본 연구의 목적은 학부모들의 유소년 수영스포츠클럽 선택 동기를 규명하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해서 연구문제는 첫째, 유소년 수영스포츠 클럽의 선택 동기 요인 둘째, 체계적인 교육 프로그램 요인 셋째, 편안하고 안전한 시설 요인 넷째, 전문적인 지도자 관련 요인 다섯째, 공격적인 홍보 및 브랜드 가치 선호도 요인 등에 관하여 학부모들이 학원 선택에 있어 어떤 결정을 하는지를 알아보고자 하였다.
본 연구는 학부모들의 유소년 수영스포츠클럽 선택 동기에 관하여 심층적이고 구체적인 이해를 증진시키기 위하여 다양한 질적 자료 수집 방법 및 ...
본 연구의 목적은 학부모들의 유소년 수영스포츠클럽 선택 동기를 규명하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해서 연구문제는 첫째, 유소년 수영스포츠 클럽의 선택 동기 요인 둘째, 체계적인 교육 프로그램 요인 셋째, 편안하고 안전한 시설 요인 넷째, 전문적인 지도자 관련 요인 다섯째, 공격적인 홍보 및 브랜드 가치 선호도 요인 등에 관하여 학부모들이 학원 선택에 있어 어떤 결정을 하는지를 알아보고자 하였다.
본 연구는 학부모들의 유소년 수영스포츠클럽 선택 동기에 관하여 심층적이고 구체적인 이해를 증진시키기 위하여 다양한 질적 자료 수집 방법 및 자료 분석 방법을 이용하였다. 구체적으로 유소년 수영스포츠클럽 선택 동기에 대한 개선방향을 알아보기 위하여 심층 면담(focus interview) 방법을 사용하였다.
본 연구의 참여자는 아이를 수영스포츠클럽에 참여하는 학부모 5명을 선정하였다. 연구 참여자들은 연구 참여에 동의한 사람을 우선적으로 선정하였으며, 구체적인 연구 참여자의 선정방법은 질적 연구에서 이용되는 비확율적표집(nonprobability sampling)의 하나인 유목적표집법(purposeful sampling)에 의해 연구 참여자를 선정하였다.
연구는 2014년 5월 1일부터 2014년 11월 1일까지 5개월 동안 아이를 유소년 수영스포츠클럽에 참여 시키는 학부모들을 참여관찰, 심층면담과 문 서자료를 통해서 수집하였고 부족한 자료는 지도교사와의 면담을 통해서 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 귀납적 내용 분석 기법으로 분석되었고, 연구 결과의 신뢰성과 타당도를 높이기 위하여 연구 참여자 검토, 동료 교사진 검토, 다각도 분석법을 적용 하였다. 이 연구의 방법을 통해 도출된 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 교과서적인 수영 강습이 아닌 놀이와 레크리에이션이 포함된 수중에서의 프로그램으로 우리 아이들과 학부모들의 만족을 얻어 냈다. 또한 전문화, 다양화, 차별화, 고급화응 원하는 학부모의 요구사항들을 끊임없는 연구와 노력 없이 개발 보급시키지 않고서는 유소년 수영스포츠클럽에 한계가 있다.
둘째, 즐거움과 재미가 있는 교육 프로그램이 필요하다. 즐겁고 신나는 프로그램을 가지고 아이들 지도 부분에서 체계적으로 이루어져 학부모들의 교육적 만족을 얻어낸다. 심층면담을 통해 알 수 있듯이 아이와 학부모들의 의사소통 즉 상담이 정기적이고 끊임없이 이루어져야 한다. 아이들의 교육과정, 운동 능력, 운동 성취감 등 정기적이고 정확한 데이터가 필요하다.
셋째, 학부모와 아이 모두 만족시키는 고급화된 시설이 필요하며 아이들의 눈높이에 맞춰 최대한의 안전장치에 신경을 써야 할 것이다. 교사는 비상시 응급조치법에 대한 교육과 항상 비상구급약을 비치해야 하며, 만약의 안전사고에 대비하여 스포츠시설에 관한 보험, 차량운행에 관련보험, 레저 및 여행에 관련된 보험 가입이 필요하며, 안전사고에 관한 책임과 의무를 명확히 하며 안전사고에 철저히 대비하여야 한다.
