[학위논문]평생교육기관 최고경영자의 가치경쟁리더십이 조직효과성에 미치는 영향 : 팔로워십 매개효과를 중심으로 A Study on the Effect of Competing Values Leadership by Lifelong Educational Institution's CEO on Organizational Effectiveness원문보기
이 연구는 큰 틀에서 평생교육을 수행하고 있는 기관과 시설의 종사자가 인식하고 있는 최고경영자의 리더십이 조직효과성에 어느 정도 영향을 미치고 있는지를 실증적으로 분석하는 양적 연구이다. 아울러 조직효과성을 극대화시키는데 있어 팔로워십을 매개변수로 설정하여 경로분석을 통해 그 효과를 검증하고자 한다. 따라서 독립변수인 가치경쟁리더십의 유형을 비전제시가, ...
이 연구는 큰 틀에서 평생교육을 수행하고 있는 기관과 시설의 종사자가 인식하고 있는 최고경영자의 리더십이 조직효과성에 어느 정도 영향을 미치고 있는지를 실증적으로 분석하는 양적 연구이다. 아울러 조직효과성을 극대화시키는데 있어 팔로워십을 매개변수로 설정하여 경로분석을 통해 그 효과를 검증하고자 한다. 따라서 독립변수인 가치경쟁리더십의 유형을 비전제시가, 동기부여가, 목표달성가, 분석가형 리더십으로 설정하여 평생교육기관 최고경영자의 가치경쟁리더십이 팔로워십 특성(사고성향, 행동성향)을 매개로 조직효과성에 미치는 영향력을 경로분석을 통해 확인하였다. 이러한 분석결과를 바탕으로 평생교육기관이 궁극적으로 추구하고 있는 조직효과성의 활성화 방안을 모색하는데 연구의 목적을 두고 있다.
이 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 평생교육기관 종사자가 인식한 최고경영자의 가치경쟁리더십(비전제시가, 동기부여가, 목표달성가, 분석가) 중 어느 요인이 팔로워십에 영향을 미치는가?
둘째, 평생교육기관 종사자가 인식한 최고경영자의 가치경쟁리더십(비전제시가, 동기부여가, 목표달성가, 분석가) 중 어느 요인이 조직효과성에 영향을 미치는가?
셋째, 팔로워십 특성(사고성향, 행동성향) 중 어느 요인이 조직효과성에 영향을 미치는가?
넷째, 평생교육기관 종사자가 인식한 최고경영자의 가치경쟁리더십이 팔로워십을 매개로 조직효과성에 영향을 미치는가?
주요 분석결과를 살펴보면 다음과 같다.
첫째, 평생교육기관 종사자가 인식한 최고경영자의 가치경쟁리더십(비전제시가, 동기부여가, 목표달성가, 분석가)중 팔로워십의 사고성향과 행동성향에 영향을 미친 요인은 비전제시가 리더십과 동기부여가 리더십으로 나타났다.
둘째, 평생교육기관 종사자가 인식한 최고경영자의 가치경쟁리더십(비전제시가, 동기부여가, 목표달성가, 분석가)중 직무만족에 영향을 미친 요인은 비전제시가 리더십, 동기부여가 리더십, 분석가 리더십이며, 조직몰입에는 분석가 리더십만이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 조직효과성 또한 비전제시가 리더십, 동기부여가 리더십, 분석가 리더십으로 정적인 영향을 미치지만 목표달성가 리더십은 영향을 미치지 않았다.
셋째, 팔로워십(사고성향, 행동성향)중 직무만족과 조직몰입 등 조직효과성에 모두 영향을 미친 요인은 행동성향으로 나타났다.
넷째, 평생교육기관 종사자가 인식한 최고경영자의 가치경쟁리더십이 팔로워십을 매개로 조직효과성에 영향을 미치는 것으로 확인 되었다. 즉 비전제시가 리더십과 동기부여가 리더십은 팔로워십 특성 중 행동성향을 매개로 조직효과성(직무만족과 조직몰입)에 직?간접적 영향을 모두 미치는 것으로 확인되었다. 이와는 달리, 분석가 리더십과 행동성향의 팔로워십은 조직효과성 중 조직몰입에 직접적인 영향을 그리고 비전제시가 리더십과 동기부여가 리더십은 간접적인 영향만을 미치는 것으로 나타났다.
