻게 구성할 것인가? Ⅰ-3) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 구성할 것인가? Ⅰ-4) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램의 평가는 어떻게 이루어질 것인가? 연구문제 Ⅱ. 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램의 적용 효과는 어떠한가? Ⅱ-1) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 그리기표상능력에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-2) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 언어능력에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-3) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 공간 지각력에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-4) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 마음이론에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-5) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 자아존중감에 미치는 효과는 어떠한가? 유아 미술감상 관련 문헌 분석, 유치원 현장 실태조사, 전문가 인터뷰 등의 기초 연구결과를 반영하여 이야기꾸미기와 연계한 미술감상프로그램 시안을 구성한 다음, 유아교육 전문가들의 안면 타당성 검증과 협의 과정을 걸쳐 최종 프로그램을 개발하였다. 최종 개발된 ʻ이야기꾸미기와 연계한 미술감상프로그램ʼ의 목적은 유아의 인지, 사회, 정서 발달 등 여러 측면에서의 전인발달을 도모하는데 있다. 이러한 목적의 하위 목표는 그리기표상능력, 언어능력, 공간지각능력, 마음이론, 자아존중감의 증진에 있다. 또한 프로그램의 교육내용은 지각・인식, 미술요소 탐색, 감정이입, 이야기꾸미기, 평가로 구성하였다. 교수-학습 방법은 지각・인식하기 → 미술요소 탐색하기 → 감정이입하기 → 이야기꾸미기하기 → 평가하기의 5단계로 구성하였다. ʻ이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램ʼ의 교사역할은 촉진자, 지원자, 동기유발자, 미술전문가, 반응자이다. ʻ이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램ʼ의 평가는 프로그램 과정에 대한 유아평가와 교사평가, 프로그램 효과에 대한 평가로 실시하였다. 본 연구에서 개발한 ʻ이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램ʼ의 유치원 현장 적용 타당성을 검증하기 위해서 2014년 4월 14일부터 5월 24일까지 S시에 소재한 N어린이집 만 5세 유아 46명(실험: 23명, 비교: 23명)을 대상으로 6주간 주 4회씩 총 24회의 실험처치를 실시하였다. 실험집단은 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램을 실시하였고, 비교집단은 교사-유아 이야기나누기를 통한 미술감상프로그램을 실시하였다. 그리기표상능력은 지성애(2001)의 유아 그리기표상능력 평가척도를 사용하여 측정하였고, 언어능력은 곽금주, 오상우, 김청택(2011)이 표준화한 K-WISC-Ⅳ에서 주요 소검사 중 ʻ공통성ʼ, ʻ어휘ʼ, ʻ이해ʼ를 사용하여 검사를 하였고, 공간지각능력도 마찬가지로 K-WISC-Ⅳ에서 주요 소검사 중 ʻ토막짜기ʼ, ʻ공통그림찾기ʼ, ʻ행렬추리ʼ를 사용하여 검사하였다. 마음이론은 Taylor와 Carlson(1997)이 사용했던 ʻ내용교체 과제ʼ와 Carlson과 Moses(2001)가 사용했던 ʻ위치이동 과제ʼ 그리고 이영자, 이종숙, 신은수(2002)의 ʻ이차틀린 믿음 과제ʼ를 포함하여 ʻ마음이론 검사도구ʼ를 사용하였다. 자아존중감은 지성애 외(2003)의 유아 자아존중감 검사를 수정, 보완하여 사용하여 측정하였다. 수집된 연구자료의 효과분석을 위해 t-검증을 통해 사전검사와 사후검사의 집단 간의 차이를 분석하였다. 본 연구에서 개발한 ʻ이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램ʼ의 유치원 현장 적용 타당성을 검증하기 위한 실험연구 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 ʻ그리기표상능력 전체ʼ 점수에서 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램에 참여한 실험집단 유아들의 사후점수가 통계적으로 유의한 수준에서 높게 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 ʻ기본도형과 선의 병합ʼ, ʻ다양한 색채ʼ, ʻ세부적 묘사ʼ, ʻ조화로운 구성ʼ, ʻ다양한 형체ʼ, ʻ주제 관련 표상ʼ, ʻ표상의 창의성ʼ, ʻ그림의 완성ʼ, ʻ표상과 언어의 연계성ʼ에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 그리기표상능력 발달에 긍정적인 효과가 있는 것을 시사한다. 둘째, 유아의 ʻ언어능력 전체ʼ 점수에서 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램에 참여한 실험집단 유아들의 사후점수가 통계적으로 유의한 수준에서 높게 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 ʻ공통성ʼ, ʻ어휘ʼ에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 언어능력 발달에 긍정적인 효과가 있는 것을 시사한다. 셋째, 유아의 ʻ공간지각능력 전체ʼ 점수에서 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램에 참여한 실험집단 유아들의 사후점수가 통계적으로 유의한 수준에서 높게 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 ʻ공통그림찾기ʼ, ʻ행렬추리ʼ에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 공간지각능력 발달에 긍정적인 효과가 있는 것을 시사한다. 넷째, 유아의 ʻ마음이론 전체ʼ 점수에서 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램에 참여한 실험집단 유아들의 사후점수가 통계적으로 유의한 수준에서 높게 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 ʻ위치이동능력ʼ, ʻ내용교체능력ʼ에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 마음이론 발달에 긍정적인 효과가 있는 것을 시사한다. 다섯째, 유아의 ʻ자아존중감 전체ʼ 점수에서 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램에 참여한 실험집단 유아들의 사후점수가 통계적으로 유의한 수준에서 높게 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 ʻ인지적 자아존중감ʼ, ʻ사회적 자아존중감ʼ, ʻ정서적 자아존중감ʼ에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 자아존중감 발달에 긍정적인 효과가 있는 것을 시사한다. 결론적으로 본 연구에서 개발한 ʻ이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램ʼ은 유아의 그리기표상능력, 언어능력, 공간지각능력, 마음이론, 자아존중감의 증진에 효과적인 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 ʻ이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램ʼ은 유치원 현장에서 적용할 수 있는 효과적이고 적합한 미술감상프로그램이 될 수 있음이 입증된 것이라고 할 수 있겠다. 앞으로 유치원 현장에서 ʻ이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램ʼ을 적극적으로 활용할 것을 기대한다.
