[학위논문]스포츠 패션 매장의 VMD요소가 소비자 태도 및 상품구매의도에 미치는 영향 : 중국 여자대학생들을 중심으로 The influence of VMD elements on consumer attitude and purchase intention in the sport fashion stores원문보기
최근 중국에서는 늘어나는 스포츠 인구와 스포츠에 관련한 생활환경에 대한 변화로 스포츠 용품에 관련한 소비태도 및 구매환경이 변화되고 있다. 이러한 변화에 따라 스포츠 관련 기업은 시장의 확대, 전망에 따라 소비자 니즈에 적합한 스포츠 브랜드를 개발하거나 혹은 수입을 통해 다양한 소비자의 기호를 만족시키기 위한 다양한 마케팅 전략을 추진하고 있다. 세계적인 유명한 스포츠 브랜드들은 더욱 넓은 시장개척과 더불어 더 많은 소비자를 자사의 고객으로 하기 위해서 각 국가의 내셔널 브랜드 및 유통업체와 협력하는 체제구성으로 격화하는 시장경쟁에서 우위를 차지하기 위해 노력하고 있다. 중국의 패션산업은 가속화되고 있는 세계경제개방과 ...
최근 중국에서는 늘어나는 스포츠 인구와 스포츠에 관련한 생활환경에 대한 변화로 스포츠 용품에 관련한 소비태도 및 구매환경이 변화되고 있다. 이러한 변화에 따라 스포츠 관련 기업은 시장의 확대, 전망에 따라 소비자 니즈에 적합한 스포츠 브랜드를 개발하거나 혹은 수입을 통해 다양한 소비자의 기호를 만족시키기 위한 다양한 마케팅 전략을 추진하고 있다. 세계적인 유명한 스포츠 브랜드들은 더욱 넓은 시장개척과 더불어 더 많은 소비자를 자사의 고객으로 하기 위해서 각 국가의 내셔널 브랜드 및 유통업체와 협력하는 체제구성으로 격화하는 시장경쟁에서 우위를 차지하기 위해 노력하고 있다. 중국의 패션산업은 가속화되고 있는 세계경제개방과 글로벌화에 따라 글로벌 패션산업 시스템으로 변모하여 놀라운 스피드로 성장하고 있다. 그 중에서도 스포츠 패션기업은 스포츠인구의 증대에 힘입어 큰 성장률을 나타내며 스포츠 패션시대를 열어가고 있다. 중국의 스포츠 브랜드는 세계적 스포츠브랜드에 비해 디자인의 다양성과 소비자 니즈를 반영한 제품개발의 측면에서는 아직 미비하나, 합리적인 가격, 빠른 상품회전율, 거대한 소비자 층을 중심으로 날로 발전하고 있는 추세이다. 이러한 산업적 배경을 특징으로 각 스포츠브랜드들은 소비자에게 강한 브랜드인지를 위한 전략으로 시각적으로 어필하고 소비로 이루어지도록 하는 데 매장 VMD 전개에 많은 노력을 기울이고 있다. 이에 본 연구는 중국 여자대학생의 스포츠 브랜드 패션 매장의 VMD 요소에 대한 소비자태도 및 상품구매의도의 관계를 분석하여, VMD요소의 유형과 상품표현방법, VMD요소의 전개수단이 소비자태도 및 상품구매의도에 어떠한 유의한 영향을 주는지 알아보았다. 이와 같은 연구를 위해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 중국 여자대학생들에 있어 스포츠 패션 매장의 VMD요소와 소비자태도간의 관계는 어떠한지 알아본다. 둘째, 중국 여자대학생들에 있어 스포츠 패션 매장의 VMD요소와 스포츠 패션 매장의 상품구매의도간의 관계는 어떠한지 알아본다. 셋째, 중국 여자대학생들에 있어 스포츠 패션 매장의 VMD요소와 소비자태도, 매장의 상품구매의도의 관계는 어떠한지 알아본다. 실증분석을 위해서 2015년 5월 1일부터 2015년 5월 20일 기간 동안, 중국의 여자대학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 315부를 최중 분석대상으로 활용하였다. 본 연구의 실증분석을 위하여 IBM SPSS Statistics 21.0을 이용하였다. 표본의 인구통계학적인 특성의 구성을 알아보기 위하여 빈도분석(frequency test)을 사용하였고, 타당성을 검증하기 위해 주성분을 이용한 요인분석을 사용하였다. 그리고 본 연구의 가설을 검증하기 위해 회귀분석(regression analysis)을 사용하였다. 이 연구목적을 달성하기 위하여 우선 선행연구에서 사용된 문항을 인용, 수정, 보완하여 설문지를 작성하였고, 설문지 응답방식을 통해 본 조사를 실시하였다. 