긍정탐구 기반 그룹코칭프로그램이 조직구성원의 긍정정서, 긍정심리자본, 직무열의에 미치는 효과 The effectiveness of appreciative inquiry(AI)-based group coaching program on positive affect, positive psychological capital and job engagement among organization members원문보기
본 연구는 긍정탐구 기반의 그룹코칭프로그램이 조직구성원의 긍정정서, 긍정심리자본, 그리고 직무열의에 미치는 영향을 검증하는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구 목적을 위하여 경기도에 위치한 자동차부품사인 H사의 기술연구소 연구원 17명을 대상으로 3개 그룹으로 나누어 주1회씩 6회기로 그룹코칭을 실시하였다. 그룹코칭 프로그램의 주제는 대상 조직의 CVES(Core Value &Engagement Survey) 결과와 임원 인터뷰를 바탕으로 사전에 확정하였다. 본 연구의 자료는 사전, 사후, 추후 진단으로 수집되었고 ...
본 연구는 긍정탐구 기반의 그룹코칭프로그램이 조직구성원의 긍정정서, 긍정심리자본, 그리고 직무열의에 미치는 영향을 검증하는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구 목적을 위하여 경기도에 위치한 자동차부품사인 H사의 기술연구소 연구원 17명을 대상으로 3개 그룹으로 나누어 주1회씩 6회기로 그룹코칭을 실시하였다. 그룹코칭 프로그램의 주제는 대상 조직의 CVES(Core Value &Engagement Survey) 결과와 임원 인터뷰를 바탕으로 사전에 확정하였다. 본 연구의 자료는 사전, 사후, 추후 진단으로 수집되었고 자료 분석과 가설 검증은 빈도분석, 기술통계분석, 신뢰도 검증, 독립표본 t-test, 혼합변량분석(Mixed-Anova), 일원 반복측정 Anova, 대응표본 t-test 등을 실시하였다. 본 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 긍정탐구 기반 그룹코칭프로그램이 참가자의 긍정정서 향상에 미치는 효과는 통계적으로 유의미하지 않았다. 그러나 평균 점수의 상승이 확인됨에 따라 그룹코칭이 긍정정서에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 둘째, 긍정탐구 기반 그룹코칭프로그램이참가자의 긍정심리자본 향상에 미치는 효과는 통계적으로 유의미하지 않았다. 그러나 평균 점수의 상승이 확인됨에 따라 그룹코칭이 긍정심리자본에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 셋째, 긍정탐구 기반 그룹코칭프로그램이 참가자의 직무열의 향상에 미치는 효과는 통계적으로 유의미하지 않았다. 그러나 평균 점수의 상승이 확인됨에 따라 그룹코칭이 직무열의에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 넷째, 그룹코칭 효과의 지속성은 긍정심리자본과, 직무열의의 사전 대비 추후 대응에서 통계적으로 유의미한 차이가 확인되었으며, 추후 점수가 사전, 사후 대비 상승함에 따라 그룹코칭 종료 후에도 효과가 지속되는 것을 확인하였다. 본 연구는 한정된 대상 및 적은 표본수로 진행되었다는 한계점이 있지만, 다음과 같은 의의와 시사점을 가지고 있다. 첫째, 본 연구는 긍정심리학을 바탕으로 긍정탐구 기법을 적용하여 그룹코칭프로그램을 개발하고, 사전, 사후, 추후까지 진행한 국내 최초의 연구이다. 둘째, 본 연구는 직급별로 그룹을 형성하여 코칭을 진행하여 참가자간의 상호 유대감과 공감대를 강화하였다는데 의의가 있다. 셋째, 본 연구 절차와 방법을 통해 실무적으로 적용할 수 있는 그룹코칭가이드라인을 제공하였다. 마지막으로, 본 연구 결과를 토대로 미래 연구를 위한 제언을 제시하였다는데 그 의의가 있다.
본 연구는 긍정탐구 기반의 그룹코칭프로그램이 조직구성원의 긍정정서, 긍정심리자본, 그리고 직무열의에 미치는 영향을 검증하는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구 목적을 위하여 경기도에 위치한 자동차부품사인 H사의 기술연구소 연구원 17명을 대상으로 3개 그룹으로 나누어 주1회씩 6회기로 그룹코칭을 실시하였다. 그룹코칭 프로그램의 주제는 대상 조직의 CVES(Core Value &Engagement Survey) 결과와 임원 인터뷰를 바탕으로 사전에 확정하였다. 본 연구의 자료는 사전, 사후, 추후 진단으로 수집되었고 자료 분석과 가설 검증은 빈도분석, 기술통계분석, 신뢰도 검증, 독립표본 t-test, 혼합변량분석(Mixed-Anova), 일원 반복측정 Anova, 대응표본 t-test 등을 실시하였다. 본 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 긍정탐구 기반 그룹코칭프로그램이 참가자의 긍정정서 향상에 미치는 효과는 통계적으로 유의미하지 않았다. 그러나 평균 점수의 상승이 확인됨에 따라 그룹코칭이 긍정정서에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 둘째, 긍정탐구 기반 그룹코칭프로그램이참가자의 긍정심리자본 향상에 미치는 효과는 통계적으로 유의미하지 않았다. 그러나 평균 점수의 상승이 확인됨에 따라 그룹코칭이 긍정심리자본에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 셋째, 긍정탐구 기반 그룹코칭프로그램이 참가자의 직무열의 향상에 미치는 효과는 통계적으로 유의미하지 않았다. 그러나 평균 점수의 상승이 확인됨에 따라 그룹코칭이 직무열의에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 넷째, 그룹코칭 효과의 지속성은 긍정심리자본과, 직무열의의 사전 대비 추후 대응에서 통계적으로 유의미한 차이가 확인되었으며, 추후 점수가 사전, 사후 대비 상승함에 따라 그룹코칭 종료 후에도 효과가 지속되는 것을 확인하였다. 본 연구는 한정된 대상 및 적은 표본수로 진행되었다는 한계점이 있지만, 다음과 같은 의의와 시사점을 가지고 있다. 첫째, 본 연구는 긍정심리학을 바탕으로 긍정탐구 기법을 적용하여 그룹코칭프로그램을 개발하고, 사전, 사후, 추후까지 진행한 국내 최초의 연구이다. 둘째, 본 연구는 직급별로 그룹을 형성하여 코칭을 진행하여 참가자간의 상호 유대감과 공감대를 강화하였다는데 의의가 있다. 셋째, 본 연구 절차와 방법을 통해 실무적으로 적용할 수 있는 그룹코칭가이드라인을 제공하였다. 마지막으로, 본 연구 결과를 토대로 미래 연구를 위한 제언을 제시하였다는데 그 의의가 있다.
