[학위논문]PSWS 부모교육 프로그램이 어머니의 양육태도, 부모 효능감 및 어머니-유아 간 의사소통에 미치는 영향 The Effects of PSWS Program on Mother’s Parenting Attitude, Parenting Efficacy, and Mother-Young Child Communication원문보기
본 연구는 PSWS 부모교육 프로그램을 번안, 수정 및 보완해 실시하여 어머니의 양육태도, 부모 효능감, 어머니-유아 간의 의사소통에 미치는 영향을 알아보고자 한다.
이와 같은 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. PSWS 부모교육 프로그램이 어머니의 양육태도에 미치는 영향은 어떠한가?
2. PSWS 부모교육 프로그램이 어머니의 부모 효능감에 미치는 영향은 어떠한가?
3. PSWS 부모교육 프로그램이 어머니-유아 간 의사소통에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 G시에 소재한 S유치원 만 4?5세 학급의 어머니 36명과 그 자녀 36명이다. PSWS 부모교육 프로그램 실시를 공지하여 참여 신청한 어머니를 대상으로 실험집단 18명을 표집하고 나머지 어머니 중 18명을 통제집단으로 임의표집 하였다. 또한 ...
본 연구는 PSWS 부모교육 프로그램을 번안, 수정 및 보완해 실시하여 어머니의 양육태도, 부모 효능감, 어머니-유아 간의 의사소통에 미치는 영향을 알아보고자 한다.
이와 같은 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. PSWS 부모교육 프로그램이 어머니의 양육태도에 미치는 영향은 어떠한가?
2. PSWS 부모교육 프로그램이 어머니의 부모 효능감에 미치는 영향은 어떠한가?
3. PSWS 부모교육 프로그램이 어머니-유아 간 의사소통에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 G시에 소재한 S유치원 만 4?5세 학급의 어머니 36명과 그 자녀 36명이다. PSWS 부모교육 프로그램 실시를 공지하여 참여 신청한 어머니를 대상으로 실험집단 18명을 표집하고 나머지 어머니 중 18명을 통제집단으로 임의표집 하였다. 또한 양적분석의 한계를 보완하기 위한 저널쓰기 및 심층면담을 위해 실험집단 어머니 중 5명을 임의표집 하였다.
연구도구로는 심지은(2013)의 어머니 양육태도 평정척도, 신숙재(1997)의 부모 효능감 평정척도 및 심성경과 김나림(1997)의 ‘어머니-자녀 의사소통척도’를 사용하였다. 어머니-자녀 의사소통척도 유아용의 경우, 4점 Likert 방식의 척도의 이해를 돕기 위해 수정, 보완한 이미애(2007)의 면담지 형식의 도구를 사용하였다.
본 연구는 연구보조자 및 협력자 훈련, 프로그램 참가 희망자 모집 및 실험집단과 통제집단 표집, 사전검사, 실험처치, 사후검사, 심층면담의 순서로 총 14주에 걸쳐 진행되었다. 연구자가 협력자와 더불어 2014년 4월 21일?6월 5일까지 7주간 PSWS 부모교육 프로그램 실시하였다. 본 프로그램은 Bailey, Perkisn & Wilkins(1995)의 자녀양육기술 워크숍을 번안?수정?보완하여 사용한 것으로 시안 작성 후 유아교육 전문교수 2인과 교육경력 5년 이상인 현장교사 2인에게 내용타당도를 검증받았다. 또한 연구자와 함께 부모교육을 실시할 협력자인 S유치원의 원감과 함께 적용 가능성을 검토하였다. PSWS 부모교육 프로그램은 교육 내용으로는 다섯 가지 양육기술인 ‘격려’, ‘긍정적 지시’, ‘선택권 제안’, ‘자기 조절Ⅰ,Ⅱ’, ‘감정존중’으로 구성되었으며, 교육 방법으로는 ‘능력부여(empowerment)' 접근방법과 체계적인 학습방법을 기초로 낭독, 모델링, 브레인스토밍, 역할극, 토론, 가정실습 등을 중심으로 하는 워크숍 형태의 활동으로 구성되었다. 1회기의 교육시간은 2시간 정도 소요된다.
수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 실험집단과 통제집단 사전-사후 검사 결과의 평균과 표준편차를 산출하였고, 두 집단 간의 차이를 알아보기 위하여 점수 증가분에 대한 t 검증을 실시하였다.