본 연구는 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램의 유아교육현장 적용 타당성을 검증하는데 있다. 이러한 목적을 위해 다음과 연구문제를 설정하였다. 연구문제 Ⅰ. 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램은 어떻게 개발할 것인가? Ⅰ-1) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램의 목적 및 목표는 어떻게 설정할 것인가? Ⅰ-2) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램의 내용은 어떻게 구성할 것인가? Ⅰ-3) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 구성할 것인가? Ⅰ-4) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램의 평가는 어떻게 이루어질 것인가? 연구문제 Ⅱ. 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램의 적용 효과는 어떠한가? Ⅱ-1) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 그리기표상능력에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-2) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 언어능력에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-3) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 공간 지각력에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-4) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 마음이론에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-5) 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 자아존중감에 미치는 효과는 어떠한가? 유아 미술감상 관련 문헌 분석, 유치원 현장 실태조사, 전문가 인터뷰 등의 기초 연구결과를 반영하여 이야기꾸미기와 연계한 미술감상프로그램 시안을 구성한 다음, 유아교육 전문가들의 안면 타당성 검증과 협의 과정을 걸쳐 최종 프로그램을 개발하였다. 최종 개발된 ʻ이야기꾸미기와 연계한 미술감상프로그램ʼ의 목적은 유아의 인지, 사회, 정서 발달 등 여러 측면에서의 전인발달을 도모하는데 있다. 이러한 목적의 하위 목표는 그리기표상능력, 언어능력, 공간지각능력, 마음이론, 자아존중감의 증진에 있다. 또한 프로그램의 교육내용은 지각・인식, 미술요소 탐색, 감정이입, 이야기꾸미기, 평가로 구성하였다. 교수-학습 방법은 지각・인식하기 → 미술요소 탐색하기 → 감정이입하기 → 이야기꾸미기하기 → 평가하기의 5단계로 구성하였다. ʻ이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램ʼ의 교사역할은 촉진자, 지원자, 동기유발자, 미술전문가, 반응자이다. ʻ이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램ʼ의 평가는 프로그램 과정에 대한 유아평가와 교사평가, 프로그램 효과에 대한 평가로 실시하였다. 본 연구에서 개발한 ʻ이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램ʼ의 유치원 현장 적용 타당성을 검증하기 위해서 2014년 4월 14일부터 5월 24일까지 S시에 소재한 N어린이집 만 5세 유아 46명(실험: 23명, 비교: 23명)을 대상으로 6주간 주 4회씩 총 24회의 실험처치를 실시하였다. 실험집단은 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램을 실시하였고, 비교집단은 교사-유아 이야기나누기를 통한 미술감상프로그램을 실시하였다. 그리기표상능력은 지성애(2001)의 유아 그리기표상능력 평가척도를 사용하여 측정하였고, 언어능력은 곽금주, 오상우, 김청택(2011)이 표준화한 K-WISC-Ⅳ에서 주요 소검사 중 ʻ공통성ʼ, ʻ어휘ʼ, ʻ이해ʼ를 사용하여 검사를 하였고, 공간지각능력도 마찬가지로 K-WISC-Ⅳ에서 주요 소검사 중 ʻ토막짜기ʼ, ʻ공통그림찾기ʼ, ʻ행렬추리ʼ를 사용하여 검사하였다. 마음이론은 Taylor와 Carlson(1997)이 사용했던 ʻ내용교체 과제ʼ와 Carlson과 Moses(2001)가 사용했던 ʻ위치이동 과제ʼ 그리고 이영자, 이종숙, 신은수(2002)의 ʻ이차틀린 믿음 과제ʼ를 포함하여 ʻ마음이론 검사도구ʼ를 사용하였다. 자아존중감은 지성애 외(2003)의 유아 자아존중감 검사를 수정, 보완하여 사용하여 측정하였다. 수집된 연구자료의 효과분석을 위해 t-검증을 통해 사전검사와 사후검사의 집단 간의 차이를 분석하였다. 본 연구에서 개발한 ʻ이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램ʼ의 유치원 현장 적용 타당성을 검증하기 위한 실험연구 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 ʻ그리기표상능력 전체ʼ 점수에서 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램에 참여한 실험집단 유아들의 사후점수가 통계적으로 유의한 수준에서 높게 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 ʻ기본도형과 선의 병합ʼ, ʻ다양한 색채ʼ, ʻ세부적 묘사ʼ, ʻ조화로운 구성ʼ, ʻ다양한 형체ʼ, ʻ주제 관련 표상ʼ, ʻ표상의 창의성ʼ, ʻ그림의 완성ʼ, ʻ표상과 언어의 연계성ʼ에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 그리기표상능력 발달에 긍정적인 효과가 있는 것을 시사한다. 둘째, 유아의 ʻ언어능력 전체ʼ 점수에서 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램에 참여한 실험집단 유아들의 사후점수가 통계적으로 유의한 수준에서 높게 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 ʻ공통성ʼ, ʻ어휘ʼ에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 언어능력 발달에 긍정적인 효과가 있는 것을 시사한다. 셋째, 유아의 ʻ공간지각능력 전체ʼ 점수에서 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램에 참여한 실험집단 유아들의 사후점수가 통계적으로 유의한 수준에서 높게 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 ʻ공통그림찾기ʼ, ʻ행렬추리ʼ에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 공간지각능력 발달에 긍정적인 효과가 있는 것을 시사한다. 넷째, 유아의 ʻ마음이론 전체ʼ 점수에서 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램에 참여한 실험집단 유아들의 사후점수가 통계적으로 유의한 수준에서 높게 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 ʻ위치이동능력ʼ, ʻ내용교체능력ʼ에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 마음이론 발달에 긍정적인 효과가 있는 것을 시사한다. 