본 연구는 중학교 진로교육을 지원하기 위해 다음과 같은 목적으로 연구를 진행하였다. 첫째, 진로가치탐색 활동에 사용할 중학생 대상 진로가치카드를 개발한다. 둘째, 진로가치카드 활용 프로그램을 구안한다. 마지막으로 개발한 진로가치카드의 활용결과를 분석한다. 진로가치카드를 개발은 총56장으로 구성되어 있으며, 54장은 내용카드이며 구성되어 있으며, 2장은 빈카드로 작성하여 자유롭게 작성하여 사용할 수 있도록 제작하였다. 카드의 크기는 91mm×57mm이며, 기 연구되고 판매되고 있는 카드들의 크기를 분석하여 결정하였다. 카드에 기입할 내용은 전면에 가치 단어를 기입하고 후면에는 가치단어와 의미를 설명하는 내용으로 카드를 구성하였다. 가치 내용 선정은 국내·외에서 개발된 카드들을 중 다음 4가지 관점에서 양적평가와 ...
본 연구는 중학교 진로교육을 지원하기 위해 다음과 같은 목적으로 연구를 진행하였다. 첫째, 진로가치탐색 활동에 사용할 중학생 대상 진로가치카드를 개발한다. 둘째, 진로가치카드 활용 프로그램을 구안한다. 마지막으로 개발한 진로가치카드의 활용결과를 분석한다. 진로가치카드를 개발은 총56장으로 구성되어 있으며, 54장은 내용카드이며 구성되어 있으며, 2장은 빈카드로 작성하여 자유롭게 작성하여 사용할 수 있도록 제작하였다. 카드의 크기는 91mm×57mm이며, 기 연구되고 판매되고 있는 카드들의 크기를 분석하여 결정하였다. 카드에 기입할 내용은 전면에 가치 단어를 기입하고 후면에는 가치단어와 의미를 설명하는 내용으로 카드를 구성하였다. 가치 내용 선정은 국내·외에서 개발된 카드들을 중 다음 4가지 관점에서 양적평가와 질적 평가를 통해 가치 내용을 선정하였다. 선정기준은 ‘참신성’, ‘적용가능성’, ‘다양성’, ‘현실성’ 등이며 이를 위해 8명의 전문가들의 의견을 수렴하는 델파이분석 기법을 적용하여 내용을 선정하고 분석하였다. 진로가치카드 활용 프로그램 구안을 위해 국내·외에서 사용하고 활용하고 있는 다양한 활동자료집과 연구물을 참고하여 다음과 같이 5단계로 진행할 수 있도록 프로그램을 구안하였다. 단계1-도입, 단계2-분류, 단계3-순위결정, 단계4-의미부여, 단계5-매칭 등 총 5단계로 구안하여 점진적으로 가치와 진로를 매칭하여 활동 할 수 있도록 하였다. 본 연구의 타당성 검증을 위해 전문가 집단를 통해 검증하였다. 평가 방식은 리커드 4점 척도(4점 만점)로 구성하였다. 4점 만점에 3.51점 이상이라는 결과를 보였다. 본 연구에 대한 전문가 집단의 평가에서 가치 및 설명이 중학생 수준과 발달단계 및 상담 활동에 타당하다는 결과를 보였다. 현장 적합성에 대한 타당성 검증을 위해 중학생 학생들에게 검증하였다. 적용 결과에 대한 학생들의 평균 만족도는 4.17(리커드 척도 5점 만점)점으로 유의미 있는 평가하였다. 또한 중학생의 남녀간, 학년간의 차이를 카이스퀘어(X2) 검증하기 하였다. 대부분의 문항은 유의미하지 않았지만 ‘나의 진로선택의 기준을 이해하는데 도움이 된다.’ 95% 신뢰수준에서 여학생이 남학생 보다 의미 있는 활동으로 분석되었다. 