창의성 계발을 위한 중학교 협력종합예술활동 교과협력수업 사례연구 : -뮤지컬 분야를 중심으로- A case study of cooperative artistic activities the educational cooperation to Middle school for creativity development : focusing on the musical field원문보기
본 연구는 뮤지컬 협력종합예술활동을 통한 교과협력수업이 중학생의 창의성 계발에 어떤 효과를 미치는지 그 효용성을 알아보고, 더불어 학생들로 하여금 예술장르인 ‘뮤지컬’과 ‘교과교육’을 융합·협력하도록 하여 창의적이며 통합적인 사고를 할 수 있는 교육방법으로써의 ‘협력종합예술활동’의 모델을 제시하는데 그 목적이 있다. 따라서 본 논문에서는 창의성의 정의와 구성요소, 창의성 교육의 필요성 등에 대해 학문적으로 검토해본 후 ‘뮤지컬’이라는 예술교육과 ‘협력종합예술활동’이라는 교육정책과 창의성 교육의 상관관계에 대해 알아보고자 하였다. 그리고 이와 같은 이론적 연구를 바탕으로 뮤지컬 협력종합예술활동을 통한 교과협력수업의 모델이 될 만한 서울 구로구에 소재한 G중학교의 사례를 심층적으로 연구하였다. 이를 위해 연구자가 관찰자로 참여하여 교과와 뮤지컬의 협력수업 운영을 위한 사전 기획 단계, 협력 수업을 위한 교사와 뮤지컬 강사와의 회의, 협력수업 교육 계획안 , 창작 뮤지컬 설계 및 적용 단계, 공연 발표까지 일련의 과정을 관찰·기록, 정리하였다. 또한 협력 수업 종료 후 설문조사 및 교사와 학생들과의 심층 인터뷰를 통해 중학교 협력종합예술활동을 통한 뮤지컬 교과협력수업의 효용성에 대해 논의하고자 하였다. 위 같은 ...
본 연구는 뮤지컬 협력종합예술활동을 통한 교과협력수업이 중학생의 창의성 계발에 어떤 효과를 미치는지 그 효용성을 알아보고, 더불어 학생들로 하여금 예술장르인 ‘뮤지컬’과 ‘교과교육’을 융합·협력하도록 하여 창의적이며 통합적인 사고를 할 수 있는 교육방법으로써의 ‘협력종합예술활동’의 모델을 제시하는데 그 목적이 있다. 따라서 본 논문에서는 창의성의 정의와 구성요소, 창의성 교육의 필요성 등에 대해 학문적으로 검토해본 후 ‘뮤지컬’이라는 예술교육과 ‘협력종합예술활동’이라는 교육정책과 창의성 교육의 상관관계에 대해 알아보고자 하였다. 그리고 이와 같은 이론적 연구를 바탕으로 뮤지컬 협력종합예술활동을 통한 교과협력수업의 모델이 될 만한 서울 구로구에 소재한 G중학교의 사례를 심층적으로 연구하였다. 이를 위해 연구자가 관찰자로 참여하여 교과와 뮤지컬의 협력수업 운영을 위한 사전 기획 단계, 협력 수업을 위한 교사와 뮤지컬 강사와의 회의, 협력수업 교육 계획안 , 창작 뮤지컬 설계 및 적용 단계, 공연 발표까지 일련의 과정을 관찰·기록, 정리하였다. 또한 협력 수업 종료 후 설문조사 및 교사와 학생들과의 심층 인터뷰를 통해 중학교 협력종합예술활동을 통한 뮤지컬 교과협력수업의 효용성에 대해 논의하고자 하였다. 위 같은 사례연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 뮤지컬 협력종합예술활동을 통한 교과협력수업은 뮤지컬 희곡을 창작하고 공연 발표하는 공통의 교육목표를 가지고 국어, 사회, 도덕, 과학, 음악 교과와 뮤지컬이 협력하여 수업을 진행하였다. 이를 통해 학생들이 창의적으로 사고하고 기존의 지식과 기술을 융합·통합할 수 있는 기회를 마련하여 창의성 계발을 꾀할 수 있다. 둘째, 뮤지컬 교과협력수업은 지식적인 앎뿐만 아니라 의사소통능력, 협력능력, 표현능력, 공감능력, 자발성 등 학생들이 전인적으로 발달할 수 있도록 돕는다. 셋째, 뮤지컬 협력종합예술활동을 통한 교과협력수업의 전 과정을 관찰·기록함으로써 참고할만한 협력수업의 모델을 제시하였다. 넷째, ‘중학교 협력종합예술활동’을 시범적으로 운영되는 G중학교의 사례를 활용하여 진일보한 교육으로 보완·개선할 수 있다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 본 연구는 뮤지컬 교과협력수업을 한 대상과 그렇지 않은 대상과의 비교연구로 이루어지지 않았다. 뮤지컬 교과협력수업이 학생들의 창의성 계발에 어떤 효과를 나타내는지 사전, 사후 검사를 통해 그 효과성을 검증한다면 더 객관적인 연구결과를 얻을 수 있을 것이다. 둘째, 수학, 물리 등과 같은 이질적인 교과와의 교과협력수업에 대한 연구를 통해 더욱 효과적인 창의성 계발과 증진을 위한 뮤지컬 교과협력수업을 제시할 수 있을 것이다. 셋째, 뮤지컬 협력종합예술활동을 통한 교과협력수업이 많은 학교에 시행되기 위해서 그에 따른 제도적 기반을 마련하기 위한 연구가 이뤄져야할 것이다. 21세기 미래사회에 요구되는 창의·융합형 인재 양성을 위해 주입식 교육, 입시 위주의 교육을 탈피하고 기능 교육 위주였던 예술교육에도 패러다임의 변화가 일어나 학생들이 전인적으로 성장할 수 있도록 다양한 연구가 이루어지기를 바란다.
