유아의 기질, 생활만족도, 교육기관 적응과 행복 간의 관계 : 유아 행복에 대한 유아와 교사보고를 중심으로 The Relationship between Preschoolers’ Temperament, Life Satisfaction, Preschool Adjustment and Happiness: Focusing on Self- and Teacher-Reported Happiness원문보기
본 연구의 목적은 유아와 교사가 보고한 유아의 행복, 기질, 생활만족도, 교육기관 적응 간의 관계를 확인하는 것이다. 이를 위해, 먼저 유아의 행복에 대한 자기보고와 교사보고, 유아의 기질, 생활만족도, 교육기관 적응의 일반적 경향, 성별과 연령에 따른 차이와 상관관계를 확인하였다. 유아의 행복에 대한 유아와 교사의 보고를 다각도에서 검토하기 위해 기질, 생활만족도, 교육기관 적응의 하위요인들이 유아와 교사가 보고한 유아의 행복에 미치는 상대적 영향력을 살펴보았다. 과반수이상의 유아가 자신을 매우 행복하다고 보고하였으므로 매우 행복하다고 보고한 유아들을 유아 행복에 대한 유아와 교사의 보고의 일치정도에 따라 세 집단으로 구분하고 기질, 생활만족도, 교육기관 적응의 차이를 확인하였다. 연구대상은 유아교육기관에 재원중인 만 4, 5세 유아 237명(남아 118명, 여아 119명), 유아의 어머니 237명, 담임교사 21명이었다. 유아의 행복 수준은 Andrew와 Withey(1976)가 개발한 안면척도(Face scale)를 5개의 얼굴도식으로 수정하여 측정하였고 자기보고와 교사보고를 모두 사용하였다. 기질은 Buss와 Plomin(1984)이 개발한 부모평정용 아동 ...
본 연구의 목적은 유아와 교사가 보고한 유아의 행복, 기질, 생활만족도, 교육기관 적응 간의 관계를 확인하는 것이다. 이를 위해, 먼저 유아의 행복에 대한 자기보고와 교사보고, 유아의 기질, 생활만족도, 교육기관 적응의 일반적 경향, 성별과 연령에 따른 차이와 상관관계를 확인하였다. 유아의 행복에 대한 유아와 교사의 보고를 다각도에서 검토하기 위해 기질, 생활만족도, 교육기관 적응의 하위요인들이 유아와 교사가 보고한 유아의 행복에 미치는 상대적 영향력을 살펴보았다. 과반수이상의 유아가 자신을 매우 행복하다고 보고하였으므로 매우 행복하다고 보고한 유아들을 유아 행복에 대한 유아와 교사의 보고의 일치정도에 따라 세 집단으로 구분하고 기질, 생활만족도, 교육기관 적응의 차이를 확인하였다. 연구대상은 유아교육기관에 재원중인 만 4, 5세 유아 237명(남아 118명, 여아 119명), 유아의 어머니 237명, 담임교사 21명이었다. 유아의 행복 수준은 Andrew와 Withey(1976)가 개발한 안면척도(Face scale)를 5개의 얼굴도식으로 수정하여 측정하였고 자기보고와 교사보고를 모두 사용하였다. 기질은 Buss와 Plomin(1984)이 개발한 부모평정용 아동 EAS 기질척도(EAS Temperament Survey for Children)를 유아의 어머니를 대상으로 실시하여 평가하였다. 생활만족도 평가에는 단축형 아동용 다면적 생활만족도검사(Abbreviated Version of Multidimensional Students’Life Satisfaction Scale; MSLSS-R)를 유아용으로 수정하여 사용했다. 교육기관 적응은 Jewsuwan, Luster와 Kostelnik(1993)가 개발한 유아 교육기관적응 질문지(The Preschool Adjustment Questionnaire; PAQ)를 김현진(2014)이 번안한 척도를 사용하여 교사보고로 측정하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 유아와 교사가 보고한 유아 행복의 일반적 경향을 확인한 결과, 대다수의 유아와 교사는 유아가 행복하다고 보고하였으나 가장 높게 보고한 행복수준에 차이가 있었다. 유아는 매우 행복함이라고 보고한 비율이 가장 높았던 반면, 교사는 조금 행복함으로 보고한 비율이 가장 높게 나타났다. 둘째, 성별과 연령에 따라 유아와 교사가 보고한 유아 행복, 기질, 생활만족도와 교육기관 적응의 차이를 확인한 결과는 다음과 같다. 