유아의 기질, 정서조절, 유아-교사관계가 문제행동에 미치는 영향 The effects of children's temperament, emotion regulation and child-teacher relationships on children's behavior problems원문보기
본 연구의 목적은 유아의 기질, 정서조절 및 유아와 교사의 관계가 문제행동에 미치는 영향력을 규명하는 것이다. 이를 위해 서울, 경기지역에 위치한 어린이집 2개소, 유치원 2개소의 만 3·4·5세 유아 210명을 연구 대상으로 하였다. 유아의 문제행동을 측정하기 위한 척도는 Behar와 Stringfield(1974)가 만3~6세 유아를 위해 개발한 'The Preschool Behavior Questionnaire(PBQ)'를 번안하여 사용한 김지숙(2000)의 척도를 사용하였다. 이 척도는 ...
본 연구의 목적은 유아의 기질, 정서조절 및 유아와 교사의 관계가 문제행동에 미치는 영향력을 규명하는 것이다. 이를 위해 서울, 경기지역에 위치한 어린이집 2개소, 유치원 2개소의 만 3·4·5세 유아 210명을 연구 대상으로 하였다. 유아의 문제행동을 측정하기 위한 척도는 Behar와 Stringfield(1974)가 만3~6세 유아를 위해 개발한 'The Preschool Behavior Questionnaire(PBQ)'를 번안하여 사용한 김지숙(2000)의 척도를 사용하였다. 이 척도는 학령기 아동을 대상으로 한 표준화 문제행동 척도인 Children`s Behavior Questionnaire(Rutter, 1967)의 문항들을 학령 전기 아동에 맞게 변형하여, 정서적으로 문제가 있는 아동을 선별하기 위한 목적으로 개발되었다. 유아의 기질을 측정하기 위해서 Thomas, Chess와 Korn(1977)이 개발한 유아를 위한 유아 기질 평가를 강민정(1997)이 접근/회피성, 적응성, 기분상태, 반응성의 4가지 하위범주로 수정·보완한 척도를 사용하였다. 유아의 정서조절 능력을 측정하기 위해서 Shields와 Cicchetti(1997)의 The Emotion Regulation Checklist(ERC)를 수정, 보완한 여은진(2009)의 유아용 정서조절 체크리스트를 사용하였다. 유아-교사관계척도는 Pianta(1991)가 제작한 Student - Teacher Relationship Scale (STRS)을 사용하여 유아-교사 관계를 측정하였다. 본 연구에 수집된 자료는 SPSSWIN 22.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며 먼저 연구대상자의 일반적 특성을 알아보기 위해 빈도와 백분율, 평균, 표준편차를 구하였고 측정도구의 신뢰도를 파악하기 위해 Cronbach's α 내적 합치도를 산출하였다. 또한 유아의 기질, 정서조절 및 유아-교사관계와 문제행동간의 상관관계를 알아보기 위하여 Pearson의 상관분석을 실시하였으며, 각 변인들이 문제행동에 미치는 상대적 영향력을 알아보기 위하여 회귀분석을 실시하였다. 이 논문의 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 성별에 따른 유아의 기질 차이에 대해 살펴보면 기분상태에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 즉, 여아가 남아보다 긍정적 정서상태의 정도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 유아의 성별에 따른 유아의 정서조절 능력 차이에 대해 살펴보면 남아가 여아보다 부정적 정서조절 정도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 성별에 따른 유아-교사 관계의 차이에 대해 살펴보면 여아가 남아보다 유아-교사 관계의 친밀성이 더 높은 것으로 나타났다. 넷째, 유아의 성별에 따른 문제행동의 차이에 대해 살펴보면 여아가 남아보다 적대공격성, 과잉행동산만 및 전체 문제행동의 정도가 낮은 것으로 나타났다. 유아의 문제행동과 유아의 기질, 정서조절 및 유아-교사관계의 상관관계를 분석한 결과는 유아의 접근/회피성, 적응성이 높을수록, 기분상태가 긍정적일수록 전체문제행동이 낮았으며, 반응성이 높을수록 전체 문제행동의 정도가 높았다. 또한 정서조절 정도가 높고, 유아-교사관계가 친밀할수록 전체 문제행동이 낮아짐을 알 수 있고, 유아-교사관계에서 갈등, 의존이 높을수록 전체 문제행동을 많이 나타냈다. 