정상적 노화와 치매의 중간 단계에 존재하는 경도인지장애(Mild Cognitive Impairment, MCI)의 경우 정상 노인에 비해 치매로 전이되는 확률이 훨씬 높기 때문에, 치매로 진행되는 것을 예방하는 차원에서의 이 집단에 대한 조기 발견과 치료가 매우 중요하다. MCI는 기억장애 혹은 관련 인지장애 저하를 주 특징으로 하며, 인지 및 언어활동을 위해 요구되는 주의력의 저하와 어휘사전의 접근성 저하로 인해 낱말 찾기 결함을 보이기도 한다. 그러나 MCI에게서 주의력 수준과 언어능력, 그리고 이 두 가지 능력 간의 관계에 대해서는 진행된 연구가 미비한 실정이다. 따라서 본 연구는 다양한 수준의 주의력 과제와 언어과제를 통해 두 집단의 능력을 비교해봄으로써 MCI의 조기 감별을 위한 과제로서 적용 가능한 언어과제를 알아보았다. 또한 언어과제 수행에 영향을 미치는 주의력 과제의 유형과 평가 방법에 대한 정보를 알아보았다.
본 연구는 정상 노인 30명과 MCI 33명을 대상으로 하였다. ...
정상적 노화와 치매의 중간 단계에 존재하는 경도인지장애(Mild Cognitive Impairment, MCI)의 경우 정상 노인에 비해 치매로 전이되는 확률이 훨씬 높기 때문에, 치매로 진행되는 것을 예방하는 차원에서의 이 집단에 대한 조기 발견과 치료가 매우 중요하다. MCI는 기억장애 혹은 관련 인지장애 저하를 주 특징으로 하며, 인지 및 언어활동을 위해 요구되는 주의력의 저하와 어휘사전의 접근성 저하로 인해 낱말 찾기 결함을 보이기도 한다. 그러나 MCI에게서 주의력 수준과 언어능력, 그리고 이 두 가지 능력 간의 관계에 대해서는 진행된 연구가 미비한 실정이다. 따라서 본 연구는 다양한 수준의 주의력 과제와 언어과제를 통해 두 집단의 능력을 비교해봄으로써 MCI의 조기 감별을 위한 과제로서 적용 가능한 언어과제를 알아보았다. 또한 언어과제 수행에 영향을 미치는 주의력 과제의 유형과 평가 방법에 대한 정보를 알아보았다.
본 연구는 정상 노인 30명과 MCI 33명을 대상으로 하였다. 단축형 노인우울척도, 한국판 몬트리올 인지평가, Bathel-ADL, 신경학적, 정신적 질병에 대한 Christensen의 설문지를 기준으로 두 집단을 구분하였다. 언어 과제는 대면이름대기(예: 한국판 보스톤 이름대기 검사의 단축형)와 생성이름대기(예: 의미유창성-동물, 음소유창성-/ㄱ/, /ㅇ/, /ㅅ/) 과제를 실시하였다. 주의력 과제는 지속적(예: 글자 지우기)․선택적(예: 정해진 소리에 반응하기)․분리적(예: 지속적․선택적 주의력 과제 동시에 실시하기) 주의력 과제를 실시하였다. 대면이름대기 과제는 4점 척도로 점수화하였고, 생성이름대기는 1분간 산출한 낱말의 수를 산정하였다. 지속적․분리적 주의력 과제는 총점, 수행시간과 오류수를 각각 분석하였고, 선택적 주의력 과제는 일정한 수행시간이 정해져 있기 때문에 총점과 오류수 만을 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 정상 노인 집단이 MCI 집단에 비해 지속적․분리적 주의력 과제의 총점에서 유의하게 높았고, 수행시간 및 오류수에서 유의하게 낮았다. 둘째, 대면․생성이름대기 능력은 정상 노인 집단이 MCI 집단보다 유의하게 높은 수행력을 보였다. 셋째, 두 집단 모두 교육수준이 지속적 주의력의 수행시간, 음소유창성, 대면이름대기 수행력과 상관성이 있었으며, 연령 또한 대면이름대기 수행력과 상관성이 있었다. 넷째, 두 집단 모두 K-MoCA 점수가 대면․생성이름대기 수행력과 상관성이 있었으며, 지속적 주의력의 수행시간이 길어질수록 대면․생성이름대기 수행력이 낮아졌다. 이러한 결과는 노인을 대상으로 한 언어검사에서 연령과 교육수준은 반드시 고려되고 통제되어야 할 변인임을 보여준다. 또한, 대면․생성이름대기 과제가 두 집단 변별을 위해 적용할 수 있는 과제임을 확인하였으며, 이름대기 능력은 인지적 퇴행을 가장 빨리 예측해주는 중요 인자라는 것을 알 수 있다.
