최근 한국영화시장은 외견상 성장세가 지속되고 있지만 향후의 성공을 예측하기에는 충분한 상승 동력 없이 성장 비율이 유지되고 있다는 문제점이 있다. 영화의 흥행요인에 관하여 다양한 선행 연구들의 시사점에도 불구하고, 영화의 흥행요소를 판단하거나 예측하는 것은 다양한 문제점과 한계점을 내포하고 있다. 본 연구에서는 우선 영화의 내적 구성요소가 관객의 감정 반응을 일으키며 이는 결국 영화에 대한 관객의 태도를 변화시킨다는 것과 둘째, 영화에서 감정반응을 일으키는 장치들로 구성된 드라마적 영화 구성요소들이 내러티브를 형성하여 영화의 흥행 수준을 높일 수 있다라는 가능성에 대한 제시로 영화 캐릭터의 매력성과 감정이입이 관객 태도에 미치는 영향에 대하여 서울 소재의 4년제 대학의 학생을 대상으로 캐릭터의 매력성과 감정이입이 태도에 미치는 영향에 관하여 설문조사를 통해 자료를 수집하였다. 본 연구의 결과 통계적으로 다음과 같은 네 가지 결론을 확인하였다. 첫째, 캐릭터 고품격, 캐릭터 차별성은 캐릭터 매력성에 긍정적 영향을 미친다. 둘째, 캐릭터 유사성은 캐릭터 매력성에 미치는 영향이 적다. 셋째, 영상의 ...
최근 한국영화시장은 외견상 성장세가 지속되고 있지만 향후의 성공을 예측하기에는 충분한 상승 동력 없이 성장 비율이 유지되고 있다는 문제점이 있다. 영화의 흥행요인에 관하여 다양한 선행 연구들의 시사점에도 불구하고, 영화의 흥행요소를 판단하거나 예측하는 것은 다양한 문제점과 한계점을 내포하고 있다. 본 연구에서는 우선 영화의 내적 구성요소가 관객의 감정 반응을 일으키며 이는 결국 영화에 대한 관객의 태도를 변화시킨다는 것과 둘째, 영화에서 감정반응을 일으키는 장치들로 구성된 드라마적 영화 구성요소들이 내러티브를 형성하여 영화의 흥행 수준을 높일 수 있다라는 가능성에 대한 제시로 영화 캐릭터의 매력성과 감정이입이 관객 태도에 미치는 영향에 대하여 서울 소재의 4년제 대학의 학생을 대상으로 캐릭터의 매력성과 감정이입이 태도에 미치는 영향에 관하여 설문조사를 통해 자료를 수집하였다. 본 연구의 결과 통계적으로 다음과 같은 네 가지 결론을 확인하였다. 첫째, 캐릭터 고품격, 캐릭터 차별성은 캐릭터 매력성에 긍정적 영향을 미친다. 둘째, 캐릭터 유사성은 캐릭터 매력성에 미치는 영향이 적다. 셋째, 영상의 심미성과 음악의 심미성은 감정이입에 미치는 영향이 적고, 배우의 매력성 역시 감정이입에 미치는 영향이 적다. 넷째, 캐릭터 매력성과 감정이입은 관객의 태도에 긍정적인 영향을 미친다.
최근 한국영화시장은 외견상 성장세가 지속되고 있지만 향후의 성공을 예측하기에는 충분한 상승 동력 없이 성장 비율이 유지되고 있다는 문제점이 있다. 영화의 흥행요인에 관하여 다양한 선행 연구들의 시사점에도 불구하고, 영화의 흥행요소를 판단하거나 예측하는 것은 다양한 문제점과 한계점을 내포하고 있다. 본 연구에서는 우선 영화의 내적 구성요소가 관객의 감정 반응을 일으키며 이는 결국 영화에 대한 관객의 태도를 변화시킨다는 것과 둘째, 영화에서 감정반응을 일으키는 장치들로 구성된 드라마적 영화 구성요소들이 내러티브를 형성하여 영화의 흥행 수준을 높일 수 있다라는 가능성에 대한 제시로 영화 캐릭터의 매력성과 감정이입이 관객 태도에 미치는 영향에 대하여 서울 소재의 4년제 대학의 학생을 대상으로 캐릭터의 매력성과 감정이입이 태도에 미치는 영향에 관하여 설문조사를 통해 자료를 수집하였다. 본 연구의 결과 통계적으로 다음과 같은 네 가지 결론을 확인하였다. 첫째, 캐릭터 고품격, 캐릭터 차별성은 캐릭터 매력성에 긍정적 영향을 미친다. 둘째, 캐릭터 유사성은 캐릭터 매력성에 미치는 영향이 적다. 셋째, 영상의 심미성과 음악의 심미성은 감정이입에 미치는 영향이 적고, 배우의 매력성 역시 감정이입에 미치는 영향이 적다. 넷째, 캐릭터 매력성과 감정이입은 관객의 태도에 긍정적인 영향을 미친다.
The Korean film market seems to have been repeating its growth, but to be optimistic about its growth in the future, its growth rate has been too constant, and there is no effective drive for its further growth. Despite implications from advance research on the success factors of movies, either dete...
The Korean film market seems to have been repeating its growth, but to be optimistic about its growth in the future, its growth rate has been too constant, and there is no effective drive for its further growth. Despite implications from advance research on the success factors of movies, either determining or predicting the success factors of movies implies many different problems and limitations. This study suggests the following possibilities: firstly, the internal components of movies induce emotional responses from audience and this eventually changes audience’s attitude to movies, and secondly, the dramatic components of movies consisting of devices inducing emotional responses form a narrative and enhance the degree of success of a movie. This paper is about the effects of movie characters’ attractiveness and empathy on audience’s attitude. And a survey on the effects of characters’ attractiveness and empathy on attitudes was performed to students attending universities located in Seoul to collect data. Based on the study results, as a statistic method, the researcher has drawn four conclusions as below: First, characters’ classiness and differentiation influence their attractiveness positively. Second, similarity of characters hardly influences their attractiveness. Third, aestheticist of the character’s image as well as music hardly influences empathy, and actor’s attractiveness hardly influences empathy . Fourth, the character’s attractiveness and empathy influence the audience’s attitude positively.
The Korean film market seems to have been repeating its growth, but to be optimistic about its growth in the future, its growth rate has been too constant, and there is no effective drive for its further growth. Despite implications from advance research on the success factors of movies, either determining or predicting the success factors of movies implies many different problems and limitations. This study suggests the following possibilities: firstly, the internal components of movies induce emotional responses from audience and this eventually changes audience’s attitude to movies, and secondly, the dramatic components of movies consisting of devices inducing emotional responses form a narrative and enhance the degree of success of a movie. This paper is about the effects of movie characters’ attractiveness and empathy on audience’s attitude. And a survey on the effects of characters’ attractiveness and empathy on attitudes was performed to students attending universities located in Seoul to collect data. Based on the study results, as a statistic method, the researcher has drawn four conclusions as below: First, characters’ classiness and differentiation influence their attractiveness positively. Second, similarity of characters hardly influences their attractiveness. Third, aestheticist of the character’s image as well as music hardly influences empathy, and actor’s attractiveness hardly influences empathy . Fourth, the character’s attractiveness and empathy influence the audience’s attitude positively.
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