또한, 통계적 검증에 따른 양적분석이 갖는 한계를 보완하기 위하여 실험집단 5명의 어머니들이 각 회기마다 기록한 저널 및 반구조화된 심층면담의 내용을 분석하였다. 분석 기준은 연구문제에 따라 종속변인들을 주제로 설정하고 각 주제에 따른 참여자들의 내용과 반응을 유목화 한 후 유형별로 사례를 추출하고 어머니들의 변화를 분석하였다.
본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, PSWS 부모교육 프로그램은 어머니의 양육태도를 전반적으로 증진시킨다. 즉, PSWS 부모교육 프로그램은 어머니의 민주적-자율적, 애정적-수용적 양육태도를 향상시키고 권위적-통제적, 적대적-거부적 양육태도는 저하시키는 등 어머니 양육태도의 모든 하위요인에 긍정적인 영향을 미친다.
둘째, PSWS 부모교육 프로그램은 어머니의 부모 효능감을 전반적으로 증진시킨다. 즉, 부모로서의 효능감, 부모로서의 불안감과 좌절감, 부모 역할에 대한 부모의 관심과 흥미 등 모든 하위요인에서 긍정적인 영향을 미친다.
셋째, PSWS 부모교육 프로그램은 어머니-유아 간 의사소통을 전반적으로 증진시킨다. 어머니의 인식에 의하면 어머니-유아 간 긍정적 의사소통에서 긍정적인 영향을 미치며, 유아의 인식에 의하면 긍정적 의사소통을 증진시키고 부정적 의사소통을 감소시키는 등 두 가지 하위요인 모두에서 긍정적인 영향을 미친다.
본 연구는 PSWS 부모교육 프로그램을 번안, 수정 및 보완해 실시하여 어머니의 양육태도, 부모 효능감, 어머니-유아 간의 의사소통에 미치는 영향을 알아보고자 한다.
이와 같은 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. PSWS 부모교육 프로그램이 어머니의 양육태도에 미치는 영향은 어떠한가?
2. PSWS 부모교육 프로그램이 어머니의 부모 효능감에 미치는 영향은 어떠한가?
3. PSWS 부모교육 프로그램이 어머니-유아 간 의사소통에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 G시에 소재한 S유치원 만 4?5세 학급의 어머니 36명과 그 자녀 36명이다. PSWS 부모교육 프로그램 실시를 공지하여 참여 신청한 어머니를 대상으로 실험집단 18명을 표집하고 나머지 어머니 중 18명을 통제집단으로 임의표집 하였다. 또한 양적분석의 한계를 보완하기 위한 저널쓰기 및 심층면담을 위해 실험집단 어머니 중 5명을 임의표집 하였다.
연구도구로는 심지은(2013)의 어머니 양육태도 평정척도, 신숙재(1997)의 부모 효능감 평정척도 및 심성경과 김나림(1997)의 ‘어머니-자녀 의사소통척도’를 사용하였다. 어머니-자녀 의사소통척도 유아용의 경우, 4점 Likert 방식의 척도의 이해를 돕기 위해 수정, 보완한 이미애(2007)의 면담지 형식의 도구를 사용하였다.
본 연구는 연구보조자 및 협력자 훈련, 프로그램 참가 희망자 모집 및 실험집단과 통제집단 표집, 사전검사, 실험처치, 사후검사, 심층면담의 순서로 총 14주에 걸쳐 진행되었다. 연구자가 협력자와 더불어 2014년 4월 21일?6월 5일까지 7주간 PSWS 부모교육 프로그램 실시하였다. 본 프로그램은 Bailey, Perkisn & Wilkins(1995)의 자녀양육기술 워크숍을 번안?수정?보완하여 사용한 것으로 시안 작성 후 유아교육 전문교수 2인과 교육경력 5년 이상인 현장교사 2인에게 내용타당도를 검증받았다. 또한 연구자와 함께 부모교육을 실시할 협력자인 S유치원의 원감과 함께 적용 가능성을 검토하였다. PSWS 부모교육 프로그램은 교육 내용으로는 다섯 가지 양육기술인 ‘격려’, ‘긍정적 지시’, ‘선택권 제안’, ‘자기 조절Ⅰ,Ⅱ’, ‘감정존중’으로 구성되었으며, 교육 방법으로는 ‘능력부여(empowerment)' 접근방법과 체계적인 학습방법을 기초로 낭독, 모델링, 브레인스토밍, 역할극, 토론, 가정실습 등을 중심으로 하는 워크숍 형태의 활동으로 구성되었다. 1회기의 교육시간은 2시간 정도 소요된다.
수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 실험집단과 통제집단 사전-사후 검사 결과의 평균과 표준편차를 산출하였고, 두 집단 간의 차이를 알아보기 위하여 점수 증가분에 대한 t 검증을 실시하였다.
