전 세계적으로 애니메이션산업은 콘텐츠산업계에서의 비중은 크지 않지만 콘텐츠 전문단체와 학계의 전문가들은 미래의 콘텐츠분야 대부분이 애니메이션으로 표현 가능한 디지털영상이 주축이 될 것으로 예측하고 있으며, 또한 애니메이션 제작 영역의 확대현상은 다양한 콘텐츠산업에서 나타나고 있다. 국내의 경우 오랜 경험으로 축적된 우수한 제작 기술과 인력을 보유하고 있음에도 해외 대형 제작사의 제작 파이프라인을 무비판적으로 모방하고 과거의 고착화된 제작 관리 방식을 유지하고 있어 영화애니메이션은 실패를 거듭하고 있으며 꾸준히 성장해오던 방송애니메이션도 빠르게 성장하고 있는 중국, 인도 등 후발 콘텐츠 신흥국가들에 의해 내수시장의 점유율이 낮아지고 실정이다. 국내 애니메이션산업의 현황을 바탕으로 내재된 문제 도출과 본 산업이 발전할 수 있는 방법을 모색하기 위하여 연구방법은 애니메이션 제작 프로그램의 활용실태를 조사하고, 이의 통합적 운영체제를 분석하기 위하여 국내 애니메이션 전문 업체를 대상으로 전문가(...
전 세계적으로 애니메이션산업은 콘텐츠산업계에서의 비중은 크지 않지만 콘텐츠 전문단체와 학계의 전문가들은 미래의 콘텐츠분야 대부분이 애니메이션으로 표현 가능한 디지털영상이 주축이 될 것으로 예측하고 있으며, 또한 애니메이션 제작 영역의 확대현상은 다양한 콘텐츠산업에서 나타나고 있다. 국내의 경우 오랜 경험으로 축적된 우수한 제작 기술과 인력을 보유하고 있음에도 해외 대형 제작사의 제작 파이프라인을 무비판적으로 모방하고 과거의 고착화된 제작 관리 방식을 유지하고 있어 영화애니메이션은 실패를 거듭하고 있으며 꾸준히 성장해오던 방송애니메이션도 빠르게 성장하고 있는 중국, 인도 등 후발 콘텐츠 신흥국가들에 의해 내수시장의 점유율이 낮아지고 실정이다. 국내 애니메이션산업의 현황을 바탕으로 내재된 문제 도출과 본 산업이 발전할 수 있는 방법을 모색하기 위하여 연구방법은 애니메이션 제작 프로그램의 활용실태를 조사하고, 이의 통합적 운영체제를 분석하기 위하여 국내 애니메이션 전문 업체를 대상으로 전문가(expert)들과 질의식의 계획된 연구내용을 탐방조사로 추진하였으며, 특히 제작영역의 특성차이로 일대일의 심층적인 인터뷰를 통한 비계획적인 조사내용을 바탕으로 분석 및 평가방법을 채택하고 실무자를 중심으로 하는 실제 제작에 관한 보다 심층적 분석을 하였으며 궁극적인 연구실행의 결과로 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 국내 애니메이션 전문 업체 대부분이 수작업의 애니메이션 제작 방식을 실행하고 있었으며, 복잡하고 비체계적인 제작 수준에 머물러 있다는 사실을 토대로 보다 개선된 전문성과 효율적인 운영을 위하여 통합적인 운영체계를 갖춘 제작 프로그램의 활용이 절실함을 명백히 밝혔다. 둘째, 애니메이션 제작 프로그램을 활용하고 있는 업체들 또한 애니메이션 제작 단계별 또는 분야분담별 업무파이프라인의 비체계적인 상관관계로서 통합적인 전문성이 결여되었음을 발견하였다. 또한, 효용성 있는 데이터의 실용적 운영을 위해 복잡한 데이터를 프리징(freezing)시켜 단순화하거나, 제작 목적에 맞는 목적의 재해석으로 방향을 재설정하는데 외부적인 제원(out-sources)과의 연계를 통한 통합적인 운영체계의 업그레이드가 절실히 요구되었다. 셋째, 디자인 매니지먼트의 프로세스를 근거로 하여 애니메이션 제작 프로그램의 통합적 운영체계 확립을 목표로 설정하고, 제작파이프라인의 비체계적인 상관관계와 디지털환경에서의 비효율적인 제작관리를 통해 제작하고 있음을 발견하고 단순화된 제작파이프라인과 제작관리 소프트웨어의 활용을 전제로 해결됨을 확인하였으며 파이프라인을 데이터 기준으로 프리징해 단순화하거나 통합적 운영체계를 개발하고 응용전개와 가치 확인을 통해 통합적 운영체계를 검증하였다. 통합적 운영체계의 검증을 통해 확장된 제작영역의 콘텐츠 분야를 지속적으로 검증해 나가고 업그레이드시킴으로서 국내 애니메이션 산업계의 발전을 위한 통합적 운영체계 개발의 기초연구로 삼는다. 본 연구를 통하여 애니메이션 제작 과정의 복잡한 워크플로우에 정상적인 진행단계의 확인관리를 포함하여 오류여부를 검사 및 재검할 수 있으며, 상기 통합솔루션이 내재된 제작 인력, 시간관리 및 제원의 원활한 운영상황을 모든 제작 인력과 공유하고 커스터마이징 가능한 애니메이션 제작 프로그램의 통합적 운영체계가 구현되어야 함을 본 연구의 결과로 강력히 제시한다.