다섯째, 유아의 ʻ자아존중감 전체ʼ 점수에서 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램에 참여한 실험집단 유아들의 사후점수가 통계적으로 유의한 수준에서 높게 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 ʻ인지적 자아존중감ʼ, ʻ사회적 자아존중감ʼ, ʻ정서적 자아존중감ʼ에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램이 유아의 자아존중감 발달에 긍정적인 효과가 있는 것을 시사한다. 결론적으로 본 연구에서 개발한 ʻ이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램ʼ은 유아의 그리기표상능력, 언어능력, 공간지각능력, 마음이론, 자아존중감의 증진에 효과적인 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 ʻ이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램ʼ은 유치원 현장에서 적용할 수 있는 효과적이고 적합한 미술감상프로그램이 될 수 있음이 입증된 것이라고 할 수 있겠다. 앞으로 유치원 현장에서 ʻ이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램ʼ을 적극적으로 활용할 것을 기대한다.
The purpose of this study is to develop an art appreciation program connected with story-making for young children and to analyze the effects of the program. To achieve this purpose, the study questions were established as follows: Ⅰ. How can an art appreciation program connected with story-maki...
The purpose of this study is to develop an art appreciation program connected with story-making for young children and to analyze the effects of the program. To achieve this purpose, the study questions were established as follows: Ⅰ. How can an art appreciation program connected with story-making for young children be developed? Ⅰ-1) How can the objectives and goals of an art appreciation program connected with story-making for young children be established? Ⅰ-2) How can the contents of an art appreciation program connected with story-making for young children be composed? Ⅰ-3) How can the teaching and learning methods of an art appreciation program connected with story-making for young children be composed? Ⅰ-4) How can the evaluation of an art appreciation program connected with story-making for young children be carried out? Ⅱ. What are the application effects of an art appreciation program connected with story-making for young children? Ⅱ-1) What are the effects of an art appreciation program connected with story-making for young childrenʼs drawing representational ability ? Ⅱ-2) What are the effects of an art appreciation program connected with story-making for young childrenʼs language ability? Ⅱ-3) What are the effects of an art appreciation program connected with story-making for young childrenʼs spatial perception ability? Ⅱ-4) What are the effects of an art appreciation program connected with story-making for young childrenʼs theory of mind? Ⅱ-5) What are the effects of an art appreciation program connected with story-making for young childrenʼs self-esteem? To develop the program, a literature review and basic research were conducted. The basic research was performed by investigation of art appreciation education status and interviewing experts in kindergarten. Based on these methods, the program was organized and developed. In addition, through field application verifying validity by experts, the final program was completed. The objective of the program is to promote comprehensive cognitive, social, and emotional development for young children. To achieve this goal and these objectives, the goal are to enhance childrenʼs drawing representational ability, language ability, spatial perception ability, theory of mind, and self-esteem. The program contents are composed of perception・recognition, search of art element, empathy, story-making, and evaluation. The teaching and learning methods are conducted in five stages: perception・recognition, search of art element, empathy, story-making, and evaluation. Teachersʼ roles are promoter, supporter, motivator, art expert, and responder. The evaluation of the program was performed and categorized into children evaluation, teacher evaluation and program evaluation. To verify the effects of the program, 46 children(23 in the experiment group, 23 in the comparison group) from N day care