오늘날 현대사회는 빠르게 성장하면서 기술의 발달과 더불어 다양하고 많은 제품들이 출시되고 있고, 단순하고 획일적인 형태에서 복잡하고 다양한 형태로 변화하는 소비자의 욕구나 기호를 충족시켜줄 수 있을 만큼의 제품들이 출시되면서, 무조건 대기업의 제품만을 선호하는 것이 아니라 좀 더 전문화된 브랜드를 선호하는 구조로 바뀌고 있다. 단순히 제품을 생산하고 판매하는 것만을 위주로 하던 시대에서 마케팅 전략이 절실히 요구되는 시대로 변화하였다. 본 연구는 기업이미지와 브랜드 이미지가 소비자의 구매행동에 미치는 영향에 관한 연구를 하여 향후 기업과 브랜드의 이미지의 방향과 마케터들이 이를 개선하고 활용하여 소비자의 ...
오늘날 현대사회는 빠르게 성장하면서 기술의 발달과 더불어 다양하고 많은 제품들이 출시되고 있고, 단순하고 획일적인 형태에서 복잡하고 다양한 형태로 변화하는 소비자의 욕구나 기호를 충족시켜줄 수 있을 만큼의 제품들이 출시되면서, 무조건 대기업의 제품만을 선호하는 것이 아니라 좀 더 전문화된 브랜드를 선호하는 구조로 바뀌고 있다. 단순히 제품을 생산하고 판매하는 것만을 위주로 하던 시대에서 마케팅 전략이 절실히 요구되는 시대로 변화하였다. 본 연구는 기업이미지와 브랜드 이미지가 소비자의 구매행동에 미치는 영향에 관한 연구를 하여 향후 기업과 브랜드의 이미지의 방향과 마케터들이 이를 개선하고 활용하여 소비자의 구매의도를 높이기 위해 마케팅 전략수립에 유용한 방향을 제시할 수 있도록 연구 목적을 두고 있다. 이 연구를 위하여 국내 4개의 자동차의 기업과 브랜드 이미지가 구매의도에 미치는 영향에 대해 살펴보았고, 각각의 이미지 중 어느 요인이 구매의도에 더 유의한 영향을 미치는지에 알아보았다. 본 연구의 결과를 살펴보면, 첫째, 기업이미지의 기업행동(연구개발, 기술지향, 애프터서비스, 신뢰)과 기업공헌(환경보호, 국가와 사회에 공헌)요인이 소비자의 구매행동에 유의한 영향을 준다고 나타났다. 둘째, 브랜드 이미지의 품질(안전감, 소음, 스타일, 성능)과 비용(가격, 경제성)요인이 소비자의 구매행동에 유의한 영향을 준다고 나타났다. 다양한 기업과 브랜드가 공존하는 시장안에서 소비자에게 기업과 브랜드를 인지시키기 위해서는 단순히 전통, 기술력보다는 경쟁 기업과 그 기업의 브랜드와 차별화 할 수 있는 것이 필요하다. 연구 결과와 같이 유의한 영향을 주는 요인을 강화시키거나, 그렇지 않은 부분을 보안하여 소비자에게 긍정적인 이미지를 심어주는 것이 필요하다.