이 연구결과를 바탕으로 평생교육기관 조직효과성에 대한 몇 가지 제언을 제시하면 다음과 같다.
첫째 가치경쟁리더십이론에 근거하여 평생교육기관에서 비전제시가, 동기부여가, 분석가형 리더십도 중요하지만, 평생교육 활성화를 위해 목표달성가형 리더십 또한 요구됨을 알 수 있다. 부연하면, 평생교육기관 최고경영자는 정확한 목표와 계획을 세우고 조직효과성을 극대화시킬 수 있는 효율적인 방안을 연구할 필요가 있음을 의미한다.
둘째 수동적이고 의존적인 성향을 가진 팔로워들에게 비판적인 사고를 수용할 수 있는 개방적인 조직분위기조성과 능동적인 참여를 이끌어 낼 수 있는 여건과 프로그램이 시급히 요구됨과 동시에 필요하다.
셋째 일 중심의 분석가형 리더십이 조직몰입에 영향을 미치고 있다는 연구결과에 기초해서 볼 때, 리더는 조직의 팔로워들이 좀 더 유연한 조직 환경 속에서 업무 즐기면서 수행할 수 있도록 근무환경을 조성하는 것이 절실히 요구된다.
넷째 평생교육기관이 양적인 확대를 넘어 질적으로 성장할 수 있도록 평생교육기관에 대한 정부의 재정적 지원이 요구되며 나아가 지속적인 질 관리를 위해 평생교육기관 종사자들을 대상으로 한 체계적인 보수교육이 확대될 필요가 있다.
마지막으로 시대적 요청인 평생교육이 꽃을 피우기 위해서는 시장논리에 입각한 무분별한 경쟁을 부축이기보다는 산재한 평생교육기관들을 통합하여 지속적으로 관리할 수 있는 안정 지향적 통합기구의 발족이 요청된다.
이 연구는 큰 틀에서 평생교육을 수행하고 있는 기관과 시설의 종사자가 인식하고 있는 최고경영자의 리더십이 조직효과성에 어느 정도 영향을 미치고 있는지를 실증적으로 분석하는 양적 연구이다. 아울러 조직효과성을 극대화시키는데 있어 팔로워십을 매개변수로 설정하여 경로분석을 통해 그 효과를 검증하고자 한다. 따라서 독립변수인 가치경쟁리더십의 유형을 비전제시가, 동기부여가, 목표달성가, 분석가형 리더십으로 설정하여 평생교육기관 최고경영자의 가치경쟁리더십이 팔로워십 특성(사고성향, 행동성향)을 매개로 조직효과성에 미치는 영향력을 경로분석을 통해 확인하였다. 이러한 분석결과를 바탕으로 평생교육기관이 궁극적으로 추구하고 있는 조직효과성의 활성화 방안을 모색하는데 연구의 목적을 두고 있다.
이 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 평생교육기관 종사자가 인식한 최고경영자의 가치경쟁리더십(비전제시가, 동기부여가, 목표달성가, 분석가) 중 어느 요인이 팔로워십에 영향을 미치는가?
둘째, 평생교육기관 종사자가 인식한 최고경영자의 가치경쟁리더십(비전제시가, 동기부여가, 목표달성가, 분석가) 중 어느 요인이 조직효과성에 영향을 미치는가?
셋째, 팔로워십 특성(사고성향, 행동성향) 중 어느 요인이 조직효과성에 영향을 미치는가?
넷째, 평생교육기관 종사자가 인식한 최고경영자의 가치경쟁리더십이 팔로워십을 매개로 조직효과성에 영향을 미치는가?
주요 분석결과를 살펴보면 다음과 같다.
