우리 사회의 고령화가 급속도로 진행되면서 노인 장기요양 서비스에 대한 수요가 증가하고 있다. 이에 본 연구에서는 노인장기요양보험제도에 의해서 제공되는 서비스 중에 서비스 대상자를 방문하여 재가노인복지 서비스를 담당하는 요양보호사의 직무특성이 직무만족과 이직의도에 미치는 영향을 검증하는 데에 그 목적을 두었다. 앞으로 고령인구의 증가와 재가노인복지 서비스에 대한 수요가 늘어날 가능성이 높고, 그에 따라 재가방문요양보호사의 직무만족 요인을 이해하는 것이 필요하기 때문이다.
이러한 배경 하에 본 연구에서는 ...
우리 사회의 고령화가 급속도로 진행되면서 노인 장기요양 서비스에 대한 수요가 증가하고 있다. 이에 본 연구에서는 노인장기요양보험제도에 의해서 제공되는 서비스 중에 서비스 대상자를 방문하여 재가노인복지 서비스를 담당하는 요양보호사의 직무특성이 직무만족과 이직의도에 미치는 영향을 검증하는 데에 그 목적을 두었다. 앞으로 고령인구의 증가와 재가노인복지 서비스에 대한 수요가 늘어날 가능성이 높고, 그에 따라 재가방문요양보호사의 직무만족 요인을 이해하는 것이 필요하기 때문이다.
이러한 배경 하에 본 연구에서는 독립변수로 직무특성을 설정하였으며, 그 하위영역으로 직무 다양성, 직무 중요성, 직무 자율성, 동료관계, 역할모호성, 업무량, 환자 및 보호자 관계 등 7개의 하위변수를 설정하였다. 종속변수로는 이직의도를 설정하였으며, 매개변수로서 직무만족을 설정하였다. 그리고 연구대상으로 서울시 및 경기도에서 재가노인복지서비스를 제공하고 있는 요양보호사 317명을 선정하였다. 이들에 대한 설문조사 자료를 활용하여 요인분석, 신뢰도 검증, 기술통계분석, t검증, ANOVA, 다중회귀분석을 실시한 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 직무특성 중에는 환자 및 보호자 관계의 중요성이 3.81로 가장 높았고, 그 다음으로 직무 중요성, 동료관계, 직무 다양성, 직무 자율성, 업무량, 역할모호성의 순으로 나타났다. 직무만족은 3.39로 다소 높았으며, 이직의도는 2.80으로 다소 낮게 나타났다.
둘째, 인구사회학적 요인에 따른 직무특성, 직무만족, 이직의도에 대한 차이를 분석한 결과, 인구사회학적 요인에 따라서 직무특성, 직무만족, 이직의도가 차이가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 측정변수간의 상관관계를 분석한 결과, 직무만족은 직무 다양성, 직무 중요성, 직무 자율성, 동료관계, 환자 및 보호자 관계 요인과는 긍정적인 상관관계를 나타냈으며, 역할모호성과는 부정적인 상관관계를 나타냈다. 이직의도는 업무량 및 역할모호성과는 긍정적인 상관관계를 보였으나, 직무만족과는 부정적인 상관관계를 나타냈다.
넷째, 가설의 검증 결과, 직무 중요성, 동료관계, 환자 및 보호자 관계가 직무만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 역할모호성과 업무량은 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 역할모호성과 업무량은 이직의도에 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났고, 직무 다양성, 직무 중요성, 직무 자율성, 동료관계, 환자 및 보호자 관계는 유의미한 영향이 없는 것으로 나타났다. 직무만족은 역할모호성에 대해서 완전 매개효과를, 그리고 업무량에 대해서는 부분 매개효과를 보였고, 직무 다양성, 직무 중요성, 직무 자율성, 동료관계, 환자 및 보호자 관계는 매개효과를 보이지 않았다.
이상의 연구결과를 종합해보면, 직무특성이 직무만족에 미치는 영향에서는 ‘동료관계’가 가장 크게 영향을 미쳤고, 그 다음으로 직무 중요성, 역할모호성, 환자 및 보호자 관계, 업무량의 순으로 나타났다. 그리고 이직의도에는 ‘역할모호성’이 업무량보다 더 큰 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 고려할 때 재가노인복지(방문요양) 서비스를 담당하는 요양보호사의 직무만족을 높이기 위해서는 동료관계가 가장 중요하다고 할 수 있다. 그리고 역할모호성과 업무량이 이직의도에 미치는 영향에 대해서 직무만족이 부분 매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 즉 재가노인복지(방문요양) 서비스를 담당하는 요양보호사의 이직의도에 영향을 미치는 요인은 업무량과 역할모호성으로, 과중한 업무량과 뚜렷하지 않은 업무 특성이 이직의도에 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 이러한 결과는 업무량과 역할모호성을 감소시킴으로써 재가방문요양보호사의 직무만족이 증가하고, 이로 인해 이직의도가 낮아질 수 있음을 시사한다.