center located in S city participated in 24 programs from April 14, 2014 to May 24, 2014. The art appreciation program connected with story-making for young children was performed on the experimental group and the art appreciation program through teacher-children discussions. Drawing representational ability was assessed by performance test of Chi, Sung-Aeʼs(2001) drawing representational skill scale, while language ability and spatial perception ability were assessed by performance test of K-WISC-Ⅳ(Korean - Wechsler Intelligence Scale for Children - fourth edition). Theory of Mind was assessed by performance of test of Taylor & Carlsonʼs(1997) ʻcontent change taskʼ, Carlson & Mosesʼs(2001) ʻposition change taskʼ and Lee, Lee, Shinʼs(2002) ʻsecond false belief taskʼ. Self-esteem was assessed by complement of test of Chi, Sung-Aeʼs(2003) self-esteem scale. A pre-test was conducted to assess the experimental groupʼs homogeneity and a post-test was conducted after treatment. The collected data were analyzed by t-test to fine the differences of the experimental group and comparative group. The summary of effects obtained from the program above are as follows. First, it was found that the childrenʼs ʻtotal drawing representational abilityʼ score on the post-test was higher at a statistically-significant level in the experimental group whose art appreciation program connected with story-making for young children. The score was statistically significant for sub-factors such as ʻbasic shapes and line incorporationʼ, ʻcolor varietyʼ, ʻdetailed descriptionʼ, ʻcompositionʼ, ʻvarious formsʼ, ʻtheme-related representationʼ, ʻcreative representationʼ, ʻpicture completionʼ, and ʻrepresentation-language associationʼ. Through these results, it was verified that the art appreciation program connected with story-making for young children is effective in improving childrenʼs drawing representational ability. Second, it was found that the childrenʼs ʻtotal language abilityʼ score on the post-test was higher at a statistically-significant level in the experimental group whose art appreciation program connected with story-making for young children. The score was statistically significant for sub-factors such as ʻcommonnessʼ and ʻvocabularyʼ. Through these results, it was verified that art appreciation program connected with story-making for young children is effective in improving childrenʼs language ability. Third, it was found that the childrenʼs ʻtotal spatial perception abilityʼ score on the post-test was higher at a statistically-significant level in the experimental group whose art appreciation program connected with story-making for young children. The score was statistically significant for sub-factors such as ʻcommon picture searchʼ and ʻmatrix inferenceʼ. Through these results, it was verified that the art appreciation program connected with story-making for young children is effective in improving childrenʼs spatial perception ability. Fourth, it was found that the childrenʼs ʻtotal theory of mindʼ score on the post-test was higher at a statistically-significant level in the experimental group whose art appreciation program connected with story-making for young children. The score was statistically significant for sub-factor such as ʻposition change taskʼ, ʻcontent change taskʼ. Through these results, it was verified that the art appreciation program connected with story-making for young children is effective in improving childrenʼs theory of mind. Fifth, it was found that the childrenʼs ʻtotal self-esteemʼ score on the post-test was higher at a statistically significant level in the experimental group whose art appreciation program connected with story-making for young children. The score was statistically significant for sub-factors such as ʻcognitive self-esteemʼ, ʻsocial self-esteemʼ, and ʻemotional self-esteemʼ. Through these results, it was verified that the art appreciation program connected with story-making for young children is effective in improving childrenʼs self-esteem. Finally, it was revealed that the art appreciation program connected with story-making for young children has positive effects to promote childrenʼs drawing representational ability, language ability, spatial perception ability, theory of mind, and self-esteem. These results prove that the art appreciation program connected with story-making for young children are effective and it will practice in early childhood education.