첫째, 평생교육기관 종사자가 인식한 최고경영자의 가치경쟁리더십(비전제시가, 동기부여가, 목표달성가, 분석가)중 팔로워십의 사고성향과 행동성향에 영향을 미친 요인은 비전제시가 리더십과 동기부여가 리더십으로 나타났다.
둘째, 평생교육기관 종사자가 인식한 최고경영자의 가치경쟁리더십(비전제시가, 동기부여가, 목표달성가, 분석가)중 직무만족에 영향을 미친 요인은 비전제시가 리더십, 동기부여가 리더십, 분석가 리더십이며, 조직몰입에는 분석가 리더십만이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 조직효과성 또한 비전제시가 리더십, 동기부여가 리더십, 분석가 리더십으로 정적인 영향을 미치지만 목표달성가 리더십은 영향을 미치지 않았다.
셋째, 팔로워십(사고성향, 행동성향)중 직무만족과 조직몰입 등 조직효과성에 모두 영향을 미친 요인은 행동성향으로 나타났다.
넷째, 평생교육기관 종사자가 인식한 최고경영자의 가치경쟁리더십이 팔로워십을 매개로 조직효과성에 영향을 미치는 것으로 확인 되었다. 즉 비전제시가 리더십과 동기부여가 리더십은 팔로워십 특성 중 행동성향을 매개로 조직효과성(직무만족과 조직몰입)에 직?간접적 영향을 모두 미치는 것으로 확인되었다. 이와는 달리, 분석가 리더십과 행동성향의 팔로워십은 조직효과성 중 조직몰입에 직접적인 영향을 그리고 비전제시가 리더십과 동기부여가 리더십은 간접적인 영향만을 미치는 것으로 나타났다.
이 연구결과를 바탕으로 평생교육기관 조직효과성에 대한 몇 가지 제언을 제시하면 다음과 같다.
첫째 가치경쟁리더십이론에 근거하여 평생교육기관에서 비전제시가, 동기부여가, 분석가형 리더십도 중요하지만, 평생교육 활성화를 위해 목표달성가형 리더십 또한 요구됨을 알 수 있다. 부연하면, 평생교육기관 최고경영자는 정확한 목표와 계획을 세우고 조직효과성을 극대화시킬 수 있는 효율적인 방안을 연구할 필요가 있음을 의미한다.
둘째 수동적이고 의존적인 성향을 가진 팔로워들에게 비판적인 사고를 수용할 수 있는 개방적인 조직분위기조성과 능동적인 참여를 이끌어 낼 수 있는 여건과 프로그램이 시급히 요구됨과 동시에 필요하다.
셋째 일 중심의 분석가형 리더십이 조직몰입에 영향을 미치고 있다는 연구결과에 기초해서 볼 때, 리더는 조직의 팔로워들이 좀 더 유연한 조직 환경 속에서 업무 즐기면서 수행할 수 있도록 근무환경을 조성하는 것이 절실히 요구된다.
넷째 평생교육기관이 양적인 확대를 넘어 질적으로 성장할 수 있도록 평생교육기관에 대한 정부의 재정적 지원이 요구되며 나아가 지속적인 질 관리를 위해 평생교육기관 종사자들을 대상으로 한 체계적인 보수교육이 확대될 필요가 있다.
마지막으로 시대적 요청인 평생교육이 꽃을 피우기 위해서는 시장논리에 입각한 무분별한 경쟁을 부축이기보다는 산재한 평생교육기관들을 통합하여 지속적으로 관리할 수 있는 안정 지향적 통합기구의 발족이 요청된다.
The present paper deals with a quantitative study by making an empirical analysis to determine how much influence CEO's leadership may have on the organizational effectiveness, as perceived by employees of the organizations and institutions which give lifelong education in a broad sense. The aim of ...
