영아 기질과 영아-교사 상호작용 관계 박 미 옥 순천향대학교 교육대학원 유아교육전공 (지도교수 권 혜 진) 본 연구는 영아와 영아를 담당하고 있는 교사를 대상으로 영아 기질과 영아-교사의 상호작용관계는 어떠한가를 알아보는데 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 영아의 배경 변인(출생순위, 성별, 연령)에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한가? 둘째, 교사의 배경 변인(시설유형, 결혼여부, 경력, 학력, 연수경험)에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한가? 셋째, 영아 기질(규칙성, 접근-회피성, 적응성, 반응강도, 기분)과 영아-교사 상호작용 관계는 어떠한가? 본 연구는 충청남도 지역에 위치한 어린이집에 재원중인 만 1, 2세 영아와 담임교사 300명을 대상으로 조사를 실시하였다. 이메일 발송과 직접 방문을 통하여 영아 기질과 영아-교사 상호작용에 대한 설문지 300부를 배부하였다. 이 중 226부가 회수 되었고, 회수된 설문지 중에서 하위요인 문항에 응답을 하지 않았거나 답변이 모호한 설문지 25부를 제외한 나머지 201부를 최종적으로 분석하였다. 본 연구에서 사용한 영아 기질 설문지는 Fullard, Carey와 Mcdevitt(1984)의 영아 기질 설문지(Toddler ...
영아 기질과 영아-교사 상호작용 관계 박 미 옥 순천향대학교 교육대학원 유아교육전공 (지도교수 권 혜 진) 본 연구는 영아와 영아를 담당하고 있는 교사를 대상으로 영아 기질과 영아-교사의 상호작용관계는 어떠한가를 알아보는데 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 영아의 배경 변인(출생순위, 성별, 연령)에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한가? 둘째, 교사의 배경 변인(시설유형, 결혼여부, 경력, 학력, 연수경험)에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한가? 셋째, 영아 기질(규칙성, 접근-회피성, 적응성, 반응강도, 기분)과 영아-교사 상호작용 관계는 어떠한가? 본 연구는 충청남도 지역에 위치한 어린이집에 재원중인 만 1, 2세 영아와 담임교사 300명을 대상으로 조사를 실시하였다. 이메일 발송과 직접 방문을 통하여 영아 기질과 영아-교사 상호작용에 대한 설문지 300부를 배부하였다. 이 중 226부가 회수 되었고, 회수된 설문지 중에서 하위요인 문항에 응답을 하지 않았거나 답변이 모호한 설문지 25부를 제외한 나머지 201부를 최종적으로 분석하였다. 본 연구에서 사용한 영아 기질 설문지는 Fullard, Carey와 Mcdevitt(1984)의 영아 기질 설문지(Toddler Temperament Questionnaire: TTQ)를 최영희(1990)가 번안한 도구를 수정하여 사용하였고, 영아-교사 상호작용 설문지는 APECP를 강숙현(1994)이 도구 개발자인 Martha Abbott-shim, Annette sibley와의 개별면담, APECP manual(1987)과 APECP research manual(1992)을 참고하여 만든 ‘한국판 유아교육프로그램 평가척도’ 중에서 영아기 프로그램(영아-교사 간 상호작용)을 홍민근(1997)이 5점 척도로 수정한 설문지를 사용하였다. 본 연구는 예비조사와 본 조사 순서로 진행 되었다. 본 연구에서 사용된 자료 분석은 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 이루어졌으며 먼저 영아의 개인 변인인 출생순위와 성별, 연령과 교사의 개인 변인인 시설유형, 결혼여부, 교사경력, 교사학력, 연수경험을 살펴보기 위해 빈도, 백분율을 산출하였다. 또한 영아의 개인 변인과 교사의 개인 변인에 따른 영아-교사 상호작용의 유의미한 차이가 있는가 알아보기 위해 t검증과 F검증을 실시하였고, 영아 기질의 하위요인과 영아-교사 상호작용의 하위요인과의 관계를 알아보기 위해 상관관계분석을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 영아의 배경 변인에 따른 영아-교사 상호작용을 살펴보면, 우선 영아의 배경 변인인 출생순위에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한지 알아 본 결과 영아-교사 상호작용의 하위요인 중 교사의 언어적 모델링만 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 특히 영아-교사 상호작용 중 교사의 언어적 모델링은 첫째아이와 더 잘 이루어지는 것으로 나타났다. 