The purpose of this study is to develop an art appreciation program connected with story-making for young children and to analyze the effects of the program. To achieve this purpose, the study questions were established as follows: Ⅰ. How can an art appreciation program connected with story-making for young children be developed? Ⅰ-1) How can the objectives and goals of an art appreciation program connected with story-making for young children be established? Ⅰ-2) How can the contents of an art appreciation program connected with story-making for young children be composed? Ⅰ-3) How can the teaching and learning methods of an art appreciation program connected with story-making for young children be composed? Ⅰ-4) How can the evaluation of an art appreciation program connected with story-making for young children be carried out? Ⅱ. What are the application effects of an art appreciation program connected with story-making for young children? Ⅱ-1) What are the effects of an art appreciation program connected with story-making for young childrenʼs drawing representational ability ? Ⅱ-2) What are the effects of an art appreciation program connected with story-making for young childrenʼs language ability? Ⅱ-3) What are the effects of an art appreciation program connected with story-making for young childrenʼs spatial perception ability? Ⅱ-4) What are the effects of an art appreciation program connected with story-making for young childrenʼs theory of mind? Ⅱ-5) What are the effects of an art appreciation program connected with story-making for young childrenʼs self-esteem? To develop the program, a literature review and basic research were conducted. The basic research was performed by investigation of art appreciation education status and interviewing experts in kindergarten. Based on these methods, the program was organized and developed. In addition, through field application verifying validity by experts, the final program was completed. The objective of the program is to promote comprehensive cognitive, social, and emotional development for young children. To achieve this goal and these objectives, the goal are to enhance childrenʼs drawing representational ability, language ability, spatial perception ability, theory of mind, and self-esteem. The program contents are composed of perception・recognition, search of art element, empathy, story-making, and evaluation. The teaching and learning methods are conducted in five stages: perception・recognition, search of art element, empathy, story-making, and evaluation. Teachersʼ roles are promoter, supporter, motivator, art expert, and responder. The evaluation of the program was performed and categorized into children evaluation, teacher evaluation and program evaluation. To verify the effects of the program, 46 children(23 in the experiment group, 23 in the comparison group) from N day care center located in S city participated in 24 programs from April 14, 2014 to May 24, 2014. The art appreciation program connected with story-making for young children was performed on the experimental group and the art appreciation program through teacher-children discussions. Drawing representational ability was assessed by performance test of Chi, Sung-Aeʼs(2001) drawing representational skill scale, while language ability and spatial perception ability were assessed by performance test of K-WISC-Ⅳ(Korean - Wechsler Intelligence Scale for