프랑스 출신의 전시기획자이며 비평가인 니콜라 부리오는 그의 저서들을 통해 관계미학을 비롯한 포스트프로덕션 및 래디컨트 등을 동시대 미술이론으로 내놓았다. 그의 이론은 전시 기획을 통해 얻은, 작가들의 작업 경향에 대한 통찰에서 비롯되었다는 점에서 의미가 있다. 부리오의 관계미학은 발표 이후 다양한 비판과 동조의 견해를 거쳐 계속 실천되어 왔고 최근에는 핵심어인 ‘관계’에 있어 변화된 양상을 보여주고 있다. 부리오는 1990년 이후의 시대 변화와 그에 따른 우리 삶의 문제를 직시했다. 그는 우리에게 필요하지만 현실에서 충족되지 않는 부분에 대해 문제의식을 가졌다. 그리하여 그 대안이 되는 주제를 중심으로 작업하는 경향을 이론화하기 위해 ‘관계’라는 개념을 미술에 도입했다. 그것이 관계미학과 관계미술이다. 부리오는 이를 창안함으로써 현대미술 실천의 개념과 방식에 있어 전환점이 되기를 바랐다. 관계미학의 개념을 실천하는 관계미술은 작품을 통해 관람자들에게 만남의 장을 제공하여 대화하고 소통하게 함으로써 상호 관계를 맺고 동질감을 갖게 하는 작업 유형이다. 부리오는 이러한 이론 정립을 위해 사회적 틈, 만남의 유물론, 형식, 그리고 주체성 등 다양한 이론을 도입했다. 만남과 관계를 만드는 방식을 그 자체로 미적 탐구의 대상으로 삼은 것이다. 그는 관람객이 작품을 매개로 직접 만나 서로 교류하면서 공감과 유대감을 느낌으로써 인간과 인간 사이, 혹은 인간과 세계 사이에 긴밀한 관계를 형성하는 것과 사회성 모델을 발견하는 것에 초점을 맞추는 미술실천을 제안했다. 이 논문은 관계미학 발표 이후 그에 대한 상반되는 견해에 주목하여 비판의 쟁점과 동조의 양상을 함께 고찰해보고자 했다. 비판의 쟁점으로 클레어 비숍과 자크 랑시에르의 견해를 확인했다. 한편 동조 양상으로는 서구 지역에서 부리오가 기획해온 전시와 작가들 외에 동남아시아와 한국의 미술계 맥락과 작품을 살펴보았다. 또한 관계의 개념이 적극 반영된 전시로 《휘트니 비엔날레 2008 Whitney Biennial 2008》와 《타이페이 비엔날레 2014》의 전시 의도를 탐색하고 거기에 전시된 주요 관계미학 관련 작품을 분석하였다. 관계미학 이후 부리오의 이론으로는 포스트프로덕션과 래디컨트가 관련 작품 분석과 함께 검토되었다. 그는 포스트프로덕션을 통해 기존의 미술 작품과 문화적 대상물들을 기반으로 제작되는 미술경향을 간파하고, 미술가는 기존 작품이 갖는 사회 문화적 맥락의 가치체제를 차용하여 일상적 형태와 미술 기호들을 제대로 작동하게 하는 미술 기능을 환원할 수 있다는 것을 강조한다. 또한 래디컨트 이론은 현대 미술가들로 하여금 세계에 편재하는 미술적 기호들을 찾아 작업하면서 상호간 대등한 입장에서 각 지역 문화의 ...