영아의 배경 변인인 성별에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한지 알아 본 결과 영아-교사 상호작용의 하위요인은 영아의 성별에 따라 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 영아의 배경 변인인 연령에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한지 알아 본 결과 영아-교사 상호작용의 하위요인은 연령에 따라 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 교사의 배경 변인에 따른 영아-교사 상호작용을 살펴보면, 교사의 배경 변인인 시설유형에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한지 알아 본 결과 영아-교사 상호작용의 하위요인 긍정적 상호작용, 교사의 긍정적인 태도에서 유의미한 차이가 나타났다. 영아-교사 상호작용은 가정어린이집 교사들이 긍정적 상호작용, 교사의 긍정적인 태도를 잘하는 것으로 나타났다. 교사의 배경 변인인 결혼여부에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한지 알아 본 결과 영아-교사 상호작용의 하위요인 긍정적 상호작용과 적극적인 활동참여에서 유의미한 차이가 나타났다. 미혼인 교사가 기혼인 교사보다 긍정적 상호작용과 적극적인 활동 참여도 높게 나타났다. 교사의 배경 변인인 경력에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한지 알아본 결과 영아-교사 상호작용의 하위요인 사회적 상호작용증진, 반응적인 교사, 교사의 긍정적 태도에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 8년 이상의 경력을 가진 교사가 사회적 상호작용증진, 반응적인 교사, 교사의 긍정적 태도에서 가장 상호작용을 잘 하는 것으로 나타났다. 교사의 배경 변인인 학력에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한지 알아 본 결과 영아-교사 상호작용의 하위요인 모두에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 영아-교사 상호작용에서는 대학원을 졸업한 교사들의 상호작용이 가장 높게 나타나 학력이 높을수록 영아와의 상호작용을 잘 하는 것으로 나타났다. 교사의 배경 변인인 연수경험에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한지 알아 본 결과 영아-교사 상호작용의 하위요인인 교사의 언어적 모델링과 사회적 상호작용증진에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 영아 기질의 하위요인인 규칙성, 접근-회피성, 적응성, 반응강도, 기분과 영아-교사 상호작용의 하위요인인 긍정적 상호작용, 언어적 모델링, 사회적 상호작용증진, 반응적인 교사, 교사의 긍정적인 태도, 적극적인 활동참여와의 관계는 어떠한지 알아 본 결과 영아 기질의 하위요인 규칙성과 적응성은 영아-교사 상호작용의 하위요인 긍정적 상호작용, 언어적 모델링, 사회적 상호작용증진, 반응적인 교사에서 유의미한 정적 상관관계를 나타났다. 영아 기질의 하위요인 중 접근-회피성과 반응강도, 기분은 영아-교사 상호작용의 하위요인과 유의미한 상관관계가 나타나지 않았다. 영아 기질 합계와 영아-교사의 상호작용의 하위요인과 관계를 알아본 결과 영아 기질과 영아-교사 상호작용의 하위요인은 언어적 모델링에서 유의미한 정적인 상관관계가 나타났다. 이상의 결과를 종합해 볼 때, 영아의 배경 변인 중 출생순위만이 영아-교사 상호작용 하위요인과 유의미한 관계가 있다는 것을 알 수 있었다. 교사의 배경 변인을 살펴본 결과 가정어린이집 교사들이 영아-교사 상호작용 하위요인인 긍정적 상호작용, 교사의 긍정적인태도에서 유의미한 차이가 확인 되었고. 미혼 교사가 영아-교사 상호작용 하위요인인 긍정적인 상호작용, 적극적인 활동참여에서 유의미한 차이를 보였다. 교사의 경력에서는 8년 이상 경력의 교사들이 영아-교사 상호작용 하위요인인 사회적 상호작용증진, 반응적인 교사, 교사의 긍정적 태도에서 유의미한 차이를 보였다. 교사의 학력에서는 4년제 대학교 이상을 졸업한 교사들이 영아-교사 상호작용 하위요인 모두 유의미한 차이를 보였다. 교사의 연수 경험에 따른 영아-교사 상호작용에서는 연수경험이 많을수록 영아-교사 상호작용 하위요인인 언어적 모델링과 사회적 상호작용증진에서 유의미한 차이가 확인 되었다. 영아 기질과 영아-교사 상호작용관계에서는 영아 기질의 하위요인 규칙성, 적응성과 영아-교사 상호작용의 하위요인인 긍정적 상호작용, 언어적 모델링, 사회적 상호작용증진, 반응적인 교사에서 유의미한 정적 상관관계가 있었고 영아 기질 합계와 영아-교사 상호작용 및 하위요인인 언어적 모델링에서도 정적인 상관관계가 있는 것으로 확인되었다. ※ 이 논문은 2014년 12월 순천향대학교 대학원위원회에 제출된 교육학 석사(유아교육)학위 논문임.
