읽기 유창성 신장을 위한 교수학습 방안 연구 : 초등학교 1학년 학생을 중심으로 A Study on an Instruction for Developing Reading Fluency : Focused on the First Grade in Elementary School원문보기
이 연구는 초등학교 1학년 학생의 읽기 유창성을 신장시키기 위한 유창성 중심 교수․학습 방안 연구이다. 음운인식, 미리보기, 반복읽기, 지속적 읽기 활동을 포함한 유창성 중심 수업을 구안하고 1학년 학생들에게 적용하여 읽기 유창성과 읽기 이해력에 어떤 변화가 있는지 알아보고자 하였다.
읽기 유창성이란 인지적인 노력을 들이지 않고 정확하고 빠르며 자연스럽게 글을 읽을 수 있는 능력이라 할 수 있다. 선행 연구 검토를 통하여 유창성과 독해력 향상에 효과적이라는 검증을 받은 음운 인식, 미리보기, 반복 읽기, 지속적 읽기 활동을 포함한 국어 수업을 설계하여 실행했다. 초등학교 1학년 1개 학급 26명이 실험 집단으로 실험 연구에 참여했다. 비교 집단으로는 동일 학교 1학년 1개 학급 26명을 선정하여 현행 교육과정의 지도서에 의한 국어 수업을 실시하였다. 실험 집단과 비교 집단의 주간 시간표는 비슷하며 실험 집단의 유창성 중심 국어 수업은 10주 동안 20차시 집중 운영되었다.
유창성을 강조한 수업이 학생들의 유창성과 읽기 이해력 신장에 효과가 있는지 알아보기 위해 사전, 사후에 읽기 유창성과 읽기이해 검사를 실시하였다. 읽기 유창성은 신속성, 정확성, 운율성 영역으로 나누어 검사하였고 검사도구로는 송영복(2012)연구의 검사지에서 1학년 읽기능력 수준에 어려운 사건의 순서와 글의 구조 파악 문항을 삭제하여 활용하였다. 학생들의 유창성과 이해도 검사 점수를 양적 자료로 기록하고 읽기 유창성과 이해도의 변화에서 나타나는 특성을 분석하였다. 또한 읽기 유창성 수업의 효과가 통계적으로 어느 정도 영향을 미치는지 살펴보고자 ...
이 연구는 초등학교 1학년 학생의 읽기 유창성을 신장시키기 위한 유창성 중심 교수․학습 방안 연구이다. 음운인식, 미리보기, 반복읽기, 지속적 읽기 활동을 포함한 유창성 중심 수업을 구안하고 1학년 학생들에게 적용하여 읽기 유창성과 읽기 이해력에 어떤 변화가 있는지 알아보고자 하였다.
읽기 유창성이란 인지적인 노력을 들이지 않고 정확하고 빠르며 자연스럽게 글을 읽을 수 있는 능력이라 할 수 있다. 선행 연구 검토를 통하여 유창성과 독해력 향상에 효과적이라는 검증을 받은 음운 인식, 미리보기, 반복 읽기, 지속적 읽기 활동을 포함한 국어 수업을 설계하여 실행했다. 초등학교 1학년 1개 학급 26명이 실험 집단으로 실험 연구에 참여했다. 비교 집단으로는 동일 학교 1학년 1개 학급 26명을 선정하여 현행 교육과정의 지도서에 의한 국어 수업을 실시하였다. 실험 집단과 비교 집단의 주간 시간표는 비슷하며 실험 집단의 유창성 중심 국어 수업은 10주 동안 20차시 집중 운영되었다.
유창성을 강조한 수업이 학생들의 유창성과 읽기 이해력 신장에 효과가 있는지 알아보기 위해 사전, 사후에 읽기 유창성과 읽기이해 검사를 실시하였다. 읽기 유창성은 신속성, 정확성, 운율성 영역으로 나누어 검사하였고 검사도구로는 송영복(2012)연구의 검사지에서 1학년 읽기능력 수준에 어려운 사건의 순서와 글의 구조 파악 문항을 삭제하여 활용하였다. 학생들의 유창성과 이해도 검사 점수를 양적 자료로 기록하고 읽기 유창성과 이해도의 변화에서 나타나는 특성을 분석하였다. 또한 읽기 유창성 수업의 효과가 통계적으로 어느 정도 영향을 미치는지 살펴보고자 t 검정 통계 분석도 실시하였다.
