대륙철도 연계 활성화를 위한 남북철도 추진전략 연구 : 점·축 시스템(Point-Axis System) 이론 적용 A Study on Trans Korea Railway(TKR) Development Strategy for Connecting Trans : Continental Railway원문보기
현재 북한에서의 철도의 위상은 매우 높은 편으로 전체 수송분담률의 약 86%를 점유하고 있으며, 남한, 중국, 러시아 등 3개국과 국경을 이루고 있는 지정학적 장점과, 대륙으로 진출할 수 있는 철도 인프라를 가지고 있다.하지만 이러한 장점을 가지고 있음에도 불구하고 이를 제대로 활용하고 있지 못하고 있으며, 단절된 경제권과 고립된 시장을 고수함에 따라 경제적 위기와 악순환이 지속되고 있는 상황이다.
본 연구에서는 북한 및 중국, 러시아 등 철도 연결현황을 조사해 보고 ‘황금자원’인 남북철도를 이용하여 북한의 핵심가치 사업을 중심으로 철도수송을 활성화 시켜 나갈 수 있도록 방안을 모색하여 보겠다. 또한 북한과 같은 체제전환 대상국에 있어, 일정한 경제특구와 그 중심축을 교통인프라로 구축하여 연계시켜주는 ‘점-축 시스템(Point-Axis System) 이론 모형’을 적용하여 현재 북한에서 가장 큰 가치를 두고 있는 ‘개성공단 사업(Point-1)’, ‘나진-하산 사업(Point-2)’이 두 가지 핵심가치 사업과 향후 남북철도 운행 재개 시, 중국의 ‘동북3성 지구(Point-3)’와 러시아의 ‘극동시베리아 지구(Point-4)’ 등을 주요 Points를 중심으로 남북 및 대륙간 교역 물동량을 분석하여 보겠다. 이와 연계되어 남북철도 활성화를 위한 추진전략 방안으로 중국과 러시아 등 TCR(Axis-1), TSR(Axis-2) 축(Axis)으로 대륙간 철도수송이 연계 활성화 가능하도록 전략적 모델(Point-Axis System)을 구축하여, 향후 국제화 진출 시대를 대비하여 전략적 가치를 극대화 할 수 있는 방안을 제안하고자 한다.
본 연구에서 제시한 전략적 가치를 극대화 하고, 남북철도 운행재개를 대비한 선결과제들을 국가, 정부, 대륙철도 진출기업 등 다자간 국제적 협력사업으로서의 역할을 충실히 이행해 나간다면, 향후 남북철도가 TCR, ...
현재 북한에서의 철도의 위상은 매우 높은 편으로 전체 수송분담률의 약 86%를 점유하고 있으며, 남한, 중국, 러시아 등 3개국과 국경을 이루고 있는 지정학적 장점과, 대륙으로 진출할 수 있는 철도 인프라를 가지고 있다.하지만 이러한 장점을 가지고 있음에도 불구하고 이를 제대로 활용하고 있지 못하고 있으며, 단절된 경제권과 고립된 시장을 고수함에 따라 경제적 위기와 악순환이 지속되고 있는 상황이다.
본 연구에서는 북한 및 중국, 러시아 등 철도 연결현황을 조사해 보고 ‘황금자원’인 남북철도를 이용하여 북한의 핵심가치 사업을 중심으로 철도수송을 활성화 시켜 나갈 수 있도록 방안을 모색하여 보겠다. 또한 북한과 같은 체제전환 대상국에 있어, 일정한 경제특구와 그 중심축을 교통인프라로 구축하여 연계시켜주는 ‘점-축 시스템(Point-Axis System) 이론 모형’을 적용하여 현재 북한에서 가장 큰 가치를 두고 있는 ‘개성공단 사업(Point-1)’, ‘나진-하산 사업(Point-2)’이 두 가지 핵심가치 사업과 향후 남북철도 운행 재개 시, 중국의 ‘동북3성 지구(Point-3)’와 러시아의 ‘극동시베리아 지구(Point-4)’ 등을 주요 Points를 중심으로 남북 및 대륙간 교역 물동량을 분석하여 보겠다. 이와 연계되어 남북철도 활성화를 위한 추진전략 방안으로 중국과 러시아 등 TCR(Axis-1), TSR(Axis-2) 축(Axis)으로 대륙간 철도수송이 연계 활성화 가능하도록 전략적 모델(Point-Axis System)을 구축하여, 향후 국제화 진출 시대를 대비하여 전략적 가치를 극대화 할 수 있는 방안을 제안하고자 한다.