영아 기질과 영아-교사 상호작용 관계 박 미 옥 순천향대학교 교육대학원 유아교육전공 (지도교수 권 혜 진) 본 연구는 영아와 영아를 담당하고 있는 교사를 대상으로 영아 기질과 영아-교사의 상호작용관계는 어떠한가를 알아보는데 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 영아의 배경 변인(출생순위, 성별, 연령)에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한가? 둘째, 교사의 배경 변인(시설유형, 결혼여부, 경력, 학력, 연수경험)에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한가? 셋째, 영아 기질(규칙성, 접근-회피성, 적응성, 반응강도, 기분)과 영아-교사 상호작용 관계는 어떠한가? 본 연구는 충청남도 지역에 위치한 어린이집에 재원중인 만 1, 2세 영아와 담임교사 300명을 대상으로 조사를 실시하였다. 이메일 발송과 직접 방문을 통하여 영아 기질과 영아-교사 상호작용에 대한 설문지 300부를 배부하였다. 이 중 226부가 회수 되었고, 회수된 설문지 중에서 하위요인 문항에 응답을 하지 않았거나 답변이 모호한 설문지 25부를 제외한 나머지 201부를 최종적으로 분석하였다. 본 연구에서 사용한 영아 기질 설문지는 Fullard, Carey와 Mcdevitt(1984)의 영아 기질 설문지(Toddler Temperament Questionnaire: TTQ)를 최영희(1990)가 번안한 도구를 수정하여 사용하였고, 영아-교사 상호작용 설문지는 APECP를 강숙현(1994)이 도구 개발자인 Martha Abbott-shim, Annette sibley와의 개별면담, APECP manual(1987)과 APECP research manual(1992)을 참고하여 만든 ‘한국판 유아교육프로그램 평가척도’ 중에서 영아기 프로그램(영아-교사 간 상호작용)을 홍민근(1997)이 5점 척도로 수정한 설문지를 사용하였다. 본 연구는 예비조사와 본 조사 순서로 진행 되었다. 본 연구에서 사용된 자료 분석은 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 이루어졌으며 먼저 영아의 개인 변인인 출생순위와 성별, 연령과 교사의 개인 변인인 시설유형, 결혼여부, 교사경력, 교사학력, 연수경험을 살펴보기 위해 빈도, 백분율을 산출하였다. 또한 영아의 개인 변인과 교사의 개인 변인에 따른 영아-교사 상호작용의 유의미한 차이가 있는가 알아보기 위해 t검증과 F검증을 실시하였고, 영아 기질의 하위요인과 영아-교사 상호작용의 하위요인과의 관계를 알아보기 위해 상관관계분석을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 영아의 배경 변인에 따른 영아-교사 상호작용을 살펴보면, 우선 영아의 배경 변인인 출생순위에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한지 알아 본 결과 영아-교사 상호작용의 하위요인 중 교사의 언어적 모델링만 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 특히 영아-교사 상호작용 중 교사의 언어적 모델링은 첫째아이와 더 잘 이루어지는 것으로 나타났다. 영아의 배경 변인인 성별에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한지 알아 본 결과 영아-교사 상호작용의 하위요인은 영아의 성별에 따라 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 영아의 배경 변인인 연령에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한지 알아 본 결과 영아-교사 상호작용의 하위요인은 연령에 따라 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 교사의 배경 변인에 따른 영아-교사 상호작용을 살펴보면, 교사의 배경 변인인 시설유형에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한지 알아 본 결과 영아-교사 상호작용의 하위요인 긍정적 상호작용, 교사의 긍정적인 태도에서 유의미한 차이가 나타났다. 영아-교사 상호작용은 가정어린이집 교사들이 긍정적 상호작용, 교사의 긍정적인 태도를 잘하는 것으로 나타났다. 