또한, 통계적 검증에 따른 양적분석이 갖는 한계를 보완하기 위하여 실험집단 5명의 어머니들이 각 회기마다 기록한 저널 및 반구조화된 심층면담의 내용을 분석하였다. 분석 기준은 연구문제에 따라 종속변인들을 주제로 설정하고 각 주제에 따른 참여자들의 내용과 반응을 유목화 한 후 유형별로 사례를 추출하고 어머니들의 변화를 분석하였다.
본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, PSWS 부모교육 프로그램은 어머니의 양육태도를 전반적으로 증진시킨다. 즉, PSWS 부모교육 프로그램은 어머니의 민주적-자율적, 애정적-수용적 양육태도를 향상시키고 권위적-통제적, 적대적-거부적 양육태도는 저하시키는 등 어머니 양육태도의 모든 하위요인에 긍정적인 영향을 미친다.
둘째, PSWS 부모교육 프로그램은 어머니의 부모 효능감을 전반적으로 증진시킨다. 즉, 부모로서의 효능감, 부모로서의 불안감과 좌절감, 부모 역할에 대한 부모의 관심과 흥미 등 모든 하위요인에서 긍정적인 영향을 미친다.
셋째, PSWS 부모교육 프로그램은 어머니-유아 간 의사소통을 전반적으로 증진시킨다. 어머니의 인식에 의하면 어머니-유아 간 긍정적 의사소통에서 긍정적인 영향을 미치며, 유아의 인식에 의하면 긍정적 의사소통을 증진시키고 부정적 의사소통을 감소시키는 등 두 가지 하위요인 모두에서 긍정적인 영향을 미친다.
We improved the PSWS parent education program translated into Korean to study its effects on mothers’ parenting attitude, parenting efficacy, and mother-young child communication.
Specific research questions posed to address the objective of this study are as follows.
1. How does the PSWS parent edu...
We improved the PSWS parent education program translated into Korean to study its effects on mothers’ parenting attitude, parenting efficacy, and mother-young child communication.
Specific research questions posed to address the objective of this study are as follows.
1. How does the PSWS parent education program affect mothers’ parenting attitude?
2. How does the PSWS parent education program affect mothers’ parenting efficacy?
3. How does the PSWS parent education program affect mother-young child communication?
The subjects of this study were 36 mothers and their children who currently attend classes for 4 to 5-year-old in kindergartens in G city. The 36 mothers who applied for the PSWS program were grouped randomly into an experimental and a control group. Each group consisted of 18 mothers. Additionally, 5 mothers in the experimental group were randomly selected for additional ‘Journal writing’ and ‘In-depth interview’ to supplement the limitations of the quantitative analysis.
We employed the estimate-scale for mother’s parenting attitude developed by Shim, Ji En(2013), for parenting efficacy by Shin, Suk Jae(1997), and for mother-child communication by Kim, Narim and Shim, Seong Kyung(1997). In case of mother-child communication, we utilized a tool in the form of interview-paper further developed by Lee, Mi Ae(2007) to aid the understanding of the 4-step Likert point measure.
This study was carried out for total of 14 weeks during which we performed ‘research assistant & co-facilitator training’, ‘program participant recruitment’, ‘experiment & control group selection’, ‘pre-workshop survey’, ‘experiment,’ ‘post-workshop survey’, and ‘in-depth interview’ sequentially. The PSWS parent education program was carried out from April 21st to June 5th 2014. The program was improved version of the PSWS workshop proposed by Baily, Perkisn & Wilkins (1995) translated into Korean. Two current teachers with more than 5 years of experience verified the content of the program, and a vice director of S kindergarten, who participated in the program as a co-facilitator, examined the applicability of the program. The PSWS program consists of five parenting skills namely ‘Encouragement’, ‘Can Do’, ‘Choices’, Self-control I & II’, and ‘Respecting Feelings’. The PSWS education methods were based on ‘Empowerment approach’ and ‘Structured learning format’, and included activities focused on ‘Reading’, ‘Modeling’, ‘Brainstorming’, ‘Role play’, ‘Discussion’, and ‘Home practice’ in workshop format. Each education session last about two hours.
We analysed the PSWS data using the SPSS 18.0 program. Averages and standard deviations of the pre- and post-workshop data of the experimental group and the controlled group were obtained. In addition, ‘t-test’ was carried out to examine the difference between the two groups.
Furthermore, to supplement the limitations of quantitative statistical analysis, we analysed the ‘Journal writing’, and half-structured ‘In-depth interview’ recorded by 5 mothers in the experimental group in each program session. The analysis started by setting dependent variables as topics according to the research questions. After categorizing the content and the reaction of the participants on each topic, we extracted examples of each case and analysed the changes in the mothers.