오늘날 현대사회는 빠르게 성장하면서 기술의 발달과 더불어 다양하고 많은 제품들이 출시되고 있고, 단순하고 획일적인 형태에서 복잡하고 다양한 형태로 변화하는 소비자의 욕구나 기호를 충족시켜줄 수 있을 만큼의 제품들이 출시되면서, 무조건 대기업의 제품만을 선호하는 것이 아니라 좀 더 전문화된 브랜드를 선호하는 구조로 바뀌고 있다. 단순히 제품을 생산하고 판매하는 것만을 위주로 하던 시대에서 마케팅 전략이 절실히 요구되는 시대로 변화하였다. 본 연구는 기업이미지와 브랜드 이미지가 소비자의 구매행동에 미치는 영향에 관한 연구를 하여 향후 기업과 브랜드의 이미지의 방향과 마케터들이 이를 개선하고 활용하여 소비자의 구매의도를 높이기 위해 마케팅 전략수립에 유용한 방향을 제시할 수 있도록 연구 목적을 두고 있다. 이 연구를 위하여 국내 4개의 자동차의 기업과 브랜드 이미지가 구매의도에 미치는 영향에 대해 살펴보았고, 각각의 이미지 중 어느 요인이 구매의도에 더 유의한 영향을 미치는지에 알아보았다. 본 연구의 결과를 살펴보면, 첫째, 기업이미지의 기업행동(연구개발, 기술지향, 애프터서비스, 신뢰)과 기업공헌(환경보호, 국가와 사회에 공헌)요인이 소비자의 구매행동에 유의한 영향을 준다고 나타났다. 둘째, 브랜드 이미지의 품질(안전감, 소음, 스타일, 성능)과 비용(가격, 경제성)요인이 소비자의 구매행동에 유의한 영향을 준다고 나타났다. 다양한 기업과 브랜드가 공존하는 시장안에서 소비자에게 기업과 브랜드를 인지시키기 위해서는 단순히 전통, 기술력보다는 경쟁 기업과 그 기업의 브랜드와 차별화 할 수 있는 것이 필요하다. 연구 결과와 같이 유의한 영향을 주는 요인을 강화시키거나, 그렇지 않은 부분을 보안하여 소비자에게 긍정적인 이미지를 심어주는 것이 필요하다.
As the modern society grows rapidly and technology develops, many different kinds of products are coming into the market. As many products as meet consumers’ desire and tastes changing from simple and standardized types to complicated and various types come into the market, they do not prefer large ...
As the modern society grows rapidly and technology develops, many different kinds of products are coming into the market. As many products as meet consumers’ desire and tastes changing from simple and standardized types to complicated and various types come into the market, they do not prefer large companies’ products unconditionally but a little more specialized brands. As a result, the time when marketing strategies are desperately needed has come since the time when it was important to simply produce and sell products was gone. This thesis is intended to study the effect of business and brand images on consumers’ buying behaviors, to help marketers improve future direction of business and brand images, and present directions useful to establish marketing strategies in order to enhance consumers’ purchasing intention. For this purpose, this research studied the effect of four major domestic automobile makers’ business and brand images on purchasing intention and tried to find which factor of images is more influential to purchasing intention. The results have revealed: First, business behavior (research & development, technological orientation, after-service, and confidence) and social contribution (environmental preservation, contribution to the country and society) factor have significant influence on consumers’ buying behaviors. Second, quality (safety, noise, style, and performance) and cost (price and economic feasibility) factor have significant influence on consumers’ buying behaviors. To make consumers recognize the company and its brands in the market where various businesses and brands coexist, needed is differentiating brands from market competitors, rather than simply insisting tradition or technical skills. As the results of the study have shown, it is important to enhance significant factors or inculcate good images in consumers by making up for insignificant factors.
As the modern society grows rapidly and technology develops, many different kinds of products are coming into the market. As many products as meet consumers’ desire and tastes changing from simple and standardized types to complicated and various types come into the market, they do not prefer large companies’ products unconditionally but a little more specialized brands. As a result, the time when marketing strategies are desperately needed has come since the time when it was important to simply produce and sell products was gone. This thesis is intended to study the effect of business and brand images on consumers’ buying behaviors, to help marketers improve future direction of business and brand images, and present directions useful to establish marketing strategies in order to enhance consumers’ purchasing intention. For this purpose, this research studied the effect of four major domestic automobile makers’ business and brand images on purchasing intention and tried to find which factor of images is more influential to purchasing intention. The results have revealed: First, business behavior (research & development, technological orientation, after-service, and confidence) and social contribution (environmental preservation, contribution to the country and society) factor have significant influence on consumers’ buying behaviors. Second, quality (safety, noise, style, and performance) and cost (price and economic feasibility) factor have significant influence on consumers’ buying behaviors. To make consumers recognize the company and its brands in the market where various businesses and brands coexist, needed is differentiating brands from market competitors, rather than simply insisting tradition or technical skills. As the results of the study have shown, it is important to enhance significant factors or inculcate good images in consumers by making up for insignificant factors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.