본 연구는 성별과 교육수준에 대한 동등성이 확보된 샘플링을 실시하지 못하였다. 성별과 교육수준은 이름대기 능력에 영향을 미치는 중요한 요인 중 하나로서, 향후 이를 고려한 연구가 이루어져야 할 것이다. 또한, 주의력 과제 수행 시, 피험자들의 반응시간을 산정하는 데 있어 오류수와 오류반응으로 인해 반응시간이 지연된 차원을 고려하지 못하였다. 최근 탐지속도와 반응시간, 오류수 등을 통합적으로 고려하여 전반적인 수행을 수량화하는 산술식을 제시하기도 한다. 따라서 향후 이러한 단점을 보완하여 좀 더 정밀한 반응시간의 측정이 이루어져야 할 것이다.
정상적 노화와 치매의 중간 단계에 존재하는 경도인지장애(Mild Cognitive Impairment, MCI)의 경우 정상 노인에 비해 치매로 전이되는 확률이 훨씬 높기 때문에, 치매로 진행되는 것을 예방하는 차원에서의 이 집단에 대한 조기 발견과 치료가 매우 중요하다. MCI는 기억장애 혹은 관련 인지장애 저하를 주 특징으로 하며, 인지 및 언어활동을 위해 요구되는 주의력의 저하와 어휘사전의 접근성 저하로 인해 낱말 찾기 결함을 보이기도 한다. 그러나 MCI에게서 주의력 수준과 언어능력, 그리고 이 두 가지 능력 간의 관계에 대해서는 진행된 연구가 미비한 실정이다. 따라서 본 연구는 다양한 수준의 주의력 과제와 언어과제를 통해 두 집단의 능력을 비교해봄으로써 MCI의 조기 감별을 위한 과제로서 적용 가능한 언어과제를 알아보았다. 또한 언어과제 수행에 영향을 미치는 주의력 과제의 유형과 평가 방법에 대한 정보를 알아보았다.
본 연구는 정상 노인 30명과 MCI 33명을 대상으로 하였다. 단축형 노인우울척도, 한국판 몬트리올 인지평가, Bathel-ADL, 신경학적, 정신적 질병에 대한 Christensen의 설문지를 기준으로 두 집단을 구분하였다. 언어 과제는 대면이름대기(예: 한국판 보스톤 이름대기 검사의 단축형)와 생성이름대기(예: 의미유창성-동물, 음소유창성-/ㄱ/, /ㅇ/, /ㅅ/) 과제를 실시하였다. 주의력 과제는 지속적(예: 글자 지우기)․선택적(예: 정해진 소리에 반응하기)․분리적(예: 지속적․선택적 주의력 과제 동시에 실시하기) 주의력 과제를 실시하였다. 대면이름대기 과제는 4점 척도로 점수화하였고, 생성이름대기는 1분간 산출한 낱말의 수를 산정하였다. 지속적․분리적 주의력 과제는 총점, 수행시간과 오류수를 각각 분석하였고, 선택적 주의력 과제는 일정한 수행시간이 정해져 있기 때문에 총점과 오류수 만을 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 정상 노인 집단이 MCI 집단에 비해 지속적․분리적 주의력 과제의 총점에서 유의하게 높았고, 수행시간 및 오류수에서 유의하게 낮았다. 둘째, 대면․생성이름대기 능력은 정상 노인 집단이 MCI 집단보다 유의하게 높은 수행력을 보였다. 셋째, 두 집단 모두 교육수준이 지속적 주의력의 수행시간, 음소유창성, 대면이름대기 수행력과 상관성이 있었으며, 연령 또한 대면이름대기 수행력과 상관성이 있었다. 넷째, 두 집단 모두 K-MoCA 점수가 대면․생성이름대기 수행력과 상관성이 있었으며, 지속적 주의력의 수행시간이 길어질수록 대면․생성이름대기 수행력이 낮아졌다. 이러한 결과는 노인을 대상으로 한 언어검사에서 연령과 교육수준은 반드시 고려되고 통제되어야 할 변인임을 보여준다. 또한, 대면․생성이름대기 과제가 두 집단 변별을 위해 적용할 수 있는 과제임을 확인하였으며, 이름대기 능력은 인지적 퇴행을 가장 빨리 예측해주는 중요 인자라는 것을 알 수 있다.
