현대 한국 교회의 예배에서 삶의 예배에 대한 인식부족, 예배에서 지나친 설교 중심주의, 성례전에 대한 인식과 시행의 결여, 예배에서 목사 우위와 목사 중심의 문제, 교회력에 대한 이해부족 등의 문제들이 있다. 이러한 문제들은 예배의 불균형을 가져왔고, 회중들을 관중의 자리에 놓이게 하였으며, 예배를 삶과 분리시키는 결과를 가져왔다. 예배의 능동성과 역동성, 그리고 유기성을 결여시키게 되었다. 예배 갱신은 이러한 문제들을 예배 본질로 회복하는 방향을 추구하게 된다.
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현대 한국 교회의 예배에서 삶의 예배에 대한 인식부족, 예배에서 지나친 설교 중심주의, 성례전에 대한 인식과 시행의 결여, 예배에서 목사 우위와 목사 중심의 문제, 교회력에 대한 이해부족 등의 문제들이 있다. 이러한 문제들은 예배의 불균형을 가져왔고, 회중들을 관중의 자리에 놓이게 하였으며, 예배를 삶과 분리시키는 결과를 가져왔다. 예배의 능동성과 역동성, 그리고 유기성을 결여시키게 되었다. 예배 갱신은 이러한 문제들을 예배 본질로 회복하는 방향을 추구하게 된다.
포스트모더니즘의 환경 속에서 탈기독교에 대한 반응과 새로운 문화의 전환에 대한 대안으로 이머징 예배가 대두되게 되었다. 이머징 예배의 의미에서 알 수 있듯이 이머징 예배의 역사는 그리 길지 않다. 현재도 이머징 예배의 신학을 조명하고자하는 노력들이 계속되고 있다. 그러나 분명한 것은 이머징 예배에서 나타나는 예배 특성들은 여느 예배보다 선명하게 드러난다는 점이다. 예배에서 뿐만 아니라 이머징 교회 운동에서도 이머징 주의자들이 추구하는 신학적 방향성들이 분명하게 드러난다. 선명하게 드러난 이머징 예배의 특징들을 정리하면 첫째, 그리스도 중심의 예배를 지향한다. 둘째, 회중 참여적인 예배이다. 셋째, 다감각적으로 예배를 구성한다. 넷째, 유기적인 예배를 추구한다. 다섯째, 하나님의 신비감과 경외감을 강조함이다. 본 연구에서는 이상의 내용을 기술함으로 이머징 예배의 신학적 근거로 삼았다. 그럼에도 여전히 부족한 이머징 예배의 신학에 대해서는 예배의 그리스도와의 관련성, 예배의 이해성과 공동의 섬김성, 예배와 삶의 관련성을 예배의 세 가지 시금석으로 제시함으로 보완하였다.
이머징 예배의 장점은 다양성과 방향성에 있다. 이머징 예배는 굉장히 폭넓고 다양한 예배의 형태들을 반영한다. 그럼에도 이들의 방향성은 항상 예배의 본질의 회복에 둔다. 즉, 그들은 하나님께서 받으시는 예배의 기본 전제를 추구하며, 회중의 적극적인 참여를 위해 다양한 요소와 오감을 통해 유기적인 예배를 드리고자 한다. 혼란스러워 보이고 지나치게 탈 형식적인 예배처럼 보이지만, 사실 이머징 예배는 굉장히 유기적이다. 예배를 위해 다양한 팀이 구성되고, 서로 유기적으로 상호교류하면서 예배를 위해 오랜 시간 준비하고 이를 시행한다. 그렇다고 하여 형식에 메이거나 계획된 대로 진행되는 것을 추구하는 것은 아니다. 오히려, 이러한 준비를 통해 회중들의 영역을 확장하여 하나님께 영광 돌리며, 하나님의 임재를 체험하는 자유가 허용한다.