Children - fourth edition). Theory of Mind was assessed by performance of test of Taylor & Carlsonʼs(1997) ʻcontent change taskʼ, Carlson & Mosesʼs(2001) ʻposition change taskʼ and Lee, Lee, Shinʼs(2002) ʻsecond false belief taskʼ. Self-esteem was assessed by complement of test of Chi, Sung-Aeʼs(2003) self-esteem scale. A pre-test was conducted to assess the experimental groupʼs homogeneity and a post-test was conducted after treatment. The collected data were analyzed by t-test to fine the differences of the experimental group and comparative group. The summary of effects obtained from the program above are as follows. First, it was found that the childrenʼs ʻtotal drawing representational abilityʼ score on the post-test was higher at a statistically-significant level in the experimental group whose art appreciation program connected with story-making for young children. The score was statistically significant for sub-factors such as ʻbasic shapes and line incorporationʼ, ʻcolor varietyʼ, ʻdetailed descriptionʼ, ʻcompositionʼ, ʻvarious formsʼ, ʻtheme-related representationʼ, ʻcreative representationʼ, ʻpicture completionʼ, and ʻrepresentation-language associationʼ. Through these results, it was verified that the art appreciation program connected with story-making for young children is effective in improving childrenʼs drawing representational ability. Second, it was found that the childrenʼs ʻtotal language abilityʼ score on the post-test was higher at a statistically-significant level in the experimental group whose art appreciation program connected with story-making for young children. The score was statistically significant for sub-factors such as ʻcommonnessʼ and ʻvocabularyʼ. Through these results, it was verified that art appreciation program connected with story-making for young children is effective in improving childrenʼs language ability. Third, it was found that the childrenʼs ʻtotal spatial perception abilityʼ score on the post-test was higher at a statistically-significant level in the experimental group whose art appreciation program connected with story-making for young children. The score was statistically significant for sub-factors such as ʻcommon picture searchʼ and ʻmatrix inferenceʼ. Through these results, it was verified that the art appreciation program connected with story-making for young children is effective in improving childrenʼs spatial perception ability. Fourth, it was found that the childrenʼs ʻtotal theory of mindʼ score on the post-test was higher at a statistically-significant level in the experimental group whose art appreciation program connected with story-making for young children. The score was statistically significant for sub-factor such as ʻposition change taskʼ, ʻcontent change taskʼ. Through these results, it was verified that the art appreciation program connected with story-making for young children is effective in improving childrenʼs theory of mind. Fifth, it was found that the childrenʼs ʻtotal self-esteemʼ score on the post-test was higher at a statistically significant level in the experimental group whose art appreciation program connected with story-making for young children. The score was statistically significant for sub-factors such as ʻcognitive self-esteemʼ, ʻsocial self-esteemʼ, and ʻemotional self-esteemʼ. Through these results, it was verified that the art appreciation program connected with story-making for young children is effective in improving childrenʼs self-esteem. Finally, it was revealed that the art appreciation program connected with story-making for young children has positive effects to promote childrenʼs drawing representational ability, language ability, spatial perception ability, theory of mind, and self-esteem. These results prove that the art appreciation program connected with story-making for young children are effective and it will practice in early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.