넷째, 유소년 수영스포츠클럽의 운영에서 가장 중요한 부분은 우수지도자의 전문성 확보일 것이다. 우수한 지도자의 전문성 확보를 위해서는 각 대학과 연계하여 준비된 지도자를 선발, 교육해야 한다. 또한 수영과 연관된 자격증을 가지고 있어야 하며 응급처지 및 신체 발육발달에 관한 교육을 이수한 자를 선발해야 한다.
다섯째, 유소년 수영스포츠클럽의 홍보 방법과 브랜드 선호 부분은 학부모들의 만족과 아이들의 만족이 우선시 되어 구전을 통한 홍보활동으로 그 운영을 더욱더 확대시켜야 할 것이다. 또한 SNS를 통해 적극적이고 공격적인 마케팅으로 고객 유치를 해야 한다. 학부모들의 심층면담을 통해 알 수 있듯이 잘 알려진 브랜드를 통한 회사의 브랜드의 인지도 또한 회원들 스포츠 참여에 대한 긍정적인 효과로 최근 그 시장 규모가 더 커지고 있음을 알 수 있다. 다양한 목적과 목표를 가진 것이 아니라 경험과 학습, 스포츠를 통한 사회성향상, 건전한 여가활동, 스트레스 해소, 체력 향상 등 스포츠 참여도 기대에 따라 변하고 있다.
본 연구의 목적은 학부모들의 유소년 수영스포츠클럽 선택 동기를 규명하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해서 연구문제는 첫째, 유소년 수영스포츠 클럽의 선택 동기 요인 둘째, 체계적인 교육 프로그램 요인 셋째, 편안하고 안전한 시설 요인 넷째, 전문적인 지도자 관련 요인 다섯째, 공격적인 홍보 및 브랜드 가치 선호도 요인 등에 관하여 학부모들이 학원 선택에 있어 어떤 결정을 하는지를 알아보고자 하였다.
본 연구는 학부모들의 유소년 수영스포츠클럽 선택 동기에 관하여 심층적이고 구체적인 이해를 증진시키기 위하여 다양한 질적 자료 수집 방법 및 자료 분석 방법을 이용하였다. 구체적으로 유소년 수영스포츠클럽 선택 동기에 대한 개선방향을 알아보기 위하여 심층 면담(focus interview) 방법을 사용하였다.
본 연구의 참여자는 아이를 수영스포츠클럽에 참여하는 학부모 5명을 선정하였다. 연구 참여자들은 연구 참여에 동의한 사람을 우선적으로 선정하였으며, 구체적인 연구 참여자의 선정방법은 질적 연구에서 이용되는 비확율적표집(nonprobability sampling)의 하나인 유목적표집법(purposeful sampling)에 의해 연구 참여자를 선정하였다.
연구는 2014년 5월 1일부터 2014년 11월 1일까지 5개월 동안 아이를 유소년 수영스포츠클럽에 참여 시키는 학부모들을 참여관찰, 심층면담과 문 서자료를 통해서 수집하였고 부족한 자료는 지도교사와의 면담을 통해서 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 귀납적 내용 분석 기법으로 분석되었고, 연구 결과의 신뢰성과 타당도를 높이기 위하여 연구 참여자 검토, 동료 교사진 검토, 다각도 분석법을 적용 하였다. 이 연구의 방법을 통해 도출된 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 교과서적인 수영 강습이 아닌 놀이와 레크리에이션이 포함된 수중에서의 프로그램으로 우리 아이들과 학부모들의 만족을 얻어 냈다. 또한 전문화, 다양화, 차별화, 고급화응 원하는 학부모의 요구사항들을 끊임없는 연구와 노력 없이 개발 보급시키지 않고서는 유소년 수영스포츠클럽에 한계가 있다.
둘째, 즐거움과 재미가 있는 교육 프로그램이 필요하다. 즐겁고 신나는 프로그램을 가지고 아이들 지도 부분에서 체계적으로 이루어져 학부모들의 교육적 만족을 얻어낸다. 심층면담을 통해 알 수 있듯이 아이와 학부모들의 의사소통 즉 상담이 정기적이고 끊임없이 이루어져야 한다. 아이들의 교육과정, 운동 능력, 운동 성취감 등 정기적이고 정확한 데이터가 필요하다.