프랑스 출신의 전시기획자이며 비평가인 니콜라 부리오는 그의 저서들을 통해 관계미학을 비롯한 포스트프로덕션 및 래디컨트 등을 동시대 미술이론으로 내놓았다. 그의 이론은 전시 기획을 통해 얻은, 작가들의 작업 경향에 대한 통찰에서 비롯되었다는 점에서 의미가 있다. 부리오의 관계미학은 발표 이후 다양한 비판과 동조의 견해를 거쳐 계속 실천되어 왔고 최근에는 핵심어인 ‘관계’에 있어 변화된 양상을 보여주고 있다. 부리오는 1990년 이후의 시대 변화와 그에 따른 우리 삶의 문제를 직시했다. 그는 우리에게 필요하지만 현실에서 충족되지 않는 부분에 대해 문제의식을 가졌다. 그리하여 그 대안이 되는 주제를 중심으로 작업하는 경향을 이론화하기 위해 ‘관계’라는 개념을 미술에 도입했다. 그것이 관계미학과 관계미술이다. 부리오는 이를 창안함으로써 현대미술 실천의 개념과 방식에 있어 전환점이 되기를 바랐다. 관계미학의 개념을 실천하는 관계미술은 작품을 통해 관람자들에게 만남의 장을 제공하여 대화하고 소통하게 함으로써 상호 관계를 맺고 동질감을 갖게 하는 작업 유형이다. 부리오는 이러한 이론 정립을 위해 사회적 틈, 만남의 유물론, 형식, 그리고 주체성 등 다양한 이론을 도입했다. 만남과 관계를 만드는 방식을 그 자체로 미적 탐구의 대상으로 삼은 것이다. 그는 관람객이 작품을 매개로 직접 만나 서로 교류하면서 공감과 유대감을 느낌으로써 인간과 인간 사이, 혹은 인간과 세계 사이에 긴밀한 관계를 형성하는 것과 사회성 모델을 발견하는 것에 초점을 맞추는 미술실천을 제안했다. 이 논문은 관계미학 발표 이후 그에 대한 상반되는 견해에 주목하여 비판의 쟁점과 동조의 양상을 함께 고찰해보고자 했다. 비판의 쟁점으로 클레어 비숍과 자크 랑시에르의 견해를 확인했다. 한편 동조 양상으로는 서구 지역에서 부리오가 기획해온 전시와 작가들 외에 동남아시아와 한국의 미술계 맥락과 작품을 살펴보았다. 또한 관계의 개념이 적극 반영된 전시로 《휘트니 비엔날레 2008 Whitney Biennial 2008》와 《타이페이 비엔날레 2014》의 전시 의도를 탐색하고 거기에 전시된 주요 관계미학 관련 작품을 분석하였다. 관계미학 이후 부리오의 이론으로는 포스트프로덕션과 래디컨트가 관련 작품 분석과 함께 검토되었다. 그는 포스트프로덕션을 통해 기존의 미술 작품과 문화적 대상물들을 기반으로 제작되는 미술경향을 간파하고, 미술가는 기존 작품이 갖는 사회 문화적 맥락의 가치체제를 차용하여 일상적 형태와 미술 기호들을 제대로 작동하게 하는 미술 기능을 환원할 수 있다는 것을 강조한다. 또한 래디컨트 이론은 현대 미술가들로 하여금 세계에 편재하는 미술적 기호들을 찾아 작업하면서 상호간 대등한 입장에서 각 지역 문화의 특이성이 조화를 이루게 하는 미술을 실천하도록 권고한다. 이 연구자는 부리오의 위의 두 이론에 적합한 작가들의 작업을, 연구자가 참여한 작품을 중심으로 선정하여 해석하였다. 또한 이를 통해 부리오가 제시하는 관계미학, 포스트프로덕션, 그리고 래디컨트 등의 상호 관련성과 그 의미를 추론했으며 관계미학의 변화 양상을 제시하고자 한다. 연구자는 부리오 이론이 낙관적이고 희망적인 미술 실천을 모색하며 ‘세상에서 잘 살아 가기’의 가능성을 미술을 통해 열어가려고 시도하는 점에서 가치가 있다고 보았다. 