‘뮤지컬 만들기’를 활용한 창의성 향상을 위한 음악수업 연구 Research on Music Class that Utilizes “Production of Musicals” for the Purpose of Improving Creativity Skills of Students원문보기
본 논문에서는 급변하는 21세기를 살아가는 현대인이 꼭 갖추어야 할 소양이며 또한 학교 교육에서도 강조되고 있는 창의성을 향상시킬 수 있는 방안으로 학교 음악교육에서 ‘뮤지컬 만들기’를 활용하는 교육방법에 대해 연구의 필요성을 인식하고 실제 교육현장인 학교에서 실시할 수 있는 수업 방법을 제시하는데 그 목적이 있다. 먼저 이론적 배경에는 창작활동의 필요성에 대해 조사하였고, 창의력에 대한 이해를 위해 창의력의 개념과 창의성 교육의 필요성...
본 논문에서는 급변하는 21세기를 살아가는 현대인이 꼭 갖추어야 할 소양이며 또한 학교 교육에서도 강조되고 있는 창의성을 향상시킬 수 있는 방안으로 학교 음악교육에서 ‘뮤지컬 만들기’를 활용하는 교육방법에 대해 연구의 필요성을 인식하고 실제 교육현장인 학교에서 실시할 수 있는 수업 방법을 제시하는데 그 목적이 있다. 먼저 이론적 배경에는 창작활동의 필요성에 대해 조사하였고, 창의력에 대한 이해를 위해 창의력의 개념과 창의성 교육의 필요성, 창의력 신장을 위한 교수-학습 방법에 대해 조사하였으며, 뮤지컬에 대한 이해를 위해 다양한 문헌과 논문들을 통해 뮤지컬의 개념과 특징, 역사, 형태와 음악의 구조를 수록하였고, 또한 '뮤지컬 만들기'의 교육적인 의의에 대해 연구해 보았다. 창의성의 개념을 조사한 결과 창의성은 학자마다 비슷하지만 각기 다양한 의미로 해석한 것으로 밝혀졌고 창의성 교육의 필요성에서는 창의성 교육이 자아실현이라는 개인적 차원뿐만 아니라 개인의 사회적 공헌을 이끌어 낼 수 있다는 사실을 밝힐 수 있었다. 뮤지컬의 개념 조사를 통해서는 뮤지컬의 근원이 오페라라는 사실과 미국에서 발달한 현대적인 음악극으로 음악과 무용, 연극적인 요소가 조화를 이룬 대중 예술이라는 것을 확인할 수 있었고, 100년이 넘는 세월동안 시대적 특징을 갖고 발전하여 온 것을 알 수 있었다. 그리고 뮤지컬에서도 다양한 형태와 구조가 있다는 것도 알 수 있었다. 과거 ‘지능’을 중시한 교육 시스템에서 교육을 받은 대부분의 학생들이 사회적 요구에 대해 빠르고 정확하게 대처하지 못하거나 어떤 부딪히는 문제들을 해결하지 못한다는 비판과 함께 교육기관이 ‘지능’을 향상시키는 데 목표를 두고 지식을 단편적이고 일상적인 방식으로 적용하는 방법으로만 교육한다는 비판이 제기되면서 창의성 교육의 필요성이 강조되기 시작했다. 현재 우리나라 음악교육에서도 창의성 교육을 위한 노력이 많이 진행되고 있다. 이런 노력들은 학교 음악교과서를 통해서 확인 할 수 있다. 다양한 장르의 음악이 수록되어 있으며 창의성을 향상시킬 수 있는 활동이 소개되어 있다. 특히 그 중에서도 과거에 비해 뮤지컬에 대한 소개와 곡, 활동들이 눈에 띄게 늘어났다. 하지만 실제 교육현장에서는 뮤지컬을 활용한 창의성 교육을 하기 에는 많은 어려움이 있어 교사의 열의와 확신이 없으면 이루어지기가 쉽지 않다. 뮤지컬을 활용한 수업을 하더라도 대부분 뮤지컬에 대한 기본 설명이나, 뮤지컬 곡 가창, 기악 위주의 수업이 대부분이다. 이러한 문제점을 인지하여 앞으로 음악교육에서 창의성을 향상시킬 수 있는 ‘뮤지컬 만들기’활동의 좋은 수업 예를 제시하고 방법을 연구한다면 음악교육을 통한 21세기가 요구하는 창의성을 갖춘 문화인을 길러내는데 도움이 될 것이다. 따라서 이 논문을 통해 학교 음악교육에서도 학생들의 창의성 향상을 위한 노력이 계속되어야 한다는 것과 뮤지컬을 활용한 음악교육 중에서도 특히 ‘뮤지컬 만들기’를 통한 창의성 향상의 효과를 강조하고자 하며, 이에 실제 학교 음악교육에서 할 수 있는 방법을 소개하고자 한다.
