최근 인터넷의 급속한 발전에 따라 쇼핑 분야는 오프라인에서 온라인으로 옮겨가고 있다. 이에 따라 온라인의 스마트폰 사용자의 수가 증가함에 따라 모바일로 쇼핑하는 전자상거래가 더욱 활성화되고 있다. 이런 시장 상황에서 기업 입장에서 모바일 쇼핑에 대한 차별화된 마케팅 전략을 모색할 수 있기 위해 본 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 모바일 일반 속성뿐만 아니라 서비스 품질 속성이 시장성과에 어떤 영향을 미치는지를 연구하고자 하였다. 이에 본 연구는 모바일 일반 속성은 편재성, 편리성, 위치기반, 개인화로 구성되고 쇼핑 서비스 품질은 효율성, 시스템 이용가능성, 이행성, 보안성으로 선행요인으로 구성하였다. 이런 요인들이 고객 신뢰도, 만족도, 재구매의도에 미치는 영향을 규면하였다. 연구 결과, 편리성, 위치기반, 개인화, 시스템 이용가능성, 이행성, 보안성이 신뢰도에 통계적 ...
최근 인터넷의 급속한 발전에 따라 쇼핑 분야는 오프라인에서 온라인으로 옮겨가고 있다. 이에 따라 온라인의 스마트폰 사용자의 수가 증가함에 따라 모바일로 쇼핑하는 전자상거래가 더욱 활성화되고 있다. 이런 시장 상황에서 기업 입장에서 모바일 쇼핑에 대한 차별화된 마케팅 전략을 모색할 수 있기 위해 본 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 모바일 일반 속성뿐만 아니라 서비스 품질 속성이 시장성과에 어떤 영향을 미치는지를 연구하고자 하였다. 이에 본 연구는 모바일 일반 속성은 편재성, 편리성, 위치기반, 개인화로 구성되고 쇼핑 서비스 품질은 효율성, 시스템 이용가능성, 이행성, 보안성으로 선행요인으로 구성하였다. 이런 요인들이 고객 신뢰도, 만족도, 재구매의도에 미치는 영향을 규면하였다. 연구 결과, 편리성, 위치기반, 개인화, 시스템 이용가능성, 이행성, 보안성이 신뢰도에 통계적 유의 수준에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 편재성, 효율성은 신뢰도에 아무런 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 변수들은 만족도와 관계에 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 신뢰도, 만족도는 재구매의도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 인터넷 쇼핑경험의 조절효과 중에서 종속 변수와 신뢰도 간의 관계에서 조절효과가 없는 것으로 나타났으며, 만족도 간의 관계에서 편리성만 조절효과가 있는 것으로 나타났고 다른 요인들은 모두 조절효과가 없는 것으로 나타났다. 본 연구는 소비자들이 모바일 쇼핑에 대한 선호도에 미치는 요인들 실증적인 분석을 통해 향후 모바일 쇼핑몰의 다양한 마케팅 전략의 수립에 도움을 줄 수 있다. 모바일로 쇼핑하는 의도를 향상시킬 수 있는 요인들을 제시하여 학문적, 실무적 차원의 시사점을 제공해 줄 수 있을 것으로 기대된다. 더불어 향후 모바일 쇼핑몰 업체들의 효과적인 관리와 전략 창출에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.