교사의 배경 변인인 결혼여부에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한지 알아 본 결과 영아-교사 상호작용의 하위요인 긍정적 상호작용과 적극적인 활동참여에서 유의미한 차이가 나타났다. 미혼인 교사가 기혼인 교사보다 긍정적 상호작용과 적극적인 활동 참여도 높게 나타났다. 교사의 배경 변인인 경력에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한지 알아본 결과 영아-교사 상호작용의 하위요인 사회적 상호작용증진, 반응적인 교사, 교사의 긍정적 태도에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 8년 이상의 경력을 가진 교사가 사회적 상호작용증진, 반응적인 교사, 교사의 긍정적 태도에서 가장 상호작용을 잘 하는 것으로 나타났다. 교사의 배경 변인인 학력에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한지 알아 본 결과 영아-교사 상호작용의 하위요인 모두에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 영아-교사 상호작용에서는 대학원을 졸업한 교사들의 상호작용이 가장 높게 나타나 학력이 높을수록 영아와의 상호작용을 잘 하는 것으로 나타났다. 교사의 배경 변인인 연수경험에 따른 영아-교사 상호작용은 어떠한지 알아 본 결과 영아-교사 상호작용의 하위요인인 교사의 언어적 모델링과 사회적 상호작용증진에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 영아 기질의 하위요인인 규칙성, 접근-회피성, 적응성, 반응강도, 기분과 영아-교사 상호작용의 하위요인인 긍정적 상호작용, 언어적 모델링, 사회적 상호작용증진, 반응적인 교사, 교사의 긍정적인 태도, 적극적인 활동참여와의 관계는 어떠한지 알아 본 결과 영아 기질의 하위요인 규칙성과 적응성은 영아-교사 상호작용의 하위요인 긍정적 상호작용, 언어적 모델링, 사회적 상호작용증진, 반응적인 교사에서 유의미한 정적 상관관계를 나타났다. 영아 기질의 하위요인 중 접근-회피성과 반응강도, 기분은 영아-교사 상호작용의 하위요인과 유의미한 상관관계가 나타나지 않았다. 영아 기질 합계와 영아-교사의 상호작용의 하위요인과 관계를 알아본 결과 영아 기질과 영아-교사 상호작용의 하위요인은 언어적 모델링에서 유의미한 정적인 상관관계가 나타났다. 이상의 결과를 종합해 볼 때, 영아의 배경 변인 중 출생순위만이 영아-교사 상호작용 하위요인과 유의미한 관계가 있다는 것을 알 수 있었다. 교사의 배경 변인을 살펴본 결과 가정어린이집 교사들이 영아-교사 상호작용 하위요인인 긍정적 상호작용, 교사의 긍정적인태도에서 유의미한 차이가 확인 되었고. 미혼 교사가 영아-교사 상호작용 하위요인인 긍정적인 상호작용, 적극적인 활동참여에서 유의미한 차이를 보였다. 교사의 경력에서는 8년 이상 경력의 교사들이 영아-교사 상호작용 하위요인인 사회적 상호작용증진, 반응적인 교사, 교사의 긍정적 태도에서 유의미한 차이를 보였다. 교사의 학력에서는 4년제 대학교 이상을 졸업한 교사들이 영아-교사 상호작용 하위요인 모두 유의미한 차이를 보였다. 교사의 연수 경험에 따른 영아-교사 상호작용에서는 연수경험이 많을수록 영아-교사 상호작용 하위요인인 언어적 모델링과 사회적 상호작용증진에서 유의미한 차이가 확인 되었다. 영아 기질과 영아-교사 상호작용관계에서는 영아 기질의 하위요인 규칙성, 적응성과 영아-교사 상호작용의 하위요인인 긍정적 상호작용, 언어적 모델링, 사회적 상호작용증진, 반응적인 교사에서 유의미한 정적 상관관계가 있었고 영아 기질 합계와 영아-교사 상호작용 및 하위요인인 언어적 모델링에서도 정적인 상관관계가 있는 것으로 확인되었다. ※ 이 논문은 2014년 12월 순천향대학교 대학원위원회에 제출된 교육학 석사(유아교육)학위 논문임.
ABSTRACT Relationship between Infants' Temperament and Infant-Teacher Interaction Park Mi-ok Department of Early Childhood Education of Graduate School of Education of SoonChunHyang University Asan, Korea The purpose of this study was to observe infants' and their teachers to discuss the relation be...
