본 연구는 우리나라 대졸 니트의 개인적 경험과 그 시사점을 탐구하고, 본 현상과 관계된 제도적 문제가 무엇인지 대졸 니트의 관점으로 이해하여, 대졸자 니트화 요인을 밝히고, 지원 방안을 모색하고자 한 목적이 있다. 이를 위한 연구 문제는 크게 두 가지로서 ‘대졸 니트의 개인적 경험과 그 시사점은 무엇인가?, 대졸 니트의 시각으로 본 교육 및 사회제도적 문제는 무엇인가?’ 이다.
연구자는 지난 3년간 니트와 관련된 주제에 대하여 자료를 수집하며 탐독하는 노력을 기울였고, 연구목적을 달성하기 위해 면담연구방법을 적용하였다. 자료 수집은 면담조사와 문헌조사를 통해 이루어졌다. 연구참여자는 모두는 연구자의 엄격한 표집기준에 의하여 선정하였고, 최종적으로 10명이 참여하였다. 실 오프라인 면담 전 예비온라인 면담을 수행하여 연구질문의 민감성을 높였다. 면담조사기간은 2013년 12월부터 2014년 4월이었으며, 면담장소는 대부분 연구 참여자가 원하는 장소나 스터디센터에서 진행되었다. 오프라인 면담횟수는 1회에서 2회까지 진행되었으며, 소요시간은 각각 1시간 30분∼2시간 정도였다. 면담자료 분석은 추가 질문을 확보할 수 있는 동시에 다른 연구 참여자의 반응을 짚어보며 추가 질문을 도출할 수 있도록 항시비교법을 적용하였다.
연구결과는, 분석 전, 분석 상 도움이 될 주요 주제를 정렬하는 ...
본 연구는 우리나라 대졸 니트의 개인적 경험과 그 시사점을 탐구하고, 본 현상과 관계된 제도적 문제가 무엇인지 대졸 니트의 관점으로 이해하여, 대졸자 니트화 요인을 밝히고, 지원 방안을 모색하고자 한 목적이 있다. 이를 위한 연구 문제는 크게 두 가지로서 ‘대졸 니트의 개인적 경험과 그 시사점은 무엇인가?, 대졸 니트의 시각으로 본 교육 및 사회제도적 문제는 무엇인가?’ 이다.
연구자는 지난 3년간 니트와 관련된 주제에 대하여 자료를 수집하며 탐독하는 노력을 기울였고, 연구목적을 달성하기 위해 면담연구방법을 적용하였다. 자료 수집은 면담조사와 문헌조사를 통해 이루어졌다. 연구참여자는 모두는 연구자의 엄격한 표집기준에 의하여 선정하였고, 최종적으로 10명이 참여하였다. 실 오프라인 면담 전 예비온라인 면담을 수행하여 연구질문의 민감성을 높였다. 면담조사기간은 2013년 12월부터 2014년 4월이었으며, 면담장소는 대부분 연구 참여자가 원하는 장소나 스터디센터에서 진행되었다. 오프라인 면담횟수는 1회에서 2회까지 진행되었으며, 소요시간은 각각 1시간 30분∼2시간 정도였다. 면담자료 분석은 추가 질문을 확보할 수 있는 동시에 다른 연구 참여자의 반응을 짚어보며 추가 질문을 도출할 수 있도록 항시비교법을 적용하였다.
연구결과는, 분석 전, 분석 상 도움이 될 주요 주제를 정렬하는 템플릿분석법을 통하여 도출하였다. 분석한 상위 범주는 총 6개이며, 도출된 개인적 경험은 가정환경적, 사회활동적, 건강·심리적, 교육적 경험을 모두 합하여 21개, 사회제도적 무업화 문제는 교육제도적 환경과 노동사회제도적 문제를 합하여 12개로 분석하여, 총 33개의 경험이 도출 되었다. 최종적으로는, 9가지의 사회제도적 문제 하에 13가지의 긍정적이지 못한 경험의 연합으로 무업화가 되었단 결론이 도출되었다. 이런 환경 하에서 무업자들이 어떤 대응을 하고 있는지도 분석하였다. 무업자가 현재 고용환경에 대응하는 방식은 매우 다양하게 나타났다.