셋째, 학부모와 아이 모두 만족시키는 고급화된 시설이 필요하며 아이들의 눈높이에 맞춰 최대한의 안전장치에 신경을 써야 할 것이다. 교사는 비상시 응급조치법에 대한 교육과 항상 비상구급약을 비치해야 하며, 만약의 안전사고에 대비하여 스포츠시설에 관한 보험, 차량운행에 관련보험, 레저 및 여행에 관련된 보험 가입이 필요하며, 안전사고에 관한 책임과 의무를 명확히 하며 안전사고에 철저히 대비하여야 한다.
넷째, 유소년 수영스포츠클럽의 운영에서 가장 중요한 부분은 우수지도자의 전문성 확보일 것이다. 우수한 지도자의 전문성 확보를 위해서는 각 대학과 연계하여 준비된 지도자를 선발, 교육해야 한다. 또한 수영과 연관된 자격증을 가지고 있어야 하며 응급처지 및 신체 발육발달에 관한 교육을 이수한 자를 선발해야 한다.
다섯째, 유소년 수영스포츠클럽의 홍보 방법과 브랜드 선호 부분은 학부모들의 만족과 아이들의 만족이 우선시 되어 구전을 통한 홍보활동으로 그 운영을 더욱더 확대시켜야 할 것이다. 또한 SNS를 통해 적극적이고 공격적인 마케팅으로 고객 유치를 해야 한다. 학부모들의 심층면담을 통해 알 수 있듯이 잘 알려진 브랜드를 통한 회사의 브랜드의 인지도 또한 회원들 스포츠 참여에 대한 긍정적인 효과로 최근 그 시장 규모가 더 커지고 있음을 알 수 있다. 다양한 목적과 목표를 가진 것이 아니라 경험과 학습, 스포츠를 통한 사회성향상, 건전한 여가활동, 스트레스 해소, 체력 향상 등 스포츠 참여도 기대에 따라 변하고 있다.
The purpose of this study is to clarify the motives behind parents’ choices of swimming clubs for their children. In order to achieve this purpose, the following questions regarding what choices parents make when choosing extra-curricular academies for their children are answered: first, the motives...
The purpose of this study is to clarify the motives behind parents’ choices of swimming clubs for their children. In order to achieve this purpose, the following questions regarding what choices parents make when choosing extra-curricular academies for their children are answered: first, the motives of children when choosing swimming clubs; second, the elements of a systematic education program; third, comfortable and safe facility elements; fourth, professional teachers; and fifth, the degree of preference of aggressive promotion and brand names.
In order to reach an in-depth and detailed understanding about parents’ motives behind choosing sports clubs for their children, this study used diverse and qualitative methods to collect data and analyze the collected material. Specifically, in order to find out ways to improve the motives for choosing children’s swimming clubs, focus interviews were conducted.
As participants of this study, 5 parents of children participating in swimming clubs were chosen. The participants were firstly those who agreed to participate in the study, and the specific way of choosing participants was purposeful sampling, a method of nonprobability sampling which is used in qualitative studies.
Across the extent of five months from May 1, 2014 to November 1, 2014, parents who had put their children in swimming clubs were observed and interviewed to collect in-depth and documented information; whatever data was lacking was obtained through interviews with teachers in the clubs. The collected data was analyzed deductively, and to increase the reliability and validity of the information, an examination of the study participants and teachers, as well as multifaceted analysis methods were conducted. The information attained using such study methods was the following.
First, instead of textbook swimming lessons, underwater programs which included games and recreation attained the satisfaction of children and parents. Also, without the endless study and effort to satisfy the endless requests of parents for specialization, diversification, differentiation, and higher quality classes, children’s swimming clubs had limitations.
Second, education programs with fun and enjoyment were needed. Enjoyable and exciting programs systematically applied when teaching students satisfied parents’ educational wants. As became clear through the in-depth interviews, there had to be regular and ceaseless communication, I.e. conversation, between children and parents. Regular and accurate data about children’s curriculum, sports skills, and sports achievements was needed.