ABSTRACT Relationship between Infants' Temperament and Infant-Teacher Interaction Park Mi-ok Department of Early Childhood Education of Graduate School of Education of SoonChunHyang University Asan, Korea The purpose of this study was to observe infants' and their teachers to discuss the relation between infants' temperament and infant-teacher interaction. The following topics of study were established for the purpose: First, how is infant-teacher interaction affected by infants' background variable(infants' order of birth, infants' sex, infants' age)? Second, how is infant-teacher interaction affected by teachers' background variables(teachers' type of facility, teachers' marital status, teachers' teaching experience, teachers' education, teachers' training experience)? Third, how is infants' temperament(regularity, accessibility, adaptability, responsiveness, mood) related to infant-teacher interaction? In this research, a survey was conducted on 300 people of infants' of one or two years old in Korean age and teachers in charge of them. 300 copies of Toddler Temperament Questionnaire and Infant-teacher Interaction Questionnaire were distributed by personal visit or e-mai, and 201 copies from among them were finally analyzed. For Toddler Temperament Questionnaire used in this research, a revised version of tools of Toddler Temperament Questionnaire(TTQ) by Fullard, Carey and Mcdevitt (1984) translated by Choi Young-hui(1990) was used, and for the infant-teacher Interaction Questionnaire, a revised version of infancy program (Infant-teacher interaction) out of ‘Korean Assessment Profile for Early Childhood Programs’ revised by Hong Min-geun (1997) as to be a five-point scale was used. This research was conducted in the order of preliminary survey and main survey. Analysis of data used in this study was conducted by means of SPSS 18.0 program, and frequency and percentage were calculated to examine a infants' personal variables, such as birth order, sex, age, and a teacher’s personal variables, such as facility type, marriage, teacher’s career, teacher’s educational backgrounds, and experience of training. Then t-test and F-test were performed to investigate whether a infants' personal variables and a teacher’s personal variables have significantly different influences on the infant-teacher interaction. Regression analysis was performed to discuss the relation between the sub-factors of infants' temperature and the sub-factors of infant-teacher interaction. The following are the findings of this study: With regard to the infant-teacher interaction according to personal variables of infant' and teachers, proposed in the research question. First, if we review the infant-teacher interaction according to personal variables of infants', first, birth order from among personal variables of infants' had significantly different impacts on the infant-teacher interaction, especially on, but limited to, linguistic modeling of teachers, from among sub factors of infant-teacher interaction. second, after an investigation on whether sex from among personal variables of infants' has any influence on the infant-teacher interaction, it was turned out the sex had no significantly different impacts on the infant-teacher interaction and its sub-factors. third, an investigation on whether age from among personal variables of infants' has any influence on the infant-teacher interaction revealed that the age had no significantly different impacts on the infant-teacher interaction and its sub-factors. Considering the infant-teacher interaction according to teachers' background: first, in regards to the type of facility where teachers work, infant-teacher interaction showed significant differences in positive interaction and teachers' positive attitudes, which are the sub-factors of infant-teacher interaction. Teachers working at home-based daycare centers were good at positive interaction and positive attitudes. second, in regards to the marital status of teachers, infant-teacher interaction showed significant differences in positive interaction and active participation in activities, which are the sub-factors of infant-teacher interaction. Single teachers showed higher positive interaction and more active participation in activities than married teachers did. third, in regards to the teaching experience of teachers, infant-teacher interaction showed significant differences in social interactivity, responsive teachers, and teachers' positive attitudes, which are the sub-factors of infant-teacher interaction. Teachers with 8 years or longer experience showed good social interactivity, responsiveness, and positive attitudes. fourth, in regards to the education of teachers, infant-teacher interaction showed significant differences in all sub-factors of infant-teacher interaction. Teachers who have graduated from graduate school showed the highest interactivity, manifesting that higher education contributes to better interaction with infants. fifth, in regards to the training experience of teachers, infant-teacher interaction showed significant differences in teachers' language modeling and social interactivity. Third, As a result of discussing the relation between the sub-factors of infants' temperament and the sub-factors of infant-teacher interaction, regularity and adaptability of infants' temperament had a significant positive correlation with positive interaction, language modeling, social interactivity, and responsiveness, which are the sub-factors of infant-teacher interaction. Accessibility-evasion, responsiveness, and mood of infants' temperament did not have a significant correlation with the sub-factors of infant-teacher interaction. The relation between the sum of infants' temperament and the sub-factors of infant-teacher interaction showed that the sub-factors of infants' temperament and infant-teacher interaction had a significant positive correlation in language modeling.