교사가 보고한 유아행복과 기질은 성차 및 연령차가 나타나지 않았고 유아가 보고한 행복은 성차가 나타나지 않았다. 생활만족도의 전체생활만족도, 친구만족도, 자아만족도에서 여아가 남아보다 높았고, 교육기관 적응의 경우에도 자아 상태를 제외한 모든 하위영역에서 여아가 남아보다 적응을 더 잘하는 것으로 나타났다. 연령에 따른 차이를 살펴보면, 유아가 보고한 행복은 만 4세가 만 5세보다 유의하게 높았고 가족만족도와 교육기관 적응의 하위영역인 친사회성과 일과적응에서 만 4세가 5세 보다 높은 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 기질, 생활만족도, 교육기관 적응과 행복 간의 상관관계를 살펴보면 다음과 같다. 유아의 자기보고 행복과 생활만족도는 유의한 정적 상관관계가 있었다. 교사가 보고한 유아의 행복은 활동성, 사회성과는 정적 상관이 있었지만 수줍음과는 부적상관을 보였고 정서성과는 유의한 상관관계가 나타나지 않았다. 또한 교사가 보고한 유아행복은 교육기관 적응의 모든 하위요인과 유의한 정적 상관이 나타났다. 유아의 기질과 교육기관 적응 간의 관계에서도 교육기관 적응 중 전체, 기관에서의 정서 상태, 또래간의 적응, 자아 상태는 활동성, 사회성과는 정적 상관이 있었지만 수줍음과는 부적상관을 보였고 정서성과는 유의한 상관관계가 나타나지 않았다. 또한 교육기관 적응의 하위요인인 친사회성과 일과에 대한 적응은 기질과 상관관계가 없었다. 유아의 생활만족도의 하위요인 중 친구만족도와 교육기관 적응 간 유의한 상관관계가 있었는데, 교육기관 적응 중 전체, 친사회성, 기관에서의 정서 상태, 또래간의 적응, 일과에 대한 적응과 정적 상관이 나타났고 자아 상태와는 상관관계가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 기질, 생활만족도, 교육기관 적응의 하위요인들이 유아의 행복에 미치는 상대적 영향력을 확인한 결과, 유아가 보고한 행복의 경우 생활만족도의 하위요인 중에서 자아만족도가 유의한 정적 영향을 미쳤다. 교사가 보고한 행복에는 사회성과 기관에서의 정서 상태, 자아 상태가 유의한 정적 영향을 미쳤으며, 상대적 영향력은 기관에서의 정서상태가 가장 크고 자아 상태와 사회성의 영향력은 동일한 것으로 나타났다. 다섯째, 유아와 교사 보고의 일치 정도에 따라 집단을 구분하여 기질, 생활만족도, 교육기관 적응의 차이를 확인한 결과, 기질과 교육기관 적응에서 유의한 차이가 있었다. 집단은 가장 높은 비율로 나타난‘매우 행복함’으로 보고한 유아를 교사보고와 일치하는 경우‘상집단’, 일치 정도의 차이가 작은 경우 ‘중집단’, 차이가 큰 경우‘하집단’으로 분류하였다. 상집단과 하집단은 활동성과 수줍음에서 차이가 있었는데, 활동성은 상집단이 더 높았고 수줍음은 하집단이 더 높은 것으로 나타났다. 또한 상집단과 중집단은 하집단보다 사회성과 교육기관 적응의 모든 하위영역에서 더 높은 것으로 나타났고, 상집단은 중집단보다 기관에서 정서 상태와 또래 간 적응이 더 높았다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 행복과 생활만족도에 대한 유아의 관점을 확인하고 유아의 생활에 대한 내적, 주관적 판단이 행복에 중요함을 제시하였다. 이는 행복 증진을 위해 유아의 관점에서 접근하는 것이 중요함을 확인하였다는 의의가 있다. 둘째, 행복의 통합적 설명모델의 관점에서 기질, 생활만족도, 교육기관 적응과 행복의 관계와 영향력을 확인하였다. 이는 행복결정요인에 대한 이해를 확장하고 개입을 통한 유아 행복의 증진 가능성을 제시하였다. 셋째, 각 변인에 대해 어머니, 유아, 교사로 다른 보고자를 달리하고, 유아 행복의 보고자에 따라 영향을 미치는 요인과 영향력의 차이를 확인하였다. 이는 정보의 실제성을 향상시키고 추후 연구의 발전과 개입 방안 구체화에 기여할 것이다. 넷째, 유아가 보다 용이하게 자기보고를 할 수 있는 방안을 제시하였다. 이는 유아의 자기보고를 위한 방법론적 측면을 확장하여, 유아 행복연구가 활발히 진행될 수 있는 토대를 마련하는 데에 기여할 것이다.