본 논문에서는 급변하는 21세기를 살아가는 현대인이 꼭 갖추어야 할 소양이며 또한 학교 교육에서도 강조되고 있는 창의성을 향상시킬 수 있는 방안으로 학교 음악교육에서 ‘뮤지컬 만들기’를 활용하는 교육방법에 대해 연구의 필요성을 인식하고 실제 교육현장인 학교에서 실시할 수 있는 수업 방법을 제시하는데 그 목적이 있다. 먼저 이론적 배경에는 창작활동의 필요성에 대해 조사하였고, 창의력에 대한 이해를 위해 창의력의 개념과 창의성 교육의 필요성, 창의력 신장을 위한 교수-학습 방법에 대해 조사하였으며, 뮤지컬에 대한 이해를 위해 다양한 문헌과 논문들을 통해 뮤지컬의 개념과 특징, 역사, 형태와 음악의 구조를 수록하였고, 또한 '뮤지컬 만들기'의 교육적인 의의에 대해 연구해 보았다. 창의성의 개념을 조사한 결과 창의성은 학자마다 비슷하지만 각기 다양한 의미로 해석한 것으로 밝혀졌고 창의성 교육의 필요성에서는 창의성 교육이 자아실현이라는 개인적 차원뿐만 아니라 개인의 사회적 공헌을 이끌어 낼 수 있다는 사실을 밝힐 수 있었다. 뮤지컬의 개념 조사를 통해서는 뮤지컬의 근원이 오페라라는 사실과 미국에서 발달한 현대적인 음악극으로 음악과 무용, 연극적인 요소가 조화를 이룬 대중 예술이라는 것을 확인할 수 있었고, 100년이 넘는 세월동안 시대적 특징을 갖고 발전하여 온 것을 알 수 있었다. 그리고 뮤지컬에서도 다양한 형태와 구조가 있다는 것도 알 수 있었다. 과거 ‘지능’을 중시한 교육 시스템에서 교육을 받은 대부분의 학생들이 사회적 요구에 대해 빠르고 정확하게 대처하지 못하거나 어떤 부딪히는 문제들을 해결하지 못한다는 비판과 함께 교육기관이 ‘지능’을 향상시키는 데 목표를 두고 지식을 단편적이고 일상적인 방식으로 적용하는 방법으로만 교육한다는 비판이 제기되면서 창의성 교육의 필요성이 강조되기 시작했다. 현재 우리나라 음악교육에서도 창의성 교육을 위한 노력이 많이 진행되고 있다. 이런 노력들은 학교 음악교과서를 통해서 확인 할 수 있다. 다양한 장르의 음악이 수록되어 있으며 창의성을 향상시킬 수 있는 활동이 소개되어 있다. 특히 그 중에서도 과거에 비해 뮤지컬에 대한 소개와 곡, 활동들이 눈에 띄게 늘어났다. 하지만 실제 교육현장에서는 뮤지컬을 활용한 창의성 교육을 하기 에는 많은 어려움이 있어 교사의 열의와 확신이 없으면 이루어지기가 쉽지 않다. 뮤지컬을 활용한 수업을 하더라도 대부분 뮤지컬에 대한 기본 설명이나, 뮤지컬 곡 가창, 기악 위주의 수업이 대부분이다. 이러한 문제점을 인지하여 앞으로 음악교육에서 창의성을 향상시킬 수 있는 ‘뮤지컬 만들기’활동의 좋은 수업 예를 제시하고 방법을 연구한다면 음악교육을 통한 21세기가 요구하는 창의성을 갖춘 문화인을 길러내는데 도움이 될 것이다. 따라서 이 논문을 통해 학교 음악교육에서도 학생들의 창의성 향상을 위한 노력이 계속되어야 한다는 것과 뮤지컬을 활용한 음악교육 중에서도 특히 ‘뮤지컬 만들기’를 통한 창의성 향상의 효과를 강조하고자 하며, 이에 실제 학교 음악교육에서 할 수 있는 방법을 소개하고자 한다.
In today’s rapidly changing society, creativity is a required skill. The purpose of this paper is to promote “production of musicals” in school settings, which is the practical educational environment. The purpose is to recognize the necessity of educational methods research on improvement of studen...