이러한 결과는 유아들의 문제행동에 유아의 기질과 정서조절 유아와 교사의 관계가 어떠한 영향을 미치는지 알아봄으로써 유아교육현장에서 교사가 문제행동을 보이는 유아를 이해하는 데 도움을 줄 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 유아의 기질, 정서조절 및 유아와 교사의 관계가 문제행동에 미치는 영향력을 규명하는 것이다. 이를 위해 서울, 경기지역에 위치한 어린이집 2개소, 유치원 2개소의 만 3·4·5세 유아 210명을 연구 대상으로 하였다. 유아의 문제행동을 측정하기 위한 척도는 Behar와 Stringfield(1974)가 만3~6세 유아를 위해 개발한 'The Preschool Behavior Questionnaire(PBQ)'를 번안하여 사용한 김지숙(2000)의 척도를 사용하였다. 이 척도는 학령기 아동을 대상으로 한 표준화 문제행동 척도인 Children`s Behavior Questionnaire(Rutter, 1967)의 문항들을 학령 전기 아동에 맞게 변형하여, 정서적으로 문제가 있는 아동을 선별하기 위한 목적으로 개발되었다. 유아의 기질을 측정하기 위해서 Thomas, Chess와 Korn(1977)이 개발한 유아를 위한 유아 기질 평가를 강민정(1997)이 접근/회피성, 적응성, 기분상태, 반응성의 4가지 하위범주로 수정·보완한 척도를 사용하였다. 유아의 정서조절 능력을 측정하기 위해서 Shields와 Cicchetti(1997)의 The Emotion Regulation Checklist(ERC)를 수정, 보완한 여은진(2009)의 유아용 정서조절 체크리스트를 사용하였다. 유아-교사관계척도는 Pianta(1991)가 제작한 Student - Teacher Relationship Scale (STRS)을 사용하여 유아-교사 관계를 측정하였다. 본 연구에 수집된 자료는 SPSS WIN 22.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며 먼저 연구대상자의 일반적 특성을 알아보기 위해 빈도와 백분율, 평균, 표준편차를 구하였고 측정도구의 신뢰도를 파악하기 위해 Cronbach's α 내적 합치도를 산출하였다. 또한 유아의 기질, 정서조절 및 유아-교사관계와 문제행동간의 상관관계를 알아보기 위하여 Pearson의 상관분석을 실시하였으며, 각 변인들이 문제행동에 미치는 상대적 영향력을 알아보기 위하여 회귀분석을 실시하였다. 이 논문의 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 성별에 따른 유아의 기질 차이에 대해 살펴보면 기분상태에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 즉, 여아가 남아보다 긍정적 정서상태의 정도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 유아의 성별에 따른 유아의 정서조절 능력 차이에 대해 살펴보면 남아가 여아보다 부정적 정서조절 정도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 성별에 따른 유아-교사 관계의 차이에 대해 살펴보면 여아가 남아보다 유아-교사 관계의 친밀성이 더 높은 것으로 나타났다. 넷째, 유아의 성별에 따른 문제행동의 차이에 대해 살펴보면 여아가 남아보다 적대공격성, 과잉행동산만 및 전체 문제행동의 정도가 낮은 것으로 나타났다. 유아의 문제행동과 유아의 기질, 정서조절 및 유아-교사관계의 상관관계를 분석한 결과는 유아의 접근/회피성, 적응성이 높을수록, 기분상태가 긍정적일수록 전체문제행동이 낮았으며, 반응성이 높을수록 전체 문제행동의 정도가 높았다. 또한 정서조절 정도가 높고, 유아-교사관계가 친밀할수록 전체 문제행동이 낮아짐을 알 수 있고, 유아-교사관계에서 갈등, 의존이 높을수록 전체 문제행동을 많이 나타냈다. 이러한 결과는 유아들의 문제행동에 유아의 기질과 정서조절 유아와 교사의 관계가 어떠한 영향을 미치는지 알아봄으로써 유아교육현장에서 교사가 문제행동을 보이는 유아를 이해하는 데 도움을 줄 수 있을 것이다.
ABSTRACT The effect of the infant's disposition, emotional control, and infant-teacher relation on the problem behavior The purpose of this study is to determine an influence of the infant's disposition, emotional control, and relationship of infants and teachers on the problem behavior. For this, t...
