슈만 교향곡 제4번에 관한 연구 : 오케스트레이션과 악절구조 분석을 중심으로 A Study on the Schumann Symphony No.4 d minor Op. 120 : Focused on Orchestration and Structural analysis of phrase원문보기
19세기 교향곡은 고도의 작곡 기법을 요구하면서 낭만시대 기악음악 중 가장 중심적인 장르이다. 슈만은 낭만초기부터 활동하면서 낭만시대 음악의 중요한 선두 지휘자적 역할을 하였다. 보수적인 성향을 갖고 있으면서도 실험적인 작곡법으로 자유로운 구성을 취하면서 고전형식을 탈피한 곡의 통일감 유지에 역점을 두었다. 특히 교향곡 제4번에서 이러한 점이 부각되어 있는데 각 악장이 독립적으로 존재하는 것이 아닌 유기적으로 쉼 없이 연주된다는 것이다. 그 외에도 제3번 교향곡에서 사라졌었던 느린 서주는 제4번 교향곡에서 다시 나타났으며 제1악장과 제4악장에서 찾아볼 수 있다. '한 악장으로 된 교향곡' 이라는 파격적인 형식 안에서 전형적인 교향곡 1악장 형식인 소나타 형식을 따르는 모습은 그의 보수적인 모습도 잔존해 있다는 것을 알 수 있다. 총 4악장으로 구성되어 있지만 크고 작은 악절들로 이루어진 주제들이 상기되면서 후반부에 등장한다는 점과 각 악장간의 경계가 느껴지지 않고 연주 된다는 것, 즉 순환적으로 이루어진 구성으로 그 통일감을 슈만의 감성을 통하여 여실히 보여주고 있다는 것은 '하나의 악장으로 된 교향곡' 이라는 취지와 맥락을 같이한다. 슈만의 교향곡 작곡에 있어 ...
19세기 교향곡은 고도의 작곡 기법을 요구하면서 낭만시대 기악음악 중 가장 중심적인 장르이다. 슈만은 낭만초기부터 활동하면서 낭만시대 음악의 중요한 선두 지휘자적 역할을 하였다. 보수적인 성향을 갖고 있으면서도 실험적인 작곡법으로 자유로운 구성을 취하면서 고전형식을 탈피한 곡의 통일감 유지에 역점을 두었다. 특히 교향곡 제4번에서 이러한 점이 부각되어 있는데 각 악장이 독립적으로 존재하는 것이 아닌 유기적으로 쉼 없이 연주된다는 것이다. 그 외에도 제3번 교향곡에서 사라졌었던 느린 서주는 제4번 교향곡에서 다시 나타났으며 제1악장과 제4악장에서 찾아볼 수 있다. '한 악장으로 된 교향곡' 이라는 파격적인 형식 안에서 전형적인 교향곡 1악장 형식인 소나타 형식을 따르는 모습은 그의 보수적인 모습도 잔존해 있다는 것을 알 수 있다. 총 4악장으로 구성되어 있지만 크고 작은 악절들로 이루어진 주제들이 상기되면서 후반부에 등장한다는 점과 각 악장간의 경계가 느껴지지 않고 연주 된다는 것, 즉 순환적으로 이루어진 구성으로 그 통일감을 슈만의 감성을 통하여 여실히 보여주고 있다는 것은 '하나의 악장으로 된 교향곡' 이라는 취지와 맥락을 같이한다. 슈만의 교향곡 작곡에 있어 오케스트레이션은 멜로디의 대가답지 않게 다른 작곡가의 오케스트레이션보다 약한 모습을 보인다. 차이코프스키가 오케스트레이션을 할 수 있는 능력이 없다는 평을 했으며 말러 또한 그의 방식으로 재편곡하여 연주하곤 하였다. 그러나 이는 슈만의 입장에 무지 했기 때문이라는 것이 역사학자 핀슨과 지휘자 가디너의 의견이다. 작곡가는 작곡함에 있어 여러 가지 상황을 고려해야한다. 자신의 오케스트라 수준과 악기 구성 등을 고려하지 않으면 실제 연주와 상황이 많이 달라 질 수 있기 때문이다. 슈만은 당시 게반트하우스(Gewandhaus) 오케스트라와 뒤셀도르프(Düsseldorf) 오케스트라의 결점을 보완하기 위한 목적으로 편곡하였기 때문에 오케스트레이션이 다소 약할 수 있다는 것이다. 슈만의 제자 디트리히와 브람스도 이와 같은 견해를 내놓으며 오케스트라단의 결점을 지적하기도 했다는 것이다. 교향곡 제4번은 1841년도와 1851년도의 오케스트레이션이 다르다. 초기 1841년의 다소 미흡했던 음향과 각 악기의 주법, 박자를 수정하여 1851년에 다시 출판하게 된다. 1841년도 판에 비해 1851년도 판은 멜로디 라인을 옥타브 더블링(Doubling) 함으로서 더욱 힘 있게 강조 하였고 현악기는 좀 더 두터운 소리를 내기 위하여 트레몰로(Tremolo) 주법을 사용하였다. 특히 전체적으로 금관악기의 사용을 더하여 좀 더 웅장한 음향을 낼 수 있도록 하였다. 이러한 특징적 요소를 가진 슈만 교향곡 제4번은 낭만음악의 시대정신을 보여주는 대표적 작품이며 오케스트라단의 현실적 상황 등을 고려한 오케스트레이션이라는 점에서 그 가치를 인정받고 재조명 되어야 한다.