본 연구는 성별과 교육수준에 대한 동등성이 확보된 샘플링을 실시하지 못하였다. 성별과 교육수준은 이름대기 능력에 영향을 미치는 중요한 요인 중 하나로서, 향후 이를 고려한 연구가 이루어져야 할 것이다. 또한, 주의력 과제 수행 시, 피험자들의 반응시간을 산정하는 데 있어 오류수와 오류반응으로 인해 반응시간이 지연된 차원을 고려하지 못하였다. 최근 탐지속도와 반응시간, 오류수 등을 통합적으로 고려하여 전반적인 수행을 수량화하는 산술식을 제시하기도 한다. 따라서 향후 이러한 단점을 보완하여 좀 더 정밀한 반응시간의 측정이 이루어져야 할 것이다.
MCI(Mild Cognitive Impairment) is a type of disorder staged between normal aging and dementia. Elderlies with MCI have much higher probability to get dementia compared to those without, thus making early discovery and treatment of this particular phase essential. It’s major symptoms appear in forms ...
MCI(Mild Cognitive Impairment) is a type of disorder staged between normal aging and dementia. Elderlies with MCI have much higher probability to get dementia compared to those without, thus making early discovery and treatment of this particular phase essential. It’s major symptoms appear in forms of memory or relative cognitive impairment. In addition, word finding deficits are found as a consequence of declined attention required for recognition and language function, as well as reduction in lexicon accessability. However, studies regarding the relation between attention level and language ability of MCI are insufficient. Therefore, this research focuses on finding applicable language tasks as means to early screening MCI by comparing ability of two groups through various levels of attention and language tasks. Furthermore, types of attention tasks and evaluation methods affecting language task performances have been studied.
This study was performed to two groups of elderlies, 30 normal and the other 33 with MCI. We have classified two groups by conducting Short from Geriatric Depression Scale, Korea-Montreal Cognitive Assessment, Bathel-ADL and questionaries of Christensen regarding neurological as well as psychological diseases. As for language tasks, confrontation naming(e.g., short forms for Korean-Boston Naming Test), generative naming(e.g., semantic fluency-animal and phonetic fluency-/k/, /ng/, /s/). Sustained(e.g., letter cancellation), selective(e.g., responding to certain sound) and divided(e.g., performing sustained and selective tasks simultaneously) assignments have been conducted for attention tasks. Confrontation naming was scored in a scale of four and the number of words retrieved in a minute was calculated for generative naming. Total score was analyzed for sustained attention tasks and performance time as well as error frequency for divided attention tasks. As for selective attention task, only total score and error frequency were examined because fixed performance time was appointed.
