테마파크의 역사는 처음 월트 디즈니가 디즈니랜드를 개장했을 때부터 영상 콘텐츠와 함께 해왔다고 해도 과언이 아니다. 테마파크는 실사 영화와 애니메이션 콘텐츠를 활용한 다양한 어트랙션과 엔터테인먼트적인 요소를 방문객들에게 제공하여 꾸준한 공급과 수요를 증가시켜왔다. 방문객들은 테마파크를 방문할 때마다 새로 단장한 어트랙션을 경험하고자 하는 기대감을 가지고 입장료를 지불한다. 테마파크는 어트랙션을 활용하여 동시대의 사람들에게 다양한 즐거움을 충족시켜주고, 탈일상의 경험을 통하여 스트레스 해소와, 일상에 대한 재충전을 추구하는 공간으로서 긍정적인 역할을 해왔다 테마파크는 ...
테마파크의 역사는 처음 월트 디즈니가 디즈니랜드를 개장했을 때부터 영상 콘텐츠와 함께 해왔다고 해도 과언이 아니다. 테마파크는 실사 영화와 애니메이션 콘텐츠를 활용한 다양한 어트랙션과 엔터테인먼트적인 요소를 방문객들에게 제공하여 꾸준한 공급과 수요를 증가시켜왔다. 방문객들은 테마파크를 방문할 때마다 새로 단장한 어트랙션을 경험하고자 하는 기대감을 가지고 입장료를 지불한다. 테마파크는 어트랙션을 활용하여 동시대의 사람들에게 다양한 즐거움을 충족시켜주고, 탈일상의 경험을 통하여 스트레스 해소와, 일상에 대한 재충전을 추구하는 공간으로서 긍정적인 역할을 해왔다 테마파크는 문화 콘텐츠 산업 중에서 영상 콘텐츠의 활용이 가장 효율적으로 이루어지고 있는 분야이다. 본 논문의 목적은 테마파크 어트랙션에서 영상 콘텐츠로서의 애니메이션 영상의 활용이 어트랙션의 구성에 있어서 얼마나 낙관적이고 효율적인 영향을 미치는가에 있다. 그리고 애니메이션의 서사적 특성이 테마파크가 제공하는 즐거운 경험의 핵심과 밀접한 연관이 있기 때문에 테마파크에서는 애니메이션과 같은 환상적인 영상을 콘텐츠로 사용하고 있을 것이라는 가설을 제시하고 있다. 지금까지 다루어진 테마파크에 대한 연구를 보면 테마파크에서 집객력 유인의 핵심요소가 되는 어트랙션과 그 어트랙션에 활용되어야 할 애니메이션 영상에 대한 연구가 부재한 실정이다. 그리하여 이러한 연구의 필요성에 따라 본 연구는 다음과 같이 진행되었다. 애니메이션 영상의 서사를 분석하여 테마파크의 어트랙션이 제공하는 환상적인 경험의 근거를 찾아 이 논문에 필요한 학술적 방법론을 구축하여 전개하였다. 테마파크와 어트랙션에서 발견되는 서사성을 문헌 연구를 통하여 이론적 토대가 되는 근거를 정립하고, 테마파크에서 필요로 하는 서사성 분석에 효과적인 애니메이션 영상의 서사 분석 모형의 개발을 진행하였다. 애니메이션 영상이 주는 감동과 재미가 애니메이션 영상의 캐릭터에서 파생된다는 것을 근거로 서사분석을 그레마스의 기호학적 접근으로 전개하였다. 그레마스의 행위소 분석과 기호학 사각형을 활용하여 어트랙션에서 적용되는 애니메이션 영상 콘텐츠의 캐릭터 행위를 분석하고 이 분석을 토대로 애니메이션 영상의 서사가 어트랙션 자체의 서사적 체험과 관련하여 관객들의 몰입을 유도하여 재방문율을 높이는 중요한 요소 중의 하나라는 것을 파악할 수 있었다. 또한 이러한 서사적 체험은 테마파크와 애니메이션 영상 콘텐츠가 공유하는 중요한 본질이 관객이 느끼는 서사의 환상성과 핍진성이라는 사실을 뒷받침해주고 있다는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구에서 분석 모형의 타당성을 위하여 제시된 사례분석은 국외의 글로벌 테마파크 어트랙션 중 애니메이션 영상 콘텐츠를 활용한 2곳을 분석하였다. 