초등학교 교육과정에서 3~4학년 시기의 평면도형의 학습은 평면도형의 기본적인 개념을 형성하는데 중요한 시기이다. 이 시기의 학생들은 평면도형의 성질을 파악하고 이름을 지어 이해하며, 여러 도형 사이의 관계를 이해하게 된다. 그런데 실제 교실에서의 도형학습에서 이름짓기 과정은 의미를 잃어버리고 형식적으로 진행이 되고 있다. 사회적 구성주의의 입장에서 이름짓기 과정은 학생들이 수학을 스스로 구성해 보고 보다 적극적인 입장에서 수학을 받아들일 수 있...
초등학교 교육과정에서 3~4학년 시기의 평면도형의 학습은 평면도형의 기본적인 개념을 형성하는데 중요한 시기이다. 이 시기의 학생들은 평면도형의 성질을 파악하고 이름을 지어 이해하며, 여러 도형 사이의 관계를 이해하게 된다. 그런데 실제 교실에서의 도형학습에서 이름짓기 과정은 의미를 잃어버리고 형식적으로 진행이 되고 있다. 사회적 구성주의의 입장에서 이름짓기 과정은 학생들이 수학을 스스로 구성해 보고 보다 적극적인 입장에서 수학을 받아들일 수 있는 활동이 될 수 있다. 이에 본 연구에서는 학습자들이 사각형을 탐구, 분류하여 사각형의 용어를 만들고 합의하는 과정을 거쳐 학문적 용어를 어떠한 방식으로 습득하는지에 대해서 살펴보고 이 과정에서 교사는 어떠한 역할을 해야 하는 가에 대해서 연구하고자 하였다. 본 연구를 위해 3학년 학생 12명을 선발하여 도형 개념학습 수업을 진행하고 그 결과를 반영하여 5명의 학생을 추가 선발하여 2차 수업을 진행하였다. 수업은 사각형의 특성을 분석하고 분류하여 사각형에 대한 개인적 용어를 만들고, 토론을 통해 중간적 용어를 합의하였으며, 이어서 학문적인 용어를 습득하는 과정을 살펴보았다. 학생들의 도형의 용어 구성과정을 살펴본 결과 도형의 분류활동에서는 다음과 같은 결론을 낼 수 있었다. 첫째, 도형의 특징을 살펴보고 분류활동을 할 때 특징에 대한 세밀한 분석을 하지 않을 경우 학생들은 기존에 알고 있는 도형에 기초한 분류를 하려고 한다. 둘째, 분석 활동 자체가 도형에 대한 이해를 높여줄 수 있었다. 셋째, 도형의 포함관계에 대한 학생들의 이해에 차이가 있었다. 학생들이 만든 개인적 용어는 형태를 반영한 용어, 성질을 반영한 용어, 성질 자체를 용어로 만든 경우, 반복되는 표현을 반영한 용어, 내적인 용어로 나눌 수 있었다. 중간적 용어로 합의하는 토론 과정을 분석한 결과 다음을 알 수 있었다. 첫째, 수학 수업에서의 토론 활동이 학생들에게 익숙하지 않았다. 둘째, 합의과정은 학습수준이 높지 않은 학생들에게도 긍정적인 반응을 이끌어 내는 데 도움이 되었다. 셋째, 용어를 합의할 때 학문적 용어가 선택 되지 않기도 하였다. 넷째, 사회적 합의 과정에서 학생들 간의 관계가 영향을 미치기 때문에 교사의 적절한 개입과 안내가 필요하였다. 이렇게 합의된 중간적 용어를 학문적 용어로 합의하는데 있어 교사는 실제 수학과 교실 속의 수학 사이의 간극을 매워주는 가교적 역할을 해야 한다. 이를 위해 학습자들이 어떻게 도형을 이해하고 이름 짓는지를 파악하고 수학 용어들의 조어 방식을 고려하여 학습자들이 자신의 경험을 조직할 수 있도록 도와주어야 할 것이다. 이상의 연구를 통해 학생들이 도형의 용어를 구성하고 합의하는 과정을 분석하고 학문적 용어를 획득하는 과정을 살펴본 본 연구는 학습자들의 평면도형의 학습에 대한 이름짓기를 활용한 수업 방안과 이해를 제공한다는데 그 의의가 있다.