또한 ‘이 활동결과 전에 생각하지 않았던 진로가치관에 대해 생각해보게 되었다’가 학년별로 2학년>3학년>1학년 순으로 유의미한 차이를 보였다. 그리고 학생들의 주관식 평가부분에서는 학생들의 의견이 많은 순으로 정리하여 보면 첫 번째, ‘내가 좋아하는 가치가 무엇인지 분명하게 알게 되었다.’ 두 번째, ‘활동이 재미있고 흥미로웠다’, 마지막으로 ‘나에게 중요한 것이 무엇인지 고민하는 계기가 되었다.’ 등으로 활동에 대한 평가를 하였다. 마지막으로 본 가치 활동을 진행한 상담자 및 활동교사의 의견을 정리하여 보면, 가장 많은 의견으로는 ‘활동을 통해 가치라는 어려운 주제를 쉽게 접근할 수 있었다’라고 평가 하였다. 다음으로는 ‘흥미 중심의 본 활동이 개인의 상담과정이나 활동에 다른 형식의 접근 방식의 가능성을 보여주었다’라는 평가가 많았다. 이러한 평가는 기존의 가치관에 대한 활동이나 검사에 대한 한계점에 대해 다른 가능성을 보여주고 있다. 하지만 교실현장에서 사용되기에는 보완해야할 단점을 상담자들이 의견을 제시하였다. 가장 많은 의견으로는 ‘용어의 어려움’, 다음으로 ‘직업이나 학과와의 연계성 부족’ 등 상담활동이나 교실현장에 사용될 수 있는 현장성있는 프로그램 개발 보급에 대한 요구의 반영이라 볼 수 있다. 본 연구에서는 진로가치카드 개발 연구의 목표이자 핵심 가치인 중학생들의 진로가치 탐색 및 이해에 도움이 되는 도구로 타당화 되었다는데 의의가 있다. 그래서 중학생들의 진로지도에 있어서 본 도구가 진로가치에 대한 도움이 될 것이라 기대한다.
본 연구는 중학교 진로교육을 지원하기 위해 다음과 같은 목적으로 연구를 진행하였다. 첫째, 진로가치탐색 활동에 사용할 중학생 대상 진로가치카드를 개발한다. 둘째, 진로가치카드 활용 프로그램을 구안한다. 마지막으로 개발한 진로가치카드의 활용결과를 분석한다. 진로가치카드를 개발은 총56장으로 구성되어 있으며, 54장은 내용카드이며 구성되어 있으며, 2장은 빈카드로 작성하여 자유롭게 작성하여 사용할 수 있도록 제작하였다. 카드의 크기는 91mm×57mm이며, 기 연구되고 판매되고 있는 카드들의 크기를 분석하여 결정하였다. 카드에 기입할 내용은 전면에 가치 단어를 기입하고 후면에는 가치단어와 의미를 설명하는 내용으로 카드를 구성하였다. 가치 내용 선정은 국내·외에서 개발된 카드들을 중 다음 4가지 관점에서 양적평가와 질적 평가를 통해 가치 내용을 선정하였다. 선정기준은 ‘참신성’, ‘적용가능성’, ‘다양성’, ‘현실성’ 등이며 이를 위해 8명의 전문가들의 의견을 수렴하는 델파이 분석 기법을 적용하여 내용을 선정하고 분석하였다. 진로가치카드 활용 프로그램 구안을 위해 국내·외에서 사용하고 활용하고 있는 다양한 활동자료집과 연구물을 참고하여 다음과 같이 5단계로 진행할 수 있도록 프로그램을 구안하였다. 단계1-도입, 단계2-분류, 단계3-순위결정, 단계4-의미부여, 단계5-매칭 등 총 5단계로 구안하여 점진적으로 가치와 진로를 매칭하여 활동 할 수 있도록 하였다. 