연구 대상 지역은 중국 천진시(天津市)있는 여자대학생들을 대상으로 실시했다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전체 조사 대상자들의 일반적인 특성을 살펴보면, 학년별로는 저학년이 162명으로 전제의 51.4%를 고학년이 153명으로 48.6%로 나타내고 있다. 전공으로는 디자인 계열이 43.2%, 비 디자인 계열이 56.8%를 나타났으며, 구매한 장소로는 백화점이 43.5%로 가장 많았고, 다음으로 인터넷, 브랜드 전문점, 보세가게의 순으로 나타났으며, 한 달 용돈은 대부분이 20-30만 원으로 응답했으며 패션상품 구매할 때 가장 영향 주는 사람이 자신으로 나타나고 있다. 패션상품 구매할 때 가장 영향 받는 매체가 인터넷으로 나타났으며, 패션상품 구매할 때 가장 중요하게 생각하는 매장요소는 점원의 친절이 27.9%로 가장 많았고, 다음으로 매장의 유행, 근접성, 교환과 지불방법의 순으로 나타나고 있다. 둘째, 스포츠 패션 매장의 VMD요소에 대한 요인분석을 VMD요소의 유형 및 표현방법, VMD요소의 전개수단 순으로 나타났다. VMD요소의 유형 및 표현방법의 변량비율은 39.958%이다. VMD요소의 전개수단의 변량비율은 7.705%이다. 소비자태도의 변량비율은 6.066%이다. 상품구매의도의 변량비율은 65.410%이다. 셋째, VMD요소의 유현 및 표현방법과 VMD요소의 전게수단이 소비자태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석결과 나타났다. 그중에 VMD요소의 전개수단이 소비자태도에 가장 큰 영향력을 미치는 것을 확인할 수 있다. 넷째, 소비자태도가상품구매의도에유의한영향을미치는것으로분석결과나타났다. 다섯째, VMD요소와 소비자태도가 상품구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석결과 나타났다. 따라서 본 연구 결과를 요약하면 H1, VMD요소의 유현 및 상품표현방법은 소비자태도에 영향을 미칠 것이다. H2, VMD요소의 전개수단은 소비자태도에 영향을 미칠 것이다. H3, 소비자태도는 상품구매의도에 영향을 미칠 것이다. H4, VMD요소의 유현 및 상품표현방법은 상품구매의도에 영향을 미칠 것이다. H5, VMD요소의 전개수단은 상품구매의도에 영향을 미칠 것이다. 이상의 연구가설검정이 전부
최근 중국에서는 늘어나는 스포츠 인구와 스포츠에 관련한 생활환경에 대한 변화로 스포츠 용품에 관련한 소비태도 및 구매환경이 변화되고 있다. 이러한 변화에 따라 스포츠 관련 기업은 시장의 확대, 전망에 따라 소비자 니즈에 적합한 스포츠 브랜드를 개발하거나 혹은 수입을 통해 다양한 소비자의 기호를 만족시키기 위한 다양한 마케팅 전략을 추진하고 있다. 세계적인 유명한 스포츠 브랜드들은 더욱 넓은 시장개척과 더불어 더 많은 소비자를 자사의 고객으로 하기 위해서 각 국가의 내셔널 브랜드 및 유통업체와 협력하는 체제구성으로 격화하는 시장경쟁에서 우위를 차지하기 위해 노력하고 있다. 중국의 패션산업은 가속화되고 있는 세계경제개방과 글로벌화에 따라 글로벌 패션산업 시스템으로 변모하여 놀라운 스피드로 성장하고 있다. 그 중에서도 스포츠 패션기업은 스포츠인구의 증대에 힘입어 큰 성장률을 나타내며 스포츠 패션시대를 열어가고 있다. 중국의 스포츠 브랜드는 세계적 스포츠브랜드에 비해 디자인의 다양성과 소비자 니즈를 반영한 제품개발의 측면에서는 아직 미비하나, 합리적인 가격, 빠른 상품회전율, 거대한 소비자 층을 중심으로 날로 발전하고 있는 추세이다. 이러한 산업적 배경을 특징으로 각 스포츠브랜드들은 소비자에게 강한 브랜드인지를 위한 전략으로 시각적으로 어필하고 소비로 이루어지도록 하는 데 매장 VMD 전개에 많은 노력을 기울이고 있다. 이에 본 연구는 중국 여자대학생의 스포츠 브랜드 패션 매장의 VMD 요소에 대한 소비자태도 및 상품구매의도의 관계를 분석하여, VMD요소의 유형과 상품표현방법, VMD요소의 전개수단이 소비자태도 및 상품구매의도에 어떠한 유의한 영향을 주는지 알아보았다. 이와 같은 연구를 위해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 중국 여자대학생들에 있어 스포츠 패션 매장의 VMD요소와 소비자태도간의 관계는 어떠한지 알아본다. 