본 연구는 유아의 기질과 교사-유아 관계가 어떻게 나타나며, 유아의 기질별로 교사-유아 관계는 어떻게 나타나는지에 대한 경향성과 성차를 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 선정하였다. 1. 유아의 기질은 어떻게 나타나며, 이는 성차가 있는가? 2. 교사-유아 관계는 어떻게 나타나며, 이는 성차가 있는가? 3. 유아의 기질별로 교사-유아 관계는 어떻게 나타나며, 이는 성차가 있는가? 연구 대상은 경기도 이천시에 소재한 공립 유치원의 9학급에 재원 중인 만 5세 학급 유아 185명(남아: 105명, 여아: 80명)이었다. 연구 대상 유아의 연령 분포는 4년 7개월 ~ 5년 7개월이었으며, 평균 연령은 5년 1개월(남아: 5년 1개월, 여아: 5년 1개월)이었다. 연구 도구는 유아의 기질을 평가하기 위하여 Gordon(1981)의 연구에서 개발된 만 3-7세를 위한 「교사용 유아 기질 평가」도구를 강민정(1997)이 번안하여 수정・보완한 평가지를 그대로 사용하였다. 교사-유아의 관계를 평가하기 위하여 Pianta(2001)가 제작한 교사용 교사-유아 관계 평가(Student-Teacher Relationship Scale: STRS)를 단현국(2011)이 번안한 것을 사용하였다. 자료 처리는 유아의 기질이 어떻게 나타나며, 성차가 있는지 알아보기 위하여 순한 기질, 더딘 기질, 까다로운 기질로 분류하여 그 빈도와 백분율을 산출하였다. 교사-유아 관계가 어떻게 나타나는지를 알아보기 위하여 교사–유아 관계의 하위 척도별로 빈도와 백분율을 산출하였으며, 성차가 있는지 알아보기 위하여 ...
본 연구는 유아의 기질과 교사-유아 관계가 어떻게 나타나며, 유아의 기질별로 교사-유아 관계는 어떻게 나타나는지에 대한 경향성과 성차를 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 선정하였다. 1. 유아의 기질은 어떻게 나타나며, 이는 성차가 있는가? 2. 교사-유아 관계는 어떻게 나타나며, 이는 성차가 있는가? 3. 유아의 기질별로 교사-유아 관계는 어떻게 나타나며, 이는 성차가 있는가? 연구 대상은 경기도 이천시에 소재한 공립 유치원의 9학급에 재원 중인 만 5세 학급 유아 185명(남아: 105명, 여아: 80명)이었다. 연구 대상 유아의 연령 분포는 4년 7개월 ~ 5년 7개월이었으며, 평균 연령은 5년 1개월(남아: 5년 1개월, 여아: 5년 1개월)이었다. 연구 도구는 유아의 기질을 평가하기 위하여 Gordon(1981)의 연구에서 개발된 만 3-7세를 위한 「교사용 유아 기질 평가」도구를 강민정(1997)이 번안하여 수정・보완한 평가지를 그대로 사용하였다. 교사-유아의 관계를 평가하기 위하여 Pianta(2001)가 제작한 교사용 교사-유아 관계 평가(Student-Teacher Relationship Scale: STRS)를 단현국(2011)이 번안한 것을 사용하였다. 자료 처리는 유아의 기질이 어떻게 나타나며, 성차가 있는지 알아보기 위하여 순한 기질, 더딘 기질, 까다로운 기질로 분류하여 그 빈도와 백분율을 산출하였다. 교사-유아 관계가 어떻게 나타나는지를 알아보기 위하여 교사–유아 관계의 하위 척도별로 빈도와 백분율을 산출하였으며, 성차가 있는지 알아보기 위하여 t검증을 실시하였다. 유아의 기질별 교사-유아 관계 하위 척도의 지각 정도는 어떻게 나타나는지 알아보기 위하여 기질별로 교사-유아 관계 하위 척도 집단 내에서의 빈도와 백분율을 산출하고, 성차가 있는지 알아보기 위하여 t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사가 지각한 유아의 기질 분포 비율은 순한 기질의 유아는 14.1%, 더딘 기질의 유아는 66.5% 까다로운 기질의 유아는 19.5%로 나타났다. 기질에 따른 성별 분포는 순한 기질은 여아가 남아보다 더 많이 나타났으며, 더딘 기질은 남아와 여아가 비슷하게 나타났고, 까다로운 기질은 남아가 여아보다 더 많은 것으로 나타났다. 둘째, 교사는 교사-유아 관계에 대하여 비교적 원만하고, 긍정적이라고 지각하고 있으며, 유아의 성별에 따라 다르게 지각하고 있는 것으로 나타났다. 교사-유아 관계의 하위 척도별 성차는 교사가 갈등척도에서는 남아가 높고 친밀감 척도에서는 여아가 높으며, 의존 척도에서는 여아가 더 높다고 지각하고 있었다. 셋째, 유아의 기질별로 교사-유아 관계의 지각정도는 다소 다르게 나타났다. 순한 기질 유아에 대한 교사-유아 관계의 교사의 지각 정도는 갈등은 보통이거나 낮은 편이고, 친밀감은 보통이며, 의존은 보통이거나 낮은 편이었다. 이를 유아의 성별로 비교해 보면, 갈등과 친밀감 그리고 의존에서 모두 남아와 여아가 비슷하다고 느끼고 있었다. 더딘 기질 유아에 대한 교사-유아 관계의 교사의 지각 정도는 갈등은 보통이며, 친밀감과 의존은 높은 편이거나 보통이었다. 이를 유아의 성별로 비교해 보면 갈등은 남아와 여아의 관계에서 비슷하게 겪고 있고, 친밀감은 여아와 더 많이 느끼고 있으며, 의존은 남아와 더 많이 느끼고 있었다. 까다로운 기질 유아에 대한 교사-유아 관계의 교사의 지각 정도는 갈등은 높은 편이거나 보통이며, 친밀감과 의존은 보통이거나 낮은 편이었다. 이를 성별로 비교해 보면 갈등은 남아와 여아 모두에게 느끼고 있는 편이기는 하지만 남아와 더 많이 겪고 있으며, 친밀감과 의존은 남아와 여아의 관계에서 비슷하게 느끼고 있었다.