초등학교 교육과정에서 3~4학년 시기의 평면도형의 학습은 평면도형의 기본적인 개념을 형성하는데 중요한 시기이다. 이 시기의 학생들은 평면도형의 성질을 파악하고 이름을 지어 이해하며, 여러 도형 사이의 관계를 이해하게 된다. 그런데 실제 교실에서의 도형학습에서 이름짓기 과정은 의미를 잃어버리고 형식적으로 진행이 되고 있다. 사회적 구성주의의 입장에서 이름짓기 과정은 학생들이 수학을 스스로 구성해 보고 보다 적극적인 입장에서 수학을 받아들일 수 있는 활동이 될 수 있다. 이에 본 연구에서는 학습자들이 사각형을 탐구, 분류하여 사각형의 용어를 만들고 합의하는 과정을 거쳐 학문적 용어를 어떠한 방식으로 습득하는지에 대해서 살펴보고 이 과정에서 교사는 어떠한 역할을 해야 하는 가에 대해서 연구하고자 하였다. 본 연구를 위해 3학년 학생 12명을 선발하여 도형 개념학습 수업을 진행하고 그 결과를 반영하여 5명의 학생을 추가 선발하여 2차 수업을 진행하였다. 수업은 사각형의 특성을 분석하고 분류하여 사각형에 대한 개인적 용어를 만들고, 토론을 통해 중간적 용어를 합의하였으며, 이어서 학문적인 용어를 습득하는 과정을 살펴보았다. 학생들의 도형의 용어 구성과정을 살펴본 결과 도형의 분류활동에서는 다음과 같은 결론을 낼 수 있었다. 첫째, 도형의 특징을 살펴보고 분류활동을 할 때 특징에 대한 세밀한 분석을 하지 않을 경우 학생들은 기존에 알고 있는 도형에 기초한 분류를 하려고 한다. 둘째, 분석 활동 자체가 도형에 대한 이해를 높여줄 수 있었다. 셋째, 도형의 포함관계에 대한 학생들의 이해에 차이가 있었다. 학생들이 만든 개인적 용어는 형태를 반영한 용어, 성질을 반영한 용어, 성질 자체를 용어로 만든 경우, 반복되는 표현을 반영한 용어, 내적인 용어로 나눌 수 있었다. 중간적 용어로 합의하는 토론 과정을 분석한 결과 다음을 알 수 있었다. 첫째, 수학 수업에서의 토론 활동이 학생들에게 익숙하지 않았다. 둘째, 합의과정은 학습수준이 높지 않은 학생들에게도 긍정적인 반응을 이끌어 내는 데 도움이 되었다. 셋째, 용어를 합의할 때 학문적 용어가 선택 되지 않기도 하였다. 넷째, 사회적 합의 과정에서 학생들 간의 관계가 영향을 미치기 때문에 교사의 적절한 개입과 안내가 필요하였다. 이렇게 합의된 중간적 용어를 학문적 용어로 합의하는데 있어 교사는 실제 수학과 교실 속의 수학 사이의 간극을 매워주는 가교적 역할을 해야 한다. 이를 위해 학습자들이 어떻게 도형을 이해하고 이름 짓는지를 파악하고 수학 용어들의 조어 방식을 고려하여 학습자들이 자신의 경험을 조직할 수 있도록 도와주어야 할 것이다. 이상의 연구를 통해 학생들이 도형의 용어를 구성하고 합의하는 과정을 분석하고 학문적 용어를 획득하는 과정을 살펴본 본 연구는 학습자들의 평면도형의 학습에 대한 이름짓기를 활용한 수업 방안과 이해를 제공한다는데 그 의의가 있다.
In elementary school curriculum, plane figure learning for third and fourth grades is essential for understanding the basic concept of plane figure. Students this time learns about the characteristics of plane figure, name and understand it while figuring out the relation between various figures. In...