본 연구의 타당성 검증을 위해 전문가 집단를 통해 검증하였다. 평가 방식은 리커드 4점 척도(4점 만점)로 구성하였다. 4점 만점에 3.51점 이상이라는 결과를 보였다. 본 연구에 대한 전문가 집단의 평가에서 가치 및 설명이 중학생 수준과 발달단계 및 상담 활동에 타당하다는 결과를 보였다. 현장 적합성에 대한 타당성 검증을 위해 중학생 학생들에게 검증하였다. 적용 결과에 대한 학생들의 평균 만족도는 4.17(리커드 척도 5점 만점)점으로 유의미 있는 평가하였다. 또한 중학생의 남녀간, 학년간의 차이를 카이스퀘어(X2) 검증하기 하였다. 대부분의 문항은 유의미하지 않았지만 ‘나의 진로선택의 기준을 이해하는데 도움이 된다.’ 95% 신뢰수준에서 여학생이 남학생 보다 의미 있는 활동으로 분석되었다. 또한 ‘이 활동결과 전에 생각하지 않았던 진로가치관에 대해 생각해보게 되었다’가 학년별로 2학년>3학년>1학년 순으로 유의미한 차이를 보였다. 그리고 학생들의 주관식 평가부분에서는 학생들의 의견이 많은 순으로 정리하여 보면 첫 번째, ‘내가 좋아하는 가치가 무엇인지 분명하게 알게 되었다.’ 두 번째, ‘활동이 재미있고 흥미로웠다’, 마지막으로 ‘나에게 중요한 것이 무엇인지 고민하는 계기가 되었다.’ 등으로 활동에 대한 평가를 하였다. 마지막으로 본 가치 활동을 진행한 상담자 및 활동교사의 의견을 정리하여 보면, 가장 많은 의견으로는 ‘활동을 통해 가치라는 어려운 주제를 쉽게 접근할 수 있었다’라고 평가 하였다. 다음으로는 ‘흥미 중심의 본 활동이 개인의 상담과정이나 활동에 다른 형식의 접근 방식의 가능성을 보여주었다’라는 평가가 많았다. 이러한 평가는 기존의 가치관에 대한 활동이나 검사에 대한 한계점에 대해 다른 가능성을 보여주고 있다. 하지만 교실현장에서 사용되기에는 보완해야할 단점을 상담자들이 의견을 제시하였다. 가장 많은 의견으로는 ‘용어의 어려움’, 다음으로 ‘직업이나 학과와의 연계성 부족’ 등 상담활동이나 교실현장에 사용될 수 있는 현장성있는 프로그램 개발 보급에 대한 요구의 반영이라 볼 수 있다. 본 연구에서는 진로가치카드 개발 연구의 목표이자 핵심 가치인 중학생들의 진로가치 탐색 및 이해에 도움이 되는 도구로 타당화 되었다는데 의의가 있다. 그래서 중학생들의 진로지도에 있어서 본 도구가 진로가치에 대한 도움이 될 것이라 기대한다.
This thesis conducted a survey research to support the career education for middle school students. The objectives of this study are as following. First, the career value cards for middle school students are developed for the activities to explore career values. Second, the programs are made to appl...