본 연구는 뮤지컬 협력종합예술활동을 통한 교과협력수업이 중학생의 창의성 계발에 어떤 효과를 미치는지 그 효용성을 알아보고, 더불어 학생들로 하여금 예술장르인 ‘뮤지컬’과 ‘교과교육’을 융합·협력하도록 하여 창의적이며 통합적인 사고를 할 수 있는 교육방법으로써의 ‘협력종합예술활동’의 모델을 제시하는데 그 목적이 있다. 따라서 본 논문에서는 창의성의 정의와 구성요소, 창의성 교육의 필요성 등에 대해 학문적으로 검토해본 후 ‘뮤지컬’이라는 예술교육과 ‘협력종합예술활동’이라는 교육정책과 창의성 교육의 상관관계에 대해 알아보고자 하였다. 그리고 이와 같은 이론적 연구를 바탕으로 뮤지컬 협력종합예술활동을 통한 교과협력수업의 모델이 될 만한 서울 구로구에 소재한 G중학교의 사례를 심층적으로 연구하였다. 이를 위해 연구자가 관찰자로 참여하여 교과와 뮤지컬의 협력수업 운영을 위한 사전 기획 단계, 협력 수업을 위한 교사와 뮤지컬 강사와의 회의, 협력수업 교육 계획안 , 창작 뮤지컬 설계 및 적용 단계, 공연 발표까지 일련의 과정을 관찰·기록, 정리하였다. 또한 협력 수업 종료 후 설문조사 및 교사와 학생들과의 심층 인터뷰를 통해 중학교 협력종합예술활동을 통한 뮤지컬 교과협력수업의 효용성에 대해 논의하고자 하였다. 위 같은 사례연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 뮤지컬 협력종합예술활동을 통한 교과협력수업은 뮤지컬 희곡을 창작하고 공연 발표하는 공통의 교육목표를 가지고 국어, 사회, 도덕, 과학, 음악 교과와 뮤지컬이 협력하여 수업을 진행하였다. 이를 통해 학생들이 창의적으로 사고하고 기존의 지식과 기술을 융합·통합할 수 있는 기회를 마련하여 창의성 계발을 꾀할 수 있다. 둘째, 뮤지컬 교과협력수업은 지식적인 앎뿐만 아니라 의사소통능력, 협력능력, 표현능력, 공감능력, 자발성 등 학생들이 전인적으로 발달할 수 있도록 돕는다. 셋째, 뮤지컬 협력종합예술활동을 통한 교과협력수업의 전 과정을 관찰·기록함으로써 참고할만한 협력수업의 모델을 제시하였다. 넷째, ‘중학교 협력종합예술활동’을 시범적으로 운영되는 G중학교의 사례를 활용하여 진일보한 교육으로 보완·개선할 수 있다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 본 연구는 뮤지컬 교과협력수업을 한 대상과 그렇지 않은 대상과의 비교연구로 이루어지지 않았다. 뮤지컬 교과협력수업이 학생들의 창의성 계발에 어떤 효과를 나타내는지 사전, 사후 검사를 통해 그 효과성을 검증한다면 더 객관적인 연구결과를 얻을 수 있을 것이다. 둘째, 수학, 물리 등과 같은 이질적인 교과와의 교과협력수업에 대한 연구를 통해 더욱 효과적인 창의성 계발과 증진을 위한 뮤지컬 교과협력수업을 제시할 수 있을 것이다. 셋째, 뮤지컬 협력종합예술활동을 통한 교과협력수업이 많은 학교에 시행되기 위해서 그에 따른 제도적 기반을 마련하기 위한 연구가 이뤄져야할 것이다. 21세기 미래사회에 요구되는 창의·융합형 인재 양성을 위해 주입식 교육, 입시 위주의 교육을 탈피하고 기능 교육 위주였던 예술교육에도 패러다임의 변화가 일어나 학생들이 전인적으로 성장할 수 있도록 다양한 연구가 이루어지기를 바란다.
The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of collaborative team teaching via musical comprehensive art activities on creativity development, and to present the reference model of 'Comprehensive Art Activities' as one of educational approaches which can help students to develop creat...