본 연구의 목적은 유아와 교사가 보고한 유아의 행복, 기질, 생활만족도, 교육기관 적응 간의 관계를 확인하는 것이다. 이를 위해, 먼저 유아의 행복에 대한 자기보고와 교사보고, 유아의 기질, 생활만족도, 교육기관 적응의 일반적 경향, 성별과 연령에 따른 차이와 상관관계를 확인하였다. 유아의 행복에 대한 유아와 교사의 보고를 다각도에서 검토하기 위해 기질, 생활만족도, 교육기관 적응의 하위요인들이 유아와 교사가 보고한 유아의 행복에 미치는 상대적 영향력을 살펴보았다. 과반수이상의 유아가 자신을 매우 행복하다고 보고하였으므로 매우 행복하다고 보고한 유아들을 유아 행복에 대한 유아와 교사의 보고의 일치정도에 따라 세 집단으로 구분하고 기질, 생활만족도, 교육기관 적응의 차이를 확인하였다. 연구대상은 유아교육기관에 재원중인 만 4, 5세 유아 237명(남아 118명, 여아 119명), 유아의 어머니 237명, 담임교사 21명이었다. 유아의 행복 수준은 Andrew와 Withey(1976)가 개발한 안면척도(Face scale)를 5개의 얼굴도식으로 수정하여 측정하였고 자기보고와 교사보고를 모두 사용하였다. 기질은 Buss와 Plomin(1984)이 개발한 부모평정용 아동 EAS 기질척도(EAS Temperament Survey for Children)를 유아의 어머니를 대상으로 실시하여 평가하였다. 생활만족도 평가에는 단축형 아동용 다면적 생활만족도검사(Abbreviated Version of Multidimensional Students’Life Satisfaction Scale; MSLSS-R)를 유아용으로 수정하여 사용했다. 교육기관 적응은 Jewsuwan, Luster와 Kostelnik(1993)가 개발한 유아 교육기관적응 질문지(The Preschool Adjustment Questionnaire; PAQ)를 김현진(2014)이 번안한 척도를 사용하여 교사보고로 측정하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 유아와 교사가 보고한 유아 행복의 일반적 경향을 확인한 결과, 대다수의 유아와 교사는 유아가 행복하다고 보고하였으나 가장 높게 보고한 행복수준에 차이가 있었다. 유아는 매우 행복함이라고 보고한 비율이 가장 높았던 반면, 교사는 조금 행복함으로 보고한 비율이 가장 높게 나타났다. 둘째, 성별과 연령에 따라 유아와 교사가 보고한 유아 행복, 기질, 생활만족도와 교육기관 적응의 차이를 확인한 결과는 다음과 같다. 교사가 보고한 유아행복과 기질은 성차 및 연령차가 나타나지 않았고 유아가 보고한 행복은 성차가 나타나지 않았다. 생활만족도의 전체생활만족도, 친구만족도, 자아만족도에서 여아가 남아보다 높았고, 교육기관 적응의 경우에도 자아 상태를 제외한 모든 하위영역에서 여아가 남아보다 적응을 더 잘하는 것으로 나타났다. 연령에 따른 차이를 살펴보면, 유아가 보고한 행복은 만 4세가 만 5세보다 유의하게 높았고 가족만족도와 교육기관 적응의 하위영역인 친사회성과 일과적응에서 만 4세가 5세 보다 높은 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 기질, 생활만족도, 교육기관 적응과 행복 간의 상관관계를 살펴보면 다음과 같다. 유아의 자기보고 행복과 생활만족도는 유의한 정적 상관관계가 있었다. 교사가 보고한 유아의 행복은 활동성, 사회성과는 정적 상관이 있었지만 수줍음과는 부적상관을 보였고 정서성과는 유의한 상관관계가 나타나지 않았다. 또한 교사가 보고한 유아행복은 교육기관 적응의 모든 하위요인과 유의한 정적 상관이 나타났다. 