둘째, 중국 여자대학생들에 있어 스포츠 패션 매장의 VMD요소와 스포츠 패션 매장의 상품구매의도간의 관계는 어떠한지 알아본다. 셋째, 중국 여자대학생들에 있어 스포츠 패션 매장의 VMD요소와 소비자태도, 매장의 상품구매의도의 관계는 어떠한지 알아본다. 실증분석을 위해서 2015년 5월 1일부터 2015년 5월 20일 기간 동안, 중국의 여자대학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 315부를 최중 분석대상으로 활용하였다. 본 연구의 실증분석을 위하여 IBM SPSS Statistics 21.0을 이용하였다. 표본의 인구통계학적인 특성의 구성을 알아보기 위하여 빈도분석(frequency test)을 사용하였고, 타당성을 검증하기 위해 주성분을 이용한 요인분석을 사용하였다. 그리고 본 연구의 가설을 검증하기 위해 회귀분석(regression analysis)을 사용하였다. 이 연구목적을 달성하기 위하여 우선 선행연구에서 사용된 문항을 인용, 수정, 보완하여 설문지를 작성하였고, 설문지 응답방식을 통해 본 조사를 실시하였다. 연구 대상 지역은 중국 천진시(天津市)있는 여자대학생들을 대상으로 실시했다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전체 조사 대상자들의 일반적인 특성을 살펴보면, 학년별로는 저학년이 162명으로 전제의 51.4%를 고학년이 153명으로 48.6%로 나타내고 있다. 전공으로는 디자인 계열이 43.2%, 비 디자인 계열이 56.8%를 나타났으며, 구매한 장소로는 백화점이 43.5%로 가장 많았고, 다음으로 인터넷, 브랜드 전문점, 보세가게의 순으로 나타났으며, 한 달 용돈은 대부분이 20-30만 원으로 응답했으며 패션상품 구매할 때 가장 영향 주는 사람이 자신으로 나타나고 있다. 패션상품 구매할 때 가장 영향 받는 매체가 인터넷으로 나타났으며, 패션상품 구매할 때 가장 중요하게 생각하는 매장요소는 점원의 친절이 27.9%로 가장 많았고, 다음으로 매장의 유행, 근접성, 교환과 지불방법의 순으로 나타나고 있다. 둘째, 스포츠 패션 매장의 VMD요소에 대한 요인분석을 VMD요소의 유형 및 표현방법, VMD요소의 전개수단 순으로 나타났다. VMD요소의 유형 및 표현방법의 변량비율은 39.958%이다. VMD요소의 전개수단의 변량비율은 7.705%이다. 소비자태도의 변량비율은 6.066%이다. 상품구매의도의 변량비율은 65.410%이다. 셋째, VMD요소의 유현 및 표현방법과 VMD요소의 전게수단이 소비자태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석결과 나타났다. 그중에 VMD요소의 전개수단이 소비자태도에 가장 큰 영향력을 미치는 것을 확인할 수 있다. 넷째, 소비자태도가상품구매의도에유의한영향을미치는것으로분석결과나타났다. 다섯째, VMD요소와 소비자태도가 상품구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석결과 나타났다. 따라서 본 연구 결과를 요약하면 H1, VMD요소의 유현 및 상품표현방법은 소비자태도에 영향을 미칠 것이다. H2, VMD요소의 전개수단은 소비자태도에 영향을 미칠 것이다. H3, 소비자태도는 상품구매의도에 영향을 미칠 것이다. H4, VMD요소의 유현 및 상품표현방법은 상품구매의도에 영향을 미칠 것이다. H5, VMD요소의 전개수단은 상품구매의도에 영향을 미칠 것이다. 이상의 연구가설검정이 전부
Recently in China, due to the increase of population and the change of living environment related with sporting goods consumption attitudes and buying environment is also changing. With this changing, sports related enterprises expand in the market. According to the forecast, in order to satisfy nee...
