본 연구는 독서 교육적 관점에서 유대인의 탈무드 읽기의 교육적 의의를 고찰해보는 것에 그 목적이 있다. 이를 토대로 설정한 연구 내용은 다음과 같다.첫째, 유대인의 교육방식의 특징과 유대인의 교육에서 독서의 위상을 살펴본다. 둘째, 탈무드의 성격과 내용구성, 탈무드 읽기 방법에 대해 알아본다. 셋째, 탈무드 읽기의 독서 교육적 의의를 분석한다. 이상의 연구를 통하여 얻은 독서 교육적 의의는 다음과 같다. 첫째, 유대인의 탈무드 읽기는 사회문화적 맥락에서 이루어진 생태적 독서이다. 탈무드 읽기를 통하여 유대인들은 자신들의 역사와 종교적 전통과 정체성을 유지하려고 하였다. 탈무드식 토론(Talmudic Debate)과 ...
본 연구는 독서 교육적 관점에서 유대인의 탈무드 읽기의 교육적 의의를 고찰해보는 것에 그 목적이 있다. 이를 토대로 설정한 연구 내용은 다음과 같다.첫째, 유대인의 교육방식의 특징과 유대인의 교육에서 독서의 위상을 살펴본다. 둘째, 탈무드의 성격과 내용구성, 탈무드 읽기 방법에 대해 알아본다. 셋째, 탈무드 읽기의 독서 교육적 의의를 분석한다. 이상의 연구를 통하여 얻은 독서 교육적 의의는 다음과 같다. 첫째, 유대인의 탈무드 읽기는 사회문화적 맥락에서 이루어진 생태적 독서이다. 탈무드 읽기를 통하여 유대인들은 자신들의 역사와 종교적 전통과 정체성을 유지하려고 하였다. 탈무드식 토론(Talmudic Debate)과 하브루타(Havruta) 읽기 방식은 부모와 자녀, 교사와 학생, 학생과 학생의 상호작용을 통하여 텍스트의 의미를 구성한다. 이런 의미에서 탈무드 읽기는 개인적 맥락 보다는 사회문화적 맥락 속에서 이루어졌다고 할 수 있다. 또한 유대인의 탈무드 읽기는 개인과 사회, 즉 가정과 회당과 교육기관이 서로 밀접한 관계 속에서 이루어져 왔다. 이러한 과정은 생태계의 구성 요소들이 서로 밀접한 관계를 맺으며 전체를 구성하고, 순환하면서 진화해가는 생태학적 속성을 지닌다. 둘째, 유대인의 탈무드 읽기는 평생 독서를 지향한다. 유대인 가정은 자녀가 강보에 싸여있을 때부터 부모로부터 이야기를 듣고 자란다. 자녀가 말을 하게 되면서 부모들은 자녀에게 그들의 경전을 암송과 반복을 통하여 유창성을 익히게 하고, 글을 읽을 수 있는 나이가 되면 질문과 대화를 통하여 탈무드를 읽게 한다. 이러한 유대인 문화는 가족 문식성을 발달시켰고, 이로 인해 독서에 관한 흥미와 태도와 독서력이 발달되었다. 유대인에게 있어 탈무드 읽기는 삶이다. 이러한 삶으로서의 유대인의 독서 문화는 그들을 평생 독자로 성장시켰다. 주제어: 유대인, 탈무드, 하브루타, 생태적 독서, 평생 독자
본 연구는 독서 교육적 관점에서 유대인의 탈무드 읽기의 교육적 의의를 고찰해보는 것에 그 목적이 있다. 이를 토대로 설정한 연구 내용은 다음과 같다.첫째, 유대인의 교육방식의 특징과 유대인의 교육에서 독서의 위상을 살펴본다. 둘째, 탈무드의 성격과 내용구성, 탈무드 읽기 방법에 대해 알아본다. 셋째, 탈무드 읽기의 독서 교육적 의의를 분석한다. 이상의 연구를 통하여 얻은 독서 교육적 의의는 다음과 같다. 첫째, 유대인의 탈무드 읽기는 사회문화적 맥락에서 이루어진 생태적 독서이다. 탈무드 읽기를 통하여 유대인들은 자신들의 역사와 종교적 전통과 정체성을 유지하려고 하였다. 탈무드식 토론(Talmudic Debate)과 하브루타(Havruta) 읽기 방식은 부모와 자녀, 교사와 학생, 학생과 학생의 상호작용을 통하여 텍스트의 의미를 구성한다. 이런 의미에서 탈무드 읽기는 개인적 맥락 보다는 사회문화적 맥락 속에서 이루어졌다고 할 수 있다. 또한 유대인의 탈무드 읽기는 개인과 사회, 즉 가정과 회당과 교육기관이 서로 밀접한 관계 속에서 이루어져 왔다. 이러한 과정은 생태계의 구성 요소들이 서로 밀접한 관계를 맺으며 전체를 구성하고, 순환하면서 진화해가는 생태학적 속성을 지닌다. 둘째, 유대인의 탈무드 읽기는 평생 독서를 지향한다. 유대인 가정은 자녀가 강보에 싸여있을 때부터 부모로부터 이야기를 듣고 자란다. 자녀가 말을 하게 되면서 부모들은 자녀에게 그들의 경전을 암송과 반복을 통하여 유창성을 익히게 하고, 글을 읽을 수 있는 나이가 되면 질문과 대화를 통하여 탈무드를 읽게 한다. 이러한 유대인 문화는 가족 문식성을 발달시켰고, 이로 인해 독서에 관한 흥미와 태도와 독서력이 발달되었다. 유대인에게 있어 탈무드 읽기는 삶이다. 이러한 삶으로서의 유대인의 독서 문화는 그들을 평생 독자로 성장시켰다. 주제어: 유대인, 탈무드, 하브루타, 생태적 독서, 평생 독자
The purpose of this study lies in the analysis of the educational significance of Talmud reading of the Jews. Contents of the research which is chosen to accomplish this purpose are as follows. First, examine the features of Jewish method of education and status of reading in Jewish education. Secon...