분석결과를 토대로 도출한 본 연구의 함의와 제언은 다음과 같다.
첫째, 직무만족에 동료 관계가 많은 영향을 미치고 있으므로 재가방문요양보호사들의 직무만족도를 높이기 위해서는 이들이 동료 관계로부터 어떠한 만족을 얻고 있는 지를 파악할 필요가 있다.
둘째, 이직의도에 역할모호성이 영향을 미치고 있으므로 재가방문요양보호사의 이직의도를 감소시키기 위해서는 역할모호성이 감소되어야 한다.
셋째, 경력이 작을수록 직무특성과 직무만족은 낮으며, 이직의도는 높게 나타나고 있어 직무에 적응하기까지 멘토(후견인) 제도를 활성화할 필요가 있다.
넷째, 요양보호사의 업무량이 직무만족에는 부정적인 영향을 미치며, 이직의도에 긍정적인 영향을 미치고 있어 업무량 감소방안이 필요하다.
우리 사회의 고령화가 급속도로 진행되면서 노인 장기요양 서비스에 대한 수요가 증가하고 있다. 이에 본 연구에서는 노인장기요양보험제도에 의해서 제공되는 서비스 중에 서비스 대상자를 방문하여 재가노인복지 서비스를 담당하는 요양보호사의 직무특성이 직무만족과 이직의도에 미치는 영향을 검증하는 데에 그 목적을 두었다. 앞으로 고령인구의 증가와 재가노인복지 서비스에 대한 수요가 늘어날 가능성이 높고, 그에 따라 재가방문요양보호사의 직무만족 요인을 이해하는 것이 필요하기 때문이다.
이러한 배경 하에 본 연구에서는 독립변수로 직무특성을 설정하였으며, 그 하위영역으로 직무 다양성, 직무 중요성, 직무 자율성, 동료관계, 역할모호성, 업무량, 환자 및 보호자 관계 등 7개의 하위변수를 설정하였다. 종속변수로는 이직의도를 설정하였으며, 매개변수로서 직무만족을 설정하였다. 그리고 연구대상으로 서울시 및 경기도에서 재가노인복지서비스를 제공하고 있는 요양보호사 317명을 선정하였다. 이들에 대한 설문조사 자료를 활용하여 요인분석, 신뢰도 검증, 기술통계분석, t검증, ANOVA, 다중회귀분석을 실시한 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 직무특성 중에는 환자 및 보호자 관계의 중요성이 3.81로 가장 높았고, 그 다음으로 직무 중요성, 동료관계, 직무 다양성, 직무 자율성, 업무량, 역할모호성의 순으로 나타났다. 직무만족은 3.39로 다소 높았으며, 이직의도는 2.80으로 다소 낮게 나타났다.
둘째, 인구사회학적 요인에 따른 직무특성, 직무만족, 이직의도에 대한 차이를 분석한 결과, 인구사회학적 요인에 따라서 직무특성, 직무만족, 이직의도가 차이가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 측정변수간의 상관관계를 분석한 결과, 직무만족은 직무 다양성, 직무 중요성, 직무 자율성, 동료관계, 환자 및 보호자 관계 요인과는 긍정적인 상관관계를 나타냈으며, 역할모호성과는 부정적인 상관관계를 나타냈다. 이직의도는 업무량 및 역할모호성과는 긍정적인 상관관계를 보였으나, 직무만족과는 부정적인 상관관계를 나타냈다.
넷째, 가설의 검증 결과, 직무 중요성, 동료관계, 환자 및 보호자 관계가 직무만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 역할모호성과 업무량은 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 역할모호성과 업무량은 이직의도에 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났고, 직무 다양성, 직무 중요성, 직무 자율성, 동료관계, 환자 및 보호자 관계는 유의미한 영향이 없는 것으로 나타났다. 직무만족은 역할모호성에 대해서 완전 매개효과를, 그리고 업무량에 대해서는 부분 매개효과를 보였고, 직무 다양성, 직무 중요성, 직무 자율성, 동료관계, 환자 및 보호자 관계는 매개효과를 보이지 않았다.