본 연구는 유아의 기질과 교사-유아 관계가 어떻게 나타나며, 유아의 기질별로 교사-유아 관계는 어떻게 나타나는지에 대한 경향성과 성차를 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 선정하였다. 1. 유아의 기질은 어떻게 나타나며, 이는 성차가 있는가? 2. 교사-유아 관계는 어떻게 나타나며, 이는 성차가 있는가? 3. 유아의 기질별로 교사-유아 관계는 어떻게 나타나며, 이는 성차가 있는가? 연구 대상은 경기도 이천시에 소재한 공립 유치원의 9학급에 재원 중인 만 5세 학급 유아 185명(남아: 105명, 여아: 80명)이었다. 연구 대상 유아의 연령 분포는 4년 7개월 ~ 5년 7개월이었으며, 평균 연령은 5년 1개월(남아: 5년 1개월, 여아: 5년 1개월)이었다. 연구 도구는 유아의 기질을 평가하기 위하여 Gordon(1981)의 연구에서 개발된 만 3-7세를 위한 「교사용 유아 기질 평가」도구를 강민정(1997)이 번안하여 수정・보완한 평가지를 그대로 사용하였다. 교사-유아의 관계를 평가하기 위하여 Pianta(2001)가 제작한 교사용 교사-유아 관계 평가(Student-Teacher Relationship Scale: STRS)를 단현국(2011)이 번안한 것을 사용하였다. 자료 처리는 유아의 기질이 어떻게 나타나며, 성차가 있는지 알아보기 위하여 순한 기질, 더딘 기질, 까다로운 기질로 분류하여 그 빈도와 백분율을 산출하였다. 교사-유아 관계가 어떻게 나타나는지를 알아보기 위하여 교사–유아 관계의 하위 척도별로 빈도와 백분율을 산출하였으며, 성차가 있는지 알아보기 위하여 t검증을 실시하였다. 유아의 기질별 교사-유아 관계 하위 척도의 지각 정도는 어떻게 나타나는지 알아보기 위하여 기질별로 교사-유아 관계 하위 척도 집단 내에서의 빈도와 백분율을 산출하고, 성차가 있는지 알아보기 위하여 t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사가 지각한 유아의 기질 분포 비율은 순한 기질의 유아는 14.1%, 더딘 기질의 유아는 66.5% 까다로운 기질의 유아는 19.5%로 나타났다. 기질에 따른 성별 분포는 순한 기질은 여아가 남아보다 더 많이 나타났으며, 더딘 기질은 남아와 여아가 비슷하게 나타났고, 까다로운 기질은 남아가 여아보다 더 많은 것으로 나타났다. 둘째, 교사는 교사-유아 관계에 대하여 비교적 원만하고, 긍정적이라고 지각하고 있으며, 유아의 성별에 따라 다르게 지각하고 있는 것으로 나타났다. 교사-유아 관계의 하위 척도별 성차는 교사가 갈등척도에서는 남아가 높고 친밀감 척도에서는 여아가 높으며, 의존 척도에서는 여아가 더 높다고 지각하고 있었다. 셋째, 유아의 기질별로 교사-유아 관계의 지각정도는 다소 다르게 나타났다. 순한 기질 유아에 대한 교사-유아 관계의 교사의 지각 정도는 갈등은 보통이거나 낮은 편이고, 친밀감은 보통이며, 의존은 보통이거나 낮은 편이었다. 이를 유아의 성별로 비교해 보면, 갈등과 친밀감 그리고 의존에서 모두 남아와 여아가 비슷하다고 느끼고 있었다. 더딘 기질 유아에 대한 교사-유아 관계의 교사의 지각 정도는 갈등은 보통이며, 친밀감과 의존은 높은 편이거나 보통이었다. 이를 유아의 성별로 비교해 보면 갈등은 남아와 여아의 관계에서 비슷하게 겪고 있고, 친밀감은 여아와 더 많이 느끼고 있으며, 의존은 남아와 더 많이 느끼고 있었다. 까다로운 기질 유아에 대한 교사-유아 관계의 교사의 지각 정도는 갈등은 높은 편이거나 보통이며, 친밀감과 의존은 보통이거나 낮은 편이었다. 이를 성별로 비교해 보면 갈등은 남아와 여아 모두에게 느끼고 있는 편이기는 하지만 남아와 더 많이 겪고 있으며, 친밀감과 의존은 남아와 여아의 관계에서 비슷하게 느끼고 있었다.
This study was to examine how young children’s temperaments and teacher-child relationships appeared by sex and how teacher-child relationships appeared by young children’s temperaments and sex. For the purpose of the study, following research questions were set up: 1. How did young children’s tempe...
This study was to examine how young children’s temperaments and teacher-child relationships appeared by sex and how teacher-child relationships appeared by young children’s temperaments and sex. For the purpose of the study, following research questions were set up: 1. How did young children’s temperaments appear and were there any differences by sex? 2. How did teacher-child relationships appear and were there any differences by sex? 3. How did teacher-child relationships appear by young children’s temperaments and were there any differences by sex? Subjects for the study were 185 five-year-old children (105 boys and 80 girls) attending nine classes of public kindergartens in Icheon, Gyeonggi. Their age ranged from four years and seven months to five years and seven months and the mean of their age was five years and one month for both boys and girls. The instrument used to test young children’s temperaments was the ‘Temperament Scale for Three-to-Seven-Year-Old Children,’ developed by Gordon (1981) and translated into Korean by Kang (1997). The ‘Student-Teacher Relationship Scale (STRS),’ developed by Pianta (2001) and translated into Korean by Dan (2011) was used to measure the relationships between teacher and children. Collected data on young children’s temperaments were categorized into easy, slow, and difficult temperaments and their frequencies and percentages were calculated. The frequencies and percentages of sub-scales for teacher-child relationships were calculated as well. And t-tests were run to test any differences by sex. The frequencies and percentages of sub-scales for teacher-child relationships by young children’s temperament groups were calculated and t-tests were run to test any differences by sex. Results of the study were as follows: First, percentages of easy, slow, and difficult temperament groups were 14.1%, 66.5%, and 19.5%, which were perceived by teachers. Easy temperament group had more girls than boys, whereas difficult temperament group had more boys than girls. Slow temperament group had similar numbers of boys and girls. Second, teachers perceived that their relationships with young children were rather harmonious and positive. However, they perceived their relationships to be changed by young children’s sex. Regarding the differences in sub-scales for teacher-child relationships by sex, teachers perceived conflicting relationships to be higher with boys than girls, while they perceived close and dependent relationships to be higher to or with girls than boys. Third, teachers’ relationships with easy children were perceived to be medium or low conflict, average closeness, and medium or low dependency. These perceptions showed no differences by sex. Teachers’ relationships with slow children were perceived to be medium conflict and high or medium closeness and dependency. These perceptions showed differences by sex. Specifically, teachers perceived similar conflicts with boys and girls, higher closeness to girls than boys, and higher dependency with boys than girls. Teachers’ relationships with difficult children were perceived to be high or medium conflict and medium or low closeness and dependency. These perceptions on conflicting relationships showed differences by sex. In specific, teachers perceived similar conflicts with boys and girls but experienced higher conflicts with boys than girls. No differences by sex were found in close and dependent relationships.
This study was to examine how young children’s temperaments and teacher-child relationships appeared by sex and how teacher-child relationships appeared by young children’s temperaments and sex. For the purpose of the study, following research questions were set up: 1. How did young children’s temperaments appear and were there any differences by sex? 2. How did teacher-child relationships appear and were there any differences by sex? 3. How did teacher-child relationships appear by young children’s temperaments and were there any differences by