본 연구는 한부모가정 청소년을 대상으로 자아존중감 향상을 위하여 집단상
담프로그램을 적용한 후 자아존중감 향상에 도움이 되는지 규명하고자 하는
데 목적을 두고 실시되었다.
연구 대상자는 인천광역시 소재 M중학교 2학년, 3학년으로 구성된 여학생
6명과 남학생 1명인 한부모가정 청소년 7명으로 선정하였다. 본 연구에 적용
한 자아존중감 증진 프로그램은 Palomares(1991)가 개발한 프로그램을 기본으
로 하고, 본 연구자가 참여자의 연령과 특성을 고려하여 수정․보완하였다.
연구 기간은 2009년 10월부터 11월까지 주 1회, 방과 후 시간에 1회기 90분
씩 총 5회기 프로그램을 실시하였다.
이 연구의 자료 분석으로는 프로그램을 실시한 후 참여집단의 자아존중감
전체점수 사전-사후검사 및 참여자 집단의 하위영역별 사전-사후 검사를 t 검
증으로 비교한 ...
본 연구는 한부모가정 청소년을 대상으로 자아존중감 향상을 위하여 집단상
담프로그램을 적용한 후 자아존중감 향상에 도움이 되는지 규명하고자 하는
데 목적을 두고 실시되었다.
연구 대상자는 인천광역시 소재 M중학교 2학년, 3학년으로 구성된 여학생
6명과 남학생 1명인 한부모가정 청소년 7명으로 선정하였다. 본 연구에 적용
한 자아존중감 증진 프로그램은 Palomares(1991)가 개발한 프로그램을 기본으
로 하고, 본 연구자가 참여자의 연령과 특성을 고려하여 수정․보완하였다.
연구 기간은 2009년 10월부터 11월까지 주 1회, 방과 후 시간에 1회기 90분
씩 총 5회기 프로그램을 실시하였다.
이 연구의 자료 분석으로는 프로그램을 실시한 후 참여집단의 자아존중감
전체점수 사전-사후검사 및 참여자 집단의 하위영역별 사전-사후 검사를 t 검
증으로 비교한 양적 분석과 자아존중감 증진 프로그램을 통한 질적인 분석을
병행하였다.
이 연구에서 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 자아존중감 집단상담프로그램을 실시하고 난 후 참여자집단의 자아존
중감 사전검사 전체점수의 평균은 118.91 이고 사후검사의 평균이 138.36으로
19.45로 증가하였으며, t값은 -8.62로 p<.05수준에서 유의미한 향상을 보이고 있다
둘째, 참여자 집단의 결과를 세부적으로 보면 자아존중감 하위영역인 학업
및 전반적 자아, 친구관련 자아, 가정적 자아, 신체 외모 자아, 성격적 자아,
신체 능력 자아, 교사관련 자아 등 일곱가지 영역 모두에서 t값이 -4.95,
-3.04, -8.74, -4.01, -4.64, -4.50, -2.62로 유의수준 p<.05수준에서 유의미한
효과를 보였다.
셋째, 참여자 집단의 사례를 분석한 결과 자아존중감 향상에 대해 긍정적인
진전과 가능성을 나타내었다.
그러므로 이상의 연구결과에서 얻어진 결론은 다음과 같다 .
첫째, 자아존중감 집단상담프로그램은 한부모가정 청소년의 자아존중감 전
체적 향상에 긍정적 영향을 미친다.
둘째, 자아존중감 집단상담프로그램은 한부모가정 청소년의 자아존중감 각
각의 하위영역에도 긍정적 영향을 미친다.
즉 자아존중감 하위영역인 학업 및 전반적 자아존중감 영역, 친구 관련 자
아존중감 영역, 가정적 자아존중감 영역, 신체 외모 자아존중감 영역, 성격적
자아존중감 영역, 신체 능력 자아존중감 영역, 교사관련 자아존중감 영역의 점
수향상에 긍정적 영향을 미친다.
본 연구는 한부모가정 청소년을 대상으로 자아존중감 향상을 위하여 집단상
담프로그램을 적용한 후 자아존중감 향상에 도움이 되는지 규명하고자 하는
데 목적을 두고 실시되었다.
연구 대상자는 인천광역시 소재 M중학교 2학년, 3학년으로 구성된 여학생
6명과 남학생 1명인 한부모가정 청소년 7명으로 선정하였다. 본 연구에 적용
한 자아존중감 증진 프로그램은 Palomares(1991)가 개발한 프로그램을 기본으
로 하고, 본 연구자가 참여자의 연령과 특성을 고려하여 수정․보완하였다.
연구 기간은 2009년 10월부터 11월까지 주 1회, 방과 후 시간에 1회기 90분
씩 총 5회기 프로그램을 실시하였다.
이 연구의 자료 분석으로는 프로그램을 실시한 후 참여집단의 자아존중감
전체점수 사전-사후검사 및 참여자 집단의 하위영역별 사전-사후 검사를 t 검
증으로 비교한 양적 분석과 자아존중감 증진 프로그램을 통한 질적인 분석을
병행하였다.