The present paper deals with a quantitative study by making an empirical analysis to determine how much influence CEO's leadership may have on the organizational effectiveness, as perceived by employees of the organizations and institutions which give lifelong education in a broad sense. The aim of this paper is thus to verify such influence through the path analysis by setting down followership as an intervening variable for maximizing the organizational effectiveness. For this aim, the style of competing values leadership as an independent variable was categorized into leadership of vision provider, of motivator, of goal achiever and of analyzer. It was confirmed from the path analysis that the competing values leadership of lifelong educational institution's CEO may affect organizational effectiveness by means of such parameter as followership characteristics (disposition in thinking and deed). Consequently, the ultimate objective of the present study is to find out ways, based on the analysis, to activate organizational effectiveness which is sought for by lifelong educational institutions eventually.
The tasks set forth for this study, therefore, shall be as follows:
First, which factor(s) of CEO's competing values leadership (as vision provider, motivator, goal achiever and analyzer) perceived by employees of lifelong educational institutions shall exercise influence upon followership?
Second, which factor(s) of CEO's competing values leadership (as vision provider, motivator, goal achiever and analyzer) perceived by employees of lifelong educational institutions shall exercise influence upon organizational effectiveness?
Third, which of followership factors (disposition in thinking and deed) shall exercise influence upon organizational effectiveness?
Fourth, would CEO's competing values leadership as perceived by employees of lifelong educational institutions have influence upon organizational effectiveness by means of such parameter as followership?
Major outcomes of the analysis could be summed up as follows:
First, the leadership and motivation of a vision provider turned out to affect the disposition in thinking and deed of followership above all the factors of CEO's competing values leadership (vision provider, motivator, goal achiever and analyzer) as perceived by employees of lifelong educational institutions.
Second, the leadership of vision provider, motivator and analyzer was found to be a factor affecting job satisfaction above all the factors of CEO's competing values leadership (vision provider, motivator, goal achiever and analyzer) as perceived by employees of lifelong educational institutions. Whereas, the leadership of analyzer only appeared to exert influence upon organizational commitment. Besides, the leadership of vision provider, motivator and analyzer was found to have positive influence upon organizational effectiveness although the leadership of goal achiever wasn't.
Third, the disposition in deed proved to be a factor exercising influence upon all the factors of organizational effectiveness like job satisfaction and organizational commitment out of followership (disposition in thinking and deed).
Fourth, the analysis confirmed that the competing values leadership of CEO as perceived by employees of lifelong educational institutions exerted impact upon organizational effectiveness by means of followership, That is, it was made clear from the analysis that the leadership of both vision provider and motivator had direct and indirect impact upon the organizational effectiveness (job satisfaction and organizational commitment) by means of the disposition in deed as a followership character. In contrast, however, it became clear that the leadership of analyzer and followership of disposition in deed exercised direct impact upon organizational commitment out of organizational effectiveness but the leadership of vision provider and motivator had only indirect impact upon it.
Based on the outcomes of this study, following suggestions could be made:
First, even though the leadership style of vision provider, motivator and analyzer is deemed important according to the theory of competing values leadership, it is also required of the leadership style as goal achiever in order to activate lifelong education. This would mean that a CEO of lifelong educational organizations is anticipated to set up precise objectives and plans for the institution and to find effective ways to maximize organizational effectiveness.
Second, it is also urgently needed to attract active participation of followers who are inclined to become positive and dependent by creating open-minded conditions and programs in which critical way of thinking is always welcomed.
Third, judging from the results of the study that the work-oriented leadership style of analyzer has influence upon organizational commitment, it seems badly requested for a leader to create working environment in which followers can enjoy working in more flexible organizational environment.
Fourth, the government is requested to provide financial supports for lifelong educational institutions to make them able to grow not only quantitatively but also qualitatively and to expand chances of systematic reeducation for employees of lifelong educational institutions with a view to sustaining quality control for them.
Finally, in order to climb to the summit of lifelong education which is the spirit of the times, it is requested to launch a stability-oriented organization by combining loosely scattered lifelong educational institutions in an effort to avoid careless competition just by the logic of market approach.