또한 열린 과정과 완결되지 않는 결말로 관람자에 따라 다양한 의미를 제공할 수 있다는 점을 파악했다. 이런 관점에서 그의 이론은 이전의 모더니즘 및 포스트모더니즘과 차별된 것으로 그가 제안하는 대안적 모던인 ‘얼터모던’의 실행 가능성에 대한 근거를 마련했다는 점을 특징으로 들 수 있다. 이 연구는 이러한 부리오의 이론들에 부합하는 작품에서 구현된 ‘관계’의 의미를 찾아보았다. 이러한 작품에 참여하는 것은, 작가의 천재성에서 나온 아우라를 가진 작품과의 일대일 관조라는 이전의 미술 감상과는 차별되는 것으로, 작품이 구현하는 색다른 시공간을 체험할 뿐 아니라 타인들과 함께 동질감을 느끼며 경험하는 소통과 교류의 즐거움을 관람자에게 제공한다. 이런 유대감은 우리로 하여금 다수의 사람들과 유사한 정서를 공유하면서 활력을 가진 인간이 되게 하고 주변 세계를 좀 더 폭 넓게 인식하는데 도움을 준다는 점을 연구자는 제안하고자 한다. 이 논문에서는 부리오의 미술이론들이 미술계에서 비판의 견해와 대면하고 동조의 양상들을 수용 · 발전시키면서 동시대미술이론으로 정립되는 경로를 살펴보고자 했다. 이 연구가 동시대 미술의 이해와 분석에 대한 접근을 부리오의 미술 이론을 중심으로 시도했다는 점에서 의미가 있을 것이다.
프랑스 출신의 전시기획자이며 비평가인 니콜라 부리오는 그의 저서들을 통해 관계미학을 비롯한 포스트프로덕션 및 래디컨트 등을 동시대 미술이론으로 내놓았다. 그의 이론은 전시 기획을 통해 얻은, 작가들의 작업 경향에 대한 통찰에서 비롯되었다는 점에서 의미가 있다. 부리오의 관계미학은 발표 이후 다양한 비판과 동조의 견해를 거쳐 계속 실천되어 왔고 최근에는 핵심어인 ‘관계’에 있어 변화된 양상을 보여주고 있다. 부리오는 1990년 이후의 시대 변화와 그에 따른 우리 삶의 문제를 직시했다. 그는 우리에게 필요하지만 현실에서 충족되지 않는 부분에 대해 문제의식을 가졌다. 그리하여 그 대안이 되는 주제를 중심으로 작업하는 경향을 이론화하기 위해 ‘관계’라는 개념을 미술에 도입했다. 그것이 관계미학과 관계미술이다. 부리오는 이를 창안함으로써 현대미술 실천의 개념과 방식에 있어 전환점이 되기를 바랐다. 관계미학의 개념을 실천하는 관계미술은 작품을 통해 관람자들에게 만남의 장을 제공하여 대화하고 소통하게 함으로써 상호 관계를 맺고 동질감을 갖게 하는 작업 유형이다. 부리오는 이러한 이론 정립을 위해 사회적 틈, 만남의 유물론, 형식, 그리고 주체성 등 다양한 이론을 도입했다. 만남과 관계를 만드는 방식을 그 자체로 미적 탐구의 대상으로 삼은 것이다. 그는 관람객이 작품을 매개로 직접 만나 서로 교류하면서 공감과 유대감을 느낌으로써 인간과 인간 사이, 혹은 인간과 세계 사이에 긴밀한 관계를 형성하는 것과 사회성 모델을 발견하는 것에 초점을 맞추는 미술실천을 제안했다. 이 논문은 관계미학 발표 이후 그에 대한 상반되는 견해에 주목하여 비판의 쟁점과 동조의 양상을 함께 고찰해보고자 했다. 비판의 쟁점으로 클레어 비숍과 자크 랑시에르의 견해를 확인했다. 한편 동조 양상으로는 서구 지역에서 부리오가 기획해온 전시와 작가들 외에 동남아시아와 한국의 미술계 맥락과 작품을 살펴보았다. 