본 연구에서 제시한 전략적 가치를 극대화 하고, 남북철도 운행재개를 대비한 선결과제들을 국가, 정부, 대륙철도 진출기업 등 다자간 국제적 협력사업으로서의 역할을 충실히 이행해 나간다면, 향후 남북철도가 TCR, TSR 등 대륙철도와 유라시아까지 진출하는 Land Bridge의 역할을 수행할 수 있을 것이며, ‘실크로드 익스프레스(SRX)’ 등 동북아 및 유라시아 국제 철도물류의 수송수단으로서의 자리매김할 수 있을 것이라 기대한다.
현재 북한에서의 철도의 위상은 매우 높은 편으로 전체 수송분담률의 약 86%를 점유하고 있으며, 남한, 중국, 러시아 등 3개국과 국경을 이루고 있는 지정학적 장점과, 대륙으로 진출할 수 있는 철도 인프라를 가지고 있다.하지만 이러한 장점을 가지고 있음에도 불구하고 이를 제대로 활용하고 있지 못하고 있으며, 단절된 경제권과 고립된 시장을 고수함에 따라 경제적 위기와 악순환이 지속되고 있는 상황이다.
본 연구에서는 북한 및 중국, 러시아 등 철도 연결현황을 조사해 보고 ‘황금자원’인 남북철도를 이용하여 북한의 핵심가치 사업을 중심으로 철도수송을 활성화 시켜 나갈 수 있도록 방안을 모색하여 보겠다. 또한 북한과 같은 체제전환 대상국에 있어, 일정한 경제특구와 그 중심축을 교통인프라로 구축하여 연계시켜주는 ‘점-축 시스템(Point-Axis System) 이론 모형’을 적용하여 현재 북한에서 가장 큰 가치를 두고 있는 ‘개성공단 사업(Point-1)’, ‘나진-하산 사업(Point-2)’이 두 가지 핵심가치 사업과 향후 남북철도 운행 재개 시, 중국의 ‘동북3성 지구(Point-3)’와 러시아의 ‘극동시베리아 지구(Point-4)’ 등을 주요 Points를 중심으로 남북 및 대륙간 교역 물동량을 분석하여 보겠다. 이와 연계되어 남북철도 활성화를 위한 추진전략 방안으로 중국과 러시아 등 TCR(Axis-1), TSR(Axis-2) 축(Axis)으로 대륙간 철도수송이 연계 활성화 가능하도록 전략적 모델(Point-Axis System)을 구축하여, 향후 국제화 진출 시대를 대비하여 전략적 가치를 극대화 할 수 있는 방안을 제안하고자 한다.
본 연구에서 제시한 전략적 가치를 극대화 하고, 남북철도 운행재개를 대비한 선결과제들을 국가, 정부, 대륙철도 진출기업 등 다자간 국제적 협력사업으로서의 역할을 충실히 이행해 나간다면, 향후 남북철도가 TCR, TSR 등 대륙철도와 유라시아까지 진출하는 Land Bridge의 역할을 수행할 수 있을 것이며, ‘실크로드 익스프레스(SRX)’ 등 동북아 및 유라시아 국제 철도물류의 수송수단으로서의 자리매김할 수 있을 것이라 기대한다.
Currently accounts for about 86% of the transport share of the entire phase of railway in North Korea and a very high, and geopolitical advantage that no borders South Korea, China, and the three countries of Russia, to the continent you have a railway infrastructure that can be advanced. However, d...
