미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육이 유아의 창의적 문제해결력, 자기효능감, 의사소통능력에 미치는 영향 The effect of STEAM education based on art education on children's problem solving skills, self-efficacy and communication abilities원문보기
21세기는 창조경제시대로, 융합적 지식과 창의적 사고를 기반으로 해결해야 하는 문제가 증가하였다. 이에 따라 전문적인 융합지식과 창의적 문제해결력, 자기효능감, 의사소통능력과 같은 미래사회의 핵심역량을 가진 창의적 인재상이 요구되어지고 있다. 본 연구는 유아가 융합적 지식을 활용하여 창의적인 문제해결을 하도록 돕기 위해 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육을 구성하였다. 이를 적용함으로써 유아의 창의적 문제해결력, 자기효능감, 의사소통능력을 향상시키는데 목적이 있다. 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육이 유아의 창의적 문제해결력, 자기효능감, 의사소통능력에 실험집단과 비교집단 간 차이를 나타내는지 알아보기 위해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육을 통한 유아의 창의적 문제해결력은 실험집단과 비교집단 간 차이가 있는가? 둘째, 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육을 통한 유아의 ...
21세기는 창조경제시대로, 융합적 지식과 창의적 사고를 기반으로 해결해야 하는 문제가 증가하였다. 이에 따라 전문적인 융합지식과 창의적 문제해결력, 자기효능감, 의사소통능력과 같은 미래사회의 핵심역량을 가진 창의적 인재상이 요구되어지고 있다. 본 연구는 유아가 융합적 지식을 활용하여 창의적인 문제해결을 하도록 돕기 위해 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육을 구성하였다. 이를 적용함으로써 유아의 창의적 문제해결력, 자기효능감, 의사소통능력을 향상시키는데 목적이 있다. 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육이 유아의 창의적 문제해결력, 자기효능감, 의사소통능력에 실험집단과 비교집단 간 차이를 나타내는지 알아보기 위해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육을 통한 유아의 창의적 문제해결력은 실험집단과 비교집단 간 차이가 있는가? 둘째, 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육을 통한 유아의 자기효능감은 실험집단과 비교집단 간 차이가 있는가? 셋째, 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육을 통한 유아의 의사소통능력은 실험집단과 비교집단 간 차이가 있는가? 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육을 구성하기 위해 STEAM교육 관련 선행연구를 고찰하여 교육 목적 및 목표, 내용, 교수-학습방법, 평가를 설정하였다. 또한 예비연구를 통해 교육 프로그램을 수정‧보완하고, 유아교육 전문가와 유아교사에게 타당성을 검증받아 최종안을 완성하였다. 구체적인 교육활동은 유아의 발달과 적합하고 일상생활에서 쉽게 접하는 주제와 과학적 요소를 선정하여 20회로 구성하였다. 본 연구의 대상은 경기도 H시에 위치한 S어린이집 만 5세 두 학급 유아 38명이다. 각 학급을 실험집단, 비교집단으로 임의 배정한 뒤 동질성검사를 하였다. 실험집단에는 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육을, 비교집단에는 누리과정에 기초한 과학활동을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 창의적 문제해결력에 대한 차이검증을 한 결과 실험집단 유아의 점수가 비교집단 유아의 점수보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 또한 창의적 문제해결력 하위요소인 질과 독창성에 대한 실험집단과 비교집단의 점수를 비교한 결과 실험집단의 점수가 비교집단의 점수보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 유아의 자기효능감에 대한 차이검증을 한 결과 실험집단 유아의 점수가 비교집단 유아의 점수보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 자기효능감의 하위요소의 사회‧정서적 효능감, 신체적 효능감에 대한 실험집단과 비교집단의 차이검증 결과 실험집단의 점수가 비교집단의 점수보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 의사소통능력에 대한 차이검증을 한 결과 실험집단 유아의 점수가 비교집단 유아의 점수보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 연구 결과를 종합해 볼 때, 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육은 유아가 문제해결에 대한 필요성을 인식하도록 하고 창의적 사고를 활용하여 다양한 문제해결방안을 계획‧실행하기 때문에 창의적 문제해결력이 향상되었음을 알 수 있다. 또한 유아는 문제해결과정에서 융합적 지식의 개념 및 원리를 스스로 이해하고, 미술활동을 통해 자유롭게 표현함으로써 성취감, 만족감을 느끼기 때문에 자기효능감에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 문제를 해결하며 자신의 경험, 새롭게 알게 된 지식, 느낌 등의 의사를 전달하고 공유하면서 의사소통능력 향상에 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 본 연구는 유아교육현장에 STEAM(융합인재)교육을 적용할 수 있는 방향성을 제시해줄 수 있음은 물론, 미래사회에서 필요한 교육방법에 대한 논의도 가능할 것으로 기대된다.