초등학교 1학년 다인수 학급에서 유창성 중심 수업 효과 검증의 결과는 다음과 같다.
첫째, 읽기 유창성 중심 수업은 읽기 신속성 향상에 긍정적인 효과가 있었으며, t 검정 결과에서도 유의하게 나타났다.
둘째, 읽기 유창성 중심 수업은 읽기 정확성 향상에 별 효과가 없었으며, t 검정 결과에서도 유의하지 않게 나타났다.
셋째, 읽기 유창성 중심 수업은 읽기 운율성 향상에 긍정적인 효과가 있었으며 t 검정 결과에서도 유의하게 나타났다.
넷째, 읽기 유창성 중심 수업은 학생들의 읽기 이해력 향상에 긍정적인 효과가 있었으나, t 검정 결과에서는 유의하지 않게 나타났다.
결론적으로, 초등학교 1학년 학급 단위 학생들에게 음운 인식, 미리보기, 반복 읽기, 지속적 읽기 활동을 강조한 유창성 중심 국어 수업은 읽기 유창성과 읽기 이해력 향상에 긍정적인 효과가 있다고 말할 수 있다. 때문에 읽기 학습에 곤란을 겪는 1학년 학생들에게 국어 수업을 통하여 중재할 수 있는 방법 연구에 도움이 되리라 기대된다.
향후 연구에 대한 제언은 다음과 같다.
첫째, 정확한 읽기 유창성과 이해도를 측정하기 위해서는 일반 학생을 대상으로 한 체계적인 표준화 읽기 검사 도구 개발 연구가 필요하다.
둘째, 미리보기, 반복 읽기, 음운 인식, 지속적 읽기 활동 등의 요인들 중에서 어느 요인이 집단 단위의 유창성과 읽기 이해력 향상에 더 영향을 주었는지 판단하기 어렵다. 때문에 집단 단위 수업에서 어느 요인이 유창성과 독해력 향상에 더 효과적인지 규명하는 연구가 필요할 것이다.
이 연구는 초등학교 1학년 학생의 읽기 유창성을 신장시키기 위한 유창성 중심 교수․학습 방안 연구이다. 음운인식, 미리보기, 반복읽기, 지속적 읽기 활동을 포함한 유창성 중심 수업을 구안하고 1학년 학생들에게 적용하여 읽기 유창성과 읽기 이해력에 어떤 변화가 있는지 알아보고자 하였다.
읽기 유창성이란 인지적인 노력을 들이지 않고 정확하고 빠르며 자연스럽게 글을 읽을 수 있는 능력이라 할 수 있다. 선행 연구 검토를 통하여 유창성과 독해력 향상에 효과적이라는 검증을 받은 음운 인식, 미리보기, 반복 읽기, 지속적 읽기 활동을 포함한 국어 수업을 설계하여 실행했다. 초등학교 1학년 1개 학급 26명이 실험 집단으로 실험 연구에 참여했다. 비교 집단으로는 동일 학교 1학년 1개 학급 26명을 선정하여 현행 교육과정의 지도서에 의한 국어 수업을 실시하였다. 실험 집단과 비교 집단의 주간 시간표는 비슷하며 실험 집단의 유창성 중심 국어 수업은 10주 동안 20차시 집중 운영되었다.
