[학위논문]여대생들의 자의식에 따른 화장행동, 추구이미지, 신체만족도, 타자의식과의 관계연구 A study on the relationship among make-up behavior, desired image, physical satisfaction, and consciousness of others according to self-consciousness원문보기
여성들의 자아실현을 위한 사회진출이 활발해지면서 뷰티산업도 세분화, 다양화, 고기능화의 추세를 보이며, 고부가가치 산업으로 급속하게 성장하고 있다. 더욱이 지금까지의 화장품 산업이 감성중심에서 최근의 경향은 기능성 이미지를 강조하는 흐름으로 전환하는 한편, 화장품 소비자들도 더욱 세분화되고 다양해진 화장욕구를 반영한 전문화된 화장품 출시에 관심을 보이면서 아름다움을 넘어선 또 다른 욕구를 충족시키고 있다. 또한 화장행동에서도 단순한 외향적인 모습의 중요성 보다는 화장을 통해 자신의 장점을 살리고 단점을 보완하는 행위와 더불어 가시성을 높여 ...
여성들의 자아실현을 위한 사회진출이 활발해지면서 뷰티산업도 세분화, 다양화, 고기능화의 추세를 보이며, 고부가가치 산업으로 급속하게 성장하고 있다. 더욱이 지금까지의 화장품 산업이 감성중심에서 최근의 경향은 기능성 이미지를 강조하는 흐름으로 전환하는 한편, 화장품 소비자들도 더욱 세분화되고 다양해진 화장욕구를 반영한 전문화된 화장품 출시에 관심을 보이면서 아름다움을 넘어선 또 다른 욕구를 충족시키고 있다. 또한 화장행동에서도 단순한 외향적인 모습의 중요성 보다는 화장을 통해 자신의 장점을 살리고 단점을 보완하는 행위와 더불어 가시성을 높여 자기표현 효과의 증대와 심리적인 만족감을 향상시키며 적극적인 자기표현의 수단으로까지 활용하기도 한다. 이러한 소비자들의 화장행동에 대한 욕구의 변화를 기반으로 한 최근 의 화장품 제조회사들은 다양한 기능성 화장품과 피부의 특성에 맞춘 화장품들을 속속히 시장에 보급하여 세분화된 소비욕구를 만족시킴으로서 급속도로 제품경쟁력을 확보하는데 주력을 다 하고 있다. 이와 같은 현상으로 볼 때, 화장품은 소비자들의 개성을 적극적으로 표현해 각 개인의 미적 욕구를 충족시키는 수단인 동시에, 다양한 시․공간에 맞게 개인을 다양한 이미지로 변화시키는데 가장 효율적인 자아 형성 방법의 하나로 사용한다고 보아도 무방하다고 판단된다. 최근 들어 화장과 자아의식의 관계에 대한 논의들이 점차 늘고 있는 이유도 이러한 사회문화적 배경 때문으로 풀이된다. 이에 본 논문은 여성들의 화장행동을 자신의 이미지를 개선하여 심리적인 안정감을 확보하려는 ‘사적 자의식’ 개념과 타인의 시선 앞에 형성되는 ‘공적 자의식’ 개념이 어떻게 다른지를 알아보고, 이 두 요인이 여성들의 추구이미지요인, 신체만족도의 정도, 그리고 타자의식에 어떤 영향을 주는지 분석하였다. 이를 위해 본 연구에서는 개인의 심리적 측면인 자의식과 관련된 변인에 따라 화장행동과의 관계를 밝히고자 하였고, 공적 자의식과 사적 자의식에 따라 추구되는 각각의 이미지와 신체만족도, 그리고 타자의식과의 관계를 분석하고자 하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. ➀ 첫째, 여대생들의 자의식, 화장행동, 추구이미지, 신체만족도, 타자의식에 대한 차이를 알아본다. ➁ 여대생들의 자의식과 화장행동, 추구이미지, 신체만족도, 타자의식과의 관계모형을 검증한다. 본 연구는 여대생을 대상으로 조사하였다. 자료의 수집은 설문지 응답방식으로 이루어졌고, 총 300부 중 298부가 본 연구를 위한 최종 분석 자료로서 사용되었다. 본 연구의 자료 분석을 위해 SPSS 19.0 for windows과 AMOS 7.0을 사용하여 분석을 실시하였다. 본 연구의 자료 분석을 통하여 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. ① 여대생들의 자의식, 화장행동, 추구이미지, 신체만족도, 타자의식 차원에 따른 차이를 살펴보면, 자의식은 화장행동과 신체만족도에 유의한 차이가 있는 반면, 타자의식에서는 것으로 나타났다. 여대생들은 자의식에서 화장행동과 추구이미지의 중요성을 중요하게 생각하고 추구이미지에서 타자의식을 신체만족도에서 화장행동, 화장행동에서 타자의식을 더 중요시 했다. ② 분석결과를 토대로 전반적 가설 검정을 보면, 여대생들의 자의식은 화장행동과 추구이미지에 영향을 미치는 것으로 나타난 반면, 신체만족도에는 통계적으로 유의한 영향이 없는 것으로 나타났다. ➂ 추구이미지는 타자의식에 영향을 미치는 것으로 나타난 반면, 화장행동에는 통계적으로 유의한 영향이 없는 것으로 나타났다. 신체만족도는 화장행동에 영향을 미치는 것으로 나타난 반면, 타자의식에는 통계적으로 유의한 영향이 없는 것으로 나타났다. ④ 화장행동은 타자의식에 영향을 미치는 것으로 타나났다. ⑤ 분석결과를 토대로 가설 검증을 종합하면, 심리적 변인의 하위요인인 공적 자의식과 사적 자의식은 화장행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. ⑥ 여대생들의 모형분석 결과를 보면, 자의식의 하위요인 중 공적 자의식은 화장행동과 몸매만족도에 영향을 미치는 반면, 사적 자의식은 화장행동과 신체만족도의 하위요인 얼굴만족도와 몸매만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 추구이미지의 하위요인 중 대담한. 섹시한 이미지는 화장행동에 영향을 미치고, 신체만족도의 하위요인 중 얼굴만족도는 화장행동에, 귀엽고. 수수한 이미지는 타자의식에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
여성들의 자아실현을 위한 사회진출이 활발해지면서 뷰티산업도 세분화, 다양화, 고기능화의 추세를 보이며, 고부가가치 산업으로 급속하게 성장하고 있다. 더욱이 지금까지의 화장품 산업이 감성중심에서 최근의 경향은 기능성 이미지를 강조하는 흐름으로 전환하는 한편, 화장품 소비자들도 더욱 세분화되고 다양해진 화장욕구를 반영한 전문화된 화장품 출시에 관심을 보이면서 아름다움을 넘어선 또 다른 욕구를 충족시키고 있다. 또한 화장행동에서도 단순한 외향적인 모습의 중요성 보다는 화장을 통해 자신의 장점을 살리고 단점을 보완하는 행위와 더불어 가시성을 높여 자기표현 효과의 증대와 심리적인 만족감을 향상시키며 적극적인 자기표현의 수단으로까지 활용하기도 한다. 이러한 소비자들의 화장행동에 대한 욕구의 변화를 기반으로 한 최근 의 화장품 제조회사들은 다양한 기능성 화장품과 피부의 특성에 맞춘 화장품들을 속속히 시장에 보급하여 세분화된 소비욕구를 만족시킴으로서 급속도로 제품경쟁력을 확보하는데 주력을 다 하고 있다. 