또한 관계의 개념이 적극 반영된 전시로 《휘트니 비엔날레 2008 Whitney Biennial 2008》와 《타이페이 비엔날레 2014》의 전시 의도를 탐색하고 거기에 전시된 주요 관계미학 관련 작품을 분석하였다. 관계미학 이후 부리오의 이론으로는 포스트프로덕션과 래디컨트가 관련 작품 분석과 함께 검토되었다. 그는 포스트프로덕션을 통해 기존의 미술 작품과 문화적 대상물들을 기반으로 제작되는 미술경향을 간파하고, 미술가는 기존 작품이 갖는 사회 문화적 맥락의 가치체제를 차용하여 일상적 형태와 미술 기호들을 제대로 작동하게 하는 미술 기능을 환원할 수 있다는 것을 강조한다. 또한 래디컨트 이론은 현대 미술가들로 하여금 세계에 편재하는 미술적 기호들을 찾아 작업하면서 상호간 대등한 입장에서 각 지역 문화의 특이성이 조화를 이루게 하는 미술을 실천하도록 권고한다. 이 연구자는 부리오의 위의 두 이론에 적합한 작가들의 작업을, 연구자가 참여한 작품을 중심으로 선정하여 해석하였다. 또한 이를 통해 부리오가 제시하는 관계미학, 포스트프로덕션, 그리고 래디컨트 등의 상호 관련성과 그 의미를 추론했으며 관계미학의 변화 양상을 제시하고자 한다. 연구자는 부리오 이론이 낙관적이고 희망적인 미술 실천을 모색하며 ‘세상에서 잘 살아 가기’의 가능성을 미술을 통해 열어가려고 시도하는 점에서 가치가 있다고 보았다. 또한 열린 과정과 완결되지 않는 결말로 관람자에 따라 다양한 의미를 제공할 수 있다는 점을 파악했다. 이런 관점에서 그의 이론은 이전의 모더니즘 및 포스트모더니즘과 차별된 것으로 그가 제안하는 대안적 모던인 ‘얼터모던’의 실행 가능성에 대한 근거를 마련했다는 점을 특징으로 들 수 있다. 이 연구는 이러한 부리오의 이론들에 부합하는 작품에서 구현된 ‘관계’의 의미를 찾아보았다. 이러한 작품에 참여하는 것은, 작가의 천재성에서 나온 아우라를 가진 작품과의 일대일 관조라는 이전의 미술 감상과는 차별되는 것으로, 작품이 구현하는 색다른 시공간을 체험할 뿐 아니라 타인들과 함께 동질감을 느끼며 경험하는 소통과 교류의 즐거움을 관람자에게 제공한다. 이런 유대감은 우리로 하여금 다수의 사람들과 유사한 정서를 공유하면서 활력을 가진 인간이 되게 하고 주변 세계를 좀 더 폭 넓게 인식하는데 도움을 준다는 점을 연구자는 제안하고자 한다. 이 논문에서는 부리오의 미술이론들이 미술계에서 비판의 견해와 대면하고 동조의 양상들을 수용 · 발전시키면서 동시대미술이론으로 정립되는 경로를 살펴보고자 했다. 이 연구가 동시대 미술의 이해와 분석에 대한 접근을 부리오의 미술 이론을 중심으로 시도했다는 점에서 의미가 있을 것이다.
Nicolas Bourriaud, a French art critic and curator, presented ‘Relational Aesthetics,’ ‘Postproduction’ and ‘The Radicant’ in his books as his contemporary art theories after the year 1990. It is significant that his art theories originated from his insight for the working tendencies of artists’ fro...