유창성을 강조한 수업이 학생들의 유창성과 읽기 이해력 신장에 효과가 있는지 알아보기 위해 사전, 사후에 읽기 유창성과 읽기이해 검사를 실시하였다. 읽기 유창성은 신속성, 정확성, 운율성 영역으로 나누어 검사하였고 검사도구로는 송영복(2012)연구의 검사지에서 1학년 읽기능력 수준에 어려운 사건의 순서와 글의 구조 파악 문항을 삭제하여 활용하였다. 학생들의 유창성과 이해도 검사 점수를 양적 자료로 기록하고 읽기 유창성과 이해도의 변화에서 나타나는 특성을 분석하였다. 또한 읽기 유창성 수업의 효과가 통계적으로 어느 정도 영향을 미치는지 살펴보고자 t 검정 통계 분석도 실시하였다.
초등학교 1학년 다인수 학급에서 유창성 중심 수업 효과 검증의 결과는 다음과 같다.
첫째, 읽기 유창성 중심 수업은 읽기 신속성 향상에 긍정적인 효과가 있었으며, t 검정 결과에서도 유의하게 나타났다.
둘째, 읽기 유창성 중심 수업은 읽기 정확성 향상에 별 효과가 없었으며, t 검정 결과에서도 유의하지 않게 나타났다.
셋째, 읽기 유창성 중심 수업은 읽기 운율성 향상에 긍정적인 효과가 있었으며 t 검정 결과에서도 유의하게 나타났다.
넷째, 읽기 유창성 중심 수업은 학생들의 읽기 이해력 향상에 긍정적인 효과가 있었으나, t 검정 결과에서는 유의하지 않게 나타났다.
결론적으로, 초등학교 1학년 학급 단위 학생들에게 음운 인식, 미리보기, 반복 읽기, 지속적 읽기 활동을 강조한 유창성 중심 국어 수업은 읽기 유창성과 읽기 이해력 향상에 긍정적인 효과가 있다고 말할 수 있다. 때문에 읽기 학습에 곤란을 겪는 1학년 학생들에게 국어 수업을 통하여 중재할 수 있는 방법 연구에 도움이 되리라 기대된다.
향후 연구에 대한 제언은 다음과 같다.
첫째, 정확한 읽기 유창성과 이해도를 측정하기 위해서는 일반 학생을 대상으로 한 체계적인 표준화 읽기 검사 도구 개발 연구가 필요하다.
둘째, 미리보기, 반복 읽기, 음운 인식, 지속적 읽기 활동 등의 요인들 중에서 어느 요인이 집단 단위의 유창성과 읽기 이해력 향상에 더 영향을 주었는지 판단하기 어렵다. 때문에 집단 단위 수업에서 어느 요인이 유창성과 독해력 향상에 더 효과적인지 규명하는 연구가 필요할 것이다.
The study is first grade of elementary school students fluent in reading skills for teaching techniques to advance research. A Korean class is designed and implemented consisting of phoneme recognition, activities such as preview, repetitive reading and continual reading activity. And then, figure o...
The study is first grade of elementary school students fluent in reading skills for teaching techniques to advance research. A Korean class is designed and implemented consisting of phoneme recognition, activities such as preview, repetitive reading and continual reading activity. And then, figure out if fluency focused class has any effect on the increase of fluency and understanding of reading, reading fluency.
Reading fluency is defined as an ability to read rapidly, accurately and naturally like speaking without any cognitive efforts. Through the review of preceding studies, a Korean class was designed and implemented consisting of activities such as preview, repetitive reading, phoneme recognition and continual reading activity which were verified as effective in fluency and reading comprehension. 26 students in 1 class of grade 1 at an elementary school participated in the study as the test group. The comparison group consisted of 26 students in 1 class of grade 1 at the same elementary school who received the Korean class according to the teaching instruction of the current curriculum. The weekly timetable between the test group and the comparison group was similar, and fluency focused Korean class of the test group was intensely operated for 20 sessions during 10 weeks.
In order to figure out if fluency focused class has any effect on the increase of fluency and understanding of reading, reading fluency and reading comprehension tests were performed before and after. Reading fluency test was divided into rapidness, accuracy and rhythm. As for a test tool, the test sheet used by a study of Song Young Bok (2012) was revised and utilized to the level of grade 1. The measurement scores of rapidness, accuracy, rhythm and understanding were recorded as quantitative data, and features on the change of reading fluency and understanding were analyzed. And, to figure out the effect of reading fluency class in terms of statistics, t-Test statistical analysis was performed.