21세기는 창조경제시대로, 융합적 지식과 창의적 사고를 기반으로 해결해야 하는 문제가 증가하였다. 이에 따라 전문적인 융합지식과 창의적 문제해결력, 자기효능감, 의사소통능력과 같은 미래사회의 핵심역량을 가진 창의적 인재상이 요구되어지고 있다. 본 연구는 유아가 융합적 지식을 활용하여 창의적인 문제해결을 하도록 돕기 위해 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육을 구성하였다. 이를 적용함으로써 유아의 창의적 문제해결력, 자기효능감, 의사소통능력을 향상시키는데 목적이 있다. 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육이 유아의 창의적 문제해결력, 자기효능감, 의사소통능력에 실험집단과 비교집단 간 차이를 나타내는지 알아보기 위해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육을 통한 유아의 창의적 문제해결력은 실험집단과 비교집단 간 차이가 있는가? 둘째, 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육을 통한 유아의 자기효능감은 실험집단과 비교집단 간 차이가 있는가? 셋째, 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육을 통한 유아의 의사소통능력은 실험집단과 비교집단 간 차이가 있는가? 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육을 구성하기 위해 STEAM교육 관련 선행연구를 고찰하여 교육 목적 및 목표, 내용, 교수-학습방법, 평가를 설정하였다. 또한 예비연구를 통해 교육 프로그램을 수정‧보완하고, 유아교육 전문가와 유아교사에게 타당성을 검증받아 최종안을 완성하였다. 구체적인 교육활동은 유아의 발달과 적합하고 일상생활에서 쉽게 접하는 주제와 과학적 요소를 선정하여 20회로 구성하였다. 본 연구의 대상은 경기도 H시에 위치한 S어린이집 만 5세 두 학급 유아 38명이다. 각 학급을 실험집단, 비교집단으로 임의 배정한 뒤 동질성검사를 하였다. 실험집단에는 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육을, 비교집단에는 누리과정에 기초한 과학활동을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 창의적 문제해결력에 대한 차이검증을 한 결과 실험집단 유아의 점수가 비교집단 유아의 점수보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 또한 창의적 문제해결력 하위요소인 질과 독창성에 대한 실험집단과 비교집단의 점수를 비교한 결과 실험집단의 점수가 비교집단의 점수보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 유아의 자기효능감에 대한 차이검증을 한 결과 실험집단 유아의 점수가 비교집단 유아의 점수보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 자기효능감의 하위요소의 사회‧정서적 효능감, 신체적 효능감에 대한 실험집단과 비교집단의 차이검증 결과 실험집단의 점수가 비교집단의 점수보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 의사소통능력에 대한 차이검증을 한 결과 실험집단 유아의 점수가 비교집단 유아의 점수보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 연구 결과를 종합해 볼 때, 미술활동 중심의 STEAM(융합인재)교육은 유아가 문제해결에 대한 필요성을 인식하도록 하고 창의적 사고를 활용하여 다양한 문제해결방안을 계획‧실행하기 때문에 창의적 문제해결력이 향상되었음을 알 수 있다. 또한 유아는 문제해결과정에서 융합적 지식의 개념 및 원리를 스스로 이해하고, 미술활동을 통해 자유롭게 표현함으로써 성취감, 만족감을 느끼기 때문에 자기효능감에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 문제를 해결하며 자신의 경험, 새롭게 알게 된 지식, 느낌 등의 의사를 전달하고 공유하면서 의사소통능력 향상에 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 본 연구는 유아교육현장에 STEAM(융합인재)교육을 적용할 수 있는 방향성을 제시해줄 수 있음은 물론, 미래사회에서 필요한 교육방법에 대한 논의도 가능할 것으로 기대된다.
The twentieth first century is the age of creative economy and there is an increasing number of problems that require solution based on convergent knowledge and creative thinking. Accordingly, there is demand for more creative talents who possess core competence required by future society such as ex...