이와 같은 현상으로 볼 때, 화장품은 소비자들의 개성을 적극적으로 표현해 각 개인의 미적 욕구를 충족시키는 수단인 동시에, 다양한 시․공간에 맞게 개인을 다양한 이미지로 변화시키는데 가장 효율적인 자아 형성 방법의 하나로 사용한다고 보아도 무방하다고 판단된다. 최근 들어 화장과 자아의식의 관계에 대한 논의들이 점차 늘고 있는 이유도 이러한 사회문화적 배경 때문으로 풀이된다. 이에 본 논문은 여성들의 화장행동을 자신의 이미지를 개선하여 심리적인 안정감을 확보하려는 ‘사적 자의식’ 개념과 타인의 시선 앞에 형성되는 ‘공적 자의식’ 개념이 어떻게 다른지를 알아보고, 이 두 요인이 여성들의 추구이미지요인, 신체만족도의 정도, 그리고 타자의식에 어떤 영향을 주는지 분석하였다. 이를 위해 본 연구에서는 개인의 심리적 측면인 자의식과 관련된 변인에 따라 화장행동과의 관계를 밝히고자 하였고, 공적 자의식과 사적 자의식에 따라 추구되는 각각의 이미지와 신체만족도, 그리고 타자의식과의 관계를 분석하고자 하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. ➀ 첫째, 여대생들의 자의식, 화장행동, 추구이미지, 신체만족도, 타자의식에 대한 차이를 알아본다. ➁ 여대생들의 자의식과 화장행동, 추구이미지, 신체만족도, 타자의식과의 관계모형을 검증한다. 본 연구는 여대생을 대상으로 조사하였다. 자료의 수집은 설문지 응답방식으로 이루어졌고, 총 300부 중 298부가 본 연구를 위한 최종 분석 자료로서 사용되었다. 본 연구의 자료 분석을 위해 SPSS 19.0 for windows과 AMOS 7.0을 사용하여 분석을 실시하였다. 본 연구의 자료 분석을 통하여 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. ① 여대생들의 자의식, 화장행동, 추구이미지, 신체만족도, 타자의식 차원에 따른 차이를 살펴보면, 자의식은 화장행동과 신체만족도에 유의한 차이가 있는 반면, 타자의식에서는 것으로 나타났다. 여대생들은 자의식에서 화장행동과 추구이미지의 중요성을 중요하게 생각하고 추구이미지에서 타자의식을 신체만족도에서 화장행동, 화장행동에서 타자의식을 더 중요시 했다. ② 분석결과를 토대로 전반적 가설 검정을 보면, 여대생들의 자의식은 화장행동과 추구이미지에 영향을 미치는 것으로 나타난 반면, 신체만족도에는 통계적으로 유의한 영향이 없는 것으로 나타났다. ➂ 추구이미지는 타자의식에 영향을 미치는 것으로 나타난 반면, 화장행동에는 통계적으로 유의한 영향이 없는 것으로 나타났다. 신체만족도는 화장행동에 영향을 미치는 것으로 나타난 반면, 타자의식에는 통계적으로 유의한 영향이 없는 것으로 나타났다. ④ 화장행동은 타자의식에 영향을 미치는 것으로 타나났다. ⑤ 분석결과를 토대로 가설 검증을 종합하면, 심리적 변인의 하위요인인 공적 자의식과 사적 자의식은 화장행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. ⑥ 여대생들의 모형분석 결과를 보면, 자의식의 하위요인 중 공적 자의식은 화장행동과 몸매만족도에 영향을 미치는 반면, 사적 자의식은 화장행동과 신체만족도의 하위요인 얼굴만족도와 몸매만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 추구이미지의 하위요인 중 대담한. 섹시한 이미지는 화장행동에 영향을 미치고, 신체만족도의 하위요인 중 얼굴만족도는 화장행동에, 귀엽고. 수수한 이미지는 타자의식에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Through the active entry of women in public affairs for self-realization, beauty industry is rapidly growing to a higher value-added business, showing the trend of its segmentation, diversification, and high functionalization. Furthermore, current cosmetics industry is changing from sensitivity-orie...
Through the active entry of women in public affairs for self-realization, beauty industry is rapidly growing to a higher value-added business, showing the trend of its segmentation, diversification, and high functionalization. Furthermore, current cosmetics industry is changing from sensitivity-oriented to emphasizing functionality image. Cosmetics consumers show interest in the launching of specialized cosmetics which reflects more segmented and varied make-up needs, which satisfies consumers' needs beyond beauty. Consumers encourage their advantages and supplement their disadvantages through make-up rather than to simple better their outgoing figure. They also increase effects of self-expression, improve psychological satisfaction, and actively express themselves through make-up. Based on consumers' desire change, current cosmetics make-up companies supply various functional cosmetics and ones fitting to skin characteristics in the market in order to rapidly secure competitiveness of product by satisfying segmented desires of consumption. Therefore, it is not too much to say that cosmetics has been the means of satisfying consumers' individual aesthetic needs expressing their personality actively, and it has become a most efficient self-formation method in transforming individuals into various images to suit various