In elementary school curriculum, plane figure learning for third and fourth grades is essential for understanding the basic concept of plane figure. Students this time learns about the characteristics of plane figure, name and understand it while figuring out the relation between various figures. In practice, however, naming part of figure learning is being performed perfunctorily losing the ultimate goal. Naming, in social constructivism, can help students construct mathematics on their own and accept mathmatics more actively. This study, in this light, has been conducted to examine how learners learn about academic terms through constituting and settling terms of quadrangle by studying and classifying quadrangle. Further, this paper proposes the role of teachers for this process. Twelve students of third grade were selected for this study and learned about the concept of figure. Reflecting on the results, five more students were selected and the secondary class has been carried out. During the class, students make personal terms after analyzing and classification the characteristics of quadrangle. Further, the students establish intermediate terms through discussion then learned about academic terms. The results from construction process of terms in figure about classification are as follows. Firstly, if students couldn't classify figures carefully while analyzing and classification the characteristics of figure, they tend to classify the figure according to their previous knowledge. Secondly, analyzing activity can improve understanding on figure. Thirdly, there are differences in understanding of students about inclusion relation of figure. Personal terms of each student can be classified into reflection of the form, characteristic, terms of the characteristics, repetitive expression and internal term. The results from analysis on discussion process about intermediate terms indicate the followings. Firstly, students are not familiar with discussion during mathematics class. Secondly, the agreement process has helped leading positive reaction from students with low level of learning. Thirdly, students have not chosen academic terms in agreement on terms in some cases. Fourthly, relationship between students affect social agreement therefore appropriate intervention and guidance of teachers have been required. For making consentment on intermediate terms, teachers need to play roles as mediators those who fill the gap of mathematics between the actual subject and class. For this, it is essential to figure out how learners understand, name a figure and make mathematical terms to help the learners organize their experiences on their own. To sum up, this paper has been carried out analyzing process in which students construct terms of figure and intermediate ones. And it figure out how they acquire academic terms. The results may provide measurement for learning by utilizing naming for learning plane figure and understanding about it.
In elementary school curriculum, plane figure learning for third and fourth grades is essential for understanding the basic concept of plane figure. Students this time learns about the characteristics of plane figure, name and understand it while figuring out the relation between various figures. In practice, however, naming part of figure learning is being performed perfunctorily losing the ultimate goal. Naming, in social constructivism, can help students construct mathematics on their own and accept mathmatics more actively. This study, in this light, has been conducted to examine how learners learn about academic terms through constituting and settling terms of quadrangle by studying and classifying quadrangle. Further, this paper proposes the role of teachers for this process. Twelve students of third grade were selected for this study and learned about the concept of figure. Reflecting on the results, five more students were selected and the secondary class has been carried out. During the class, students make personal terms after analyzing and classification the characteristics of quadrangle. Further, the students establish intermediate terms through discussion then learned about academic terms. The results from construction process of terms in figure about classification are as follows. Firstly, if students couldn't classify figures carefully while analyzing and classification the characteristics of figure, they tend to classify the figure according to their previous knowledge. Secondly, analyzing activity can improve understanding on figure. Thirdly, there are differences in understanding of students about inclusion relation of figure. Personal terms of each student can be classified into reflection of the form, characteristic, terms of the characteristics, repetitive expression and internal term. The results from analysis on discussion process about intermediate terms indicate the followings. Firstly, students are not familiar with discussion during mathematics class. Secondly, the agreement process has helped leading positive reaction from students with low level of learning. Thirdly, students have not chosen academic terms in agreement on terms in some cases. Fourthly, relationship between students affect social agreement therefore appropriate intervention and guidance of teachers have been required. For making consentment on intermediate terms, teachers need to play roles as mediators those who fill the gap of mathematics between the actual subject and class. For this, it is essential to figure out how learners understand, name a figure and make mathematical terms to help the learners organize their experiences on their own. To sum up, this paper has been carried out analyzing process in which students construct terms of figure and intermediate ones. And it figure out how they acquire academic terms. The results may provide measurement for learning by utilizing naming for learning plane figure and understanding about it.
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