이상의 연구결과를 종합해보면, 직무특성이 직무만족에 미치는 영향에서는 ‘동료관계’가 가장 크게 영향을 미쳤고, 그 다음으로 직무 중요성, 역할모호성, 환자 및 보호자 관계, 업무량의 순으로 나타났다. 그리고 이직의도에는 ‘역할모호성’이 업무량보다 더 큰 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 고려할 때 재가노인복지(방문요양) 서비스를 담당하는 요양보호사의 직무만족을 높이기 위해서는 동료관계가 가장 중요하다고 할 수 있다. 그리고 역할모호성과 업무량이 이직의도에 미치는 영향에 대해서 직무만족이 부분 매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 즉 재가노인복지(방문요양) 서비스를 담당하는 요양보호사의 이직의도에 영향을 미치는 요인은 업무량과 역할모호성으로, 과중한 업무량과 뚜렷하지 않은 업무 특성이 이직의도에 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 이러한 결과는 업무량과 역할모호성을 감소시킴으로써 재가방문요양보호사의 직무만족이 증가하고, 이로 인해 이직의도가 낮아질 수 있음을 시사한다.
분석결과를 토대로 도출한 본 연구의 함의와 제언은 다음과 같다.
첫째, 직무만족에 동료 관계가 많은 영향을 미치고 있으므로 재가방문요양보호사들의 직무만족도를 높이기 위해서는 이들이 동료 관계로부터 어떠한 만족을 얻고 있는 지를 파악할 필요가 있다.
둘째, 이직의도에 역할모호성이 영향을 미치고 있으므로 재가방문요양보호사의 이직의도를 감소시키기 위해서는 역할모호성이 감소되어야 한다.
셋째, 경력이 작을수록 직무특성과 직무만족은 낮으며, 이직의도는 높게 나타나고 있어 직무에 적응하기까지 멘토(후견인) 제도를 활성화할 필요가 있다.
넷째, 요양보호사의 업무량이 직무만족에는 부정적인 영향을 미치며, 이직의도에 긍정적인 영향을 미치고 있어 업무량 감소방안이 필요하다.
In parallel to Korea's rapid ageing population, the demand has been rising for long-term care for the elderly. Against this background, this study aimed at validate the effects of job characteristics of visiting home care givers working under the elderly long-term insurance programs on job satisfac...
In parallel to Korea's rapid ageing population, the demand has been rising for long-term care for the elderly. Against this background, this study aimed at validate the effects of job characteristics of visiting home care givers working under the elderly long-term insurance programs on job satisfaction and turnover intention. For the above mentioned reason, the need is high for better understanding of possible factors affecting job satisfaction in visiting home care givers.
This study used job characteristics as an independent variable consisting of six sub-dimensions: skill variety, task significance, autonomy, relationships with colleagues, role ambiguity, workload, and relationships with patients and their families. Turnover intention and job satisfaction were used as a dependent variable and a mediating variable, respectively. A total of 317 subjects were chosen from care givers providing home visiting services in Seoul and its suburbs. The results of factor analysis, reliability and descriptive analysis, t-test, ANOVA, and multi regression analysis are summarized as follows.
First, among the job characteristics, the mean score of importance for relationships with patients and their families was the highest at 3.81, followed by task significance, relationships with colleagues, skill variety, autonomy, workload, and role ambiguity. The mean score for job satisfaction was rather high at 3.39, while that for turnover intention was rather low at 2.80.
Second, it was found that there existed difference in job characteristics, job satisfaction, and turnover intention depending on demo-sociological factors.
Third, it was also found that job satisfaction had significant correlations with skill variety, task significance, autonomy, relationships with colleagues, and relationships with patients and their families, but a negative correlation with role ambiguity. On the other hand, turnover intention had significant correlations with workload and role ambiguity, but a negative correlation with job satisfaction.
Fourth, it was revealed that task significance, relationships with colleagues, and relationships with patients and their families had positive influence on job satisfaction, while role ambiguity and workload had negative influence on it. On the other hand, role ambiguity and workload had positive influence on turnover intention, while skill variety, task significance, autonomy, relationships with colleagues, relationships with patients and their families had no significant influence on it. Job satisfaction had a full mediating effect on role ambiguity, but a partial mediating effect on workload. Skill variety, task significance, autonomy, relationships with colleagues, and relationships with patients and their families did not have any mediating effect.
To conclude, study results demonstrated that among the job characteristics, 'relationships with colleagues' had the strongest impact on job satisfaction, followed by task significance, role ambiguity, relationships with patients and their families, and workload. It was also shown that 'role ambiguity' had greater influence on turnover intention than 'workload' did. Taking into consideration these results, therefore, it should be underlined that 'relationships with colleagues' is the most important in creating and maintaining job satisfaction among home visiting care givers. Results indicated that job satisfaction had a partial mediating effect on the influences of 'role ambiguity' and 'workload' on turnover intention, meaning that work characteristics such as heavy workload and role ambiguity can increase burnout and in turn intention to leave. This suggests that lowering workload and reducing role ambiguity could promote job satisfaction and lessen turnover intention among home visiting care givers.