Third, high-quality facilities that satisfy both parents and children are needed, and safety equipment at children’s eye-level must be given much attention. Teachers must be trained in taking emergency measures in the case of an emergency as well as always have emergency medicine on hand; just in case there is a safety accident, they must apply for insurance regarding sports facilities, vehicles, leisure and traveling, as well as clearly be aware of their responsibilities and obligations regarding safety accidents and be thoroughly prepared for them.
Fourth, most important in managing children’s swimming clubs is the professionality of outstanding teachers. In order to attain this, swimming clubs should make connections with universities to select and educate prepared teachers. Those possessing swimming-related licenses and having completed education on first aid and physical development should be chosen as teachers.
Fifth, regarding promotion methods of swimming clubs and preference for brand names, clubs should strive to satisfy parents and children before anything else and allow the spread of word to act as promotion as they expand management. They must also use SNS for active and aggressive marketing to attract customers. As can be seen through in-depth interviews with parents, the recognition given to well-known brands also have a positive effect in members’ participation in sports, as recently the market is growing. Rather than having various aims and goals, experience and practice, growth in the sociality of sports, appropriate leisure activities, releasing of stress, strengthening of physicality are also factors which change according to the rate of participation in sports.
The purpose of this study is to clarify the motives behind parents’ choices of swimming clubs for their children. In order to achieve this purpose, the following questions regarding what choices parents make when choosing extra-curricular academies for their children are answered: first, the motives of children when choosing swimming clubs; second, the elements of a systematic education program; third, comfortable and safe facility elements; fourth, professional teachers; and fifth, the degree of preference of aggressive promotion and brand names.
In order to reach an in-depth and detailed understanding about parents’ motives behind choosing sports clubs for their children, this study used diverse and qualitative methods to collect data and analyze the collected material. Specifically, in order to find out ways to improve the motives for choosing children’s swimming clubs, focus interviews were conducted.
As participants of this study, 5 parents of children participating in swimming clubs were chosen. The participants were firstly those who agreed to participate in the study, and the specific way of choosing participants was purposeful sampling, a method of nonprobability sampling which is used in qualitative studies.
Across the extent of five months from May 1, 2014 to November 1, 2014, parents who had put their children in swimming clubs were observed and interviewed to collect in-depth and documented information; whatever data was lacking was obtained through interviews with teachers in the clubs. The collected data was analyzed deductively, and to increase the reliability and validity of the information, an examination of the study participants and teachers, as well as multifaceted analysis methods were conducted. The information attained using such study methods was the following.
First, instead of textbook swimming lessons, underwater programs which included games and recreation attained the satisfaction of children and parents. Also, without the endless study and effort to satisfy the endless requests of parents for specialization, diversification, differentiation, and higher quality classes, children’s swimming clubs had limitations.
Second, education programs with fun and enjoyment were needed. Enjoyable and exciting programs systematically applied when teaching students satisfied parents’ educational wants. As became clear through the in-depth interviews, there had to be regular and ceaseless communication, I.e. conversation, between children and parents. Regular and accurate data about children’s curriculum, sports skills, and sports achievements was needed.
Third, high-quality facilities that satisfy both parents and children are needed, and safety equipment at children’s eye-level must be given much attention. Teachers must be trained in taking emergency measures in the case of an emergency as well as always have emergency medicine on hand; just in case there is a safety accident, they must apply for insurance regarding sports facilities, vehicles, leisure and traveling, as well as clearly be aware of their responsibilities and obligations regarding safety accidents and be thoroughly prepared for them.
Fourth, most important in managing children’s swimming clubs is the professionality of outstanding teachers. In order to attain this, swimming clubs should make connections with universities to select and educate prepared teachers. Those possessing swimming-related licenses and having completed education on first aid and physical development should be chosen as teachers.
Fifth, regarding promotion methods of swimming clubs and preference for brand names, clubs should strive to satisfy parents and children before anything else and allow the spread of word to act as promotion as they expand management. They must also use SNS for active and aggressive marketing to attract customers. As can be seen through in-depth interviews with parents, the recognition given to well-known brands also have a positive effect in members’ participation in sports, as recently the market is growing. Rather than having various aims and goals, experience and practice, growth in the sociality of sports, appropriate leisure activities, releasing of stress, strengthening of physicality are also factors which change according to the rate of participation in sports.
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