In today’s rapidly changing society, creativity is a required skill. The purpose of this paper is to promote “production of musicals” in school settings, which is the practical educational environment. The purpose is to recognize the necessity of educational methods research on improvement of students’ creativity skills. First, for the theoretical background, this paper investigates necessities of creative activities. Also, for the purpose of understanding creativity, it includes the concept of creativity, necessity of creativity education, and a teaching and learning method to improve creativity skills of students. For the purpose of understanding musicals, the paper includes the concept, characteristics, history, formation, and structures of musicals via various references and research papers. Also, the educational definition of ‘production of musicals’ is investigated. As a result of investigating the concept of creativity, it was found that scholars have similar but varying definitions. Regarding necessity of creativity education, it was found that creativity education can make an impact at personal levels for self-realization and individual contribution to societies. From investigating the concept of musicals, it was found that the root of musicals comes from operas, and musicals are modern arts developed in the U.S. that contain music, dance, and theatrical art. Musicals have developed over 100 years with characteristics of corresponding time period. Also, it was found that there are various forms and structures of musicals. The initial emphasis of the necessity of creativity education was resulted from criticism which argued that most students who were educated in the system which focused on intelligence have difficulties handling social needs which require prompt and accurate responses. The emphasis also started with the criticism that the educational system seeks for the purpose of improving intelligence which results in fragmented and generalized ways of applications. In Korea, there has been much effort for creativity education in music education currently. These efforts can be verified through contents in school music textbooks. There are various genres of music included, and many activities that can improve creativity are introduced in textbooks. Particularly, compared to the past, the increased portion regarding musicals such as introduction, songs, and activities is evident. However, in the actual educational setting, there are many difficulties, so without teachers’ passion and confidence, utilizing musicals for creativity education is difficult. Even with lessons that utilize musicals, most are regarding basic explanations, singing musical songs, and instrumental performances. Recognizing these problems, suggesting and researching on good lesson models for ‘production of musicals’ that can improve creativity skills of students in music education can be helpful for fostering cultured members of society with creativity which is required in the 21st Century. Therefore, this paper emphasizes on the continuous necessity of the efforts to improve students’ creativity in music education and effectiveness of ‘production of musicals’ in music education. Also, the paper introduces ways that can be applied for music education in school settings.
In today’s rapidly changing society, creativity is a required skill. The purpose of this paper is to promote “production of musicals” in school settings, which is the practical educational environment. The purpose is to recognize the necessity of educational methods research on improvement of students’ creativity skills. First, for the theoretical background, this paper investigates necessities of creative activities. Also, for the purpose of understanding creativity, it includes the concept of creativity, necessity of creativity education, and a teaching and learning method to improve creativity skills of students. For the purpose of understanding musicals, the paper includes the concept, characteristics, history, formation, and structures of musicals via various references and research papers. Also, the educational definition of ‘production of musicals’ is investigated. As a result of investigating the concept of creativity, it was found that scholars have similar but varying definitions. Regarding necessity of creativity education, it was found that creativity education can make an impact at personal levels for self-realization and individual contribution to societies. From investigating the concept of musicals, it was found that the root of musicals comes from operas, and musicals are modern arts developed in the U.S. that contain music, dance, and theatrical art. Musicals have developed over 100 years with characteristics of corresponding time period. Also, it was found that there are various forms and structures of musicals. The initial emphasis of the necessity of creativity education was resulted from criticism which argued that most students who were educated in the system which focused on intelligence have difficulties handling social needs which require prompt and accurate responses. The emphasis also started with the criticism that the educational system seeks for the purpose of improving intelligence which results in fragmented and generalized ways of applications. In Korea, there has been much effort for creativity education in music education currently. These efforts can be verified through contents in school music textbooks. There are various genres of music included, and many activities that can improve creativity are introduced in textbooks. Particularly, compared to the past, the increased portion regarding musicals such as introduction, songs, and activities is evident. However, in the actual educational setting, there are many difficulties, so without teachers’ passion and confidence, utilizing musicals for creativity education is difficult. Even with lessons that utilize musicals, most are regarding basic explanations, singing musical songs, and instrumental performances. Recognizing these problems, suggesting and researching on good lesson models for ‘production of musicals’ that can improve creativity skills of students in music education can be helpful for fostering cultured members of society with creativity which is required in the 21st Century. Therefore, this paper emphasizes on the continuous necessity of the efforts to improve students’ creativity in music education and effectiveness of ‘production of musicals’ in music education. Also, the paper introduces ways that can be applied for music education in school settings.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.