ABSTRACT Relationship between Infants' Temperament and Infant-Teacher Interaction Park Mi-ok Department of Early Childhood Education of Graduate School of Education of SoonChunHyang University Asan, Korea The purpose of this study was to observe infants' and their teachers to discuss the relation between infants' temperament and infant-teacher interaction. The following topics of study were established for the purpose: First, how is infant-teacher interaction affected by infants' background variable(infants' order of birth, infants' sex, infants' age)? Second, how is infant-teacher interaction affected by teachers' background variables(teachers' type of facility, teachers' marital status, teachers' teaching experience, teachers' education, teachers' training experience)? Third, how is infants' temperament(regularity, accessibility, adaptability, responsiveness, mood) related to infant-teacher interaction? In this research, a survey was conducted on 300 people of infants' of one or two years old in Korean age and teachers in charge of them. 300 copies of Toddler Temperament Questionnaire and Infant-teacher Interaction Questionnaire were distributed by personal visit or e-mai, and 201 copies from among them were finally analyzed. For Toddler Temperament Questionnaire used in this research, a revised version of tools of Toddler Temperament Questionnaire(TTQ) by Fullard, Carey and Mcdevitt (1984) translated by Choi Young-hui(1990) was used, and for the infant-teacher Interaction Questionnaire, a revised version of infancy program (Infant-teacher interaction) out of ‘Korean Assessment Profile for Early Childhood Programs’ revised by Hong Min-geun (1997) as to be a five-point scale was used. This research was conducted in the order of preliminary survey and main survey. Analysis of data used in this study was conducted by means of SPSS 18.0 program, and frequency and percentage were calculated to examine a infants' personal variables, such as birth order, sex, age, and a teacher’s personal variables, such as facility type, marriage, teacher’s career, teacher’s educational backgrounds, and experience of training. Then t-test and F-test were performed to investigate whether a infants' personal variables and a teacher’s personal variables have significantly different influences on the infant-teacher interaction. Regression analysis was performed to discuss the relation between the sub-factors of infants' temperature and the sub-factors of infant-teacher interaction. The following are the findings of this study: With regard to the infant-teacher interaction according to personal variables of infant' and teachers, proposed in the research question. First, if we review the infant-teacher interaction according to personal variables of infants', first, birth order from among personal variables of infants' had significantly different impacts on the infant-teacher interaction, especially on, but limited to, linguistic modeling of teachers, from among sub factors of infant-teacher interaction. second, after an investigation on whether sex from among personal variables of infants' has any influence on the infant-teacher interaction, it was turned out the sex had no significantly different impacts on the infant-teacher interaction and its sub-factors. third, an investigation on whether age from among personal variables of infants' has any influence on the infant-teacher interaction revealed that the age had no significantly different impacts on the infant-teacher interaction and its sub-factors. Considering the infant-teacher interaction according to teachers' background: first, in regards to the type of facility where teachers work, infant-teacher interaction showed significant differences in positive interaction and teachers' positive attitudes, which are the sub-factors of infant-teacher interaction. Teachers working at home-based daycare centers were good at positive interaction and positive attitudes. second, in regards to the marital status of teachers, infant-teacher interaction showed significant differences in positive interaction and active participation in activities, which are the sub-factors of infant-teacher interaction. Single teachers showed higher positive interaction and more active participation in activities than married teachers did. third, in regards to the teaching experience of teachers, infant-teacher interaction showed significant differences in social interactivity, responsive teachers, and teachers' positive attitudes, which are the sub-factors of infant-teacher interaction. Teachers with 8 years or longer experience showed good social interactivity, responsiveness, and positive attitudes. fourth, in regards to the education of teachers, infant-teacher interaction showed significant differences in all sub-factors of infant-teacher interaction. Teachers who have graduated from graduate school showed the highest interactivity, manifesting that higher education contributes to better interaction with infants. fifth, in regards to the training experience of teachers, infant-teacher interaction showed significant differences in teachers' language modeling and social interactivity. Third, As a result of discussing the relation between the sub-factors of infants' temperament and the sub-factors of infant-teacher interaction, regularity and adaptability of infants' temperament had a significant positive correlation with positive interaction, language modeling, social interactivity, and responsiveness, which are the sub-factors of infant-teacher interaction. Accessibility-evasion, responsiveness, and mood of infants' temperament did not have a significant correlation with the sub-factors of infant-teacher interaction. The relation between the sum of infants' temperament and the sub-factors of infant-teacher interaction showed that the sub-factors of infants' temperament and infant-teacher interaction had a significant positive correlation in language modeling.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.