The present paper deals with a quantitative study by making an empirical analysis to determine how much influence CEO's leadership may have on the organizational effectiveness, as perceived by employees of the organizations and institutions which give lifelong education in a broad sense. The aim of this paper is thus to verify such influence through the path analysis by setting down followership as an intervening variable for maximizing the organizational effectiveness. For this aim, the style of competing values leadership as an independent variable was categorized into leadership of vision provider, of motivator, of goal achiever and of analyzer. It was confirmed from the path analysis that the competing values leadership of lifelong educational institution's CEO may affect organizational effectiveness by means of such parameter as followership characteristics (disposition in thinking and deed). Consequently, the ultimate objective of the present study is to find out ways, based on the analysis, to activate organizational effectiveness which is sought for by lifelong educational institutions eventually.
The tasks set forth for this study, therefore, shall be as follows:
First, which factor(s) of CEO's competing values leadership (as vision provider, motivator, goal achiever and analyzer) perceived by employees of lifelong educational institutions shall exercise influence upon followership?
Second, which factor(s) of CEO's competing values leadership (as vision provider, motivator, goal achiever and analyzer) perceived by employees of lifelong educational institutions shall exercise influence upon organizational effectiveness?
Third, which of followership factors (disposition in thinking and deed) shall exercise influence upon organizational effectiveness?
Fourth, would CEO's competing values leadership as perceived by employees of lifelong educational institutions have influence upon organizational effectiveness by means of such parameter as followership?
Major outcomes of the analysis could be summed up as follows:
First, the leadership and motivation of a vision provider turned out to affect the disposition in thinking and deed of followership above all the factors of CEO's competing values leadership (vision provider, motivator, goal achiever and analyzer) as perceived by employees of lifelong educational institutions.
Second, the leadership of vision provider, motivator and analyzer was found to be a factor affecting job satisfaction above all the factors of CEO's competing values leadership (vision provider, motivator, goal achiever and analyzer) as perceived by employees of lifelong educational institutions. Whereas, the leadership of analyzer only appeared to exert influence upon organizational commitment. Besides, the leadership of vision provider, motivator and analyzer was found to have positive influence upon organizational effectiveness although the leadership of goal achiever wasn't.
Third, the disposition in deed proved to be a factor exercising influence upon all the factors of organizational effectiveness like job satisfaction and organizational commitment out of followership (disposition in thinking and deed).
Fourth, the analysis confirmed that the competing values leadership of CEO as perceived by employees of lifelong educational institutions exerted impact upon organizational effectiveness by means of followership, That is, it was made clear from the analysis that the leadership of both vision provider and motivator had direct and indirect impact upon the organizational effectiveness (job satisfaction and organizational commitment) by means of the disposition in deed as a followership character. In contrast, however, it became clear that the leadership of analyzer and followership of disposition in deed exercised direct impact upon organizational commitment out of organizational effectiveness but the leadership of vision provider and motivator had only indirect impact upon it.
Based on the outcomes of this study, following suggestions could be made:
First, even though the leadership style of vision provider, motivator and analyzer is deemed important according to the theory of competing values leadership, it is also required of the leadership style as goal achiever in order to activate lifelong education. This would mean that a CEO of lifelong educational organizations is anticipated to set up precise objectives and plans for the institution and to find effective ways to maximize organizational effectiveness.
Second, it is also urgently needed to attract active participation of followers who are inclined to become positive and dependent by creating open-minded conditions and programs in which critical way of thinking is always welcomed.
Third, judging from the results of the study that the work-oriented leadership style of analyzer has influence upon organizational commitment, it seems badly requested for a leader to create working environment in which followers can enjoy working in more flexible organizational environment.
Fourth, the government is requested to provide financial supports for lifelong educational institutions to make them able to grow not only quantitatively but also qualitatively and to expand chances of systematic reeducation for employees of lifelong educational institutions with a view to sustaining quality control for them.
Finally, in order to climb to the summit of lifelong education which is the spirit of the times, it is requested to launch a stability-oriented organization by combining loosely scattered lifelong educational institutions in an effort to avoid careless competition just by the logic of market approach.
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