Recently in China, due to the increase of population and the change of living environment related with sporting goods consumption attitudes and buying environment is also changing. With this changing, sports related enterprises expand in the market. According to the forecast, in order to satisfy need of the diversified consumer preferences. The enterprises will promote the development of the sports brand by consumer demand, or by importing a variety of different marketing strategy. For a wider range of expanding the world famous sports brand in the market and occupy more consumers with national brands, circulation channels and cooperation mode of the structure of the system make the market competition degree of sustainable development. With the world economy is opening up and glottalization, the fashion industry is developing at astonishing speed in China. Which sports fashion business to maintain a strong growth rate and promote the beginning of the era of sports fashion. China's sports brand compared with global sports brand. The diversity of design and product development aspects of consumer demand response is not perfect. The rationality of the price, product quickly turn rate of huge consumption level as the center has a growing trend. Features of such industry background, the sports brand to give consumers a strong brand image to the line into visual response and consumption are efforts to sell VMD. So that, the research is the Chinese female college students to sports the fashion stores VMD analyze the relationship between consumer attitudes and purchase intention. It is to know the type of VMD elements and merchandise performance method. It is to know the factor of VMD communicate means of consumer attitudes and purchase intention. In order to the above research, the following research is set up: First, it is to know Chinese female college students sports fashion stores of VMD elements and the relationship between consumer attitudes. Second, it is to know Chinese female college students how to sports fashion stores of VMD elements and what is the relationship between commodity purchase intentions. Third, it is to know Chinese female college students sports fashion stores of VMD elements and how is the relationship between consumer attitudes and purchase intentions. For the empirical analysis, on May 1, 2015 to May 20, 2015 between the Chinese female college students object of the questionnaire analysis. Finally in 315 questionnaires are the research object. In order to the empirical analysis of the research make use of the IBM SPSS Statistics 21.0. In order to understand the sample's demographic characteristics of the composition make use of frequency test. In order to verify the variables used credibility, Cronbach's Alphar coefficient. The feasibility of main ingredients used in analysis. And in order to verify the hypothesis of this study make use of the regression analysis. In order to complete the research purpose is first to advance in the study of literature references, modify and supplement, making the questionnaires and the decision of the questionnaires. The object of study area is female college students of tianjin city in China. Summary of the the study results are as follows: First, from the perspective of the general characteristics of all respondents, the low grade students have 162, is the whole of the 51.4%, the high grade students have 153, is the whole of the 48.6%. The design professional is 43.2%, the not design professional is 56.8%. The location of the purchase is the most in department stores accounted for 43.5%, the second is the network is 31.7%, brand specialty stores is 16.8%, boutiques is 3.5% of the order. The monthly allowance is most 39.4% in 1000-1500 yuan RMB. The fashion goods purchase the most influential person is himself 53.3%. The most influential medium is the network, which is the most important factor in the purchase of fashion goods. The most important factor is the degree of the shop assistant's kind 27.9%, followed by the type, proximity, return service and payment method. Secondly, through analysis of factors of VMD the sports fashion stores in by types and performance of VMD elements method, the vehicle of VMD elements, the order of consumer attitudes and purchase intentions are shown. Types of VMD elements and expression method of the variable rate is 39.958%. VMD elements in vehicle variable ratio is 7.705%. Consumer attitudes of variable rate is 6.066%. The commodity purchase intention of variable rate is 65.410%. The variable rate of commodity purchase intention is 65.410%. Third, the analysis results show that the types and performance method of VMD element and the factors of VMD vehicle has a certain influence on consumer attitudes. Among them, the factor of VMD convey means the biggest influence on consumer attitudes. Fourth, the results of the analysis show that the consumer attitude has a certain effect on the purchase intention of the commodity. Fifth, the results show that the VMD elements and consumer attitudes have a certain impact on the purchase intention of the commodity. Therefore, the results of this study are: H1, the type of VMD elements and ways of VMD elements communicate means impact on consumer attitudes. H2, VMD elementsin vehicle impact on consumer attitudes. H3, consumer attitudes influence on purchase intention. H4, VMD elements of vehicle types and ways of VMD elements influence on purchase intention. H5, VMD elements of vehicle impact on purchase intention. H6, consumer attitudes influence on purchase intention. All of the above hypothesis. However, the limitation and future research direction for this study can be summarized as follows. Firstly, it is considered that future researches should be of variety like studies with various age group and occupational group and studies related to the differences between female and male. Second, future use of questionnair
