우리나라는 고령화로 인해 노인인구 의료비가 증가함에 따라 노인수발에 대한 인력이나 경제적비용이 가정의문제만이 아닌 사회적 문제로 대두되게 되었다. 이에 따라 2008년 부터 노인장기요양보험제도가 시행된 후 나타난 문제점들의 해결방안을 제시하기 방안으로 우리보다 일찍 이 제도를 수행하고 있는 선진국들 중 많은 유사점을 가지고있는 독일의 제도와 비교 분석하고자 하였다. 국내의 의료보험 및 장기요양보험에 관한 자료는 국내외 논문과, 통계청의 ...
우리나라는 고령화로 인해 노인인구 의료비가 증가함에 따라 노인수발에 대한 인력이나 경제적비용이 가정의문제만이 아닌 사회적 문제로 대두되게 되었다. 이에 따라 2008년 부터 노인장기요양보험제도가 시행된 후 나타난 문제점들의 해결방안을 제시하기 방안으로 우리보다 일찍 이 제도를 수행하고 있는 선진국들 중 많은 유사점을 가지고있는 독일의 제도와 비교 분석하고자 하였다. 국내의 의료보험 및 장기요양보험에 관한 자료는 국내외 논문과, 통계청의 자료, 신문자료, 관련도서, 건강보험공단의 보고서 등을 통해 수집하였으며, 독일의 자료는 관련도서와 독일연방청의 통계자료, 신문기사, 공청회자료 등에서 수집하였다. 노인장기요양보험제도의보험 비교분석을 위한 방법으로 Gibert & Specht 의 분석틀을 이용하여 대상(allocation), 급여(benefits),재정(finance),전달(delivery) 네가지의 차원에서 분석하였다. 우리나라의 재정추이 전망에 관한 기존연구자들의 공통된 추계결과로 노인장기요양보험의 장기요양대상자수, 급여비와 총지출이 급속히 증가하였고, 당기수지 또한 곧 적자로 돌아설 것으로 전망되었다. 독일의 수발보험의 경우 제도 시행 연도인 1995년부터 1998년까지는 흑자였으나, 그 후 재정적자폭이 증가하여 2003년에는 6억 9천만 유로로 적자가 늘어났+으며 2007년경에는 잔여재정이 소진된 상태였다. 우리나라 노인장기요양보험은 현재까지는 재정적 압박보다는 보장성 확대. 서비스의 질 제고 등에 관심이 모아져있기 때문에 재정문제가 아직은 부곽이 많이 되어지지 않고 있다고 본다. 하지만 우리와의 유사점이 많은 독일의 선례에서 볼 수 있었듯이 앞으로 생길 재정문제에 대해 재원확보, 제도적 개혁, 예방의학으로의 변화, 국민의 연대성 강화등의 세부적인 방안들이 모색되어야 할 것 이다.
우리나라는 고령화로 인해 노인인구 의료비가 증가함에 따라 노인수발에 대한 인력이나 경제적비용이 가정의문제만이 아닌 사회적 문제로 대두되게 되었다. 이에 따라 2008년 부터 노인장기요양보험제도가 시행된 후 나타난 문제점들의 해결방안을 제시하기 방안으로 우리보다 일찍 이 제도를 수행하고 있는 선진국들 중 많은 유사점을 가지고있는 독일의 제도와 비교 분석하고자 하였다. 국내의 의료보험 및 장기요양보험에 관한 자료는 국내외 논문과, 통계청의 자료, 신문자료, 관련도서, 건강보험공단의 보고서 등을 통해 수집하였으며, 독일의 자료는 관련도서와 독일연방청의 통계자료, 신문기사, 공청회자료 등에서 수집하였다. 노인장기요양보험제도의보험 비교분석을 위한 방법으로 Gibert & Specht 의 분석틀을 이용하여 대상(allocation), 급여(benefits),재정(finance),전달(delivery) 네가지의 차원에서 분석하였다. 우리나라의 재정추이 전망에 관한 기존연구자들의 공통된 추계결과로 노인장기요양보험의 장기요양대상자수, 급여비와 총지출이 급속히 증가하였고, 당기수지 또한 곧 적자로 돌아설 것으로 전망되었다. 독일의 수발보험의 경우 제도 시행 연도인 1995년부터 1998년까지는 흑자였으나, 그 후 재정적자폭이 증가하여 2003년에는 6억 9천만 유로로 적자가 늘어났+으며 2007년경에는 잔여재정이 소진된 상태였다. 우리나라 노인장기요양보험은 현재까지는 재정적 압박보다는 보장성 확대. 서비스의 질 제고 등에 관심이 모아져있기 때문에 재정문제가 아직은 부곽이 많이 되어지지 않고 있다고 본다. 하지만 우리와의 유사점이 많은 독일의 선례에서 볼 수 있었듯이 앞으로 생길 재정문제에 대해 재원확보, 제도적 개혁, 예방의학으로의 변화, 국민의 연대성 강화등의 세부적인 방안들이 모색되어야 할 것 이다.