첫 번째는 유니버설 스튜디오의 <더 심슨 라이드>, 그리고 두 번째는 디즈니랜드의 <터틀 토크 위드 크러쉬>가 대상에 선정이 되었다. 이 둘을 대상으로 그레마스의 행위소 분석과 기호학 사각형을 활용한 분석을 하였다. 분석 결과, 두 어트랙션 모두 첫째, 서사가 탄탄한 오리지널 애니메이션 작품을 활용하였고, 둘째, 캐릭터가 서사를 이끌어가는 중요한 역할을 하고 있었으며, 셋째, 캐릭터들 간의 의미구조 관계가 어트랙션의 특성상 단순화 되어 파악이 쉬웠으나 이러한 단순화가 오히려 스펙터클한 화면 구성을 위해 설정되어야 하는 영상 구조 형성에 더 용이하다는 점이고, 넷째, 두 어트랙션 모두 적절한 기술의 사용으로 환상성과 핍진성을 더욱 극대화 시켰다는 것이다. 이러한 종속적인 기술의 사용은 관객들이 경험하고 있는 영상 콘텐츠에 대한 몰입감을 높여 재방문을 유도하는 요인 중 하나가 되는 것으로 나타났다. 이상의 연구는 테마파크가 가지는 고유한 본질이 애니메이션 영상의 서사성과 접목하였을 때 더욱 활성화 되고 극대화될 수 있다는 것을 그레마스의 방법론을 통하여 보여주고 있다. 그리고 기준에 맞는 작품의 분석을 통해 애니메이션 영상의 서사적 특성을 도출해낼 수 있다면, 이 논문에서 사용하는 분석 모형이 테마파크의 활용에 적합한 애니메이션의 본질적 특성을 밝혀낼 수 있을 것이며, 또한 보다 적합한 애니메이션 영상 콘텐츠를 선정하는 일에도 기여를 할 수 있을 것이다.
테마파크의 역사는 처음 월트 디즈니가 디즈니랜드를 개장했을 때부터 영상 콘텐츠와 함께 해왔다고 해도 과언이 아니다. 테마파크는 실사 영화와 애니메이션 콘텐츠를 활용한 다양한 어트랙션과 엔터테인먼트적인 요소를 방문객들에게 제공하여 꾸준한 공급과 수요를 증가시켜왔다. 방문객들은 테마파크를 방문할 때마다 새로 단장한 어트랙션을 경험하고자 하는 기대감을 가지고 입장료를 지불한다. 테마파크는 어트랙션을 활용하여 동시대의 사람들에게 다양한 즐거움을 충족시켜주고, 탈일상의 경험을 통하여 스트레스 해소와, 일상에 대한 재충전을 추구하는 공간으로서 긍정적인 역할을 해왔다 테마파크는 문화 콘텐츠 산업 중에서 영상 콘텐츠의 활용이 가장 효율적으로 이루어지고 있는 분야이다. 본 논문의 목적은 테마파크 어트랙션에서 영상 콘텐츠로서의 애니메이션 영상의 활용이 어트랙션의 구성에 있어서 얼마나 낙관적이고 효율적인 영향을 미치는가에 있다. 그리고 애니메이션의 서사적 특성이 테마파크가 제공하는 즐거운 경험의 핵심과 밀접한 연관이 있기 때문에 테마파크에서는 애니메이션과 같은 환상적인 영상을 콘텐츠로 사용하고 있을 것이라는 가설을 제시하고 있다. 지금까지 다루어진 테마파크에 대한 연구를 보면 테마파크에서 집객력 유인의 핵심요소가 되는 어트랙션과 그 어트랙션에 활용되어야 할 애니메이션 영상에 대한 연구가 부재한 실정이다. 그리하여 이러한 연구의 필요성에 따라 본 연구는 다음과 같이 진행되었다. 애니메이션 영상의 서사를 분석하여 테마파크의 어트랙션이 제공하는 환상적인 경험의 근거를 찾아 이 논문에 필요한 학술적 방법론을 구축하여 전개하였다. 