The results obtained in this study are as follows.
First, PSWS parent education program promotes mothers’ parenting as a whole. In other words, PSWS parent education program improves mothers’ ‘democratic?autonomic’ and ‘affectionate?receptive’ parenting attitude, while it reduces ‘authoritarian?controlling’ and ‘hostile?rejective’ parenting attitudes. It has a positive impact on all sub-factors of parenting attitude.
Second, PSWS parent education program promotes mothers’ parental efficacy as a whole. That is, it has a positive impact on all sub-factors such the efficacy as a parent, parent’s anxiety and frustration, and the parental roles.
Third, PSWS parent education program promotes mother-young child inter-communication. Mothers perceive that PSWS parent education program promotes positive communication between mothers and young children, while young children recognize that PSWS parent education program impacts positively both positive and negative communication.
We improved the PSWS parent education program translated into Korean to study its effects on mothers’ parenting attitude, parenting efficacy, and mother-young child communication.
Specific research questions posed to address the objective of this study are as follows.
1. How does the PSWS parent education program affect mothers’ parenting attitude?
2. How does the PSWS parent education program affect mothers’ parenting efficacy?
3. How does the PSWS parent education program affect mother-young child communication?
The subjects of this study were 36 mothers and their children who currently attend classes for 4 to 5-year-old in kindergartens in G city. The 36 mothers who applied for the PSWS program were grouped randomly into an experimental and a control group. Each group consisted of 18 mothers. Additionally, 5 mothers in the experimental group were randomly selected for additional ‘Journal writing’ and ‘In-depth interview’ to supplement the limitations of the quantitative analysis.
We employed the estimate-scale for mother’s parenting attitude developed by Shim, Ji En(2013), for parenting efficacy by Shin, Suk Jae(1997), and for mother-child communication by Kim, Narim and Shim, Seong Kyung(1997). In case of mother-child communication, we utilized a tool in the form of interview-paper further developed by Lee, Mi Ae(2007) to aid the understanding of the 4-step Likert point measure.
This study was carried out for total of 14 weeks during which we performed ‘research assistant & co-facilitator training’, ‘program participant recruitment’, ‘experiment & control group selection’, ‘pre-workshop survey’, ‘experiment,’ ‘post-workshop survey’, and ‘in-depth interview’ sequentially. The PSWS parent education program was carried out from April 21st to June 5th 2014. The program was improved version of the PSWS workshop proposed by Baily, Perkisn & Wilkins (1995) translated into Korean. Two current teachers with more than 5 years of experience verified the content of the program, and a vice director of S kindergarten, who participated in the program as a co-facilitator, examined the applicability of the program. The PSWS program consists of five parenting skills namely ‘Encouragement’, ‘Can Do’, ‘Choices’, Self-control I & II’, and ‘Respecting Feelings’. The PSWS education methods were based on ‘Empowerment approach’ and ‘Structured learning format’, and included activities focused on ‘Reading’, ‘Modeling’, ‘Brainstorming’, ‘Role play’, ‘Discussion’, and ‘Home practice’ in workshop format. Each education session last about two hours.
We analysed the PSWS data using the SPSS 18.0 program. Averages and standard deviations of the pre- and post-workshop data of the experimental group and the controlled group were obtained. In addition, ‘t-test’ was carried out to examine the difference between the two groups.
Furthermore, to supplement the limitations of quantitative statistical analysis, we analysed the ‘Journal writing’, and half-structured ‘In-depth interview’ recorded by 5 mothers in the experimental group in each program session. The analysis started by setting dependent variables as topics according to the research questions. After categorizing the content and the reaction of the participants on each topic, we extracted examples of each case and analysed the changes in the mothers.
The results obtained in this study are as follows.
First, PSWS parent education program promotes mothers’ parenting as a whole. In other words, PSWS parent education program improves mothers’ ‘democratic?autonomic’ and ‘affectionate?receptive’ parenting attitude, while it reduces ‘authoritarian?controlling’ and ‘hostile?rejective’ parenting attitudes. It has a positive impact on all sub-factors of parenting attitude.
Second, PSWS parent education program promotes mothers’ parental efficacy as a whole. That is, it has a positive impact on all sub-factors such the efficacy as a parent, parent’s anxiety and frustration, and the parental roles.
Third, PSWS parent education program promotes mother-young child inter-communication. Mothers perceive that PSWS parent education program promotes positive communication between mothers and young children, while young children recognize that PSWS parent education program impacts positively both positive and negative communication.
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