Recently in China, due to the increase of population and the change of living environment related with sporting goods consumption attitudes and buying environment is also changing. With this changing, sports related enterprises expand in the market. According to the forecast, in order to satisfy need of the diversified consumer preferences. The enterprises will promote the development of the sports brand by consumer demand, or by importing a variety of different marketing strategy. For a wider range of expanding the world famous sports brand in the market and occupy more consumers with national brands, circulation channels and cooperation mode of the structure of the system make the market competition degree of sustainable development. With the world economy is opening up and glottalization, the fashion industry is developing at astonishing speed in China. Which sports fashion business to maintain a strong growth rate and promote the beginning of the era of sports fashion. China's sports brand compared with global sports brand. The diversity of design and product development aspects of consumer demand response is not perfect. The rationality of the price, product quickly turn rate of huge consumption level as the center has a growing trend. Features of such industry background, the sports brand to give consumers a strong brand image to the line into visual response and consumption are efforts to sell VMD. So that, the research is the Chinese female college students to sports the fashion stores VMD analyze the relationship between consumer attitudes and purchase intention. It is to know the type of VMD elements and merchandise performance method. It is to know the factor of VMD communicate means of consumer attitudes and purchase intention. In order to the above research, the following research is set up: First, it is to know Chinese female college students sports fashion stores of VMD elements and the relationship between consumer attitudes. Second, it is to know Chinese female college students how to sports fashion stores of VMD elements and what is the relationship between commodity purchase intentions. Third, it is to know Chinese female college students sports fashion stores of VMD elements and how is the relationship between consumer attitudes and purchase intentions. For the empirical analysis, on May 1, 2015 to May 20, 2015 between the Chinese female college students object of the questionnaire analysis. Finally in 315 questionnaires are the research object. In order to the empirical analysis of the research make use of the IBM SPSS Statistics 21.0. In order to understand the sample's demographic characteristics of the composition make use of frequency test. In order to verify the variables used credibility, Cronbach's Alphar coefficient. The feasibility of main ingredients used in analysis. And in order to verify the hypothesis of this study make use of the regression analysis. In order to complete the research purpose is first to advance in the study of literature references, modify and supplement, making the questionnaires and the decision of the questionnaires. The object of study area is female college students of tianjin city in China. Summary of the the study results are as follows: First, from the perspective of the general characteristics of all respondents, the low grade students have 162, is the whole of the 51.4%, the high grade students have 153, is the whole of the 48.6%. The design professional is 43.2%, the not design professional is 56.8%. The location of the purchase is the most in department stores accounted for 43.5%, the second is the network is 31.7%, brand specialty stores is 16.8%, boutiques is 3.5% of the order. The monthly allowance is most 39.4% in 1000-1500 yuan RMB. The fashion goods purchase the most influential person is himself 53.3%. The most influential medium is the network, which is the most important factor in the purchase of fashion goods. The most important factor is the degree of the shop assistant's kind 27.9%, followed by the type, proximity, return service and payment method. Secondly, through analysis of factors of VMD the sports fashion stores in by types and performance of VMD elements method, the vehicle of VMD elements, the order of consumer attitudes and purchase intentions are shown. Types of VMD elements and expression method of the variable rate is 39.958%. VMD elements in vehicle variable ratio is 7.705%. Consumer attitudes of variable rate is 6.066%. The commodity purchase intention of variable rate is 65.410%. The variable rate of commodity purchase intention is 65.410%. Third, the analysis results show that the types and performance method of VMD element and the factors of VMD vehicle has a certain influence on consumer attitudes. Among them, the factor of VMD convey means the biggest influence on consumer attitudes. Fourth, the results of the analysis show that the consumer attitude has a certain effect on the purchase intention of the commodity. Fifth, the results show that the VMD elements and consumer attitudes have a certain impact on the purchase intention of the commodity. Therefore, the results of this study are: H1, the type of VMD elements and ways of VMD elements communicate means impact on consumer attitudes. H2, VMD elementsin vehicle impact on consumer attitudes. H3, consumer attitudes influence on purchase intention. H4, VMD elements of vehicle types and ways of VMD elements influence on purchase intention. H5, VMD elements of vehicle impact on purchase intention. H6, consumer attitudes influence on purchase intention. All of the above hypothesis. However, the limitation and future research direction for this study can be summarized as follows. Firstly, it is considered that future researches should be of variety like studies with various age group and occupational group and studies related to the differences between female and male. Second, future use of questionnair
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