Firstly, the reading fluency focused class had positive effect on reading rapidness, and it was significant in t-Test result.
Secondly, the reading fluency focused class had no significant effect on reading accuracy and it was not significant in t-Test result.
Thirdly, the reading fluency focused class had positive effect on reading rhythm and it was significant in t-Test result.
Fourthly, the reading fluency focused class had positive effect on understanding of reading but, it was not significant in t-Test result.
In conclusion, it can be said that fluency focused Korean class stressing preview, repetitive reading, phoneme recognition and continual reading activity to students in grade 1 of an elementary school had a positive effect on the improvement of reading fluency and understanding of reading. Therefore, this study would be helpful to study any intermediating method through the Korean class to grade 1 students who have difficulties in reading study.
Suggestions of the study are as follows.
Firstly, to measure accurate reading fluency and understanding, it is necessary to develop a systematic and standardized reading test tool to ordinary students.
Secondly, it is hard to determine which factor among as preview, repetitive reading, phoneme recognition and continual reading activity had more effect on the improvement of fluency and understanding of reading of a group unit. Accordingly, a further study is recommended to examine factors that are more effective on the improvement of fluency and reading comprehension
The study is first grade of elementary school students fluent in reading skills for teaching techniques to advance research. A Korean class is designed and implemented consisting of phoneme recognition, activities such as preview, repetitive reading and continual reading activity. And then, figure out if fluency focused class has any effect on the increase of fluency and understanding of reading, reading fluency.
Reading fluency is defined as an ability to read rapidly, accurately and naturally like speaking without any cognitive efforts. Through the review of preceding studies, a Korean class was designed and implemented consisting of activities such as preview, repetitive reading, phoneme recognition and continual reading activity which were verified as effective in fluency and reading comprehension. 26 students in 1 class of grade 1 at an elementary school participated in the study as the test group. The comparison group consisted of 26 students in 1 class of grade 1 at the same elementary school who received the Korean class according to the teaching instruction of the current curriculum. The weekly timetable between the test group and the comparison group was similar, and fluency focused Korean class of the test group was intensely operated for 20 sessions during 10 weeks.
In order to figure out if fluency focused class has any effect on the increase of fluency and understanding of reading, reading fluency and reading comprehension tests were performed before and after. Reading fluency test was divided into rapidness, accuracy and rhythm. As for a test tool, the test sheet used by a study of Song Young Bok (2012) was revised and utilized to the level of grade 1. The measurement scores of rapidness, accuracy, rhythm and understanding were recorded as quantitative data, and features on the change of reading fluency and understanding were analyzed. And, to figure out the effect of reading fluency class in terms of statistics, t-Test statistical analysis was performed.
Firstly, the reading fluency focused class had positive effect on reading rapidness, and it was significant in t-Test result.
Secondly, the reading fluency focused class had no significant effect on reading accuracy and it was not significant in t-Test result.
Thirdly, the reading fluency focused class had positive effect on reading rhythm and it was significant in t-Test result.
Fourthly, the reading fluency focused class had positive effect on understanding of reading but, it was not significant in t-Test result.
In conclusion, it can be said that fluency focused Korean class stressing preview, repetitive reading, phoneme recognition and continual reading activity to students in grade 1 of an elementary school had a positive effect on the improvement of reading fluency and understanding of reading. Therefore, this study would be helpful to study any intermediating method through the Korean class to grade 1 students who have difficulties in reading study.
Suggestions of the study are as follows.
Firstly, to measure accurate reading fluency and understanding, it is necessary to develop a systematic and standardized reading test tool to ordinary students.
Secondly, it is hard to determine which factor among as preview, repetitive reading, phoneme recognition and continual reading activity had more effect on the improvement of fluency and understanding of reading of a group unit. Accordingly, a further study is recommended to examine factors that are more effective on the improvement of fluency and reading comprehension
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.