Based on the results, the following suggestions and implications could be put forward.
First, as relationships with colleagues seems to strongly affect job satisfaction, it needs to be found first how high satisfaction from colleagues is in order to find out ways to improve job satisfaction among home visiting care givers.
Second, reflecting the findings that 'role ambiguity' has an impact on intention to leave, efforts should be made to lessen role ambiguity to discourage turnover intention among home visiting care givers.
Third, in light of the findings that show that the shorter years of working life are, the lower job satisfaction is and the stronger intention to leave is, a program needs to be set up where mentors will be matched with newcomers to help them to become accustomed to their jobs smoothly.
Fourth, as heavy workload seems to have negative influence on job satisfaction and positive influence on turnover intention, the issue of how to reduce unnecessary and unproductive workload should be squarely addressed.
In parallel to Korea's rapid ageing population, the demand has been rising for long-term care for the elderly. Against this background, this study aimed at validate the effects of job characteristics of visiting home care givers working under the elderly long-term insurance programs on job satisfaction and turnover intention. For the above mentioned reason, the need is high for better understanding of possible factors affecting job satisfaction in visiting home care givers.
This study used job characteristics as an independent variable consisting of six sub-dimensions: skill variety, task significance, autonomy, relationships with colleagues, role ambiguity, workload, and relationships with patients and their families. Turnover intention and job satisfaction were used as a dependent variable and a mediating variable, respectively. A total of 317 subjects were chosen from care givers providing home visiting services in Seoul and its suburbs. The results of factor analysis, reliability and descriptive analysis, t-test, ANOVA, and multi regression analysis are summarized as follows.
First, among the job characteristics, the mean score of importance for relationships with patients and their families was the highest at 3.81, followed by task significance, relationships with colleagues, skill variety, autonomy, workload, and role ambiguity. The mean score for job satisfaction was rather high at 3.39, while that for turnover intention was rather low at 2.80.
Second, it was found that there existed difference in job characteristics, job satisfaction, and turnover intention depending on demo-sociological factors.
Third, it was also found that job satisfaction had significant correlations with skill variety, task significance, autonomy, relationships with colleagues, and relationships with patients and their families, but a negative correlation with role ambiguity. On the other hand, turnover intention had significant correlations with workload and role ambiguity, but a negative correlation with job satisfaction.
Fourth, it was revealed that task significance, relationships with colleagues, and relationships with patients and their families had positive influence on job satisfaction, while role ambiguity and workload had negative influence on it. On the other hand, role ambiguity and workload had positive influence on turnover intention, while skill variety, task significance, autonomy, relationships with colleagues, relationships with patients and their families had no significant influence on it. Job satisfaction had a full mediating effect on role ambiguity, but a partial mediating effect on workload. Skill variety, task significance, autonomy, relationships with colleagues, and relationships with patients and their families did not have any mediating effect.
To conclude, study results demonstrated that among the job characteristics, 'relationships with colleagues' had the strongest impact on job satisfaction, followed by task significance, role ambiguity, relationships with patients and their families, and workload. It was also shown that 'role ambiguity' had greater influence on turnover intention than 'workload' did. Taking into consideration these results, therefore, it should be underlined that 'relationships with colleagues' is the most important in creating and maintaining job satisfaction among home visiting care givers. Results indicated that job satisfaction had a partial mediating effect on the influences of 'role ambiguity' and 'workload' on turnover intention, meaning that work characteristics such as heavy workload and role ambiguity can increase burnout and in turn intention to leave. This suggests that lowering workload and reducing role ambiguity could promote job satisfaction and lessen turnover intention among home visiting care givers.
Based on the results, the following suggestions and implications could be put forward.
First, as relationships with colleagues seems to strongly affect job satisfaction, it needs to be found first how high satisfaction from colleagues is in order to find out ways to improve job satisfaction among home visiting care givers.
Second, reflecting the findings that 'role ambiguity' has an impact on intention to leave, efforts should be made to lessen role ambiguity to discourage turnover intention among home visiting care givers.
Third, in light of the findings that show that the shorter years of working life are, the lower job satisfaction is and the stronger intention to leave is, a program needs to be set up where mentors will be matched with newcomers to help them to become accustomed to their jobs smoothly.
Fourth, as heavy workload seems to have negative influence on job satisfaction and positive influence on turnover intention, the issue of how to reduce unnecessary and unproductive workload should be squarely addressed.
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