space-time. Recently, the reason for gradual increasing discussion on relation between make-up and self-consciousness attributes to socio-cultural background. This study investigates how private self-consciousness (improving image and securing psychological stability by make-up) is different from public self-consciousness(forming in front of others'), and also analyzes how private self-consciousness and public self-consciousness have an effect on women's preference image, physical satisfaction, and consciousness of others. This study also examines the relations between self-consciousness as a individual's psychological aspect and make-up behavior of related variables and the relations among each image, physical satisfaction, and consciousness of others being sought according to public self-consciousness and private self-consciousness. The Research problems of this study are as follows: ➀ This study investigates differences about female college students' self-consciousness, pursuit image, physical satisfaction, and consciousness of others. ➁ This study verifies the relation model about female college students' self-consciousness, pursuit image, physical satisfaction, and consciousness of others. The study provides data for consumer research of the cosmetics industry as investigating relations among female college students' self-consciousness, make-up behavior, pursuit image, physical satisfaction, and consciousness of others. The subjects of this study are female college students. The data were collected through questionnaire, and we used 298 of 300 questionnaires as the final data that were analyzed with SPSS 19.0 for windows and AMOS 7.0. The research results are as follows: ① The difference between self-consciousness and make-up behavior was significant. And the difference between self- consciousness and physical satisfaction was also significant. But the difference between self-consciousness and consciousness of others was not significant. Female college students made much importance of make-up behavior and pursuit image in self-consciousness. And they made much importance of consciousness of others in pursuit image, make-up behavior in physical satisfaction, and consciousness of others in make-up behavior. ② Self-consciousness had an effect on make-up behavior and pursuit image, while it had not an effect on physical satisfaction. ➂ Pursuit image had an effect on self-consciousness, while it did not have an effect on make-up behavior. Physical satisfaction had an effect on make-up behavior, while it did not have an effect on consciousness of others. ④ Make-up behavior had an effect on consciousness of others. ⑤ Overall, public self-consciousness and private self-consciousness which are sub-factors of psychological variable had an effect on make-up behavior. ⑥ As a result of the model analysis, public self-consciousness among sub- factors of self-consciousness had an effect on make-up behavior and figure, while private self-consciousness had an effect on make-up behavior, and face and figure which are sub-factors of physical satisfaction. Sexy and brilliance image which are sub-factors of pursuit image had an effect on make-up behavior. And face which is sub-factor of physical satisfaction had an effect on make-up behavior. Brilliance and purity image also had an effect on consciousness of others.