19세기 교향곡은 고도의 작곡 기법을 요구하면서 낭만시대 기악음악 중 가장 중심적인 장르이다. 슈만은 낭만초기부터 활동하면서 낭만시대 음악의 중요한 선두 지휘자적 역할을 하였다. 보수적인 성향을 갖고 있으면서도 실험적인 작곡법으로 자유로운 구성을 취하면서 고전형식을 탈피한 곡의 통일감 유지에 역점을 두었다. 특히 교향곡 제4번에서 이러한 점이 부각되어 있는데 각 악장이 독립적으로 존재하는 것이 아닌 유기적으로 쉼 없이 연주된다는 것이다. 그 외에도 제3번 교향곡에서 사라졌었던 느린 서주는 제4번 교향곡에서 다시 나타났으며 제1악장과 제4악장에서 찾아볼 수 있다. '한 악장으로 된 교향곡' 이라는 파격적인 형식 안에서 전형적인 교향곡 1악장 형식인 소나타 형식을 따르는 모습은 그의 보수적인 모습도 잔존해 있다는 것을 알 수 있다. 총 4악장으로 구성되어 있지만 크고 작은 악절들로 이루어진 주제들이 상기되면서 후반부에 등장한다는 점과 각 악장간의 경계가 느껴지지 않고 연주 된다는 것, 즉 순환적으로 이루어진 구성으로 그 통일감을 슈만의 감성을 통하여 여실히 보여주고 있다는 것은 '하나의 악장으로 된 교향곡' 이라는 취지와 맥락을 같이한다. 슈만의 교향곡 작곡에 있어 오케스트레이션은 멜로디의 대가답지 않게 다른 작곡가의 오케스트레이션보다 약한 모습을 보인다. 차이코프스키가 오케스트레이션을 할 수 있는 능력이 없다는 평을 했으며 말러 또한 그의 방식으로 재편곡하여 연주하곤 하였다. 그러나 이는 슈만의 입장에 무지 했기 때문이라는 것이 역사학자 핀슨과 지휘자 가디너의 의견이다. 작곡가는 작곡함에 있어 여러 가지 상황을 고려해야한다. 자신의 오케스트라 수준과 악기 구성 등을 고려하지 않으면 실제 연주와 상황이 많이 달라 질 수 있기 때문이다. 슈만은 당시 게반트하우스(Gewandhaus) 오케스트라와 뒤셀도르프(Düsseldorf) 오케스트라의 결점을 보완하기 위한 목적으로 편곡하였기 때문에 오케스트레이션이 다소 약할 수 있다는 것이다. 슈만의 제자 디트리히와 브람스도 이와 같은 견해를 내놓으며 오케스트라단의 결점을 지적하기도 했다는 것이다. 교향곡 제4번은 1841년도와 1851년도의 오케스트레이션이 다르다. 초기 1841년의 다소 미흡했던 음향과 각 악기의 주법, 박자를 수정하여 1851년에 다시 출판하게 된다. 1841년도 판에 비해 1851년도 판은 멜로디 라인을 옥타브 더블링(Doubling) 함으로서 더욱 힘 있게 강조 하였고 현악기는 좀 더 두터운 소리를 내기 위하여 트레몰로(Tremolo) 주법을 사용하였다. 특히 전체적으로 금관악기의 사용을 더하여 좀 더 웅장한 음향을 낼 수 있도록 하였다. 이러한 특징적 요소를 가진 슈만 교향곡 제4번은 낭만음악의 시대정신을 보여주는 대표적 작품이며 오케스트라단의 현실적 상황 등을 고려한 오케스트레이션이라는 점에서 그 가치를 인정받고 재조명 되어야 한다.
The 19th century symphony is the central genre in romanticism era instrumental music, requiring the most highly advanced technique. Schuman started his career in the early classical period and led the classical period music. Though he tended to be a conservative in music, he used the experimental co...