전 세계적으로 애니메이션산업은 콘텐츠산업계에서의 비중은 크지 않지만 콘텐츠 전문단체와 학계의 전문가들은 미래의 콘텐츠분야 대부분이 애니메이션으로 표현 가능한 디지털영상이 주축이 될 것으로 예측하고 있으며, 또한 애니메이션 제작 영역의 확대현상은 다양한 콘텐츠산업에서 나타나고 있다. 국내의 경우 오랜 경험으로 축적된 우수한 제작 기술과 인력을 보유하고 있음에도 해외 대형 제작사의 제작 파이프라인을 무비판적으로 모방하고 과거의 고착화된 제작 관리 방식을 유지하고 있어 영화애니메이션은 실패를 거듭하고 있으며 꾸준히 성장해오던 방송애니메이션도 빠르게 성장하고 있는 중국, 인도 등 후발 콘텐츠 신흥국가들에 의해 내수시장의 점유율이 낮아지고 실정이다. 국내 애니메이션산업의 현황을 바탕으로 내재된 문제 도출과 본 산업이 발전할 수 있는 방법을 모색하기 위하여 연구방법은 애니메이션 제작 프로그램의 활용실태를 조사하고, 이의 통합적 운영체제를 분석하기 위하여 국내 애니메이션 전문 업체를 대상으로 전문가(expert)들과 질의식의 계획된 연구내용을 탐방조사로 추진하였으며, 특히 제작영역의 특성차이로 일대일의 심층적인 인터뷰를 통한 비계획적인 조사내용을 바탕으로 분석 및 평가방법을 채택하고 실무자를 중심으로 하는 실제 제작에 관한 보다 심층적 분석을 하였으며 궁극적인 연구실행의 결과로 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 국내 애니메이션 전문 업체 대부분이 수작업의 애니메이션 제작 방식을 실행하고 있었으며, 복잡하고 비체계적인 제작 수준에 머물러 있다는 사실을 토대로 보다 개선된 전문성과 효율적인 운영을 위하여 통합적인 운영체계를 갖춘 제작 프로그램의 활용이 절실함을 명백히 밝혔다. 둘째, 애니메이션 제작 프로그램을 활용하고 있는 업체들 또한 애니메이션 제작 단계별 또는 분야분담별 업무파이프라인의 비체계적인 상관관계로서 통합적인 전문성이 결여되었음을 발견하였다. 또한, 효용성 있는 데이터의 실용적 운영을 위해 복잡한 데이터를 프리징(freezing)시켜 단순화하거나, 제작 목적에 맞는 목적의 재해석으로 방향을 재설정하는데 외부적인 제원(out-sources)과의 연계를 통한 통합적인 운영체계의 업그레이드가 절실히 요구되었다. 셋째, 디자인 매니지먼트의 프로세스를 근거로 하여 애니메이션 제작 프로그램의 통합적 운영체계 확립을 목표로 설정하고, 제작파이프라인의 비체계적인 상관관계와 디지털환경에서의 비효율적인 제작관리를 통해 제작하고 있음을 발견하고 단순화된 제작파이프라인과 제작관리 소프트웨어의 활용을 전제로 해결됨을 확인하였으며 파이프라인을 데이터 기준으로 프리징해 단순화하거나 통합적 운영체계를 개발하고 응용전개와 가치 확인을 통해 통합적 운영체계를 검증하였다. 통합적 운영체계의 검증을 통해 확장된 제작영역의 콘텐츠 분야를 지속적으로 검증해 나가고 업그레이드시킴으로서 국내 애니메이션 산업계의 발전을 위한 통합적 운영체계 개발의 기초연구로 삼는다. 본 연구를 통하여 애니메이션 제작 과정의 복잡한 워크플로우에 정상적인 진행단계의 확인관리를 포함하여 오류여부를 검사 및 재검할 수 있으며, 상기 통합솔루션이 내재된 제작 인력, 시간관리 및 제원의 원활한 운영상황을 모든 제작 인력과 공유하고 커스터마이징 가능한 애니메이션 제작 프로그램의 통합적 운영체계가 구현되어야 함을 본 연구의 결과로 강력히 제시한다.
