본 연구는 대학생의 취업스트레스 및 완벽주의가 우울에 미치는 영향에 대한 회복탄력성의 조절효과에 대하여 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 성별 및 학년에 따라 우울, 취업스트레스, 완벽주의 및 회복탄력성간의 유의한 차이가 있는가? 둘째, 대학생의 취업스트레스, 완벽주의 및 회복탄력성이 우울에 미치는 상대적인 영향력은 어떠한가? 셋째, 대학생의 회복탄력성은 취업스트레스 및 완벽주의와 우울 간의 관계에서 조절효과가 있는가?
주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 성별에 따라 회복탄력성, 취업스트레스, 완벽주의에서는 유의한 차이가 없었으나 우울에서는 차이가 나타났다. 또한 대학생의 학년에 따라 회복탄력성, 취업스트레스, 우울에서 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 대학생의 회복탄력성이 우울에 가장 영향력 있는 변인으로 나타났다. 셋째, 대학생의 회복탄력성은 취업스트레스 및 완벽주의와 우울간의 관계에서 조절효과를 나타내었다.
본 연구는 대학생의 취업스트레스와 완벽주의가 우울에 미치는 영향 및 회복탄력성의 조절효과를 알아봄으로서 대학생의 회복탄력성에 대한 이해를 돕고, 이를 계발하는 데 도움이 되는 관련 프로그램 개발과 상담 및 ...
본 연구는 대학생의 취업스트레스 및 완벽주의가 우울에 미치는 영향에 대한 회복탄력성의 조절효과에 대하여 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 성별 및 학년에 따라 우울, 취업스트레스, 완벽주의 및 회복탄력성간의 유의한 차이가 있는가? 둘째, 대학생의 취업스트레스, 완벽주의 및 회복탄력성이 우울에 미치는 상대적인 영향력은 어떠한가? 셋째, 대학생의 회복탄력성은 취업스트레스 및 완벽주의와 우울 간의 관계에서 조절효과가 있는가?
주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 성별에 따라 회복탄력성, 취업스트레스, 완벽주의에서는 유의한 차이가 없었으나 우울에서는 차이가 나타났다. 또한 대학생의 학년에 따라 회복탄력성, 취업스트레스, 우울에서 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 대학생의 회복탄력성이 우울에 가장 영향력 있는 변인으로 나타났다. 셋째, 대학생의 회복탄력성은 취업스트레스 및 완벽주의와 우울간의 관계에서 조절효과를 나타내었다.
본 연구는 대학생의 취업스트레스와 완벽주의가 우울에 미치는 영향 및 회복탄력성의 조절효과를 알아봄으로서 대학생의 회복탄력성에 대한 이해를 돕고, 이를 계발하는 데 도움이 되는 관련 프로그램 개발과 상담 및 심리치료 장면의 기초 자료를 제공할 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 대학생의 취업스트레스 및 완벽주의가 우울에 미치는 영향에 대한 회복탄력성의 조절효과에 대하여 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 성별 및 학년에 따라 우울, 취업스트레스, 완벽주의 및 회복탄력성간의 유의한 차이가 있는가? 둘째, 대학생의 취업스트레스, 완벽주의 및 회복탄력성이 우울에 미치는 상대적인 영향력은 어떠한가? 셋째, 대학생의 회복탄력성은 취업스트레스 및 완벽주의와 우울 간의 관계에서 조절효과가 있는가?
주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 성별에 따라 회복탄력성, 취업스트레스, 완벽주의에서는 유의한 차이가 없었으나 우울에서는 차이가 나타났다. 또한 대학생의 학년에 따라 회복탄력성, 취업스트레스, 우울에서 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 대학생의 회복탄력성이 우울에 가장 영향력 있는 변인으로 나타났다. 셋째, 대학생의 회복탄력성은 취업스트레스 및 완벽주의와 우울간의 관계에서 조절효과를 나타내었다.
본 연구는 대학생의 취업스트레스와 완벽주의가 우울에 미치는 영향 및 회복탄력성의 조절효과를 알아봄으로서 대학생의 회복탄력성에 대한 이해를 돕고, 이를 계발하는 데 도움이 되는 관련 프로그램 개발과 상담 및 심리치료 장면의 기초 자료를 제공할 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to investigate the moderating effect of resilience between job seeking stress, perfectionism and depression of university students. The following are the research questions for this study : First, is there a difference in depression, job seeking stress, perfectionism and...
The purpose of this study is to investigate the moderating effect of resilience between job seeking stress, perfectionism and depression of university students. The following are the research questions for this study : First, is there a difference in depression, job seeking stress, perfectionism and resilience of university students according to gender and grade? Second, does it exist an relative influence of university students' job seeking stress, perfectionism and resilience on depression? Third, what is the moderating effect of resilience concerning the influence of university students' job seeking stress and perfectionism on their depression?
The results of this study indicated the followings: First, there were no significant gender differences on resilience, job seeking stress and perfectionism. But, there were significant gender difference on depression. Also there were significant grade differences on resilience, job seeking stress and depression. Second, university students resilience turned out to be the most influential factor on depression. Third, a moderating effect of resilience not only between job seeking stress and depression, but also between perfectionism and depression was supported.
In conclusion, the study found out that there was significant moderating effect of resilience between job seeking stress, perfectionism and depression of university students. So this study is expected to help to understand university students resilience, and provide development material for program, counseling and psychotherapy to develop their resilience.
The purpose of this study is to investigate the moderating effect of resilience between job seeking stress, perfectionism and depression of university students. The following are the research questions for this study : First, is there a difference in depression, job seeking stress, perfectionism and resilience of university students according to gender and grade? Second, does it exist an relative influence of university students' job seeking stress, perfectionism and resilience on depression? Third, what is the moderating effect of resilience concerning the influence of university students' job seeking stress and perfectionism on their depression?
The results of this study indicated the followings: First, there were no significant gender differences on resilience, job seeking stress and perfectionism. But, there were significant gender difference on depression. Also there were significant grade differences on resilience, job seeking stress and depression. Second, university students resilience turned out to be the most influential factor on depression. Third, a moderating effect of resilience not only between job seeking stress and depression, but also between perfectionism and depression was supported.
In conclusion, the study found out that there was significant moderating effect of resilience between job seeking stress, perfectionism and depression of university students. So this study is expected to help to understand university students resilience, and provide development material for program, counseling and psychotherapy to develop their resilience.
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