위와 같은 연구결과에 기대어 대졸 니트 현상을 해석하는 관점을 특정학문의 흐름에 치우쳐 해석하기보다, 간학문적이고도 통합적인 관점으로 해석할 필요가 있음을 제기하였다. 나아가 대졸자 니트화 현상을 해석하는 관점에 “자기 가치 발현 욕구”가 고려할 만한 점이라고 제안하였다. 그 밖에도 은둔형 대졸 니트에 대한 대책의 필요성, 우리나라 청년 니트에 대한 개념적 정의의 정비, 중고등교육 단위 진로설계 지원의 체계적 운영, 노동시장 환경의 개선에 대하여 논의하였다. 이런 측면에서 최근의 대졸자 니트화 현상의 해석 및 분석에 체계적인 점검이 한 번쯤은 이루어져야 한다고 덧붙이는 바이다.
본 연구는 우리나라 대졸 니트의 개인적 경험과 그 시사점을 탐구하고, 본 현상과 관계된 제도적 문제가 무엇인지 대졸 니트의 관점으로 이해하여, 대졸자 니트화 요인을 밝히고, 지원 방안을 모색하고자 한 목적이 있다. 이를 위한 연구 문제는 크게 두 가지로서 ‘대졸 니트의 개인적 경험과 그 시사점은 무엇인가?, 대졸 니트의 시각으로 본 교육 및 사회제도적 문제는 무엇인가?’ 이다.
연구자는 지난 3년간 니트와 관련된 주제에 대하여 자료를 수집하며 탐독하는 노력을 기울였고, 연구목적을 달성하기 위해 면담연구방법을 적용하였다. 자료 수집은 면담조사와 문헌조사를 통해 이루어졌다. 연구참여자는 모두는 연구자의 엄격한 표집기준에 의하여 선정하였고, 최종적으로 10명이 참여하였다. 실 오프라인 면담 전 예비온라인 면담을 수행하여 연구질문의 민감성을 높였다. 면담조사기간은 2013년 12월부터 2014년 4월이었으며, 면담장소는 대부분 연구 참여자가 원하는 장소나 스터디센터에서 진행되었다. 오프라인 면담횟수는 1회에서 2회까지 진행되었으며, 소요시간은 각각 1시간 30분∼2시간 정도였다. 면담자료 분석은 추가 질문을 확보할 수 있는 동시에 다른 연구 참여자의 반응을 짚어보며 추가 질문을 도출할 수 있도록 항시비교법을 적용하였다.
연구결과는, 분석 전, 분석 상 도움이 될 주요 주제를 정렬하는 템플릿 분석법을 통하여 도출하였다. 분석한 상위 범주는 총 6개이며, 도출된 개인적 경험은 가정환경적, 사회활동적, 건강·심리적, 교육적 경험을 모두 합하여 21개, 사회제도적 무업화 문제는 교육제도적 환경과 노동사회제도적 문제를 합하여 12개로 분석하여, 총 33개의 경험이 도출 되었다. 최종적으로는, 9가지의 사회제도적 문제 하에 13가지의 긍정적이지 못한 경험의 연합으로 무업화가 되었단 결론이 도출되었다. 이런 환경 하에서 무업자들이 어떤 대응을 하고 있는지도 분석하였다. 무업자가 현재 고용환경에 대응하는 방식은 매우 다양하게 나타났다.
위와 같은 연구결과에 기대어 대졸 니트 현상을 해석하는 관점을 특정학문의 흐름에 치우쳐 해석하기보다, 간학문적이고도 통합적인 관점으로 해석할 필요가 있음을 제기하였다. 나아가 대졸자 니트화 현상을 해석하는 관점에 “자기 가치 발현 욕구”가 고려할 만한 점이라고 제안하였다. 그 밖에도 은둔형 대졸 니트에 대한 대책의 필요성, 우리나라 청년 니트에 대한 개념적 정의의 정비, 중고등교육 단위 진로설계 지원의 체계적 운영, 노동시장 환경의 개선에 대하여 논의하였다. 이런 측면에서 최근의 대졸자 니트화 현상의 해석 및 분석에 체계적인 점검이 한 번쯤은 이루어져야 한다고 덧붙이는 바이다.
The objectives of this study were to explore Korean college graduate NEETs’ personal experiences and their implications and understand institutional problems related to this phenomenon from the viewpoint of college graduate NEETs, and ultimately to identify factors related to the production of colle...
The objectives of this study were to explore Korean college graduate NEETs’ personal experiences and their implications and understand institutional problems related to this phenomenon from the viewpoint of college graduate NEETs, and ultimately to identify factors related to the production of college graduate NEETs and find strategies to support them. For these purposes, this study attempted to answer largely two questions: what are college graduate NEETs’ personal experiences and their implications; and what are educational, social, and institutional problem from the viewpoint of college graduate NEETs.