The 19th century symphony is the central genre in romanticism era instrumental music, requiring the most highly advanced technique. Schuman started his career in the early classical period and led the classical period music. Though he tended to be a conservative in music, he used the experimental composing technique and free composing style, trying to get out of the classical style but also putting emphasis on the uniformity in music This is most characterized by his symphony No. 4 as each section of the symphony does not exist as independent movement but is played without any pause in systematic way. In addition, the slow starting style was resumed in No. 4 symphony in its movement 1 and 4 though it had disappeared in symphony No. 3 . The symphony has the extraordinary style as it is just composed of ʻone movement onlyʼ but it follows the sonata style which is typical of Symphony Movement 1. That shows that he was still the conservative in music style. Though it is composed of 4 movements in total, it shows the peculiar uniformity and Schuman’s sense in that it has the themes composed of small sentences reappear in later part, the music is played without any feeling of pause between movements and it has the rotating organization, The orchestration of Schumann’s symphony showed a weak point compared to other composer’s works though he was recognized as a master in composing symphonies. Tchaikovsky criticized him saying that he had no capability of orchestration. In addition, even Mahler rearranged Schumann’s orchestration before playing it. However, Finson, a historian and Gardiner, a conductor had the different opinion in that the criticism against Schumann by the famous composers was caused by their ignorance of the position of Schumann. The composer shall consider various situations in composing music. If they do not consider the level of orchestra and composition of musical instrument, the symphony can be a lot different in actual playing. They claimed that Schuman can be a little weak in orchestration as he arranged the music to make up for the incapable Gewandhaus orchestra and Düsseldorf orchestra. Dietrich and Brahms, the Schumann’s students also expressed the same opinion, indicating that the weak point in Schumann’s orchestration was as he tried to make up for the lack of skills in orchestra with his orchestration. Symphony No. 4 is different in orchestration between 1841 and 1951. The initial version of 1841 was improved in terms of sound, playing technique of musical instrument and rhythm before republished in 1851. Compared to 1841 version, the 1851 version has put more force by octave doubling in melody line and using the tremolo playing technique to get the thicker sound for string instruments. Especially, it adopted more brass for more great sound. As Schumann’s Symphony No. 4 has the characteristics specified above, it is his representative work showing the spirit of the classical music era. As it is the symphony considering the situation of orchestra, its value shall be recognized again and it deserves to get more spot light.
The 19th century symphony is the central genre in romanticism era instrumental music, requiring the most highly advanced technique. Schuman started his career in the early classical period and led the classical period music. Though he tended to be a conservative in music, he used the experimental composing technique and free composing style, trying to get out of the classical style but also putting emphasis on the uniformity in music This is most characterized by his symphony No. 4 as each section of the symphony does not exist as independent movement but is played without any pause in systematic way. In addition, the slow starting style was resumed in No. 4 symphony in its movement 1 and 4 though it had disappeared in symphony No. 3 . The symphony has the extraordinary style as it is just composed of ʻone movement onlyʼ but it follows the sonata style which is typical of Symphony Movement 1. That shows that he was still the conservative in music style. Though it is composed of 4 movements in total, it shows the peculiar uniformity and Schuman’s sense in that it has the themes composed of small sentences reappear in later part, the music is played without any feeling of pause between movements and it has the rotating organization, The orchestration of Schumann’s symphony showed a weak point compared to other composer’s works though he was recognized as a master in composing symphonies. Tchaikovsky criticized him saying that he had no capability of orchestration. In addition, even Mahler rearranged Schumann’s orchestration before playing it. However, Finson, a historian and Gardiner, a conductor had the different opinion in that the criticism against Schumann by the famous composers was caused by their ignorance of the position of Schumann. The composer shall consider various situations in composing music. If they do not consider the level of orchestra and composition of musical instrument, the symphony can be a lot different in actual playing. They claimed that Schuman can be a little weak in orchestration as he arranged the music to make up for the incapable Gewandhaus orchestra and Düsseldorf orchestra. Dietrich and Brahms, the Schumann’s students also expressed the same opinion, indicating that the weak point in Schumann’s orchestration was as he tried to make up for the lack of skills in orchestra with his orchestration. Symphony No. 4 is different in orchestration between 1841 and 1951. The initial version of 1841 was improved in terms of sound, playing technique of musical instrument and rhythm before republished in 1851. Compared to 1841 version, the 1851 version has put more force by octave doubling in melody line and using the tremolo playing technique to get the thicker sound for string instruments. Especially, it adopted more brass for more great sound. As Schumann’s Symphony No. 4 has the characteristics specified above, it is his representative work showing the spirit of the classical music era. As it is the symphony considering the situation of orchestra, its value shall be recognized again and it deserves to get more spot light.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.