Through the active entry of women in public affairs for self-realization, beauty industry is rapidly growing to a higher value-added business, showing the trend of its segmentation, diversification, and high functionalization. Furthermore, current cosmetics industry is changing from sensitivity-oriented to emphasizing functionality image. Cosmetics consumers show interest in the launching of specialized cosmetics which reflects more segmented and varied make-up needs, which satisfies consumers' needs beyond beauty. Consumers encourage their advantages and supplement their disadvantages through make-up rather than to simple better their outgoing figure. They also increase effects of self-expression, improve psychological satisfaction, and actively express themselves through make-up. Based on consumers' desire change, current cosmetics make-up companies supply various functional cosmetics and ones fitting to skin characteristics in the market in order to rapidly secure competitiveness of product by satisfying segmented desires of consumption. Therefore, it is not too much to say that cosmetics has been the means of satisfying consumers' individual aesthetic needs expressing their personality actively, and it has become a most efficient self-formation method in transforming individuals into various images to suit various space-time. Recently, the reason for gradual increasing discussion on relation between make-up and self-consciousness attributes to socio-cultural background. This study investigates how private self-consciousness (improving image and securing psychological stability by make-up) is different from public self-consciousness(forming in front of others'), and also analyzes how private self-consciousness and public self-consciousness have an effect on women's preference image, physical satisfaction, and consciousness of others. This study also examines the relations between self-consciousness as a individual's psychological aspect and make-up behavior of related variables and the relations among each image, physical satisfaction, and consciousness of others being sought according to public self-consciousness and private self-consciousness. The Research problems of this study are as follows: ➀ This study investigates differences about female college students' self-consciousness, pursuit image, physical satisfaction, and consciousness of others. ➁ This study verifies the relation model about female college students' self-consciousness, pursuit image, physical satisfaction, and consciousness of others. The study provides data for consumer research of the cosmetics industry as investigating relations among female college students' self-consciousness, make-up behavior, pursuit image, physical satisfaction, and consciousness of others. The subjects of this study are female college students. The data were collected through questionnaire, and we used 298 of 300 questionnaires as the final data that were analyzed with SPSS 19.0 for windows and AMOS 7.0. The research results are as follows: ① The difference between self-consciousness and make-up behavior was significant. And the difference between self- consciousness and physical satisfaction was also significant. But the difference between self-consciousness and consciousness of others was not significant. Female college students made much importance of make-up behavior and pursuit image in self-consciousness. And they made much importance of consciousness of others in pursuit image, make-up behavior in physical satisfaction, and consciousness of others in make-up behavior. ② Self-consciousness had an effect on make-up behavior and pursuit image, while it had not an effect on physical satisfaction. ➂ Pursuit image had an effect on self-consciousness, while it did not have an effect on make-up behavior. Physical satisfaction had an effect on make-up behavior, while it did not have an effect on consciousness of others. ④ Make-up behavior had an effect on consciousness of others. ⑤ Overall, public self-consciousness and private self-consciousness which are sub-factors of psychological variable had an effect on make-up behavior. ⑥ As a result of the model analysis, public self-consciousness among sub- factors of self-consciousness had an effect on make-up behavior and figure, while private self-consciousness had an effect on make-up behavior, and face and figure which are sub-factors of physical satisfaction. Sexy and brilliance image which are sub-factors of pursuit image had an effect on make-up behavior. And face which is sub-factor of physical satisfaction had an effect on make-up behavior. Brilliance and purity image also had an effect on consciousness of others.
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