The researcher made efforts to collect and explore data on themes related to NEETs for the last three years, and conducted interviews according to the purposes of this study. Data used in this study were collected through interviews and literature review. The participants were screened strictly according to the researcher’s sampling criteria, and 10 subjects were sampled finally as the participants. Before the main offline interviews, preliminary online interviews were performed for higher sensitivity of the research questions. The interview period was from December 2013 to April 2014, and most of interviews were held at places preferred by participants or the study center. Each participant had one or two offline interviews, and each interview took about 1.5~2 hours. Interview data were analyzed in the constant comparative method in order to derive additional questions out of the participants’ responses. Results were derived through the template analysis method, which arranges helpful major themes before and during the analysis. A total of 6 main categories were analyzed. In addition, 21 kinds of personal experiences were derived including home environment, social activity, health and psychological, and educational experiences, and 12 problems related to social and institutional worklessness were analyzed, so a total of 33 experiences were derived. Finally, it was concluded that worklessness was induced by the combination of 13 kinds of negative experiences under 9 kinds of social and institutional problems. This study also analyzed how workless people cope with this environment. It was found that workless people responded to the current employment environment in various ways.
Based on the results of this study as presented above, it was suggested that the viewpoint for interpreting the phenomenon of college graduate NEETs needs to be more inter‐disciplinary and integrated than biased to the trend of a specific discipline. Moreover, this study suggested that “desire for the expression of self‐value” is worthy to be considered as a viewpoint for interpreting the phenomenon of college graduate NEETs. Besides, this study discussed the need of measures for hermit‐type college graduate NEETs, refined conceptual definition of Korean young NEETs, systematic operation of career design support for secondary students, and improvement in the environment of the labor market. In this aspect, it also added that a systematic review should be made on the interpretation and analysis of the recent phenomenon of college graduate NEETs.
The objectives of this study were to explore Korean college graduate NEETs’ personal experiences and their implications and understand institutional problems related to this phenomenon from the viewpoint of college graduate NEETs, and ultimately to identify factors related to the production of college graduate NEETs and find strategies to support them. For these purposes, this study attempted to answer largely two questions: what are college graduate NEETs’ personal experiences and their implications; and what are educational, social, and institutional problem from the viewpoint of college graduate NEETs.
The researcher made efforts to collect and explore data on themes related to NEETs for the last three years, and conducted interviews according to the purposes of this study. Data used in this study were collected through interviews and literature review. The participants were screened strictly according to the researcher’s sampling criteria, and 10 subjects were sampled finally as the participants. Before the main offline interviews, preliminary online interviews were performed for higher sensitivity of the research questions. The interview period was from December 2013 to April 2014, and most of interviews were held at places preferred by participants or the study center. Each participant had one or two offline interviews, and each interview took about 1.5~2 hours. Interview data were analyzed in the constant comparative method in order to derive additional questions out of the participants’ responses. Results were derived through the template analysis method, which arranges helpful major themes before and during the analysis. A total of 6 main categories were analyzed. In addition, 21 kinds of personal experiences were derived including home environment, social activity, health and psychological, and educational experiences, and 12 problems related to social and institutional worklessness were analyzed, so a total of 33 experiences were derived. Finally, it was concluded that worklessness was induced by the combination of 13 kinds of negative experiences under 9 kinds of social and institutional problems. This study also analyzed how workless people cope with this environment. It was found that workless people responded to the current employment environment in various ways.
Based on the results of this study as presented above, it was suggested that the viewpoint for interpreting the phenomenon of college graduate NEETs needs to be more inter‐disciplinary and integrated than biased to the trend of a specific discipline. Moreover, this study suggested that “desire for the expression of self‐value” is worthy to be considered as a viewpoint for interpreting the phenomenon of college graduate NEETs. Besides, this study discussed the need of measures for hermit‐type college graduate NEETs, refined conceptual definition of Korean young NEETs, systematic operation of career design support for secondary students, and improvement in the environment of the labor market. In this aspect, it also added that a systematic review should be made on the interpretation and analysis of the recent phenomenon of college graduate NEETs.
주제어
#니트족(NEET)
#청년실업
#대졸 실업
#청년 무업자
#프리터
#질적연구
#NEET
#Youth Unemployment
#Unemployed College Graduates
#Freeter
#Qualitative Research
학위논문 정보
저자
한연희
학위수여기관
세종대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 교육행정
지도교수
임천순
발행연도
2015
총페이지
1-176
키워드
니트족(NEET),
청년실업,
대졸 실업,
청년 무업자,
프리터,
질적연구,
NEET,
Youth Unemployment,
Unemployed College Graduates,
Freeter,
Qualitative Research
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.