sex? Subjects for the study were 185 five-year-old children (105 boys and 80 girls) attending nine classes of public kindergartens in Icheon, Gyeonggi. Their age ranged from four years and seven months to five years and seven months and the mean of their age was five years and one month for both boys and girls. The instrument used to test young children’s temperaments was the ‘Temperament Scale for Three-to-Seven-Year-Old Children,’ developed by Gordon (1981) and translated into Korean by Kang (1997). The ‘Student-Teacher Relationship Scale (STRS),’ developed by Pianta (2001) and translated into Korean by Dan (2011) was used to measure the relationships between teacher and children. Collected data on young children’s temperaments were categorized into easy, slow, and difficult temperaments and their frequencies and percentages were calculated. The frequencies and percentages of sub-scales for teacher-child relationships were calculated as well. And t-tests were run to test any differences by sex. The frequencies and percentages of sub-scales for teacher-child relationships by young children’s temperament groups were calculated and t-tests were run to test any differences by sex. Results of the study were as follows: First, percentages of easy, slow, and difficult temperament groups were 14.1%, 66.5%, and 19.5%, which were perceived by teachers. Easy temperament group had more girls than boys, whereas difficult temperament group had more boys than girls. Slow temperament group had similar numbers of boys and girls. Second, teachers perceived that their relationships with young children were rather harmonious and positive. However, they perceived their relationships to be changed by young children’s sex. Regarding the differences in sub-scales for teacher-child relationships by sex, teachers perceived conflicting relationships to be higher with boys than girls, while they perceived close and dependent relationships to be higher to or with girls than boys. Third, teachers’ relationships with easy children were perceived to be medium or low conflict, average closeness, and medium or low dependency. These perceptions showed no differences by sex. Teachers’ relationships with slow children were perceived to be medium conflict and high or medium closeness and dependency. These perceptions showed differences by sex. Specifically, teachers perceived similar conflicts with boys and girls, higher closeness to girls than boys, and higher dependency with boys than girls. Teachers’ relationships with difficult children were perceived to be high or medium conflict and medium or low closeness and dependency. These perceptions on conflicting relationships showed differences by sex. In specific, teachers perceived similar conflicts with boys and girls but experienced higher conflicts with boys than girls. No differences by sex were found in close and dependent relationships.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.