The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of collaborative team teaching via musical comprehensive art activities on creativity development, and to present the reference model of 'Comprehensive Art Activities' as one of educational approaches which can help students to develop creative and comprehensive thinking by harmonizing 'musical play' and 'academic curricula' cooperatively. Therefore, the study is intended to investigate the relationship between art education (the musical play), education policy (the collaborative art activity), and creativity development after academically examining the definition and the components of creativity and the need of creativity education. Based on such theoretical studies, we have studied in depth the case from G Middle-school in Guro-gu, Seoul which is a good class model for collaborative team teaching via musical comprehensive art activities. The researchers participated as observers to observe, record and organize the series of processes including pre-planning stage for operation of collaborative teaching of musical and Arts as core subject, team teaching course planning stage, discussion with teachers and musical instructors for collaborative team teaching, design and application stage for musical play and lastly the performance presentation. In addition, this study sought to discuss the effectiveness of collaborative team teaching via cooperative composite art activities by individually interviewing students and teachers in depth with survey. The results obtained through the case study are as follows; Firstly, collaborative team teaching via cooperative composite art activities was conducted with common educational purpose in cooperation with musical play and different subjects such as Korean language, Ethics, Sociology, Science and Art. This helps students to develop creativity by leading them to think in creative way, and providing them an opportunity to integrate their existing knowledges and abilities. Secondly, the musical collaborative team teaching helps students not only to obtain knowledge but also to holistically develop communication ability, cooperation ability, expression ability, empathy ability and so on. Thirdly, the study presented the reference model for team teaching by observing and recording the entire process of the musical collaborative team teaching. Fourthly, improvement in education methods can be expected by utilizing the case from G Middle-school where demonstratively operates 'collaborative art activities' Based on above results, this case study has made following suggestions; Firstly, this study is not conducted as comparative study that this does not consist of control group. If the effectiveness of musical collaborative team teaching on creativity development can be verified through pre and post-examination, more objective results can be expected. Secondly, further studies can be conducted for collaborating science-based subjects such as Mathematics and Physics to offer effective creativity development in such fields as well through collaborative team teaching. Thirdly, this study suggests for further researches to be conducted to establish an institutional foundation for successful operation of collaborative team teaching throguh musical comprehensive art activities in many other schools. The futuristic society in the 21st century demands for cultivation of creative convergent talents. In order to arouse a change in paradigm of traditional cramming and entrance-exam-centered education, it is highly recommended for varies of researches to be done to induce students to develop knowledges and abilities holistically in fields of arts education as well.
The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of collaborative team teaching via musical comprehensive art activities on creativity development, and to present the reference model of 'Comprehensive Art Activities' as one of educational approaches which can help students to develop creative and comprehensive thinking by harmonizing 'musical play' and 'academic curricula' cooperatively. Therefore, the study is intended to investigate the relationship between art education (the musical play), education policy (the collaborative art activity), and creativity development after academically examining the definition and the components of creativity and the need of creativity education. Based on such theoretical studies, we have studied in depth the case from G Middle-school in Guro-gu, Seoul which is a good class model for collaborative team teaching via musical comprehensive art activities. The researchers participated as observers to observe, record and organize the series of processes including pre-planning stage for operation of collaborative teaching of musical and Arts as core subject, team teaching course planning stage, discussion with teachers and musical instructors for collaborative team teaching, design and application stage for musical play and lastly the performance presentation. In addition, this study sought to discuss the effectiveness of collaborative team teaching via cooperative composite art activities by individually interviewing students and teachers in depth with survey. The results obtained through the case study are as follows; Firstly, collaborative team teaching via cooperative composite art activities was conducted with common educational purpose in cooperation with musical play and different subjects such as Korean language, Ethics, Sociology, Science and Art. This helps students to develop creativity by leading them to think in creative way, and providing them an opportunity to integrate their existing knowledges and abilities. Secondly, the musical collaborative team teaching helps students not only to obtain knowledge but also to holistically develop communication ability, cooperation ability, expression ability, empathy ability and so on. Thirdly, the study presented the reference model for team teaching by observing and recording the entire process of the musical collaborative team teaching. Fourthly, improvement in education methods can be expected by utilizing the case from G Middle-school where demonstratively operates 'collaborative art activities' Based on above results, this case study has made following suggestions; Firstly, this study is not conducted as comparative study that this does not consist of control group. If the effectiveness of musical collaborative team teaching on creativity development can be verified through pre and post-examination, more objective results can be expected. Secondly, further studies can be conducted for collaborating science-based subjects such as Mathematics and Physics to offer effective creativity development in such fields as well through collaborative team teaching. Thirdly, this study suggests for further researches to be conducted to establish an institutional foundation for successful operation of collaborative team teaching throguh musical comprehensive art activities in many other schools. The futuristic society in the 21st century demands for cultivation of creative convergent talents. In order to arouse a change in paradigm of traditional cramming and entrance-exam-centered education, it is highly recommended for varies of researches to be done to induce students to develop knowledges and abilities holistically in fields of arts education as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.