Nicolas Bourriaud, a French art critic and curator, presented ‘Relational Aesthetics,’ ‘Postproduction’ and ‘The Radicant’ in his books as his contemporary art theories after the year 1990. It is significant that his art theories originated from his insight for the working tendencies of artists’ from his exhibition planning. Bourriaud’s Relational Aesthetics has continuously been practiced, confronting a variety of critical or corresponding views since its publication. Recently it is showing the changing aspects in the category of the key word, ‘relation’. As for the contemporary art tendencies before and after 1990, there were postmodernism aspects in 1980s and the tendency to reflect the nomad and the hybridity in Globalization era which represented post-colonialism discourse and multi-culturalism arguments in 1990s. Another aspect of the contemporary art tendency was the trend of the art workings on the basis of the concept of Bourriaud’s Relational Aesthetics. Bourriaud faced up to periodical change after the year 1990 and its following challenges of our lives. Having critical mind for the sphere of the necessity but the ungratified in reality, he introduced the notion of ‘relation’ to art to postulate the alternative subject as an aesthetic object, which was Relational Aesthetics and Relational Art. He hoped that it would be the turning point in the concept and praxis of the contemporary art practices. Relational Art, an art practice of the notion of Relational Aesthetics, has the spectators enter into a relationship and feel empathy with one another by arranging meeting places and letting them communicate and interact there. To establish his art theory as being recognized, Bourriaud adopted theories such as social interstice, materialism of encounter, form theory, subjectivity. He considered the mode itself of creating encounter and relationship among the spectators as the object of aesthetic quest. That is to say, he suggested the art practices focused on finding out the close relationship and social models between people and the world or among people by letting spectators meet directly and interact through artworks and feeling empathy and a sense of connectedness. This thesis has paid attention to the conflicting views for Relational Aesthetics after its announcement and examined the critical issue and congruence views towards Bourriaud's theory. For the critical issue, the views of Claire Bishop and Jacques Rancière has been considered. In contrast, as for accordance aspects, except exhibitions planned by Bourriaud in the West and artists, context of the Southeast Asian and Korean art world and their artworks has been examined. This study has also investigated the main subjects of 2008 Whitney Biennial and 2014 Taipei Biennial reflecting the concept of ‘relation’ and analyzed artworks related Relational Aesthetics shown in the two exhibitions. Postproduction and The Radicant, Bourriaud’s other art theories after Relational Aesthetics, have explored with their related art works. Through Postproduction he read the art production tendency to be created on the basis of preexisting works and cultural objects and emphasized that artists could appropriate the value system derived from socio-cultural context and revert to the art function that makes artistic signs work properly. The Radicant recommends that contemporary artists should seek and work with artistic signs and put it into practice to harmonize each cultural specificity on an equal ground. In selecting and analyzing the works of artists in accord with Bourriaud’s art theories, this thesis tried to infer the co-relationship and the meaning of his three art theories to present the changing aspects of Relational Aesthetics. This thesis has found that Bourriaud’s art theories are valuable in term of seeking optimistic and hopeful art working and trying to open the potentialities of ‘inhabiting the world better’ through art itself. Moreover, this study has grasped that the artworks related to Bourriaud’s art theories could provide varied meanings depending on the spectators owing to open processes and unfinished ending. In this respect, it is found that his theories are differentiated from modernism and postmodernism and finds grounds for the feasibility of ‘Altermodern’ as an alternative modern he proposed. This study has analysed artworks accorded with Bourriaud’s art theories and tried found out their meaning. Participating in these artworks provides the spectators not only with the experiencing unique world of space and time envisioned by works but also with the enjoyment of communication and interchanging as they experience and feel a temporary sense of small community with other people through artworks. Therefore, it is suggested that this feeling of ties makes people become men of vitality sharing similar emotions with others and helps to realize surrounding worlds more widely. This study aims to trace the route of how Bourriaud’s Relational Aesthetics has been established as a main contemporary art theory, confronting critical views and accepting and developing aspects of congruence towards his theories. It would be meaningful that this thesis has attempted the approaches for understanding and analysis of contemporary art focused on the Bourriaud’s art theories.