The increasing cost of medicare for elders as a result of an aging society in Korea has rendered the issue of the capacity and economic cost of the caretaking of elders as not only a family issue but a critical social issue. In order to address the problematic aspects that have become apparent prior...
The increasing cost of medicare for elders as a result of an aging society in Korea has rendered the issue of the capacity and economic cost of the caretaking of elders as not only a family issue but a critical social issue. In order to address the problematic aspects that have become apparent prior to the 2008 implementation of the long term care insurance, Germany’s long term care insurance, which has the most commonalities among the developed nations that have implemented this policy, is to be analyzed. Data regarding Korea’s health insurance and long term care insurance have been collected through domestic and international disquisitions, data from the statistics department, newspaper data, reports from the National Health Insurance Service (NHIS). Furthermore, data regarding Germany’s policy was collected through Germany’s federal agency, news headlines, and data from public hearings. As the means for the comparative analysis of the long term care insurance, the four perspectives of analysis by Gilbert & Specht: allocation, benefits, finance, and delivery were used. As an common estimated result from researchers regarding domestic financial trends, those applicable for the policy, amount of aid, and total expenditure have increased greatly. Also, it is predicted to soon turn into a deficit. In the case of Germany’s long term care insurance, from the year of implementation in 1995 to 1998 it was a surplus. However the financial deficit has increased ever since, to the point that in 2006 the amount of deficit was 690 million Euro while in 2007 the remaining finances were completely depleted. Korea’s long term care insurance currently has expanded the range of guaranteed beneficiaries rather than addressing financial pressures. As of now interest is directed toward the quality of the service, thus financial issues have yet to be highlighted. Nevertheless, as can be seen in Germany which share numerous commonalities with Korea, financial burdens that are bound to occur in the future must be prepared for through specific solutions such as sufficient financial resources, political reform, change from preventive healthcare, reinforcement in the citizens engagement.
The increasing cost of medicare for elders as a result of an aging society in Korea has rendered the issue of the capacity and economic cost of the caretaking of elders as not only a family issue but a critical social issue. In order to address the problematic aspects that have become apparent prior to the 2008 implementation of the long term care insurance, Germany’s long term care insurance, which has the most commonalities among the developed nations that have implemented this policy, is to be analyzed. Data regarding Korea’s health insurance and long term care insurance have been collected through domestic and international disquisitions, data from the statistics department, newspaper data, reports from the National Health Insurance Service (NHIS). Furthermore, data regarding Germany’s policy was collected through Germany’s federal agency, news headlines, and data from public hearings. As the means for the comparative analysis of the long term care insurance, the four perspectives of analysis by Gilbert & Specht: allocation, benefits, finance, and delivery were used. As an common estimated result from researchers regarding domestic financial trends, those applicable for the policy, amount of aid, and total expenditure have increased greatly. Also, it is predicted to soon turn into a deficit. In the case of Germany’s long term care insurance, from the year of implementation in 1995 to 1998 it was a surplus. However the financial deficit has increased ever since, to the point that in 2006 the amount of deficit was 690 million Euro while in 2007 the remaining finances were completely depleted. Korea’s long term care insurance currently has expanded the range of guaranteed beneficiaries rather than addressing financial pressures. As of now interest is directed toward the quality of the service, thus financial issues have yet to be highlighted. Nevertheless, as can be seen in Germany which share numerous commonalities with Korea, financial burdens that are bound to occur in the future must be prepared for through specific solutions such as sufficient financial resources, political reform, change from preventive healthcare, reinforcement in the citizens engagement.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.