The result of study are as follows. First, normal elderly group demonstrated significantly higher score in sustained and divided attention tasks while showing much shorter performance time and lesser error frequency than MCI group. Second, normal elderly group demonstrated much higher performance in confrontation and generative naming ability than the other. Third, both two groups demonstrated that education level has a certain correlation with regard to performance time in sustained attention, phonetic fluency, and confrontation naming performance ability showed a correlation to education level as well as age. Lastly, K-MoCA scores had a correlation in regard to confrontation and generative naming performance in both groups, and as sustained attention performance time prolonged, confrontation as well as generative naming performance have been reduced accordingly. These consequences demonstrate that age and education level are variables that must be considered and controlled when performing language tests to elderly. Moreover, it has been confirmed that confrontation and generative naming ability tasks can be applied to discriminate two groups as well as that naming capability is an important factor in predicting cognitive degeneration before anything else.
This study failed to conduct a sampling of two groups with their equality in gender and education level achieved. Both factors are important in performance of naming ability and thus additional research should be conducted afterwards with this point considered. Furthermore, delayed response time due to error frequency and error response were not taken into account in calculating subjects’ response time. Recently, there have been a usage of arithmetic expressions that quantify general performance after comprehending finding speed, response time and number of errors. Therefore, a more precise measurement of response time should be conducted after supplementing these deficiencies.
MCI(Mild Cognitive Impairment) is a type of disorder staged between normal aging and dementia. Elderlies with MCI have much higher probability to get dementia compared to those without, thus making early discovery and treatment of this particular phase essential. It’s major symptoms appear in forms of memory or relative cognitive impairment. In addition, word finding deficits are found as a consequence of declined attention required for recognition and language function, as well as reduction in lexicon accessability. However, studies regarding the relation between attention level and language ability of MCI are insufficient. Therefore, this research focuses on finding applicable language tasks as means to early screening MCI by comparing ability of two groups through various levels of attention and language tasks. Furthermore, types of attention tasks and evaluation methods affecting language task performances have been studied.
This study was performed to two groups of elderlies, 30 normal and the other 33 with MCI. We have classified two groups by conducting Short from Geriatric Depression Scale, Korea-Montreal Cognitive Assessment, Bathel-ADL and questionaries of Christensen regarding neurological as well as psychological diseases. As for language tasks, confrontation naming(e.g., short forms for Korean-Boston Naming Test), generative naming(e.g., semantic fluency-animal and phonetic fluency-/k/, /ng/, /s/). Sustained(e.g., letter cancellation), selective(e.g., responding to certain sound) and divided(e.g., performing sustained and selective tasks simultaneously) assignments have been conducted for attention tasks. Confrontation naming was scored in a scale of four and the number of words retrieved in a minute was calculated for generative naming. Total score was analyzed for sustained attention tasks and performance time as well as error frequency for divided attention tasks. As for selective attention task, only total score and error frequency were examined because fixed performance time was appointed.
The result of study are as follows. First, normal elderly group demonstrated significantly higher score in sustained and divided attention tasks while showing much shorter performance time and lesser error frequency than MCI group. Second, normal elderly group demonstrated much higher performance in confrontation and generative naming ability than the other. Third, both two groups demonstrated that education level has a certain correlation with regard to performance time in sustained attention, phonetic fluency, and confrontation naming performance ability showed a correlation to education level as well as age. Lastly, K-MoCA scores had a correlation in regard to confrontation and generative naming performance in both groups, and as sustained attention performance time prolonged, confrontation as well as generative naming performance have been reduced accordingly. These consequences demonstrate that age and education level are variables that must be considered and controlled when performing language tests to elderly. Moreover, it has been confirmed that confrontation and generative naming ability tasks can be applied to discriminate two groups as well as that naming capability is an important factor in predicting cognitive degeneration before anything else.
This study failed to conduct a sampling of two groups with their equality in gender and education level achieved. Both factors are important in performance of naming ability and thus additional research should be conducted afterwards with this point considered. Furthermore, delayed response time due to error frequency and error response were not taken into account in calculating subjects’ response time. Recently, there have been a usage of arithmetic expressions that quantify general performance after comprehending finding speed, response time and number of errors. Therefore, a more precise measurement of response time should be conducted after supplementing these deficiencies.
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