Nicolas Bourriaud, a French art critic and curator, presented ‘Relational Aesthetics,’ ‘Postproduction’ and ‘The Radicant’ in his books as his contemporary art theories after the year 1990. It is significant that his art theories originated from his insight for the working tendencies of artists’ from his exhibition planning. Bourriaud’s Relational Aesthetics has continuously been practiced, confronting a variety of critical or corresponding views since its publication. Recently it is showing the changing aspects in the category of the key word, ‘relation’. As for the contemporary art tendencies before and after 1990, there were postmodernism aspects in 1980s and the tendency to reflect the nomad and the hybridity in Globalization era which represented post-colonialism discourse and multi-culturalism arguments in 1990s. Another aspect of the contemporary art tendency was the trend of the art workings on the basis of the concept of Bourriaud’s Relational Aesthetics. Bourriaud faced up to periodical change after the year 1990 and its following challenges of our lives. Having critical mind for the sphere of the necessity but the ungratified in reality, he introduced the notion of ‘relation’ to art to postulate the alternative subject as an aesthetic object, which was Relational Aesthetics and Relational Art. He hoped that it would be the turning point in the concept and praxis of the contemporary art practices. Relational Art, an art practice of the notion of Relational Aesthetics, has the spectators enter into a relationship and feel empathy with one another by arranging meeting places and letting them communicate and interact there. To establish his art theory as being recognized, Bourriaud adopted theories such as social interstice, materialism of encounter, form theory, subjectivity. He considered the mode itself of creating encounter and relationship among the spectators as the object of aesthetic quest. That is to say, he suggested the art practices focused on finding out the close relationship and social models between people and the world or among people by letting spectators meet directly and interact through artworks and feeling empathy and a sense of connectedness. This thesis has paid attention to the conflicting views for Relational Aesthetics after its announcement and examined the critical issue and congruence views towards Bourriaud's theory. For the critical issue, the views of Claire Bishop and Jacques Rancière has been considered. In contrast, as for accordance aspects, except exhibitions planned by Bourriaud in the West and artists, context of the Southeast Asian and Korean art world and their artworks has been examined. This study has also investigated the main subjects of 2008 Whitney Biennial and 2014 Taipei Biennial reflecting the concept of ‘relation’ and analyzed artworks related Relational Aesthetics shown in the two exhibitions. Postproduction and The Radicant, Bourriaud’s other art theories after Relational Aesthetics, have explored with their related art works. Through Postproduction he read the art production tendency to be created on the basis of preexisting works and cultural objects and emphasized that artists could appropriate the value system derived from socio-cultural context and revert to the art function that makes artistic signs work properly. The Radicant recommends that contemporary artists should seek and work with artistic signs and put it into practice to harmonize each cultural specificity on an equal ground. In selecting and analyzing the works of artists in accord with Bourriaud’s art theories, this thesis tried to infer the co-relationship and the meaning of his three art theories to present the changing aspects of Relational Aesthetics. This thesis has found that Bourriaud’s art theories are valuable in term of seeking optimistic and hopeful art working and trying to open the potentialities of ‘inhabiting the world better’ through art itself. Moreover, this study has grasped that the artworks related to Bourriaud’s art theories could provide varied meanings depending on the spectators owing to open processes and unfinished ending. In this respect, it is found that his theories are differentiated from modernism and postmodernism and finds grounds for the feasibility of ‘Altermodern’ as an alternative modern he proposed. This study has analysed artworks accorded with Bourriaud’s art theories and tried found out their meaning. Participating in these artworks provides the spectators not only with the experiencing unique world of space and time envisioned by works but also with the enjoyment of communication and interchanging as they experience and feel a temporary sense of small community with other people through artworks. Therefore, it is suggested that this feeling of ties makes people become men of vitality sharing similar emotions with others and helps to realize surrounding worlds more widely. This study aims to trace the route of how Bourriaud’s Relational Aesthetics has been established as a main contemporary art theory, confronting critical views and accepting and developing aspects of congruence towards his theories. It would be meaningful that this thesis has attempted the approaches for understanding and analysis of contemporary art focused on the Bourriaud’s art theories.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.