테마파크와 어트랙션에서 발견되는 서사성을 문헌 연구를 통하여 이론적 토대가 되는 근거를 정립하고, 테마파크에서 필요로 하는 서사성 분석에 효과적인 애니메이션 영상의 서사 분석 모형의 개발을 진행하였다. 애니메이션 영상이 주는 감동과 재미가 애니메이션 영상의 캐릭터에서 파생된다는 것을 근거로 서사분석을 그레마스의 기호학적 접근으로 전개하였다. 그레마스의 행위소 분석과 기호학 사각형을 활용하여 어트랙션에서 적용되는 애니메이션 영상 콘텐츠의 캐릭터 행위를 분석하고 이 분석을 토대로 애니메이션 영상의 서사가 어트랙션 자체의 서사적 체험과 관련하여 관객들의 몰입을 유도하여 재방문율을 높이는 중요한 요소 중의 하나라는 것을 파악할 수 있었다. 또한 이러한 서사적 체험은 테마파크와 애니메이션 영상 콘텐츠가 공유하는 중요한 본질이 관객이 느끼는 서사의 환상성과 핍진성이라는 사실을 뒷받침해주고 있다는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구에서 분석 모형의 타당성을 위하여 제시된 사례분석은 국외의 글로벌 테마파크 어트랙션 중 애니메이션 영상 콘텐츠를 활용한 2곳을 분석하였다. 첫 번째는 유니버설 스튜디오의 <더 심슨 라이드>, 그리고 두 번째는 디즈니랜드의 <터틀 토크 위드 크러쉬>가 대상에 선정이 되었다. 이 둘을 대상으로 그레마스의 행위소 분석과 기호학 사각형을 활용한 분석을 하였다. 분석 결과, 두 어트랙션 모두 첫째, 서사가 탄탄한 오리지널 애니메이션 작품을 활용하였고, 둘째, 캐릭터가 서사를 이끌어가는 중요한 역할을 하고 있었으며, 셋째, 캐릭터들 간의 의미구조 관계가 어트랙션의 특성상 단순화 되어 파악이 쉬웠으나 이러한 단순화가 오히려 스펙터클한 화면 구성을 위해 설정되어야 하는 영상 구조 형성에 더 용이하다는 점이고, 넷째, 두 어트랙션 모두 적절한 기술의 사용으로 환상성과 핍진성을 더욱 극대화 시켰다는 것이다. 이러한 종속적인 기술의 사용은 관객들이 경험하고 있는 영상 콘텐츠에 대한 몰입감을 높여 재방문을 유도하는 요인 중 하나가 되는 것으로 나타났다. 이상의 연구는 테마파크가 가지는 고유한 본질이 애니메이션 영상의 서사성과 접목하였을 때 더욱 활성화 되고 극대화될 수 있다는 것을 그레마스의 방법론을 통하여 보여주고 있다. 그리고 기준에 맞는 작품의 분석을 통해 애니메이션 영상의 서사적 특성을 도출해낼 수 있다면, 이 논문에서 사용하는 분석 모형이 테마파크의 활용에 적합한 애니메이션의 본질적 특성을 밝혀낼 수 있을 것이며, 또한 보다 적합한 애니메이션 영상 콘텐츠를 선정하는 일에도 기여를 할 수 있을 것이다.
The history of theme parks has grown up with media content since Walt Disney opened “Disneyland”. Supply and demand have consistently been increased as theme parks gave visitors a wide variety of attraction and entertainment with applied film and animation content. Whenever people entered theme park...