유아의 기질과 교육기관 적응 간의 관계에서도 교육기관 적응 중 전체, 기관에서의 정서 상태, 또래간의 적응, 자아 상태는 활동성, 사회성과는 정적 상관이 있었지만 수줍음과는 부적상관을 보였고 정서성과는 유의한 상관관계가 나타나지 않았다. 또한 교육기관 적응의 하위요인인 친사회성과 일과에 대한 적응은 기질과 상관관계가 없었다. 유아의 생활만족도의 하위요인 중 친구만족도와 교육기관 적응 간 유의한 상관관계가 있었는데, 교육기관 적응 중 전체, 친사회성, 기관에서의 정서 상태, 또래간의 적응, 일과에 대한 적응과 정적 상관이 나타났고 자아 상태와는 상관관계가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 기질, 생활만족도, 교육기관 적응의 하위요인들이 유아의 행복에 미치는 상대적 영향력을 확인한 결과, 유아가 보고한 행복의 경우 생활만족도의 하위요인 중에서 자아만족도가 유의한 정적 영향을 미쳤다. 교사가 보고한 행복에는 사회성과 기관에서의 정서 상태, 자아 상태가 유의한 정적 영향을 미쳤으며, 상대적 영향력은 기관에서의 정서상태가 가장 크고 자아 상태와 사회성의 영향력은 동일한 것으로 나타났다. 다섯째, 유아와 교사 보고의 일치 정도에 따라 집단을 구분하여 기질, 생활만족도, 교육기관 적응의 차이를 확인한 결과, 기질과 교육기관 적응에서 유의한 차이가 있었다. 집단은 가장 높은 비율로 나타난‘매우 행복함’으로 보고한 유아를 교사보고와 일치하는 경우‘상집단’, 일치 정도의 차이가 작은 경우 ‘중집단’, 차이가 큰 경우‘하집단’으로 분류하였다. 상집단과 하집단은 활동성과 수줍음에서 차이가 있었는데, 활동성은 상집단이 더 높았고 수줍음은 하집단이 더 높은 것으로 나타났다. 또한 상집단과 중집단은 하집단보다 사회성과 교육기관 적응의 모든 하위영역에서 더 높은 것으로 나타났고, 상집단은 중집단보다 기관에서 정서 상태와 또래 간 적응이 더 높았다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 행복과 생활만족도에 대한 유아의 관점을 확인하고 유아의 생활에 대한 내적, 주관적 판단이 행복에 중요함을 제시하였다. 이는 행복 증진을 위해 유아의 관점에서 접근하는 것이 중요함을 확인하였다는 의의가 있다. 둘째, 행복의 통합적 설명모델의 관점에서 기질, 생활만족도, 교육기관 적응과 행복의 관계와 영향력을 확인하였다. 이는 행복결정요인에 대한 이해를 확장하고 개입을 통한 유아 행복의 증진 가능성을 제시하였다. 셋째, 각 변인에 대해 어머니, 유아, 교사로 다른 보고자를 달리하고, 유아 행복의 보고자에 따라 영향을 미치는 요인과 영향력의 차이를 확인하였다. 이는 정보의 실제성을 향상시키고 추후 연구의 발전과 개입 방안 구체화에 기여할 것이다. 넷째, 유아가 보다 용이하게 자기보고를 할 수 있는 방안을 제시하였다. 이는 유아의 자기보고를 위한 방법론적 측면을 확장하여, 유아 행복연구가 활발히 진행될 수 있는 토대를 마련하는 데에 기여할 것이다.
The purpose of the present study is to examine the relationship between preschoolers’temperament, life satisfaction, preschool adjustment and self- and teacher reported happiness. First, trend of self- and teacher reported preschoolers’happiness, temperament, life satisfaction and preschool adjustme...