The twentieth first century is the age of creative economy and there is an increasing number of problems that require solution based on convergent knowledge and creative thinking. Accordingly, there is demand for more creative talents who possess core competence required by future society such as expertise in convergent knowledge, creative problem solving skills, self-efficacy and effective communications ability. The research devised STEAM education programs based on art education in order to help children utilize convergent knowledge to solve problems in creative ways. The goal of the research is to apply them to enhance children's creative problem solving skills, self-efficacy and communications ability. In order to find out how STEAM education programs based on art education make differences in children's creative problem solving skills, self-efficacy and communications ability, the following questions were asked. First, is there a difference in children's problem solving skills between treatment and control groups due to STEAM programs based on art education? Second, is there a difference in children's self-efficacy between treatment and control groups due to STEAM programs based on art education? Third, is there a difference in children's communications skills between treatment and control groups due to STEAM programs based on art education? In order to create STEAM education programs on art education, previous literatures related to STEAM education was examined to establish education goal, contents, teaching/studying method and assessment. In addition, education programs were revised and modified through preliminary researches and then its validity was tested by experts in children's education and children's teachers, upon which final education program was completed. Detailed education activities were determined based on subjects that are appropriate for children's development and accessible in real life as well as scientific elements. The activities consist of 20 sessions. The subjects of this research were 38 children aged below 5 in S nursery school located in H city in Gyeonggi-do province. Each class was arbitrarily assigned to treatment and control group. Then, homogeneity test was performed. For treatment group, STEAM education based on art education was performed. For control group, scientific activities based on Nuri Program were performed. The results of research based on STEAM education based on art education are as follows. First, in the test of effective difference in children's problem solving skills, the scores of children in treatment group were significantly higher than children in control group. Moreover, the comparison of scores on quality and originality, which are sub-components of creative problem solving skills, between treatment test group showed that the scores of the treatment group were significantly higher than that of the control group. Second, in the test of effective difference in children's self-efficacy, the scores of children in treatment group were significantly higher than children in control group. Moreover, the comparison of scores on socio-emotional efficacy and physical efficacy, which are sub-components of self-efficacy, between treatment test group showed that the scores of the treatment group were significantly higher than that of the control group. Third, in the test of effective difference in children's communications skills, the scores of children in treatment group were significantly higher than children in control group. The research result shows that children's problem solving skills improved because STEAM education based on art education deals with subjects in ordinary daily life, which makes children recognize the necessity of solving problems and allows children to use creative thinking to plan and implement diverse solutions to solve problems. In addition, STEAM education on art education has a positive effect on self-efficacy because children tries to understand the concepts and the principles of convergent knowledge during problem solving process and express them freely through art education, which enables them to experience sense of achievement and satisfaction as well as encouraging them to challenge new problems. Finally, it positively impacted enhancement of communications skill by allowing them to communicate and share their own experience, newly acquired knowledge and feeling as they solve problems. This research is expected to suggest a direction to how to apply STEAM education in children's education and facilitate discussions on educational methods necessary for future society.
The twentieth first century is the age of creative economy and there is an increasing number of problems that require solution based on convergent knowledge and creative thinking. Accordingly, there is demand for more creative talents who possess core competence required by future society such as expertise in convergent knowledge, creative problem solving skills, self-efficacy and effective communications ability. The research devised STEAM education programs based on art education in order to help children utilize convergent knowledge to solve problems in creative ways. The goal of the research is to apply them to enhance children's creative problem solving skills, self-efficacy and communications ability. In order to find out how STEAM education programs based on art education make differences in children's creative problem solving skills, self-efficacy and communications ability, the following questions were asked. First, is there a difference in children's problem solving skills between treatment and control groups due to STEAM programs based on art education? Second, is there a difference in children's self-efficacy between treatment and control groups due to STEAM programs based on art education? Third, is there a difference in children's communications skills between treatment and control groups due to STEAM programs based on art education? In order to create STEAM education programs on art education, previous literatures related to STEAM education was examined to establish education goal, contents, teaching/studying method and assessment. In addition, education programs were revised and modified through preliminary researches and then its validity was tested by experts in children's education and children's teachers, upon which final education program was completed. Detailed education activities were determined based on subjects that are appropriate for children's development and accessible in real life as well as scientific elements. The activities consist of 20 sessions. The subjects of this research were 38 children aged below 5 in S nursery school located in H city in Gyeonggi-do province. Each class was arbitrarily assigned to treatment and control group. Then, homogeneity test was performed. For treatment group, STEAM education based on art education was performed. For control group, scientific activities based on Nuri Program were performed. The results of research based on STEAM education based on art education are as follows. First, in the test of effective difference in children's problem solving skills, the scores of children in treatment group were significantly higher than children in control group. Moreover, the comparison of scores on quality and originality, which are sub-components of creative problem solving skills, between treatment test group showed that the scores of the treatment group were significantly higher than that of the control group. Second, in the test of effective difference in children's self-efficacy, the scores of children in treatment group were significantly higher than children in control group. Moreover, the comparison of scores on socio-emotional efficacy and physical efficacy, which are sub-components of self-efficacy, between treatment test group showed that the scores of the treatment group were significantly higher than that of the control group. Third, in the test of effective difference in children's communications skills, the scores of children in treatment group were significantly higher than children in control group. The research result shows that children's problem solving skills improved because STEAM education based on art education deals with subjects in ordinary daily life, which makes children recognize the necessity of solving problems and allows children to use creative thinking to plan and implement diverse solutions to solve problems. In addition, STEAM education on art education has a positive effect on self-efficacy because children tries to understand the concepts and the principles of convergent knowledge during problem solving process and express them freely through art education, which enables them to experience sense of achievement and satisfaction as well as encouraging them to challenge new problems. Finally, it positively impacted enhancement of communications skill by allowing them to communicate and share their own experience, newly acquired knowledge and feeling as they solve problems. This research is expected to suggest a direction to how to apply STEAM education in children's education and facilitate discussions on educational methods necessary for future society.
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