This thesis conducted a survey research to support the career education for middle school students. The objectives of this study are as following. First, the career value cards for middle school students are developed for the activities to explore career values. Second, the programs are made to apply the career value cards to middle school students. Finally, the results of the applied programs with career value cards are analyzed. The career value cards consist of 55 sheets, 53 sheets of which are content cards and 2 sheets are empty cards produced to be written on the free purpose. The size of the cards is 91mm×57mm, which was determined by analyzing the size of the cards previously developed and merchandised. The font of the career value cards was recorded with value words, and the back consisted of the contents which explain the meaning of value words. The selection of value contents was determined by quantitative and qualitative assessments of the value cards developed in domestic and foreign research. The standards of selection are as following: freshness, applicability, variety and practicality. Delphi analyzing method collecting the opinions of 8 experts was applied to select the contents and analyze them. To produce the program applying career value cards, a variety of activity materials and researches developed and utilized in domestic and foreign academy were consulted and the program with five levels was produced as following: level 1-introduction, level 2-classifying, level 3-ranking, level 4-giving meaning, and level 5-matching. The objective of the 5-level program is to match value and career progressively. To analyze the results of applying career value cards, 15 questions were presented, and the average level of satisfaction was 4.14(Lickertis scale, five maximum score), which had a significant meaning. The differences between male and female middle school students were tested by chi-square(X2). Most questions had a nonsignificant meaning, but in 95% reliable level, female students had more significant activities than male students in ‘I got a help in understanding the standard of selecting my career’. In ‘I got to consider the career value that was not considered before this activity’, the significant difference was indicated in order as following: second grade, third grade and first grade in middle school. In the subjective evaluation, the most opinions of students was ‘I knew my favorite value definitely’, followed by ‘I was interested in the activities’, and ‘I had an opportunity to consider what was important to me’. In assessing the opinions of consultants and activity teachers who conducted the value activities, the most opinions of them was ‘I can easily come near to difficult issues on values by various activities’, followed by ‘The interest-centered activities indicated another possibility of various approaching methods for counselling possessing and activities’. This assessment indicated another possibility of the limitation of activities and inspection on existing values. On the other hand, the drawbacks supplemented in classrooms were presented by counsellors. The most opinions was ‘the difficulty of words’, followed by ‘the lack of connectivity between career and major’, which showed the reflection of needs for developing the practical programs and popularizing them.
This thesis conducted a survey research to support the career education for middle school students. The objectives of this study are as following. First, the career value cards for middle school students are developed for the activities to explore career values. Second, the programs are made to apply the career value cards to middle school students. Finally, the results of the applied programs with career value cards are analyzed. The career value cards consist of 55 sheets, 53 sheets of which are content cards and 2 sheets are empty cards produced to be written on the free purpose. The size of the cards is 91mm×57mm, which was determined by analyzing the size of the cards previously developed and merchandised. The font of the career value cards was recorded with value words, and the back consisted of the contents which explain the meaning of value words. The selection of value contents was determined by quantitative and qualitative assessments of the value cards developed in domestic and foreign research. The standards of selection are as following: freshness, applicability, variety and practicality. Delphi analyzing method collecting the opinions of 8 experts was applied to select the contents and analyze them. To produce the program applying career value cards, a variety of activity materials and researches developed and utilized in domestic and foreign academy were consulted and the program with five levels was produced as following: level 1-introduction, level 2-classifying, level 3-ranking, level 4-giving meaning, and level 5-matching. The objective of the 5-level program is to match value and career progressively. To analyze the results of applying career value cards, 15 questions were presented, and the average level of satisfaction was 4.14(Lickertis scale, five maximum score), which had a significant meaning. The differences between male and female middle school students were tested by chi-square(X2). Most questions had a nonsignificant meaning, but in 95% reliable level, female students had more significant activities than male students in ‘I got a help in understanding the standard of selecting my career’. In ‘I got to consider the career value that was not considered before this activity’, the significant difference was indicated in order as following: second grade, third grade and first grade in middle school. In the subjective evaluation, the most opinions of students was ‘I knew my favorite value definitely’, followed by ‘I was interested in the activities’, and ‘I had an opportunity to consider what was important to me’. In assessing the opinions of consultants and activity teachers who conducted the value activities, the most opinions of them was ‘I can easily come near to difficult issues on values by various activities’, followed by ‘The interest-centered activities indicated another possibility of various approaching methods for counselling possessing and activities’. This assessment indicated another possibility of the limitation of activities and inspection on existing values. On the other hand, the drawbacks supplemented in classrooms were presented by counsellors. The most opinions was ‘the difficulty of words’, followed by ‘the lack of connectivity between career and major’, which showed the reflection of needs for developing the practical programs and popularizing them.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.