The purpose of the present study is to examine the relationship between preschoolers’temperament, life satisfaction, preschool adjustment and self- and teacher reported happiness. First, trend of self- and teacher reported preschoolers’happiness, temperament, life satisfaction and preschool adjustment were investigated. The following step was investigation of gender, age differences, and correlations of above these variables. Next, effects of temperament, life satisfaction and preschool adjustment on self- and teacher reported preschoolers’ happiness were examined. Since more than half of the preschoolers reported themselves“very happy,”preschoolers who reported “very happy”were divided into three groups, High, Middle, Low, depending on agreement degree between self- and teacher reported preschoolers’happiness. Then, group differences in temperament, life satisfaction and preschool adjustment were investigated. Participants were 237 preschoolers (118 boys, 119 girls) of age 4 and 5, their mothers and 21 teachers. Preschoolers and teachers reported preschoolers’ happiness using “Face scale (Andrew & Withey, 1976).” The mothers rated their children’s temperament using “EAS Temperament Survey for Children (Buss & Plomin, 1984).” Preschoolers reported life satisfaction using“Abbreviated Version of Multidimensional Students’Life Satisfaction Scale (MSLSS-R; Huebner, Zullig & Saha, 2012).”This process was conducted by the researcher of the present study. The teachers rated the preschoolers’preschool adjustment using “The Preschool Adjustment Questionnaire (PAQ; Jewsuwan, Luster & Kostelnik, 1993).” The results of the present study are as follows. Firstly, most children and teachers reported on“A little bit happy”or“Very happy”level. However, the highest proportion of preschoolers’reported happiness was“Very happy,”while those of teachers was “A little bit happy.” Secondly, teacher reported preschoolers’happiness and temperament showed no gender and age differences. There were gender differences in Total life satisfaction, Friends satisfaction, Self satisfaction and all the factors of Preschool adjustment except for Ego strength. The Girls showed higher levels on these factors than the boys. Also, there were age differences in self reported happiness, Family satisfaction, Prosocial behavior, and Adjustment to preschool routines. Compared to children of age 5, children of age 4 showed higher levels on these factors. Thirdly, correlations between temperament, life satisfaction, preschool adjustment, and self- and teacher reported happiness were examined. Self reported happiness positively related with life satisfaction. While teacher reported happiness positively correlated with Activity, Sociability and all the factors of Preschool adjustment, it negatively related with Shyness, and had no relationship with Affectivity. Whereas Activity and Sociability were positively correlated with Total Preschool adjustment, Positive affect within school setting, and Peer Competence, Shyness was negatively related with these. Also, Friends satisfaction had positive relationship with all the factors of preschool adjustment except for Ego strengths. Fourthly, preschoolers’reported happiness was predicted by Self satisfaction. On the other hands, teacher reported happiness was predicted by Sociability, Positive affect within school setting and Ego strengths. Specifically, Positive affect within school setting was the highest predictor, with Ego strengths and Sociability next. Lastly, there were group differences in temperament and preschool adjustment. While the high group showed higher level of Activity than the low group, the low group had higher level of Shyness than the high group. In addition to this, the high group and the middle group had higher Sociability and Preschool adjustment than the low group. Especially, compared to the middle group, the high group showed higher levels of Positive affect within school setting and Peer competence. The implications for the present study are as follows. Firstly, this study investigated preschoolers’perspective on happiness and life satisfaction, and found that the important predictor of happiness is preschoolers’subjective judgement on life satisfaction. It also suggested that approaching happiness from preschoolers’perspective is crucial for improving happiness. Secondly, the present study examined the relationship between temperament, life satisfaction, preschool adjustment and preschoolers’happiness from the integrative framework of happiness. It would broaden understanding determinants of happiness, and suggested the possibility of improving happiness through the psychological intervention. Thirdly, this study chose three different informants, preschoolers, mothers and teachers, for measuring each variable, so it would increase the accuracy of data. Also, it found there were differences in determinants of happiness and effect size depending on reporter of happiness. It would contribute to develop further research and specification of psychological intervention for improving preschoolers’happiness. Lastly, the present study suggested the useful and easier method for preschoolers’self-report. It would lay foundation for developing the study of preschoolers’happiness by extending the methodology for self-report.
