[학위논문]저혈당 환자에 대한 응급간호 시뮬레이션 교육 프로그램의 개발 및 효과 Developments and Effects of Simulation-based Education Program for Hyperglycemia Patient Emergency Nursing Care원문보기
본 연구는 저혈당환자 응급간호 시뮬레이션 교육프로그램을 개발하고 시뮬레이션 교육이 간호대학생의 자기주도적 학습능력과 수행자신감에 미치는 영향을 알아보기 위한 비동등성 대조군 전후 실험설계이다. 연구대상은 서울 소재 S대학교 간호학과에 재학 중인 시뮬레이션 실습 경험이 없는 2학년 학생을 대상으로 실험군 30명, 대조군 30명으로 구성하였다. 연구목적에 따른 학습목표를 설정한 저혈당환자 응급간호 시나리오를 개발하였고, 해당 대학교의 연구윤리위원회의 승인을 받았다. 연구절차는 저혈당환자 응급간호 시뮬레이션 교육프로그램을 ...
본 연구는 저혈당환자 응급간호 시뮬레이션 교육프로그램을 개발하고 시뮬레이션 교육이 간호대학생의 자기주도적 학습능력과 수행자신감에 미치는 영향을 알아보기 위한 비동등성 대조군 전후 실험설계이다. 연구대상은 서울 소재 S대학교 간호학과에 재학 중인 시뮬레이션 실습 경험이 없는 2학년 학생을 대상으로 실험군 30명, 대조군 30명으로 구성하였다. 연구목적에 따른 학습목표를 설정한 저혈당환자 응급간호 시나리오를 개발하였고, 해당 대학교의 연구윤리위원회의 승인을 받았다. 연구절차는 저혈당환자 응급간호 시뮬레이션 교육프로그램을 ADDIE 모형에 근거하여 개발하였다. 이후 훈련받은 연구보조원 1인이 대상자들에게 사전 조사를 실시하였고, 실험군, 대조군 모두에게 당뇨에 관한 1시간의 강의교육을 실시하였다. 실험군에게는 팀별 자율학습을 1주 간 하도록 한 후 저혈당환자 응급간호 시뮬레이션 교육을 총 2회 시행하였다. 대조군은 강의교육 1일 후 사후조사를 시행하였으며, 실험군은 시뮬레이션기반 교육이 종료된 후 사후 조사를 시행하였다. 연구도구는 이석재 등(2003)이 개발한 자기주도적 학습능력 측정도구를 사용하였고, 수행자신감은 유소영(2013)이 개발한 수행자신감 측정도구를 본 연구의 시뮬레이션 교육 내용과 학습목표를 바탕으로 수정․보완한 측정 도구를 이용하였다. 본 연구에서 수집된 양적 자료는 IBM SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 대상자의 일반적 특성의 각 변수의 값은 빈도와 백분율, 평균과 표준편차로, 두 군 간의 일반적 특성과 종속변수에 대한 동질성 검증은 검정과 t 검정으로, 시뮬레이션 교육의 중재에 따른 실험군과 대조군의 자기주도적 학습능력과 수행자신감의 차이는 ANCOVA로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 자기주도적 학습능력은 실험군 3.55점, 대조군 3.27점(F=8.49, =.005)으로 시뮬레이션 교육을 받은 실험군이 교육을 받지 않은 대조군보다 유의하게 높았다. 2. 수행자신감은 실험군 3.69점, 대조군 3.17점(F=13.88, <.001)으로 시뮬레이션 교육을 받은 실험군이 교육을 받지 않은 대조군보다 유의하게 높았다. 연구 결과, 본 연구에서 개발한 저혈당환자 응급간호 시뮬레이션 교육프로그램이 간호대학생의 자기주도적 학습능력과 수행자신감의 향상에 효과적인 교육임이 검증되었다. 따라서 본 연구의 프로그램은 효율적인 실습 교육목표 달성 및 간호대학생의 자기주도적 학습능력과 수행자신감의 향상을 위한 유용한 실습교육 전략으로 활용될 수 있을 것이다.