The animation industry in worldwide is not major proportion of the content industry now. But, professional associations and academic experts in content are expecting that the most content areas of future will be the digital video that can be expressed as an animation and it will be a pivotal in the ...
The animation industry in worldwide is not major proportion of the content industry now. But, professional associations and academic experts in content are expecting that the most content areas of future will be the digital video that can be expressed as an animation and it will be a pivotal in the industry. In addition, symptoms of enlarged area of the animation production has been appearing in a variety of the content industry. In Korea, there is a superior manufacturing techniques and resources accumulated by long experience. However, because Korean animation industry is imitating the production pipeline of large international manufacturer and uncritically maintaining a history of the lock-in movie animation production management practices, the movie animation has been repeating failure and TV animation which has been grown steadily becomes low in share of domestic markets by emerging a fast growing countries such as China and India and other second-tier content. Therefore, it shows the problems based on the reality of domestic animation industries and researches the practical uses of animation production programs in order to explore ways to develop. And it researches and asks the experts of the animation company in order to analyze the integrated operating system of the domestic animation program. Moreover, it researches in more depth based on man to man interview due to the special difference on production area. Through the interview in unplanned researches, it analyzes and applies the evaluating process and finally finds the following results as below. First, most of the domestic animation industries were running the hand of the animation system and still doing a complex and unsystematic production process of the production. Therefore, based on the facts like that, it shows clearly that animation production program is needed desperately in order to manage effectively. Second, the companies using advantage of the animation program was also found that the lack of integration expertise as a non-systematic correlation of step-by-step animation division or sector-specific business pipeline. In addition, for the practical operation of the data in complex data availability simplify the freezing (freezing) to or redirect to the interpretation of the object for the purpose of making specifications for external (out-sources) integrated over the link to the upgrade of the operating system has been urgently required. Third, the process management on the basis of the design goal of an integrated operating system decided to establish the animation program, and found that the non-systematic correlation with the inefficient production and production through administration in the digital environment of the production pipeline and simplify check the premise that resolved the utilization of our production pipeline and production management software was simplified to gong-free data based on the pipeline or have developed an integrated operating system and validate an integrated operating system and application development through value check. Including verification management of the normal progress of the animation step in a complex workflow process can be examined in this study, and whether similar stock images by selecting any combination of the error, the integrated solution implicit production personnel, the smooth operation situation of the time management and all specifications share and production personnel, and strongly suggested that it should be seen as a result of the implementation of the integrated operating system for customizable animation program research.
The animation industry in worldwide is not major proportion of the content industry now. But, professional associations and academic experts in content are expecting that the most content areas of future will be the digital video that can be expressed as an animation and it will be a pivotal in the industry. In addition, symptoms of enlarged area of the animation production has been appearing in a variety of the content industry. In Korea, there is a superior manufacturing techniques and resources accumulated by long experience. However, because Korean animation industry is imitating the production pipeline of large international manufacturer and uncritically maintaining a history of the lock-in movie animation production management practices, the movie animation has been repeating failure and TV animation which has been grown steadily becomes low in share of domestic markets by emerging a fast growing countries such as China and India and other second-tier content. Therefore, it shows the problems based on the reality of domestic animation industries and researches the practical uses of animation production programs in order to explore ways to develop. And it researches and asks the experts of the animation company in order to analyze the integrated operating system of the domestic animation program. Moreover, it researches in more depth based on man to man interview due to the special difference on production area. Through the interview in unplanned researches, it analyzes and applies the evaluating process and finally finds the following results as below. First, most of the domestic animation industries were running the hand of the animation system and still doing a complex and unsystematic production process of the production. Therefore, based on the facts like that, it shows clearly that animation production program is needed desperately in order to manage effectively. Second, the companies using advantage of the animation program was also found that the lack of integration expertise as a non-systematic correlation of step-by-step animation division or sector-specific business pipeline. In addition, for the practical operation of the data in complex data availability simplify the freezing (freezing) to or redirect to the interpretation of the object for the purpose of making specifications for external (out-sources) integrated over the link to the upgrade of the operating system has been urgently required. Third, the process management on the basis of the design goal of an integrated operating system decided to establish the animation program, and found that the non-systematic correlation with the inefficient production and production through administration in the digital environment of the production pipeline and simplify check the premise that resolved the utilization of our production pipeline and production management software was simplified to gong-free data based on the pipeline or have developed an integrated operating system and validate an integrated operating system and application development through value check. Including verification management of the normal progress of the animation step in a complex workflow process can be examined in this study, and whether similar stock images by selecting any combination of the error, the integrated solution implicit production personnel, the smooth operation situation of the time management and all specifications share and production personnel, and strongly suggested that it should be seen as a result of the implementation of the integrated operating system for customizable animation program research.
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