최근 인터넷의 급속한 발전에 따라 쇼핑 분야는 오프라인에서 온라인으로 옮겨가고 있다. 이에 따라 온라인의 스마트폰 사용자의 수가 증가함에 따라 모바일로 쇼핑하는 전자상거래가 더욱 활성화되고 있다. 이런 시장 상황에서 기업 입장에서 모바일 쇼핑에 대한 차별화된 마케팅 전략을 모색할 수 있기 위해 본 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 모바일 일반 속성뿐만 아니라 서비스 품질 속성이 시장성과에 어떤 영향을 미치는지를 연구하고자 하였다. 이에 본 연구는 모바일 일반 속성은 편재성, 편리성, 위치기반, 개인화로 구성되고 쇼핑 서비스 품질은 효율성, 시스템 이용가능성, 이행성, 보안성으로 선행요인으로 구성하였다. 이런 요인들이 고객 신뢰도, 만족도, 재구매의도에 미치는 영향을 규면하였다. 연구 결과, 편리성, 위치기반, 개인화, 시스템 이용가능성, 이행성, 보안성이 신뢰도에 통계적 유의 수준에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 편재성, 효율성은 신뢰도에 아무런 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 변수들은 만족도와 관계에 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 신뢰도, 만족도는 재구매의도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 인터넷 쇼핑경험의 조절효과 중에서 종속 변수와 신뢰도 간의 관계에서 조절효과가 없는 것으로 나타났으며, 만족도 간의 관계에서 편리성만 조절효과가 있는 것으로 나타났고 다른 요인들은 모두 조절효과가 없는 것으로 나타났다. 본 연구는 소비자들이 모바일 쇼핑에 대한 선호도에 미치는 요인들 실증적인 분석을 통해 향후 모바일 쇼핑몰의 다양한 마케팅 전략의 수립에 도움을 줄 수 있다. 모바일로 쇼핑하는 의도를 향상시킬 수 있는 요인들을 제시하여 학문적, 실무적 차원의 시사점을 제공해 줄 수 있을 것으로 기대된다. 더불어 향후 모바일 쇼핑몰 업체들의 효과적인 관리와 전략 창출에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.
In the rapidly evolving internet technology, consumer is moving to online market rather than off-line one. As number of smartphone users continues to increase, shopping in the mobile environment is boosting. In this regard, more research is needed to provide a distinctive marketing strategy of mobil...
In the rapidly evolving internet technology, consumer is moving to online market rather than off-line one. As number of smartphone users continues to increase, shopping in the mobile environment is boosting. In this regard, more research is needed to provide a distinctive marketing strategy of mobile shopping for business wise. Thus, this study explored attributes of the mobile as well as how the attributes of mobile shopping service quality had on market performance. In this study, the attributes of mobile consist of maldistribution, convenient, location based information and personalization also, service quality consists efficiency, system availability, fulfillment and security. The study identified how these factors had impact on customer confidence, satisfaction and repurchase intention. As a result, convenience, location based information, personalization, system availability, fulfillment, and security had positive impact on confidence at the statistically significant level. Maldistribution and efficiency have no impact on confidence. The variables had positive impact on satisfaction and relationship. Confidence and satisfaction were identified that had positive impact on repurchase intention. There was no moderation impact between the dependent variables and confidence among moderation effects of the internet shopping experience. And in relation to satisfaction, there were no moderation effects except convenience. This study can help establishing various marketing strategy for mobile shopping retailers in the future by providing empirical analysis on preference of consumer’s mobile shopping experience. It also provided academic and practical implications by presenting factors that can enhance mobile shopping intention. In the future, it is expected that mobile shopping retailers’ effective management and strategy will be helped by this study.
In the rapidly evolving internet technology, consumer is moving to online market rather than off-line one. As number of smartphone users continues to increase, shopping in the mobile environment is boosting. In this regard, more research is needed to provide a distinctive marketing strategy of mobile shopping for business wise. Thus, this study explored attributes of the mobile as well as how the attributes of mobile shopping service quality had on market performance. In this study, the attributes of mobile consist of maldistribution, convenient, location based information and personalization also, service quality consists efficiency, system availability, fulfillment and security. The study identified how these factors had impact on customer confidence, satisfaction and repurchase intention. As a result, convenience, location based information, personalization, system availability, fulfillment, and security had positive impact on confidence at the statistically significant level. Maldistribution and efficiency have no impact on confidence. The variables had positive impact on satisfaction and relationship. Confidence and satisfaction were identified that had positive impact on repurchase intention. There was no moderation impact between the dependent variables and confidence among moderation effects of the internet shopping experience. And in relation to satisfaction, there were no moderation effects except convenience. This study can help establishing various marketing strategy for mobile shopping retailers in the future by providing empirical analysis on preference of consumer’s mobile shopping experience. It also provided academic and practical implications by presenting factors that can enhance mobile shopping intention. In the future, it is expected that mobile shopping retailers’ effective management and strategy will be helped by this study.
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