하나님의 임재를 경험하는 예배를 향한 끊임없는 변화들, 그러면서 하나님께 영광 돌리는 것을 잊지 않는 이머징 예배의 방향성은 다양한 문화의 홍수 속에서 오늘을 살아가는 교회들이 견지해야할 중요한 내용이라 여겨진다. 이에 필자는 서구의 이머징 예배를 통하여 한국 교회의 예배 갱신을 위한 대안을 제시하였다. 서구 환경에 적합한 이머징 예배가 한국적 정황에서 갖는 한계에 대해서는 예배 신학적 기준들을 보다 명확히 하였다. 지나친 다양성에 대해서는 예배의 4중 구조를 통해 통일성을 추구하였다. 그 밖에도 예배 공간과 시간에 대한 문제들이 나타나는데 이러한 문제들에 대해서는 그 대안을 종합한 형태의 예배 모델을 제시하였다. 그 예배 모델로는 필자가 담임하는 교회에서 실제 했던 부활절 예배와 주일 공동 예배이다. 이를 통해 이머징 예배의 기획과 실제를 통해 하나님께 영광을 돌림과 동시에 다감각적이며, 유기적이며, 회중의 참여적인 예배의 가능성을 보았다. 이에 필자는 한국 교회가 이머징 예배의 활성화를 통해 바람직한 예배 갱신이 이루어지기를 기대해본다. 그리고 지속적으로 이머징 예배에 대한 연구가 이어지기를 소망한다. 나아가 본 연구를 통해 개혁주의 생명신학의 관점에서 이머징 예배가 다시 조명되고 더욱 발전적인 논문이 나오기를 기대해본다.
현대 한국 교회의 예배에서 삶의 예배에 대한 인식부족, 예배에서 지나친 설교 중심주의, 성례전에 대한 인식과 시행의 결여, 예배에서 목사 우위와 목사 중심의 문제, 교회력에 대한 이해부족 등의 문제들이 있다. 이러한 문제들은 예배의 불균형을 가져왔고, 회중들을 관중의 자리에 놓이게 하였으며, 예배를 삶과 분리시키는 결과를 가져왔다. 예배의 능동성과 역동성, 그리고 유기성을 결여시키게 되었다. 예배 갱신은 이러한 문제들을 예배 본질로 회복하는 방향을 추구하게 된다.
포스트모더니즘의 환경 속에서 탈기독교에 대한 반응과 새로운 문화의 전환에 대한 대안으로 이머징 예배가 대두되게 되었다. 이머징 예배의 의미에서 알 수 있듯이 이머징 예배의 역사는 그리 길지 않다. 현재도 이머징 예배의 신학을 조명하고자하는 노력들이 계속되고 있다. 그러나 분명한 것은 이머징 예배에서 나타나는 예배 특성들은 여느 예배보다 선명하게 드러난다는 점이다. 예배에서 뿐만 아니라 이머징 교회 운동에서도 이머징 주의자들이 추구하는 신학적 방향성들이 분명하게 드러난다. 선명하게 드러난 이머징 예배의 특징들을 정리하면 첫째, 그리스도 중심의 예배를 지향한다. 둘째, 회중 참여적인 예배이다. 셋째, 다감각적으로 예배를 구성한다. 넷째, 유기적인 예배를 추구한다. 다섯째, 하나님의 신비감과 경외감을 강조함이다. 본 연구에서는 이상의 내용을 기술함으로 이머징 예배의 신학적 근거로 삼았다. 그럼에도 여전히 부족한 이머징 예배의 신학에 대해서는 예배의 그리스도와의 관련성, 예배의 이해성과 공동의 섬김성, 예배와 삶의 관련성을 예배의 세 가지 시금석으로 제시함으로 보완하였다.
이머징 예배의 장점은 다양성과 방향성에 있다. 이머징 예배는 굉장히 폭넓고 다양한 예배의 형태들을 반영한다. 그럼에도 이들의 방향성은 항상 예배의 본질의 회복에 둔다. 즉, 그들은 하나님께서 받으시는 예배의 기본 전제를 추구하며, 회중의 적극적인 참여를 위해 다양한 요소와 오감을 통해 유기적인 예배를 드리고자 한다. 혼란스러워 보이고 지나치게 탈 형식적인 예배처럼 보이지만, 사실 이머징 예배는 굉장히 유기적이다. 예배를 위해 다양한 팀이 구성되고, 서로 유기적으로 상호교류하면서 예배를 위해 오랜 시간 준비하고 이를 시행한다. 그렇다고 하여 형식에 메이거나 계획된 대로 진행되는 것을 추구하는 것은 아니다. 오히려, 이러한 준비를 통해 회중들의 영역을 확장하여 하나님께 영광 돌리며, 하나님의 임재를 체험하는 자유가 허용한다.