The history of theme parks has grown up with media content since Walt Disney opened “Disneyland”. Supply and demand have consistently been increased as theme parks gave visitors a wide variety of attraction and entertainment with applied film and animation content. Whenever people entered theme parks, they gladly pay admission fee with a feeling of expectancy, which they can meet newly furnished attractions. The theme park are the place where apply attractions to make people satisfied with diverse joy and take a positive role to let people get away from their everyday lives, reduce stress and recharge themselves. Theme parks industry is the field that makes use of media content among cultural content industries efficiently. The purpose of this study is how much theme parks attractions with applied animation content have an optimistic and efficient effect on organizing attractions. And it verifies a hypothesis that fantastic media content like animation may be used at the theme parks because narrative, the characteristic of animation, is chiefly related to joyful experience served by theme parks. According to the existing studies on theme parks, attractions which are the key components to entice people in theme parks and applied animation media for attractions have not been studied yet. Thus, this study proposes as follows. The academic methodology of this study is suggested as the narrative of animation is analyzed to find the basis of fantastic experience with attractions at the theme parks. The narrative that can be found in theme parks and attractions is established on its basis with document research and then, the analysis model of animation’s narrative is developed to analyze the narrative that is needed to theme parks. The narrative analysis is proceeded with approaching Semiotics of Greimas, A.J. on the basis of the fact that we may derive impression and fun in from characters in animation. The characters acting of animation media content are analyzed to apply itself in attractions with using Actantial Model analysis and Semiotic Rectangle of Greimas, A.J.. This shows that the narrative of animation, which is related to the narrative experience of attractions, is one of the most important factors to induce people to enjoy entirely and make up their mind to visit again. Also, this narrative experience advances the fact that the real essence shared with both theme parks and animation is fantasy and Verisimilitude of narrative which enjoyers can feel. Two of overseas global theme parks, which apply media content of animation, are selected to check the validity of this model of analysis. One is of the Universal Studios, and the other is of the Disneyland. These are analyzed with using Actantial Model analysis and Semiotic Rectangle of Greimas, A.J.. As the result, first, two attractions apply the original animations which have strong storytelling. Second, characters take crucial roles to lead narrative. Third, it is somewhat easy to comprehend the relationship of meaning structure among characters because they have been simplified in attractions. However, this simplification is useful to build media structure with the spectacle scenes. Fourth, both of two attractions maximize fantasy and Verisimilitude with using appropriate technique. As using this subordinate technique, it enhances visitors to absorb in media content and finally, derives them to visit again. This study shows that intrinsic essence in theme parks can be extremely vitalized when it is combined with the narrative of animation through the methodology of Greimas, A.J.. And if the animation’s narrative is elicited by right case study, the analysis model of this study can advance the proper essence of animation to apply it at theme parks. Moreover, it can help appropriate animation content to be selected for theme parks.
The history of theme parks has grown up with media content since Walt Disney opened “Disneyland”. Supply and demand have consistently been increased as theme parks gave visitors a wide variety of attraction and entertainment with applied film and animation content. Whenever people entered theme parks, they gladly pay admission fee with a feeling of expectancy, which they can meet newly furnished attractions. The theme park are the place where apply attractions to make people satisfied with diverse joy and take a positive role to let people get away from their everyday lives, reduce stress and recharge themselves. Theme parks industry is the field that makes use of media content among cultural content industries efficiently. The purpose of this study is how much theme parks attractions with applied animation content have an optimistic and efficient effect on organizing attractions. And it verifies a hypothesis that fantastic media content like animation may be used at the theme parks because narrative, the characteristic of animation, is chiefly related to joyful experience served by theme parks. According to the existing studies on theme parks, attractions which are the key components to entice people in theme parks and applied animation media for attractions have not been studied yet. Thus, this study proposes as follows. The academic methodology of this study is suggested as the narrative of animation is analyzed to find the basis of fantastic experience with attractions at the theme parks. The narrative that can be found in theme parks and attractions is established on its basis with document research and then, the analysis model of animation’s narrative is developed to analyze the narrative that is needed to theme parks. The narrative analysis is proceeded with approaching Semiotics of Greimas, A.J. on the basis of the fact that we may derive impression and fun in from characters in animation. The characters acting of animation media content are analyzed to apply itself in attractions with using Actantial Model analysis and Semiotic Rectangle of Greimas, A.J.. This shows that the narrative of animation, which is related to the narrative experience of attractions, is one of the most important factors to induce people to enjoy entirely and make up their mind to visit again. Also, this narrative experience advances the fact that the real essence shared with both theme parks and animation is fantasy and Verisimilitude of narrative which enjoyers can feel. Two of overseas global theme parks, which apply media content of animation, are selected to check the validity of this model of analysis. One is of the Universal Studios, and the other is of the Disneyland. These are analyzed with using Actantial Model analysis and Semiotic Rectangle of Greimas, A.J.. As the result, first, two attractions apply the original animations which have strong storytelling. Second, characters take crucial roles to lead narrative. Third, it is somewhat easy to comprehend the relationship of meaning structure among characters because they have been simplified in attractions. However, this simplification is useful to build media structure with the spectacle scenes. Fourth, both of two attractions maximize fantasy and Verisimilitude with using appropriate technique. As using this subordinate technique, it enhances visitors to absorb in media content and finally, derives them to visit again. This study shows that intrinsic essence in theme parks can be extremely vitalized when it is combined with the narrative of animation through the methodology of Greimas, A.J.. And if the animation’s narrative is elicited by right case study, the analysis model of this study can advance the proper essence of animation to apply it at theme parks. Moreover, it can help appropriate animation content to be selected for theme parks.
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