본 연구는 저혈당환자 응급간호 시뮬레이션 교육프로그램을 개발하고 시뮬레이션 교육이 간호대학생의 자기주도적 학습능력과 수행자신감에 미치는 영향을 알아보기 위한 비동등성 대조군 전후 실험설계이다. 연구대상은 서울 소재 S대학교 간호학과에 재학 중인 시뮬레이션 실습 경험이 없는 2학년 학생을 대상으로 실험군 30명, 대조군 30명으로 구성하였다. 연구목적에 따른 학습목표를 설정한 저혈당환자 응급간호 시나리오를 개발하였고, 해당 대학교의 연구윤리위원회의 승인을 받았다. 연구절차는 저혈당환자 응급간호 시뮬레이션 교육프로그램을 ADDIE 모형에 근거하여 개발하였다. 이후 훈련받은 연구보조원 1인이 대상자들에게 사전 조사를 실시하였고, 실험군, 대조군 모두에게 당뇨에 관한 1시간의 강의교육을 실시하였다. 실험군에게는 팀별 자율학습을 1주 간 하도록 한 후 저혈당환자 응급간호 시뮬레이션 교육을 총 2회 시행하였다. 대조군은 강의교육 1일 후 사후조사를 시행하였으며, 실험군은 시뮬레이션기반 교육이 종료된 후 사후 조사를 시행하였다. 연구도구는 이석재 등(2003)이 개발한 자기주도적 학습능력 측정도구를 사용하였고, 수행자신감은 유소영(2013)이 개발한 수행자신감 측정도구를 본 연구의 시뮬레이션 교육 내용과 학습목표를 바탕으로 수정․보완한 측정 도구를 이용하였다. 본 연구에서 수집된 양적 자료는 IBM SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 대상자의 일반적 특성의 각 변수의 값은 빈도와 백분율, 평균과 표준편차로, 두 군 간의 일반적 특성과 종속변수에 대한 동질성 검증은 검정과 t 검정으로, 시뮬레이션 교육의 중재에 따른 실험군과 대조군의 자기주도적 학습능력과 수행자신감의 차이는 ANCOVA로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 자기주도적 학습능력은 실험군 3.55점, 대조군 3.27점(F=8.49, =.005)으로 시뮬레이션 교육을 받은 실험군이 교육을 받지 않은 대조군보다 유의하게 높았다. 2. 수행자신감은 실험군 3.69점, 대조군 3.17점(F=13.88, <.001)으로 시뮬레이션 교육을 받은 실험군이 교육을 받지 않은 대조군보다 유의하게 높았다. 연구 결과, 본 연구에서 개발한 저혈당환자 응급간호 시뮬레이션 교육프로그램이 간호대학생의 자기주도적 학습능력과 수행자신감의 향상에 효과적인 교육임이 검증되었다. 따라서 본 연구의 프로그램은 효율적인 실습 교육목표 달성 및 간호대학생의 자기주도적 학습능력과 수행자신감의 향상을 위한 유용한 실습교육 전략으로 활용될 수 있을 것이다.
This study aimed to develop the simulation-based education program of emergency nursing care for hyperglycemia patient and examine the effects of a simulation-based education program on self-directed learning ability and self-confidence. This study used a non-equivalent control group pre-post test d...
This study aimed to develop the simulation-based education program of emergency nursing care for hyperglycemia patient and examine the effects of a simulation-based education program on self-directed learning ability and self-confidence. This study used a non-equivalent control group pre-post test design. Study participants were recruited from 2nd grade nursing students who doesn’t have any experienced simulation education before, divided a control group(n=30) and experimental group(n=30). This study was developed based on ADDIE model. Following the development of simulation education program, a pre-post test was conducted to research self-directed learning ability and self-confidence before and after applying the simulation-based eduction program of emergency nursing care for hyperglycemia patient. The data were analyzed using the SPSS/WIN 21.0 program, with number, percentage, mean, test, t-test and ANCOVA. The results of the study showed that there was a significant improvement in the self-directed learning ability in the experiment group than the control group(F=8.49, =.005). Also, there was a significant improvement in the self-confidence in the experiment group than the control group(F=13.88, <.001). In conclusion, the simulation-based education program of emergency nursing care for hyperglycemia patient improved the nursing students’ self-directed learning ability and self-confidence. Through this study, the nursing student will improve their clinical abilities and grow to be a professional nurse. Also, this program will be effective educational method to achieve learning objectives.
This study aimed to develop the simulation-based education program of emergency nursing care for hyperglycemia patient and examine the effects of a simulation-based education program on self-directed learning ability and self-confidence. This study used a non-equivalent control group pre-post test design. Study participants were recruited from 2nd grade nursing students who doesn’t have any experienced simulation education before, divided a control group(n=30) and experimental group(n=30). This study was developed based on ADDIE model. Following the development of simulation education program, a pre-post test was conducted to research self-directed learning ability and self-confidence before and after applying the simulation-based eduction program of emergency nursing care for hyperglycemia patient. The data were analyzed using the SPSS/WIN 21.0 program, with number, percentage, mean, test, t-test and ANCOVA. The results of the study showed that there was a significant improvement in the self-directed learning ability in the experiment group than the control group(F=8.49, =.005). Also, there was a significant improvement in the self-confidence in the experiment group than the control group(F=13.88, <.001). In conclusion, the simulation-based education program of emergency nursing care for hyperglycemia patient improved the nursing students’ self-directed learning ability and self-confidence. Through this study, the nursing student will improve their clinical abilities and grow to be a professional nurse. Also, this program will be effective educational method to achieve learning objectives.
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