하나님의 임재를 경험하는 예배를 향한 끊임없는 변화들, 그러면서 하나님께 영광 돌리는 것을 잊지 않는 이머징 예배의 방향성은 다양한 문화의 홍수 속에서 오늘을 살아가는 교회들이 견지해야할 중요한 내용이라 여겨진다. 이에 필자는 서구의 이머징 예배를 통하여 한국 교회의 예배 갱신을 위한 대안을 제시하였다. 서구 환경에 적합한 이머징 예배가 한국적 정황에서 갖는 한계에 대해서는 예배 신학적 기준들을 보다 명확히 하였다. 지나친 다양성에 대해서는 예배의 4중 구조를 통해 통일성을 추구하였다. 그 밖에도 예배 공간과 시간에 대한 문제들이 나타나는데 이러한 문제들에 대해서는 그 대안을 종합한 형태의 예배 모델을 제시하였다. 그 예배 모델로는 필자가 담임하는 교회에서 실제 했던 부활절 예배와 주일 공동 예배이다. 이를 통해 이머징 예배의 기획과 실제를 통해 하나님께 영광을 돌림과 동시에 다감각적이며, 유기적이며, 회중의 참여적인 예배의 가능성을 보았다. 이에 필자는 한국 교회가 이머징 예배의 활성화를 통해 바람직한 예배 갱신이 이루어지기를 기대해본다. 그리고 지속적으로 이머징 예배에 대한 연구가 이어지기를 소망한다. 나아가 본 연구를 통해 개혁주의 생명신학의 관점에서 이머징 예배가 다시 조명되고 더욱 발전적인 논문이 나오기를 기대해본다.
Problems of Modern Korea church worship is the worship of life, lack of awareness, too much preaching in the worship center of attention, lack of recognition and enforcement of the sacraments, the problem of lead in worship pastor and pastor center, a lack of understanding of the Liturgical year. Th...
Problems of Modern Korea church worship is the worship of life, lack of awareness, too much preaching in the worship center of attention, lack of recognition and enforcement of the sacraments, the problem of lead in worship pastor and pastor center, a lack of understanding of the Liturgical year. These problems are brought to an imbalance of worship, the congregation was put in place in the crowd . Eventually became the worship life and thereby separated. The activeness and dynamism and organic became devoid of worship. Worship renewal is to seek to recover these problems in a way the essence of worship.
The emerging worship emerged as an alternative to the conversion of the reaction and a new culture for the ride Christianity in the context of postmodernism. As you can see from the emerging worship is not a long term history of the emerging worship. Theological commitment to the emerging church is continuing. But clearly Features that appear in the worship of the emerging church appear sharper than others worship. Emerging who are clearly reveals the theological orientation that they are seeking as well as in the emerging church movement in worship. A summary of the characteristics of the emerging church revealed First, Worship of Jesus centered pursuit. Second, Participation of the congregation worship. Third, it constitutes a multi-sensory worship. Fourth, Pursuing organic church. Fifth, the emphasis of God's mystery and awe. The study took into theological basis for the emerging worship by describing the contents over. Nevertheless, still For the theological imperfections in emerging worship was supplemented by three touchstones of worship. It’s Relevance of the Christian worship, Servant of the interests of the church and community, Worship and association with life.
The advantage of the emerging worship is on the diversity and directionality. The emerging worship is reflected in the very wide variety of forms of worship. Yet always seeks the restoration of worship. They seek to worship God you receive glory, and would like to worship through a variety of organic elements and senses to the active participation of the congregation. Seems confused seems like too much riding formal worship, In fact, the emerging worship is a very organic. Diverse team has been configured for worship. To interact with each other organically preparing a long time for worship and enforce them. This does not necessarily form or bound to pursue that proceeding as planned. Rather, by extending the scope of the congregation through these preparations, turning the glory of God, allowing the freedom to experience the presence.