Currently accounts for about 86% of the transport share of the entire phase of railway in North Korea and a very high, and geopolitical advantage that no borders South Korea, China, and the three countries of Russia, to the continent you have a railway infrastructure that can be advanced. However, despite having these advantages, it does not have to utilize this properly, This is a situation that by taking the market that is isolated from the economies are disconnected, is followed by a vicious cycle economic crisis.
In this study, we investigated the connection status of the railway between North Korea and China, and Russia, by using the north-south railway is a "resource of gold", we will activate the rail transport around the core value business in North Korea Let's explore ways so that it can be.
In addition, in the target countries of systemic transformation, such as North Korea, makes us work together to build the transportation infrastructure of the central axis and special economic zone of certain "point - to apply axis system (Point-Axis System) theoretical model" resume operation of north-south railway in the future of the major business value - "Hassan business (Point-2) Rajin" the two put the value of the maximum current in the North of Te "Kaesong industrial park business (Point-1)", when, let's analyze the trade handling amount of the continent between the north and south around the main Points of China, "the three northeastern provinces region (Point-3)" and the Russian "Far East Siberia (Point-4)" and the like. Is cooperation this, intercontinental rail transport can enable cooperation axis (Axis-1), TSR of (Axis-2) TCR, such as Russia and China (Axis) to promote proposed strategy for the activation of the North-South railway you are trying to provide a scheme that can be to build models strategic (Point-Axis System) as, in preparation for the era of expansion into international in the future, and to maximize the strategic value.
To maximize the strategic value that has been proposed in this study, it should be to fulfill faithfully the role of multilateral international cooperation projects country, government, continental railway companies operating in such a top priority issues with operation resumption of North-South railway if, are those which are able to perform the role of the Land Bridge to north-south railway in the future to advance to the Eurasian continent and railway TCR, such as TSR, "silk Road Express (SRX)", such as the Eurasian international railway logistics and Northeast Asia I expect it would be positioned as a means of transport.
Currently accounts for about 86% of the transport share of the entire phase of railway in North Korea and a very high, and geopolitical advantage that no borders South Korea, China, and the three countries of Russia, to the continent you have a railway infrastructure that can be advanced. However, despite having these advantages, it does not have to utilize this properly, This is a situation that by taking the market that is isolated from the economies are disconnected, is followed by a vicious cycle economic crisis.
In this study, we investigated the connection status of the railway between North Korea and China, and Russia, by using the north-south railway is a "resource of gold", we will activate the rail transport around the core value business in North Korea Let's explore ways so that it can be.
In addition, in the target countries of systemic transformation, such as North Korea, makes us work together to build the transportation infrastructure of the central axis and special economic zone of certain "point - to apply axis system (Point-Axis System) theoretical model" resume operation of north-south railway in the future of the major business value - "Hassan business (Point-2) Rajin" the two put the value of the maximum current in the North of Te "Kaesong industrial park business (Point-1)", when, let's analyze the trade handling amount of the continent between the north and south around the main Points of China, "the three northeastern provinces region (Point-3)" and the Russian "Far East Siberia (Point-4)" and the like. Is cooperation this, intercontinental rail transport can enable cooperation axis (Axis-1), TSR of (Axis-2) TCR, such as Russia and China (Axis) to promote proposed strategy for the activation of the North-South railway you are trying to provide a scheme that can be to build models strategic (Point-Axis System) as, in preparation for the era of expansion into international in the future, and to maximize the strategic value.
To maximize the strategic value that has been proposed in this study, it should be to fulfill faithfully the role of multilateral international cooperation projects country, government, continental railway companies operating in such a top priority issues with operation resumption of North-South railway if, are those which are able to perform the role of the Land Bridge to north-south railway in the future to advance to the Eurasian continent and railway TCR, such as TSR, "silk Road Express (SRX)", such as the Eurasian international railway logistics and Northeast Asia I expect it would be positioned as a means of transport.
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