The purpose of the present study is to examine the relationship between preschoolers’temperament, life satisfaction, preschool adjustment and self- and teacher reported happiness. First, trend of self- and teacher reported preschoolers’happiness, temperament, life satisfaction and preschool adjustment were investigated. The following step was investigation of gender, age differences, and correlations of above these variables. Next, effects of temperament, life satisfaction and preschool adjustment on self- and teacher reported preschoolers’ happiness were examined. Since more than half of the preschoolers reported themselves“very happy,”preschoolers who reported “very happy”were divided into three groups, High, Middle, Low, depending on agreement degree between self- and teacher reported preschoolers’happiness. Then, group differences in temperament, life satisfaction and preschool adjustment were investigated. Participants were 237 preschoolers (118 boys, 119 girls) of age 4 and 5, their mothers and 21 teachers. Preschoolers and teachers reported preschoolers’ happiness using “Face scale (Andrew & Withey, 1976).” The mothers rated their children’s temperament using “EAS Temperament Survey for Children (Buss & Plomin, 1984).” Preschoolers reported life satisfaction using“Abbreviated Version of Multidimensional Students’Life Satisfaction Scale (MSLSS-R; Huebner, Zullig & Saha, 2012).”This process was conducted by the researcher of the present study. The teachers rated the preschoolers’preschool adjustment using “The Preschool Adjustment Questionnaire (PAQ; Jewsuwan, Luster & Kostelnik, 1993).” The results of the present study are as follows. Firstly, most children and teachers reported on“A little bit happy”or“Very happy”level. However, the highest proportion of preschoolers’reported happiness was“Very happy,”while those of teachers was “A little bit happy.” Secondly, teacher reported preschoolers’happiness and temperament showed no gender and age differences. There were gender differences in Total life satisfaction, Friends satisfaction, Self satisfaction and all the factors of Preschool adjustment except for Ego strength. The Girls showed higher levels on these factors than the boys. Also, there were age differences in self reported happiness, Family satisfaction, Prosocial behavior, and Adjustment to preschool routines. Compared to children of age 5, children of age 4 showed higher levels on these factors. Thirdly, correlations between temperament, life satisfaction, preschool adjustment, and self- and teacher reported happiness were examined. Self reported happiness positively related with life satisfaction. While teacher reported happiness positively correlated with Activity, Sociability and all the factors of Preschool adjustment, it negatively related with Shyness, and had no relationship with Affectivity. Whereas Activity and Sociability were positively correlated with Total Preschool adjustment, Positive affect within school setting, and Peer Competence, Shyness was negatively related with these. Also, Friends satisfaction had positive relationship with all the factors of preschool adjustment except for Ego strengths. Fourthly, preschoolers’reported happiness was predicted by Self satisfaction. On the other hands, teacher reported happiness was predicted by Sociability, Positive affect within school setting and Ego strengths. Specifically, Positive affect within school setting was the highest predictor, with Ego strengths and Sociability next. Lastly, there were group differences in temperament and preschool adjustment. While the high group showed higher level of Activity than the low group, the low group had higher level of Shyness than the high group. In addition to this, the high group and the middle group had higher Sociability and Preschool adjustment than the low group. Especially, compared to the middle group, the high group showed higher levels of Positive affect within school setting and Peer competence. The implications for the present study are as follows. Firstly, this study investigated preschoolers’perspective on happiness and life satisfaction, and found that the important predictor of happiness is preschoolers’subjective judgement on life satisfaction. It also suggested that approaching happiness from preschoolers’perspective is crucial for improving happiness. Secondly, the present study examined the relationship between temperament, life satisfaction, preschool adjustment and preschoolers’happiness from the integrative framework of happiness. It would broaden understanding determinants of happiness, and suggested the possibility of improving happiness through the psychological intervention. Thirdly, this study chose three different informants, preschoolers, mothers and teachers, for measuring each variable, so it would increase the accuracy of data. Also, it found there were differences in determinants of happiness and effect size depending on reporter of happiness. It would contribute to develop further research and specification of psychological intervention for improving preschoolers’happiness. Lastly, the present study suggested the useful and easier method for preschoolers’self-report. It would lay foundation for developing the study of preschoolers’happiness by extending the methodology for self-report.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.