Orientation of the emerging worship do not forget to turn the glory of God and the ensuing change for God's presence is considered important because churches do today to live in the flood of diverse cultures perspective. Thus, I suggest an alternative for worship renewal of the Church in Korea through the emerging worship of Western society. Emerging Worship is definitely appropriate for Western society and worship than the theological basis with respect to the limit in the Korean context, we seek unity through a quadruple structure of worship for the extreme diversity. In addition there is a problem such as a worship service space or time. This comprehensive worship model was presented. Model of worship is Easter worship and Sunday worship service performed in a church that I pastor. Saw the possibility Through the emerging worship preparation and actual. That possibility is to glorify God and the multi-sensuous, organic, and a participatory worship of the congregation. Worship of the Church in Korea is desirable worship renewal through the activation of emerging worship hope this place becomes. And continue to hope that they can lead to research on emerging worship. This study was presented by the church as being the authors of the model. I hope furthermore, the emerging worship from the perspective of the Reformed life theology through the study and surveying looks forward to the further development of paper out.
Problems of Modern Korea church worship is the worship of life, lack of awareness, too much preaching in the worship center of attention, lack of recognition and enforcement of the sacraments, the problem of lead in worship pastor and pastor center, a lack of understanding of the Liturgical year. These problems are brought to an imbalance of worship, the congregation was put in place in the crowd . Eventually became the worship life and thereby separated. The activeness and dynamism and organic became devoid of worship. Worship renewal is to seek to recover these problems in a way the essence of worship.
The emerging worship emerged as an alternative to the conversion of the reaction and a new culture for the ride Christianity in the context of postmodernism. As you can see from the emerging worship is not a long term history of the emerging worship. Theological commitment to the emerging church is continuing. But clearly Features that appear in the worship of the emerging church appear sharper than others worship. Emerging who are clearly reveals the theological orientation that they are seeking as well as in the emerging church movement in worship. A summary of the characteristics of the emerging church revealed First, Worship of Jesus centered pursuit. Second, Participation of the congregation worship. Third, it constitutes a multi-sensory worship. Fourth, Pursuing organic church. Fifth, the emphasis of God's mystery and awe. The study took into theological basis for the emerging worship by describing the contents over. Nevertheless, still For the theological imperfections in emerging worship was supplemented by three touchstones of worship. It’s Relevance of the Christian worship, Servant of the interests of the church and community, Worship and association with life.
The advantage of the emerging worship is on the diversity and directionality. The emerging worship is reflected in the very wide variety of forms of worship. Yet always seeks the restoration of worship. They seek to worship God you receive glory, and would like to worship through a variety of organic elements and senses to the active participation of the congregation. Seems confused seems like too much riding formal worship, In fact, the emerging worship is a very organic. Diverse team has been configured for worship. To interact with each other organically preparing a long time for worship and enforce them. This does not necessarily form or bound to pursue that proceeding as planned. Rather, by extending the scope of the congregation through these preparations, turning the glory of God, allowing the freedom to experience the presence.
Orientation of the emerging worship do not forget to turn the glory of God and the ensuing change for God's presence is considered important because churches do today to live in the flood of diverse cultures perspective. Thus, I suggest an alternative for worship renewal of the Church in Korea through the emerging worship of Western society. Emerging Worship is definitely appropriate for Western society and worship than the theological basis with respect to the limit in the Korean context, we seek unity through a quadruple structure of worship for the extreme diversity. In addition there is a problem such as a worship service space or time. This comprehensive worship model was presented. Model of worship is Easter worship and Sunday worship service performed in a church that I pastor. Saw the possibility Through the emerging worship preparation and actual. That possibility is to glorify God and the multi-sensuous, organic, and a participatory worship of the congregation. Worship of the Church in Korea is desirable worship renewal through the activation of emerging worship hope this place becomes. And continue to hope that they can lead to research on emerging worship. This study was presented by the church as being the authors of the model. I hope furthermore, the emerging worship from the perspective of the Reformed life theology through the study and surveying looks forward to the further development of paper out.
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