ABSTRACT The effect of the infant's disposition, emotional control, and infant-teacher relation on the problem behavior The purpose of this study is to determine an influence of the infant's disposition, emotional control, and relationship of infants and teachers on the problem behavior. For this, this study targeted 210 infants aged 3~5 from 2 daycare centers and 2 kindergartens in Seoul and Gyeonggi area. The criteria by Ji-Sook Kim(2000) who adapted 'The Preschool Behavior Questionnaire(PBQ)' developed by Behar and Stringfield(1974) for infants aged 3~6 was used to measure the problem behavior of infants. This criteria transformed the questions of Children`s Behavior Questionnaire(Rutter, 1967) which was a standardization problem behavior criteria targeting school age children in accordance to preschool children. It was developed for the purpose of selecting infants with the emotional problem. In order to measure the infants' disposition, the criteria that Minjeong Kang(1997) corrected and complemented the infant disposition evaluation for infants developed by Thomas, Chess, and Korn(1977) into 4 subcategories: accessibility/evasion, adaptability, mood state, and reactivity was used. In order to measure the infant's emotional control ability, the emotional control checklist for infants by Eunjin Yeo(2009) who corrected and complemented The Emotion Regulation Checklist(ERC) by Shields and Cicchetti(1997) was used. The relationship between infants and teachers was measured using Student -Teacher Relationship Scale(STRS) produced by Pianta(1991). The data collected for this study was analyzed using SPSS WIN 22.0 program and the frequency, percentage, average, and standard deviation were sought to examine the general nature of the study targets first and Cronbach's α internal consistency reliability was calculated in order to apprehend the reliability of the measuring tool. Also, Pearson's correlation analysis was carried out in order to examine the infant's disposition, emotional control, and correlation between the infants-teacher relation and the problem behavior. The regression analysis was carried out in order to examine the relative influence each variable had on the problem behavior. The study result of this paper is as follows. First, to examine the disposition difference of infants following the infants' sex, the statistically significant difference was shown in the mood state. That is, it was shown female infants had a higher level of positive emotional state than male infants. Second, to examine the emotional control ability difference of infants following the infants' sex, it was shown male infants had a higher level of negative emotional control than female infants. Third, to examine the difference of the infant-teacher relationship following the infants' sex, it was shown female infants had a higher intimacy of the infant-teacher relationship than male infants. Fourth, to examine the difference of the problem behavior following the infants' sex, it was shown female infants had a lower level of the hostile aggression, hyperactivity incompactness, and overall problem behaviors. As a result of analyzing the infants' problem behavior, infants' disposition, and correlation between the emotional control and the infant-teacher relationship, as the infants' accessibility/evasion and adaptability were high, as the mood state was positive, the level of the overall problem behavior was low. As the reactivity was high, the level of the overall problem behavior was high. Also, As the degree of the emotional control was high and the infant-teacher relationship was close, the overall problem behavior became low. As the degree of the conflict and reliance was high in the infant-teacher relationship, the overall problem behavior appeared many times. This result will be able to help teachers understand the infants showing the problem behavior in the infant education field by examining what effect the infants' disposition, emotional control, and relationship between infants and teachers had on the infants' problem behavior.
ABSTRACT The effect of the infant's disposition, emotional control, and infant-teacher relation on the problem behavior The purpose of this study is to determine an influence of the infant's disposition, emotional control, and relationship of infants and teachers on the problem behavior. For this, this study targeted 210 infants aged 3~5 from 2 daycare centers and 2 kindergartens in Seoul and Gyeonggi area. The criteria by Ji-Sook Kim(2000) who adapted 'The Preschool Behavior Questionnaire(PBQ)' developed by Behar and Stringfield(1974) for infants aged 3~6 was used to measure the problem behavior of infants. This criteria transformed the questions of Children`s Behavior Questionnaire(Rutter, 1967) which was a standardization problem behavior criteria targeting school age children in accordance to preschool children. It was developed for the purpose of selecting infants with the emotional problem. In order to measure the infants' disposition, the criteria that Minjeong Kang(1997) corrected and complemented the infant disposition evaluation for infants developed by Thomas, Chess, and Korn(1977) into 4 subcategories: accessibility/evasion, adaptability, mood state, and reactivity was used. In order to measure the infant's emotional control ability, the emotional control checklist for infants by Eunjin Yeo(2009) who corrected and complemented The Emotion Regulation Checklist(ERC) by Shields and Cicchetti(1997) was used. The relationship between infants and teachers was measured using Student -Teacher Relationship Scale(STRS) produced by Pianta(1991). The data collected for this study was analyzed using SPSS WIN 22.0 program and the frequency, percentage, average, and standard deviation were sought to examine the general nature of the study targets first and Cronbach's α internal consistency reliability was calculated in order to apprehend the reliability of the measuring tool. Also, Pearson's correlation analysis was carried out in order to examine the infant's disposition, emotional control, and correlation between the infants-teacher relation and the problem behavior. The regression analysis was carried out in order to examine the relative influence each variable had on the problem behavior. The study result of this paper is as follows. First, to examine the disposition difference of infants following the infants' sex, the statistically significant difference was shown in the mood state. That is, it was shown female infants had a higher level of positive emotional state than male infants. Second, to examine the emotional control ability difference of infants following the infants' sex, it was shown male infants had a higher level of negative emotional control than female infants. Third, to examine the difference of the infant-teacher relationship following the infants' sex, it was shown female infants had a higher intimacy of the infant-teacher relationship than male infants. Fourth, to examine the difference of the problem behavior following the infants' sex, it was shown female infants had a lower level of the hostile aggression, hyperactivity incompactness, and overall problem behaviors. As a result of analyzing the infants' problem behavior, infants' disposition, and correlation between the emotional control and the infant-teacher relationship, as the infants' accessibility/evasion and adaptability were high, as the mood state was positive, the level of the overall problem behavior was low. As the reactivity was high, the level of the overall problem behavior was high. Also, As the degree of the emotional control was high and the infant-teacher relationship was close, the overall problem behavior became low. As the degree of the conflict and reliance was high in the infant-teacher relationship, the overall problem behavior appeared many times. This result will be able to help teachers understand the infants showing the problem behavior in the infant education field by examining what effect the infants' disposition, emotional control, and relationship between infants and teachers had on the infants' problem behavior.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.