이 연구에서 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 자아존중감 집단상담프로그램을 실시하고 난 후 참여자집단의 자아존
중감 사전검사 전체점수의 평균은 118.91 이고 사후검사의 평균이 138.36으로
19.45로 증가하였으며, t값은 -8.62로 p<.05수준에서 유의미한 향상을 보이고 있다
둘째, 참여자 집단의 결과를 세부적으로 보면 자아존중감 하위영역인 학업
및 전반적 자아, 친구관련 자아, 가정적 자아, 신체 외모 자아, 성격적 자아,
신체 능력 자아, 교사관련 자아 등 일곱가지 영역 모두에서 t값이 -4.95,
-3.04, -8.74, -4.01, -4.64, -4.50, -2.62로 유의수준 p<.05수준에서 유의미한
효과를 보였다.
셋째, 참여자 집단의 사례를 분석한 결과 자아존중감 향상에 대해 긍정적인
진전과 가능성을 나타내었다.
그러므로 이상의 연구결과에서 얻어진 결론은 다음과 같다 .
첫째, 자아존중감 집단상담프로그램은 한부모가정 청소년의 자아존중감 전
체적 향상에 긍정적 영향을 미친다.
둘째, 자아존중감 집단상담프로그램은 한부모가정 청소년의 자아존중감 각
각의 하위영역에도 긍정적 영향을 미친다.
즉 자아존중감 하위영역인 학업 및 전반적 자아존중감 영역, 친구 관련 자
아존중감 영역, 가정적 자아존중감 영역, 신체 외모 자아존중감 영역, 성격적
자아존중감 영역, 신체 능력 자아존중감 영역, 교사관련 자아존중감 영역의 점
수향상에 긍정적 영향을 미친다.
Adolescent is a significant period. Juvenile undergo many
changes through it. It includes physical changes but also
psychological ones. This period means they should perform
proper responsibility and role as an adult. So the Youth should
learn how to perform their new role and seek what they really
...
Adolescent is a significant period. Juvenile undergo many
changes through it. It includes physical changes but also
psychological ones. This period means they should perform
proper responsibility and role as an adult. So the Youth should
learn how to perform their new role and seek what they really
want to be. Adolescent is affectively unstable period and there
are many tasks to be expected. They confront problems because
they are not enough mature in cognition and psychology. These
kinds of problems effect their life and other people's life who
are related them directly or indirectly. That's why we should
treat these matters. Actually the increase of problem
behavior-Juvenile crime and depression- became a serious
social problem.
On the other hands, this study deals with consideration of
causes related Juvenile's anger. The Youth who has
disadvantageous causes effect their growth and adaptation. Also
positive causes effect their mental hearth and adaptation, It
supports that they go through many changes well. One of the most effective factor of anger management is self-esteem.
Family background is germane to self-esteem, there are many cases proved it.
Based on these facts, we focus on anger control with sound
self-esteem. It would be a better way that other alternative. So
Building the program of anger management, we should consider
how to enhance self-esteem positively.
It is indicated that the most important factor for developing
their self-esteem is family background. the family thus the
relationship between parents and children is one of the most
basic and significant environmental factor. Many research show
that family has done important role of the process deveoping
their personality from childhood to adolescent through their
growth. As development task, self-esteem determined the quality
of life. We recognized the importance of self-esteem, find out
the relation with family background.
Therefore It is necessary to deal with family factor which
totally effects self-esteem. Family is the most important social
support, it matters growth of the Youth. So it is required to
intervene controlling their anger positively as it effects their
growth development.
Adolescent is a significant period. Juvenile undergo many
changes through it. It includes physical changes but also
psychological ones. This period means they should perform
proper responsibility and role as an adult. So the Youth should
learn how to perform their new role and seek what they really
want to be. Adolescent is affectively unstable period and there
are many tasks to be expected. They confront problems because
they are not enough mature in cognition and psychology. These
kinds of problems effect their life and other people's life who
are related them directly or indirectly. That's why we should
treat these matters. Actually the increase of problem
behavior-Juvenile crime and depression- became a serious
social problem.
On the other hands, this study deals with consideration of
causes related Juvenile's anger. The Youth who has
disadvantageous causes effect their growth and adaptation. Also
positive causes effect their mental hearth and adaptation, It
supports that they go through many changes well. One of the most effective factor of anger management is self-esteem.
Family background is germane to self-esteem, there are many cases proved it.
Based on these facts, we focus on anger control with sound
self-esteem. It would be a better way that other alternative. So
Building the program of anger management, we should consider
how to enhance self-esteem positively.
It is indicated that the most important factor for developing
their self-esteem is family background. the family thus the
relationship between parents and children is one of the most
basic and significant environmental factor. Many research show
that family has done important role of the process deveoping
their personality from childhood to adolescent through their
growth. As development task, self-esteem determined the quality
of life. We recognized the importance of self-esteem, find out
the relation with family background.
Therefore It is necessary to deal with family factor which
totally effects self-esteem. Family is the most important social
support, it matters growth of the Youth. So it is required to
intervene controlling their anger positively as it effects their
growth development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.