The purpose of this study was to test the effectiveness of AI-based group coaching program in improving Positive Affect, Positive Psychological Capital and Job Engagement of organization members. For this purpose, group coaching was carried out total 6 times once a week for 17 engineers of Auto Part...
The purpose of this study was to test the effectiveness of AI-based group coaching program in improving Positive Affect, Positive Psychological Capital and Job Engagement of organization members. For this purpose, group coaching was carried out total 6 times once a week for 17 engineers of Auto Parts Corporation “H” located in Gyeonggi-do, which was divided into 3 groups. The subject of group coaching program was decided beforehand based on the result of targeted-organization’s CVES (Core Value & Engagement Survey) and interview of executive management. In this study, the data were collected through a pretest, a posttest and a follow-up test and, data analysis and hypothesis verification were conducted through frequency analysis, descriptive statistics, reliability test, independent sample t-test, mixed ANOVA, one way repeated measures ANOVA and paired sample t-test. Results derived from this study are as follows. First, with regard to effectiveness of AI-based group coaching in improving participants’ Positive Affect, statistically significant difference was not confirmed, but the mean score increased, showing that AI-based group coaching has a positive effect on Positive Affect Second, with regard to effectiveness of AI-based group coaching in improving participants’ Positive Psychological Capital, statistically significant difference was not confirmed, but the mean score increased, showing that AI-based group coaching has a positive effect on Positive Psychological Capital. Third, with regard to effectiveness of AI-based group coaching in improving participants’ Job Engagement, statistically significant difference was not confirmed, but the mean score increased, showing that AI-based group coaching has a positive effect on Job Engagement. Fourth, with regard to the persistence of effect after AI-based group coaching, statistically significant difference was observed in Positive Psychological Capital and Job Engagement, and the score of the follow-up test was higher than the score of the pretest and the posttest, showing that the effect of AI-based group coaching continues after the end of AI-based group coaching. Although this study has limitations such as limited participants and small sample size, its results have meanings and implications as follows. First, this is the first study in Korea that developed group coaching program which positive psychology-based AI technique was applied, and that conducted a pretest, a posttest and a follow-up test. Second, this study strengthened mutual ties and consensus among the participants by grouping the participants for each position. Third, this study provided practically applicable guidelines for group coaching through the procedure and methods of research. Finally, based on the results of this study, we made suggestions for future research.
The purpose of this study was to test the effectiveness of AI-based group coaching program in improving Positive Affect, Positive Psychological Capital and Job Engagement of organization members. For this purpose, group coaching was carried out total 6 times once a week for 17 engineers of Auto Parts Corporation “H” located in Gyeonggi-do, which was divided into 3 groups. The subject of group coaching program was decided beforehand based on the result of targeted-organization’s CVES (Core Value & Engagement Survey) and interview of executive management. In this study, the data were collected through a pretest, a posttest and a follow-up test and, data analysis and hypothesis verification were conducted through frequency analysis, descriptive statistics, reliability test, independent sample t-test, mixed ANOVA, one way repeated measures ANOVA and paired sample t-test. Results derived from this study are as follows. First, with regard to effectiveness of AI-based group coaching in improving participants’ Positive Affect, statistically significant difference was not confirmed, but the mean score increased, showing that AI-based group coaching has a positive effect on Positive Affect Second, with regard to effectiveness of AI-based group coaching in improving participants’ Positive Psychological Capital, statistically significant difference was not confirmed, but the mean score increased, showing that AI-based group coaching has a positive effect on Positive Psychological Capital. Third, with regard to effectiveness of AI-based group coaching in improving participants’ Job Engagement, statistically significant difference was not confirmed, but the mean score increased, showing that AI-based group coaching has a positive effect on Job Engagement. Fourth, with regard to the persistence of effect after AI-based group coaching, statistically significant difference was observed in Positive Psychological Capital and Job Engagement, and the score of the follow-up test was higher than the score of the pretest and the posttest, showing that the effect of AI-based group coaching continues after the end of AI-based group coaching. Although this study has limitations such as limited participants and small sample size, its results have meanings and implications as follows. First, this is the first study in Korea that developed group coaching program which positive psychology-based AI technique was applied, and that conducted a pretest, a posttest and a follow-up test. Second, this study strengthened mutual ties and consensus among the participants by grouping the participants for each position. Third, this study provided practically applicable guidelines for group coaching through the procedure and methods of research. Finally, based on the results of this study, we made suggestions for future research.
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