The purpose of this study lies in the analysis of the educational significance of Talmud reading of the Jews. Contents of the research which is chosen to accomplish this purpose are as follows. First, examine the features of Jewish method of education and status of reading in Jewish education. Second, go over the characteristics and composition of contents, reading method of Talmud. Third, analyze reading educational significances of Talmud reading. Reading educational significances obtained from the research are as follows. First, Talmud reading of the Jews is ecological reading based on sociocultural context. The Jewish people had tried to retain their history and religious traditions and identity through Talmud reading. Talmudic debate and Havruta reading method constitute meaning of the text through interactions between parents and children, teachers and students, students and students. In this sense, Talmud rea ding can be said to be done in the sociocultural context rather than personal context. Also Talmud reading of the Jews has been made by close relationship between individual and society, in other words, home and synagogue and educational institutions. These processes have ecological properties such as ecosystem which has a close relationship and forms the whole with various components while they are circulating and evolving.
The purpose of this study lies in the analysis of the educational significance of Talmud reading of the Jews. Contents of the research which is chosen to accomplish this purpose are as follows. First, examine the features of Jewish method of education and status of reading in Jewish education. Second, go over the characteristics and composition of contents, reading method of Talmud. Third, analyze reading educational significances of Talmud reading. Reading educational significances obtained from the research are as follows. First, Talmud reading of the Jews is ecological reading based on sociocultural context. The Jewish people had tried to retain their history and religious traditions and identity through Talmud reading. Talmudic debate and Havruta reading method constitute meaning of the text through interactions between parents and children, teachers and students, students and students. In this sense, Talmud rea ding can be said to be done in the sociocultural context rather than personal context. Also Talmud reading of the Jews has been made by close relationship between individual and society, in other words, home and synagogue and educational institutions. These processes have ecological properties such as ecosystem which has a close relationship and forms the whole with various components while they are circulating and evolving.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.